AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Hei, bor et sted der jeg tilbys KUB. Kan noen forklare hvordan dette funker? Og forskjellen på NIPT...? Det skal være i kombinasjon med tidlig ultralyd. Anonymkode: d9f6b...fad
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Jeg tok det for et par uker siden. Tok først blodprøver, måler papp-a og fritt beta- hcg. Så ultralyd hvor de måler diverse. Så ser de på begge undersøkelsene sammen, for å regne ut hvor stor/liten risk det er for trisomiene 13,18 og 21. Får du høy risk så tilbys du videre tester. Du kan velge mellom NIPT som kun er blodprøve og uten risk, fostervannsprøve og morkakeprøve. En liten risk for spontanabort med de 2 siste prøvene, men liten. Er nipt positiv så tar man fostervannsprøve eller morkakeprøve for å bekrefte en helt sikker diagnose, da nipt i noen tilfeller er falsk positiv. Jeg fikk høy risk for trisomi 18, 1/81 sjanse. Ble da anbefalt nipt i første omgang. Jeg fikk svar på nipt i går, tok 15 dager å vente på svar. Anonymkode: bb577...de0 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tok det for et par uker siden. Tok først blodprøver, måler papp-a og fritt beta- hcg. Så ultralyd hvor de måler diverse. Så ser de på begge undersøkelsene sammen, for å regne ut hvor stor/liten risk det er for trisomiene 13,18 og 21. Får du høy risk så tilbys du videre tester. Du kan velge mellom NIPT som kun er blodprøve og uten risk, fostervannsprøve og morkakeprøve. En liten risk for spontanabort med de 2 siste prøvene, men liten. Er nipt positiv så tar man fostervannsprøve eller morkakeprøve for å bekrefte en helt sikker diagnose, da nipt i noen tilfeller er falsk positiv. Jeg fikk høy risk for trisomi 18, 1/81 sjanse. Ble da anbefalt nipt i første omgang. Jeg fikk svar på nipt i går, tok 15 dager å vente på svar. Anonymkode: bb577...de0 Takk! Så NIPT kommer ETTER KUB? Da forstår jeg. Alle her på forumet snakker om NIPT og jeg trodde det var noe man ble tilbudt her jeg bor fremfor KUB, men da er det altså NIPT etterpå. Håper det gikk bra med svaret ditt ❤️ Anonymkode: d9f6b...fad
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Jeg ser forøvrig her at de ikke tilbyr NIPT, men fostervannsprøve.. Men de tilbyr NIPT lenger sør.. Ville vel heller tatt NIPT enn fostervann.. Anonymkode: d9f6b...fad
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk! Så NIPT kommer ETTER KUB? Da forstår jeg. Alle her på forumet snakker om NIPT og jeg trodde det var noe man ble tilbudt her jeg bor fremfor KUB, men da er det altså NIPT etterpå. Håper det gikk bra med svaret ditt ❤️ Anonymkode: d9f6b...fad Ja du får tilbud om den kun hvis du scorer dårlig. Men husk at mange får høy risk, da det blir regnet ut fra statistikk. De fleste har friske babyer for det. Jeg feks hadde en veldig bra ultralyd, men blodprøvene dro ned da de var en del lavere enn normalen. Alder har mye å si for resultatet å, så hvor høyere alder, hvor høyere risk starter du med. Takk, svaret mitt kom tilbake med bra resultat. Lykke til🥰 Anonymkode: bb577...de0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå