AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Så, jeg har en bit ost som har ligget i kjøleskapet en måneds tid eller noe. Uåpna. Holdbar til 19.04. Husker ikke helt når jeg kjøpte den, har selvsagt ikke kvittering. Så på den nå at det har begynt å danne seg litt mugg på ene sida. Jeg er egentlig ikke så prippen på sånt, og skjærer bare av om det blir litt mugg. Men det føles litt surt når jeg ikke har åpna den engang, og den fremdeles skal være holdbar lenge. Er dette noe å gå tilbake til butikken med? Den har ligget i kjøleskapet, men det kan jo ikke de på butikken være sikker på, for alt de vet kan jeg jo ha oppbevart den feil så det er min feil at den har begynt å mugne. Ikke så mye penger det er snakk om heller. Hadde du giddi å klage på den? Anonymkode: 7cbb5...8ae
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Nei, jeg hadde ikke gidda. Anonymkode: 8d3b4...300 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Tror jeg hadde gjort dem oppmerksom på det ihvertfall. Anonymkode: 55e84...805 1
Gjest Føsleguri Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Ja, tror jeg hadde tatt den med meg når jeg likevel var i butikken. Ikke normalt at en ost mugner i uåpnet pakning. Kan det ha kommet hull i den?
Tvist Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Om det passer kan du ta den med til butikken. Eller sende produsenten en mail. Jeg gjorde det med Santa Maria en gang og fikk en liten pakke med litt forskjellig. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Hadde jeg ikke giddet å bry meg om, og forresten har du oppbevart den riktig da? Anonymkode: 2ca06...53f 1
Chiubi Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Matvarer som mugner etter en måneds oppbevaring i ditt kjøleskap er ditt ansvar. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 9 minutter siden, Chiubi said: Matvarer som mugner etter en måneds oppbevaring i ditt kjøleskap er ditt ansvar. Enig med deg. Det har gått litt for lang tid siden du kjøpte den til at det er innafor å ta den med tilbake. Du får sikkert en ny, men du blir også snakkis på pauserommet som dagens rare kunde. Anonymkode: d8948...b38 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Chiubi skrev (12 minutter siden): Matvarer som mugner etter en måneds oppbevaring i ditt kjøleskap er ditt ansvar. Ikke så lenge det er innenfor dato. Men ikke ta den til butikken, reklamer heller til produsenten. De har garantert et skjema for der på nettsiden sin. Lettere og du får mer tilbake enn i butikken. Anonymkode: fa396...a63 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Da jeg jobbet i butikk var det en policy på at kunden måtte ha kvittering for å kunne levere tilbake kjølevarer og frysevarer. Anonymkode: 32d30...260 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Reklamer direkte til produsent. Jeg kjøpte en skyr yoghurt for litt siden. Den var innenfor holdbarhetsdato, og kun oppbevart i kjøleskap. Den var myglet når jeg åpnet den. Fikk ett gavekort på 200kr som jeg kunne bruke på q-meieriene produkt. Anonymkode: c2674...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #12 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): og forresten har du oppbevart den riktig da? Anonymkode: 2ca06...53f Hva ansees som riktig egentlig? Har 5 minutter å gå til butikken, så jeg har vært på en vanlig handlerunde, gått hjem, og lagt den i kjøleskapet. Der har den liggi bakerst i en måneds tid, inntil for noen dager siden, da jeg henta den fram og så at det var mugg... Nå har jeg åpna og spist av den da, så ikke noen reklameringssak lenger... Jeg gadd ikke. Men å ta kontakt med produsent var et godt tips, om det skulle skje igjen skal jeg prøve det Anonymkode: 7cbb5...8ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 22.40): Enig med deg. Det har gått litt for lang tid siden du kjøpte den til at det er innafor å ta den med tilbake. Du får sikkert en ny, men du blir også snakkis på pauserommet som dagens rare kunde. Anonymkode: d8948...b38 Så lenge holdbarhetsdatoen ikke har gått ut så har det vel ikke gått for lang tid? Jeg kjøper alltid mange ostestykker når de er ukens Joker. Jeg skal vel ikke skynde meg spise dem opp så ikke de ligger en mnd i kjøleskapet. De har gjerne en holdbarhet på 3 mnd. Men jeg tar alltid vare på kvitteringen. Legger den under osten i kjøleskapet i tilfelle de blir dårlige før holdbarheten har gått ut. For meg er det en prinsippsak, jeg kjøper ikke mat for å kaste det i søpla. Anonymkode: e90ea...d5d
Gjest Føsleguri Skrevet 12. mars 2021 #14 Skrevet 12. mars 2021 At en ost mugner før holdbarhetsdatoen er ute tyder på at det enten er en feil på den eller at pakningen ikke er helt tett. Ost i tett pakning holder seg mye lenger enn holdbarhetsdatoen. Den blir bare mer moden og får mer smak. Har hørt om kokker som kjøper mange oster når de er på tilbud og lagrer de til langt over datoen for å få bedre ost. Bl.a Edamer kan fint ligge et år og får da mye mer smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå