Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jo, det gjør det. Ellers hadde man ikke hatt rulleblad.

Måten du bortforklarer og unnskylder ugjerningene gjør det faktisk verre. 

Du skriver som om det ikke er du som er den voldelige (hvilken voldelig person mener ikke at noen andre har provosert frem volden?) og som at siden du ikke liker å drikke, så er det helt greit å røyke noe som er ulovlig.

Holdningen din er helt forkastelig spør du meg. Bryter du loven så bør du ta deg i det, og ta på alvor at det er du selv som har gjort det - ingen andre. Og at lovene handler om å vise hensyn til de rundt. 

Anonymkode: de516...199

Det var da voldsomt så mye du tolket utifra det lille personen du siterte skrev. 

Anonymkode: d9b69...156

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Nei du kan ikke sjekke rullebladet til noen. Det skulle tatt seg ut at hvem som helst kunne snoket i privat livet hvem som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det burde holde for deg at du har dine mistanker. Lytt til din intuisjon.

Men du kan evt kontakte politiet og fortelle de om situasjonen, og spørre om de kan bekrefte at det er best at du holder deg unna denne mannen eller ikke, uten at de opplyser spesifikke detaljer fra rullebladet. Om han har gjort de tingene du tror han har gjort, så er han garantert i politiets journaler på flere ting over flere år.

Anonymkode: 8f824...1f5

Politiet har taushetsplikt og kan ikke gi ut noe som helst informasjon om hans rulleblad, uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var da voldsomt så mye du tolket utifra det lille personen du siterte skrev. 

Anonymkode: d9b69...156

Nei, det stod nederst i innlegget jeg svarte på. 

• Liker 1
Skrevet

Rullebladet er off limits, men en vandelsattest burde vel være mulig å få tak i?

Dem vil jo fortelle endel den også, og kanskje det du ønsker å vite...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det gjør det. Ellers hadde man ikke hatt rulleblad.

Måten du bortforklarer og unnskylder ugjerningene gjør det faktisk verre. 

Du skriver som om det ikke er du som er den voldelige (hvilken voldelig person mener ikke at noen andre har provosert frem volden?) og som at siden du ikke liker å drikke, så er det helt greit å røyke noe som er ulovlig.

Holdningen din er helt forkastelig spør du meg. Bryter du loven så bør du ta deg i det, og ta på alvor at det er du selv som har gjort det - ingen andre. Og at lovene handler om å vise hensyn til de rundt. 

Nei det gjør det ikke, verden er ikke svarthvitt. 
Hvordan tolker du innlegget mitt som unnskyldende? Jeg står for det jeg gjør og det jeg mener. 
Vold blir benyttet som en løsning hver dag, av politi, på institusjoner, i militæret. Men fordi det er "regulert" er det OK. Staten både støtter og bistår i groteske handlinger mot andre mennesker utelukkende basert på profitt. Hva tror du krig handler om egentlig? Hjelpe folk? 

Hvis noen seksuelt antaster dama mi og truer meg så legger de føringene selv. Om du vil løpe, ringe politiet (som henlegger saken), eller forlate dama di er opp til deg. Det gjør ikke jeg, jeg agerer for å beskytte de jeg bryr meg om og ivareta min egen integritet. 
Det betyr ikke at jeg svarer på alle problemer med vold.

Om jeg vil ruse meg, mener jeg også at det er opp til meg selv. Så sant det ikke skader andre. 

Problemet med paragrafryttere som deg er at progresjon oppholder. For 50 år siden var det ulovlig å være homofil i Norge. Hvorfor det? Skadet det noen? Hadde du ment at folk var kriminelle i dag om de var homofile? Nei, det hadde du ikke. Men du hadde det for 50 år siden, for da var det imot loven. 

Det er fint med lover, vi trenger det. Men vi kan ikke være ukritiske å bruke de til å skille mennesker fra "bra" og "dårlig". 

Anonymkode: c61e7...00d

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

De behøver ikke å sjekke rullebladet for å finne ut om han er notert i deres registre. Folk uten rulleblad er nemlig oppført i politiets registre om noen har tipset de for mulige kriminelle hendelser. Det er bare avsagte dommer og bøter som er i rullebladet. Ts kan derfor fint få beskjed fra politiet om mannen er farlig eller ei.

Anonymkode: 8f824...1f5

Du skal ha ganske god grunn for at politiet i det hele tatt gir ut noen form for informasjon. I dette tilfellet så kan hun ringe politiet 100 ganger uten å få vite det hun har lyst på.

Skulle tatt seg ut hvis hver eneste mistenksomme person ringer politiet for å høre om potensiell partner er slem.

Anonymkode: 4769f...d10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei det gjør det ikke, verden er ikke svarthvitt. 
Hvordan tolker du innlegget mitt som unnskyldende? Jeg står for det jeg gjør og det jeg mener. 
Vold blir benyttet som en løsning hver dag, av politi, på institusjoner, i militæret. Men fordi det er "regulert" er det OK. Staten både støtter og bistår i groteske handlinger mot andre mennesker utelukkende basert på profitt. Hva tror du krig handler om egentlig? Hjelpe folk? 

Hvis noen seksuelt antaster dama mi og truer meg så legger de føringene selv. Om du vil løpe, ringe politiet (som henlegger saken), eller forlate dama di er opp til deg. Det gjør ikke jeg, jeg agerer for å beskytte de jeg bryr meg om og ivareta min egen integritet. 
Det betyr ikke at jeg svarer på alle problemer med vold.

Om jeg vil ruse meg, mener jeg også at det er opp til meg selv. Så sant det ikke skader andre. 

Problemet med paragrafryttere som deg er at progresjon oppholder. For 50 år siden var det ulovlig å være homofil i Norge. Hvorfor det? Skadet det noen? Hadde du ment at folk var kriminelle i dag om de var homofile? Nei, det hadde du ikke. Men du hadde det for 50 år siden, for da var det imot loven. 

Det er fint med lover, vi trenger det. Men vi kan ikke være ukritiske å bruke de til å skille mennesker fra "bra" og "dårlig". 

Anonymkode: c61e7...00d

Jeg kommer ikke til å diskutere dette med deg, mente bare at jeg ville styrt unna 180 grader dersom noen begynte sånn overfor meg i en dating-situasjon.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har han barn med denne eksen?

Anonymkode: abdef...5ac

AnonymBruker
Skrevet

Verken politiet eller bvt (nevnt i tråden) kan dele ut opplysninger.

Det gjelder vel seksuelle overgrep, vold, rus eller at han er «psykopat» el.ettersom det er snakk om å beskytte dinevbarn. Og dette har du jo hørt fra et sted-kanskje han selv når han har fortalt at denne «gale» ekskona beskyldte han for ting eller kanskje fra henne selv eller andre. Det beste da er vel å kontakte ekser for å høre om det kjenner til dette. Det er jo åpenbart svært alvorlige forhold du er bekymret for, så det er jo litt underlig at det at han kan oppdage hva du har gjort trumfer behovet for å sikre deg selv og barna. 

Det aller beste er jo om du lar egen tvil være  god nok markør for å sikre barna tryggheten de trenger. Du skriver at «da vil det forklare alt», så det er jo åpenbart noe her som ikke er helt som det bør være? 

Anonymkode: aceff...a5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en såkalt gal eks :) Problemet er at eksen glemmer å fortelle sine nye damer at jeg har hatt 3 besøksforbud mot han, flere anmeldelser pga grov vold, fysisk og psykisk terror, æreskrenking etc. Listen er lang. Likevel er jeg hun "gale eksdama som nekter han samvær fordi jeg er psyko". 

Anonymkode: 6f2ff...b20

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er også en såkalt gal eks :) Problemet er at eksen glemmer å fortelle sine nye damer at jeg har hatt 3 besøksforbud mot han, flere anmeldelser pga grov vold, fysisk og psykisk terror, æreskrenking etc. Listen er lang. Likevel er jeg hun "gale eksdama som nekter han samvær fordi jeg er psyko". 

Anonymkode: 6f2ff...b20

Hvordan klarte du å anmelde for ærekrenkelse? Det er ingen lov mot det. 

AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (3 timer siden):

Rullebladet er off limits, men en vandelsattest burde vel være mulig å få tak i?

Dem vil jo fortelle endel den også, og kanskje det du ønsker å vite...

Man får ikke vandelsattest ved å spørre om det. En vandelsattest er noe man søker om selv i forbindelse med jobb, trener for barn osv.

Anonymkode: 6eada...991

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enten så stoler du på han eller ikke. At du har opplevd ting i tidligere forhold skal ikke gå utover han. Da er du ikke klar for å være i et forhold. Altså som du  skriver. Du er problemet. Men du gjør det til hans problem med at du skaper mistillit hos han. 

Jeg er blitt voldtatt og nesten drept av min eks. Jeg jobbet mye medeg selv før jeg gikk inn i et forhold. Jeg skal ikke "ødelegge" andre pga at jeg har opplevd negative ting. 

Du burde være singel til du har tatt tak i dine problemer. For sånn du ordlegger deg i dette innlegget blir for dumt og du drar det for langt. 

Anonymkode: 98ce8...50f

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Man får ikke vandelsattest ved å spørre om det. En vandelsattest er noe man søker om selv i forbindelse med jobb, trener for barn osv.

Anonymkode: 6eada...991

Fullt klar over prosessen, og at det betinger at han søker om det.

Det er allikevel mer realistisk enn å få innsyn i rullebladet.

AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (20 minutter siden):

Fullt klar over prosessen, og at det betinger at han søker om det.

Det er allikevel mer realistisk enn å få innsyn i rullebladet.

Men da må hun si hvorfor hun vil se det. 

Anonymkode: 17859...206

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da må hun si hvorfor hun vil se det. 

Hvorfor må hun det? Hun kan vel finne på et eller annet plausibelt som ikke vekker mistanke.

Basert på premissene i HI er det ingen silver bullet her. Det må uansett bli et kompromiss mellom behovet for å finne dette ut, og risikoen for at han får vite om det.

AnonymBruker
Skrevet
Uredd skrev (10 minutter siden):

Basert på premissene i HI er det ingen silver bullet her.

Håper da ingen ender opp med ei sølvkule...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Uredd said:

Hvorfor må hun det? Hun kan vel finne på et eller annet plausibelt som ikke vekker mistanke.

Basert på premissene i HI er det ingen silver bullet her. Det må uansett bli et kompromiss mellom behovet for å finne dette ut, og risikoen for at han får vite om det.

For å få vandelsattest må du ha bekreftelse fra arbeidsgiver, idrettsforening etc. Det gis ikke til hvem som helst. 

Hvis politiet eller barnevernet hadde gitt informasjon om folk uten grunn ville de mistet jobben om det ble oppdaget. Selv hardbarka kriminelle har krav på personvern 

Anonymkode: a1685...823

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke innsyn i noe rulleblad.

Men hvis du har den aller minste mistenke om at denne mannen kan være farlig for barna dine, så holder du deg langt, langt unna. Dine romantiske ønsker må vike for barnas trygghet hvis det er det aller minste mulighet for det du mistenker.

Anonymkode: 6d342...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...