AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Vi har felles økonomi 50/50 på hus osv.. mannen min tjener mye mer enn meg men alt går i en felles «pott» og han er ikke på noen måte gjerrig. Men når det kommer til større innkjøp (feks i dette tilfellet bil) så skal han på død og liv bestemme. Han har firmabil gjennom jobb og jeg har «familiebilen» som da er en rimeligere bil. Nå har tiden kommet til at begge disse bilene skal byttes. Jeg blander meg ikke opp i hva slags firmabil han velger seg -vi er uansett enig om hva hovedbilen skal «inneholde». Vi er også enig om prisnivå på bil nr 2 (min bil). MEN han prøver å presse på meg biler jeg ikke liker, synes er stygge osv osv.. det er som om min mening ikke teller. Vet dette høres smålig og rart ut ... men det store bildet er at han har høye tanker om seg selv siden han tjener bedre og tror derfor at han er bedre i stand til å ta økonomiske avgjørelser enn meg. Han er også en kontrollfreak på andre måter men det er en annen historie. Måttw bare få det ut. Anonymkode: 2a4ab...c20
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Har du peiling på biler? Har han peiling på biler? Hvis du har god greie på biler (utover at du ikke liker en farge eller utseendet), så bør du helt klart være med på å bestemme.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Hvis du ikke er fornøyd med hans økonomiske disposisjoner kan dere jo dele opp økonomien og bare betale inn til en felles konto for felles utgifter og ta andre utgifter hver for dere. Og så kjøper du din egen bil som du selv vil. Anonymkode: 83689...dc7 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Dette kommer jo helt an på hvorvidt du har peiling på bil eller ikke. Dersom mannen din foreslår biler som er driftssikre og trygge og du sier nei fordi «de er stygge» så holder jeg definitivt med mannen din. Anonymkode: 8eb68...7b7 9
Blue81 Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Den bilen som du bruker mest,burde din vurdering telle sterkest. Da mener jeg ting som ;Er den driftssikker,er den god å kjøre, har den praktisk utforming,godt bagasjerom osv. Så kommer farge og form. Men siden du kjører den mest,burde din stemme telle mest. Ikke mye hverdagsglede i å kjøre en bil du hater. 5
Gjest Råååsa Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Når du prater om "stygge biler" trur jeg kanskje ikke du har så god peiling på bil, og at muligens må du bare høre på mannen din😅
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Har aldri forstått hvorfor mange på død og liv skal ha felles økonomi. Det skaper bare problemer. Man er jo fortsatt to selvstendige individer. Anonymkode: ff8f6...3f6 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Da stiller du krav til farge, form og størrelse på bilen, så har han kriterier som du blir fornøyd med. Anonymkode: 835cb...bb4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Dere må bare diskutere til dere blir enige. Mannen og jeg kan også diskutere bil - det er utover funksjoner, men gjelder mer stilen og utseende på bilen. Dersom han har bedre peiling på bil kan han selvsagt bestemme noen slike ting, men prøver han å prakke på deg en beige bil (for å sette det på spissen), så skal du kunne si nei. Anonymkode: 2bee6...5cc
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Hvilken bil vil du ha da?😊 Anonymkode: c8529...d71
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Hadde jeg vært han så hadde jeg latt deg velge mellom 3-4 biler. Innen for det kravet jeg har hatt med hensyn til bil. Kanskje det er økonomiske motiver bak? Om begge bilene skal byttes så er det gunstig og handle begge på samme sted med tanke på pris.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Det er en bil du skal bruke mest, dere betaler sammen, men du sier jo ingenting om hvordan du velger bil, heller ikke noe om hvordan han velger bil. Her er det bare å krangle og diskutere i vei. Skal dere kjøpe en bil sammen, får dere komme til enighet - den andre kan ikke presse sin beslutning gjennom på et område der to skal ta en beslutning sammen. Du må gjerne kalle det din bil, men dere betaler jo for den sammen. Anonymkode: c4a8b...a66 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 Så lenge der er dere som skal kjøpe bil til dere, og ikke han som skal kjøpe bil til deg, så bør dere også ha like mye dere skulle sagt. Det vil si, den som bruker bilen mest, kan ha det avgjørende ordet når det står mellom 2-3 modeller som oppfyller kravene. Kravene dere må sette til denne bilen, og som dere bør være enige om, er: Bruksområde (Hva skal bilen faktisk brukes til?) Hvor lenge skal dere ha bilen? Størrelse (Minimum plassbehov inni og plass til bagasje) Sikkerhet Drivstoff Forventet vedlikeholdsbehov/kostnader Kjørekomfort (Inkludert mulighet for alle aktuelle sjåfører å sitte godt og kjøre) Passasjerkomfort Plass til og sikring av evt. barneseter eller hund eller andre ting dere frakter rundt på mye med denne bilen Andre krav, som Aircon, automatisering, reservehjul m.m. Pris (Ca hva skal/kan bilen koste?) Når dere har kravene, må dere finne bilmodellene som er aktuelle. Gå gjennom dem, og velg de som på papiret oppfyller kravene. Prøv komforten i de mest lovende. Deretter bør det være en grei sak å redusere det ned til 2-3 aktuelle modeller, som du som kjører mest da kan ha siste ordet på valg av, og evt. farge/utseende på. Anonymkode: 3b9bf...5fc 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 Blue81 skrev (35 minutter siden): Den bilen som du bruker mest,burde din vurdering telle sterkest. Da mener jeg ting som ;Er den driftssikker,er den god å kjøre, har den praktisk utforming,godt bagasjerom osv. Så kommer farge og form. Men siden du kjører den mest,burde din stemme telle mest. Ikke mye hverdagsglede i å kjøre en bil du hater. Selv hadde jeg valgt bil med tanke på hvor stor motor den har, hvordan den ligger den på veien i høye hastigheter og hvordan ser karosseriet ut
PM75 Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 Kanskje du nå har fått nok av hans eneråderett & at bilkjøpet er den berømmelige dråpen? Ta en god prat med mannen din om dette. Det er ikke sikkert at han mener det slik i det hele tatt, det kan rett og slett være en vane å ta beslutninger & ansvar.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 56 minutter siden, Dævendøtte said: Har du peiling på biler? Har han peiling på biler? Hvis du har god greie på biler (utover at du ikke liker en farge eller utseendet), så bør du helt klart være med på å bestemme. 43 minutter siden, Råååsa said: Når du prater om "stygge biler" trur jeg kanskje ikke du har så god peiling på bil, og at muligens må du bare høre på mannen din😅 Her går dere begge jo ut ifra at mannen har "god peiling på bil".. uten å legge det frem i innlegget deres. Kanskje greit at mannen har peiling på bil hvis han skal være med å bestemme, han også! Anonymkode: a8661...721 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Kan anbefale Toyota yaris hvis du ikke trenger utrolig mye ekstra plass. Beste bilen jeg har kjørt. Kjørt mange, og de aller fleste biler til over 500k har ikke sjanse på samme styringsmoment og demping over humper. Det du sparer i å ikke måtte til verksted er utrolig mye hvert år. Men hvis rød farge og stort baggasjerom er verdt flere hundre tusen kroner, så må man jo bare prioritere det. Jeg hadde aldri kastet så mye penger ut vinduet. Anonymkode: a8661...721
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 Av meg og mannen min så er det jeg som har peiling og er mest int i bil. Jeg kjører også mc og liker det som durer.. Han vil helst at jeg skal ha en bitteliten gammel dame bil (som jeg kaller dem). Jeg vil ha en suv av praktiske årsaker. Vi kjøper helt ny bil så den vil være trygg og driftssikker ja. Anonymkode: 2a4ab...c20 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #19 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan anbefale Toyota yaris hvis du ikke trenger utrolig mye ekstra plass. Beste bilen jeg har kjørt. Kjørt mange, og de aller fleste biler til over 500k har ikke sjanse på samme styringsmoment og demping over humper. Det du sparer i å ikke måtte til verksted er utrolig mye hvert år. Men hvis rød farge og stort baggasjerom er verdt flere hundre tusen kroner, så må man jo bare prioritere det. Jeg hadde aldri kastet så mye penger ut vinduet. Anonymkode: a8661...721 Takk men vi trenger stor bagasje, plass til ski, samt hengerfeste. Anonymkode: 2a4ab...c20 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #20 Skrevet 9. mars 2021 PM75 skrev (12 minutter siden): Kanskje du nå har fått nok av hans eneråderett & at bilkjøpet er den berømmelige dråpen? Ta en god prat med mannen din om dette. Det er ikke sikkert at han mener det slik i det hele tatt, det kan rett og slett være en vane å ta beslutninger & ansvar. Han liker stort sett å bestemme alt over alle dessverre. Detalje-styring heter det vel. Anonymkode: 2a4ab...c20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå