AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler ut de som er trekt for mye innen noen dager? De har trekt så mye at jeg ikke har penger igjen til husleien å som jeg forstår er det deres ansvar å ikke trekke for mye når de fått beskjed om hva jeg skal ha igjen av lønn? Anonymkode: b0928...925
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Du sendte inn oversikt til namsmannen over utgifter og inntekt før de satte i gang trekket? Du har vel fått brev derfra hvor mye de vil trekke også? Eller har arbeidsgiver trukket mer enn oppgitt fra namsmannen? Anonymkode: e246d...a5f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Arbeidsgiver har fått fra kemneren som jeg ikke fått del i. Anonymkode: b0928...925
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler ut de som er trekt for mye innen noen dager? De har trekt så mye at jeg ikke har penger igjen til husleien å som jeg forstår er det deres ansvar å ikke trekke for mye når de fått beskjed om hva jeg skal ha igjen av lønn? Anonymkode: b0928...925 Det er du selv som har ansvaret for å snakke med dine kreditorer. Arbeidsgiver må trekke det han får beskjed om. Anonymkode: 10700...229 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler ut de som er trekt for mye innen noen dager? De har trekt så mye at jeg ikke har penger igjen til husleien å som jeg forstår er det deres ansvar å ikke trekke for mye når de fått beskjed om hva jeg skal ha igjen av lønn? Anonymkode: b0928...925 Arbeidsgiver får altså ikke beskjed om "hva du skal ha igjen av lønn". Anonymkode: 10700...229 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler ut de som er trekt for mye innen noen dager? De har trekt så mye at jeg ikke har penger igjen til husleien å som jeg forstår er det deres ansvar å ikke trekke for mye når de fått beskjed om hva jeg skal ha igjen av lønn? Anonymkode: b0928...925 Det er ikke arbeidsgivers jobb å vite hvor mye du skal ha igjen, vel? De skal trekke det de får beskjed om å trekke. Anonymkode: 14530...d12 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Jeg måtte trekke 20% hos en av våre ansatte, det ble ikke tatt hensyn til noe. (Det var ubetalt restskatt). Anonymkode: ef10d...8c8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Ta kontakt med namsmannen. Jeg ble trukket altfor mye én gang og da betalte de det tilbake. Anonymkode: 44686...cba
TBergh Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Hei. Ja du kan kreve dette. Da må du vise til Forskrift til utfylling og gjennomføring mv. av skattebetalingsloven (skattebetalingsforskriften) Arbeidsgivers ansvar ved utleggs,- påleggs,- tvangstrekk i lønn eller annen inntekt § 14-5-5.Korrigering av trekk (1) Den trekkpliktige skal foreta korreksjon når utleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste. (2) Skatteoppkreveren eller skattekontoret skal foreta tilbakebetaling av trekkbeløp dersom skyldneren krever det og den trekkpliktige er avskåret fra å foreta korreksjon etter første ledd. Vær også oppmerksom på dette: Skatteoppkreveren utleggstrekk i feriepenger, jul osv. § 14-5-6.Endringer i trekkpålegg (1) Andre endringer i trekkpålegget enn det som følger av § 14-5-4 fjerde ledd og § 14-5-5, kan bare foretas av den som har gitt pålegget. (2) Søknad om stansing, nedsetting eller annen endring av utleggstrekk sendes den skatteoppkreveren eller det skattekontoret som har gitt pålegget. Søknaden skal uten ugrunnet opphold tas under behandling, og melding om avgjørelsen i saken skal straks sendes søkeren. Medfører avgjørelsen endringer i trekkpålegget, skal den trekkpliktige underrettes. § 14-5-7.Fritaking for utleggstrekk i feriegodtgjørelse mv. Skatteoppkreveren eller skattekontoret bestemmer om og i tilfelle i hvilken utstrekning utleggstrekket skal stanses i ferietiden og før jul, og ellers når det utbetales feriegodtgjørelse. Videre har du Forskrift om påleggstrekk. § 11. Korrigering av trekk Arbeidsgiver skal korrigere trekket når trekket er for høyt. 1. Arbeidsgiveren skal foreta korreksjon når påleggstrekk ved en feil er beregnet for høyt eller når det er trukket i en godtgjørelse eller ytelse som ikke omfattes av trekkpålegget. Korreksjoner foretatt etter at trekkbeløpet er sendt den som har pålagt trekket, må gå fram av oppgjørsliste. 2. Skatteoppkreveren skal – når skyldneren krever det – foreta tilbakebetaling av trekkbeløp når arbeidsgiveren er avskåret fra å foreta korreksjon etter nr. 1. Oppsummering. Det er en egen paragraf i skatteloven og en egen forskrift med samme tekst. Men, før du «hogger» løs på arbeidsgiver kan det være at din arbeidsgiver blir irritert e.l. Denne lovparagrafen er lite kjent, og hvis du kommer og «forteller» at du vet best, kan det skape en ubehagelig situasjon. Min anbefaling er at du heller ber om forskudd på neste lønnsutbetaling og at trekket blir redusert tilsvarende. Du må også kontakte skatteetaten og skal da vise til: Forskrift om livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Denne finner du på nettet, eller i Lovdata. Her vil det stå hva du har krav på å beholde av penger før et trekk kan gjennomføres. Håper dette er til hjelp. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå