Gå til innhold

Konsekvens av å ikke følge påbud

camliiaa

Anbefalte innlegg

Jeg vet om en bedrift som ikke følger påbud i den kommunen de er i. Det er påbud om hjemmekontor, men sjefen mener at HR sjefen sin mener de ikke skal gjøre følge påbudet. Det er snakk om arbeid på pc som lett kan gjøres hjemme. 
hva gjør man med det? De som ikke vil følge påbud? De kan jo tydeligvis gjøre som de vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke. Det virker som de fleste bedriftene ikke har fått med seg at det er påbud, de oppfører seg som det er frivillig. Av de jeg kjenner som har kontorjobb er det ingen som har kun hjemmekontor. Alle er en dag eller to i uka på kontoret, eller kommer inn når det er møter. 

Skulle virkelig likt å vite om det er noe man kan gjøre med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Jeg tror straffereaksjoner vil avhenge om Arbeidstilsynet utfører en kontroll eller ikke. De ansatte være styrt av frykt for represalier om de rapporterer til Arbeidstilsynet, slik at de gjennomfører en kontroll eller ikke. 

Men om det skulle bli kontroll, og det viser seg at en bedrift ikke følge påbud om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig, så har Arbeidstilsynet flere reaksjonsmuligheter, de kan gi tvangsmulkt til bedriften eller ledere, eller de kan politianmelde bedriften eller ledere. For bedriften så kan det bety en heftig bot, men for ledere så kan i faktisk i grove tilfeller (dvs ved grov uaktsomhet, forsettlig eller overlagt) bety fengselstraff i henhold til Smittevernloven og Straffeloven, som gjør at neste gang man søker om pass eller Nasjonalt ID-kort så får man avslag - da kan turen til London henge i en veldig tynn tråd. En tur til USA eller Australia, kan de glemme for resten av livet.

Men ut ifra det lille jeg trakk ut fra Ernas redegjørelse i Stortinget i dag, så kan det bli enda strengere - dvs at Staten vil kunne tvangsoppløse bedrifter som ikke følger smittevernsforskriftene fra Staten og/eller kommuner, eller gjøre som de gjorde med DNC, Bergen Bank, Fokus Bank og Kreditkassen i 1990 - nulle aksjene og tvangsoverføre disse til Staten og gi ledelsen avskjed med en politianmeldelse i hånden. 

Men som sagt i de nasjonale reglene, så er det en sterk anbefaling om hjemmekontor så langt det er praktisk mulig - dvs det ikke er et påbud - dermed har ikke Arbeidstilsynet noen reaksjoner de kan bruke. Men i Oslo, så har man påbud og her har Arbeidstilsynet muligheter for straffereaksjoner overfor bedrifter, ledere og faktisk de ansatte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man melde fra til arbeidstilsynet? Bor i Oslo og vet det er flere store bedrifter som ikke følger påbudet. Det dom bekymrer meg er en venn jeg har som sier han føler seg presset til å komme på kontoret, men samboeren hans er i risikogruppen. Han merker også at han får mindre informasjon og blir utafor på jobben når han ikke er der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...