Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Noen som har bestilt kit fra utlandet i det siste? Hvor fra eventuelt? 😊

Nærmeste senter i Norge som har det inne og utfører det er 9 timer kjøring (en vei) 😕 

Så vurdere å handle selv og få det tilsendt fra utlandet.. 

Anonymkode: 4e62d...717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket senter i Norge tilbyr dette? Det er ulovlig å utføre på privatpersoner i Norge enda... 

Anonymkode: 3e4ba...f96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket senter i Norge tilbyr dette? Det er ulovlig å utføre på privatpersoner i Norge enda... 

Et plass i Trondheim ifølge min lege ihvertfall 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis ikke ulovlig siden legen sier jeg kvalifiserer til å få tatt en slik, men da må man til Trondheim 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte kit gjennom ultralydklinikken i Danmark, fikk det tilsendt i posten og fikk et privat legekontor til å ta blodprøven. Sendte det deretter med DHL til USA. Det fungerte veldig greit :) 

Anonymkode: 5770f...d8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte kit gjennom ultralydklinikken i Danmark, fikk det tilsendt i posten og fikk et privat legekontor til å ta blodprøven. Sendte det deretter med DHL til USA. Det fungerte veldig greit :) 

Takk for tips! Da er det bestilt, 5600 kr fattigere 😅🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Da er det bestilt, 5600 kr fattigere 😅🙈

Huff ja, det er dyrt! 😵😅 Men vel verdt det synes jeg :) Vi fikk svar 10 dager etter prøven ble sendt sist, nå venter vi i spenning på hvor lang tid det tar å få svar denne gangen og hva prøveresultater blir! Lykke til med testingen :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken type test bestilte dere? Ser det er flere typer 🙈 Og hvor bestiller man på nettsiden?

Hva inneholder kit-settet? Om det er mulig at en venninne med helsesekretær/ambulansearbeider-utdannelse kan ta denne blodprøven hjemme på privaten? Evt hva må man kjøpe til for å ta prøven hjemme?

Anonymkode: 5c6f5...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tydeligvis ikke ulovlig siden legen sier jeg kvalifiserer til å få tatt en slik, men da må man til Trondheim 😕

Det er jo selvfølgelig ikke ulovlig hvis du kvalifiserer til å ta testen, men da får du den jo gratis via sykehuset og det skulle være unødvendig å ta den privat... ?

For alle andre, som ikke oppfyller kravene, er den enda ikke lovlig å ta i Norge, og leger har heller ikke lov til å være behjelpelige med å ta blodprøven til det formålet. https://www.tv2.no/a/10361443/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken type test bestilte dere? Ser det er flere typer 🙈 Og hvor bestiller man på nettsiden?

Hva inneholder kit-settet? Om det er mulig at en venninne med helsesekretær/ambulansearbeider-utdannelse kan ta denne blodprøven hjemme på privaten? Evt hva må man kjøpe til for å ta prøven hjemme?

Anonymkode: 5c6f5...e19

Ja, venninnen din kan ta den hjemme for deg. Du får med prøveglass (to stk pluss ett ekstra i tilfelle) samt nål.

Anonymkode: 76adb...483

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om en ting vedrørende NIPT- test? Er det egentlig så stor forskjell i forhold til å ta tidlig ultralyd i uke 12? Tenker da på å oppdage avvik. 

Anonymkode: 9f184...52b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan jeg spørre om en ting vedrørende NIPT- test? Er det egentlig så stor forskjell i forhold til å ta tidlig ultralyd i uke 12? Tenker da på å oppdage avvik. 

Ja, nipt testen er en dna test som kan avdekke opptil 9 av de mest vanlige kromosonfeilene + kjønn. Ultralyd kan i noen tilfeller se markører for ting som downs syndrom, men er veldig usikkert og veldig mange blir ikke oppdaget. 

Anonymkode: 58d3a...e9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (32 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig ikke ulovlig hvis du kvalifiserer til å ta testen, men da får du den jo gratis via sykehuset og det skulle være unødvendig å ta den privat... ?

For alle andre, som ikke oppfyller kravene, er den enda ikke lovlig å ta i Norge, og leger har heller ikke lov til å være behjelpelige med å ta blodprøven til det formålet. https://www.tv2.no/a/10361443/

Det koster mere å må kjøre tur retur til Trondheim, pluss overnatting, enn å bestille privat fant vi ut 😊

AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (33 minutter siden):

leger har heller ikke lov til å være behjelpelige med å ta blodprøven til det formålet. https://www.tv2.no/a/10361443/

Artikkelen du siterer er fra før lovendringen, nå finnes ikke lenger den lovparagrafen som forbød dette.

Anonymkode: 84de5...e29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, nipt testen er en dna test som kan avdekke opptil 9 av de mest vanlige kromosonfeilene + kjønn. Ultralyd kan i noen tilfeller se markører for ting som downs syndrom, men er veldig usikkert og veldig mange blir ikke oppdaget. 

Anonymkode: 58d3a...e9a

Takk for svar😊 Har prøvd å undersøke litt selv nemlig. Og prisforskjellen var jo veldig stor. Også står det at man kan se på nakkefold osv på ultralyd. Men visste ikke at det var mye mere usikkert der. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler Eddalabs i Sverige. 

Jeg bestilte på nett nylig og fikk veldig bra oppfølging av lege der. Han ringte meg og jeg fikk alt jeg trengte av informasjon. 

Sendte prøvekittet tilbake med DHL 😊

Anonymkode: 7a356...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...