Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når fikk deres barn egen skittentøyskurv og begynte å legge tøyet sitt der selv?

Da snakker jeg ikke om å vaske det i maskinen selv i første runde, men se at det er skittent og legge det i egen kurv. 

Anonymkode: ccc43...77f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Egen skittentøyskurv har hun ikke, men legge det i kurven selv har hun jevnt over gjort siden hun begynte å kle av seg selv...

Anonymkode: d3838...ba5

• Liker 5
Skrevet

Felles skittentøyskurv, men lagt klær til vask og hjulpet til å putte rene klær i skuffer har vi øvd på fra ca. 3 år. 

AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (1 time siden):

Felles skittentøyskurv, men lagt klær til vask og hjulpet til å putte rene klær i skuffer har vi øvd på fra ca. 3 år. 

Når begynte h*n å vaske egne klær?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Nuith said:

Samme. Omkring treårsperioden. Vaske klær har hun gjort sammen med meg fra fem-seksårsalderen, jeg forklarer alltid hva jeg gjør, samme om det er husvask eller matlaging. Gjør det til en koselig greie. Om hun spør om hun får prøve, så får hun det, selv om det da ofte tar lengre tid. Men, det er slik hun lærer!

Anonymkode: 89abe...746

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme. Omkring treårsperioden. Vaske klær har hun gjort sammen med meg fra fem-seksårsalderen, jeg forklarer alltid hva jeg gjør, samme om det er husvask eller matlaging. Gjør det til en koselig greie. Om hun spør om hun får prøve, så får hun det, selv om det da ofte tar lengre tid. Men, det er slik hun lærer!

Anonymkode: 89abe...746

Mener å huske at det var slik det var da jeg var barn også, men det er vanskelig å huske spesifikt når det skjedde siden det er lenge siden. 

Jeg mener å huske at jeg som 12-åring kunne sette på en vask selv, men fremstår det veldig kravstort idag?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener å huske at det var slik det var da jeg var barn også, men det er vanskelig å huske spesifikt når det skjedde siden det er lenge siden. 

Jeg mener å huske at jeg som 12-åring kunne sette på en vask selv, men fremstår det veldig kravstort idag?

Min datter klarte dette da hun var 8.. Aldri tenkt om det var kravstort.. 

Anonymkode: d751c...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har på badet. Jeg har skrevet på hva som skal i hvilken skittentøyskurv, og dermed er det enkelt å sette på en vask da jeg hele tiden ser hvor mye av hver type vask som er. Klær som blir liggende på rommene blir ikke vasket.

Anonymkode: 195ae...7da

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har på badet. Jeg har skrevet på hva som skal i hvilken skittentøyskurv, og dermed er det enkelt å sette på en vask da jeg hele tiden ser hvor mye av hver type vask som er. Klær som blir liggende på rommene blir ikke vasket.

Anonymkode: 195ae...7da

Hva slags kurver har du? Hvitt, kulørt og håndvask?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ingen egen skittentøyskurv her. Vi er en husholdning og da gjør man klesvask for alle når man vasker klærne. 10-åringen vasker klær her. 

Det sortes i kokevask, røde klær, mørkt og lyst. 

Anonymkode: 02dc5...09b

AnonymBruker
Skrevet

Ansvar for egne klær og skifte på senga fra 8-9 års alder her. Mannen eller jeg setter på maskinen og så har hver sin tur til å henge opp det som ikke går i tørketrommelen. Alle bretter og rydder bort sitt eget. Det fungerer kjempefint. 

Anonymkode: 94cc7...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felles skittenrøykurv utenfor badet, som vi bærer ned i vaskerommet ved behov. 

Ettåringen er med på å sortere klærne i vaskerommet, sette på vask, henge opp og legge på plass. Jeg tror imidlertid det er lenge til han klarer å avgjøre om klær er skitne. Ut i fra det jeg har sett på jobb i barnehage er det noen av jentene som er klar for slikt når de er tre, men de fleste skjønner ikke konseptet flekker før de er fem eller eldre.

Da broren min var tolv fikk han ansvar for å vaske sengetøyet vårt når det var vår uke. Stadig mer av jobben ble delegert til meg, så når jeg var 10 hadde jeg ansvar for sengetøyet mitt og lillesøster sitt. Broren vår måtte klare seg selv, siden han vanligvis sov til sengetøyet ble flyttet over i tørketrommelen.

Andre klær sorterte og vasket pappa, for pappa har systemer. Vi vasket bare klær hvis vi trengte noe spesielt eller kom hjem med en bag skittentøy. Første gang for meg var etter leirskolen i 6. klasse.

Anonymkode: f7b4f...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Rundt da yngste ble 10 fikk de egen skittentøyskurv på rommene. Jeg sluttet da å hente klær, men spør innimellom etter det når jeg synes det er lenge siden jeg har fått noe ned på vaskerommet. 

Vaske alt vil jeg helst gjøre selv for å få fulle maskiner og rett sortert.

Anonymkode: 58ae3...498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...