Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg har vært medlem i Handel og Kontor pga deltidsjobb jeg har hatt ved siden av studiet. Nå som jeg er ferdig som student (økonomi) har jeg meldt meg inn i Econa. 

Er det noen økonomer her som er medlem i en av disse? Evt hvilken burde jeg være medlem av, eller kan det være lurt å ha medlemskap begge steder ?

Anonymkode: 84d12...3d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mange fagforeninger har en regel om at du kun kan være medlem av en forening om gangen. I praksis har de ikke noen måte å sjekke, men vær obs på at du kan bare la deg representere av èn forening på arbeidsplassen din f.eks. Du vil dermed ikke få nytte av begge medlemskapene, men må betale dobbelt. Vil råde deg til å sette deg inn i hva disse står for, hva som er viktig for deg og så velge ut i fra dette. 

Handel og kontor er et stort forbund (78 000 medlemmer innen LO). LO står for en relativt flat fordeling av lønnstillegg, noe som innebærer at alle kan forvente omtrent samme lønnsnivå/utvikling. Alle som er kontoransatte/jobber innen spesifiserte bransjer kan bli medlem, uavhengig av utdanningsretning- og nivå. HK har flere lokale grupper, dvs tillitsvalgte på den enkelte arbeidsplass. 

Econa har 25000 medlemmer, og krever master eller tilsvarende innen økonomiske-administrative fag. De tilhører Akademikerne, og lønnspolitikken går ut på en større grad av individuell lønnsfastsettelse enn LO. Dvs at lønn skal fastsettes  ut ifra den enkeltes forutsetninger, ansvar, arbeidsoppgaver osv. Foreningen har også større fokus på HK på den faglige biten, og har mange kurs som er gratis for medlemmene. 

Begge tilbyr juridisk bistand hvis du skulle ha behov for det, og fordeler som billigere lån, forsikringer osv. 

Lykke til!

PS: er fagorganisert selv, men ikke en i av disse, så kjenner dem ikke fra innsiden. 

Anonymkode: ceaa7...4a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...