Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nå vært på hjemmekontor i år.

Lurer på hvordan dere andre holder motivasjonen oppe? 

Jeg har lett for å utsette oppgaver om ingen maser på meg, og gjør gjerne andre ting innimellom i løpet av arbeidsdagen...

Anonymkode: 0ce5d...b62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har nå vært på hjemmekontor i år.

Lurer på hvordan dere andre holder motivasjonen oppe? 

Jeg har lett for å utsette oppgaver om ingen maser på meg, og gjør gjerne andre ting innimellom i løpet av arbeidsdagen...

Mulig det bare er høy arbeidsmoral og ikke minst yrkesstolthet som gjør at jeg legger inn enda mer arbeid nå enn tidligere. At vi har økt arbeidsmengde pga. korona bidrar selvfølgelig.

Men jeg tar meg andre pauser enn jeg hadde gjort på kontoret. Jeg setter på god musikk når jeg skal konsentere meg om oppgaver, jeg har faste teammøter med kollegaer på teams. 

Jeg starter dagen med å gå igjennom oppgavene jeg skal igjennom i dag, bruker fem minutter på å tegne meg en liten plan.

Koser meg med tøfler på bena og kaffekoppen i hånda. Jeg har uansett fleksitid, så hvis jeg føler motiviasjonen ikke er på topp, eller konsentrasjonen går i stå, så tar jeg en time pause og ser litt TV/leser en bok eller lignende - eller surfer KG, før jeg setter igang igjen. Da blir arbeidsdagen nødvendigvis lenger, men jeg tror vi har godt av slike pauser.

Ofte tar jeg en times lunsj, og bruker den på både mat og på å komme meg ut en tur, så jeg får beveget meg noe. Det hjelper veldig på motivasjonen, fordi det fjerner meg helt fra "jobbsituasjonen" for en time, og jeg føler meg fresh når jeg er tilbake igjen.

Anonymkode: 6abb9...654

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig det bare er høy arbeidsmoral og ikke minst yrkesstolthet som gjør at jeg legger inn enda mer arbeid nå enn tidligere. At vi har økt arbeidsmengde pga. korona bidrar selvfølgelig.

Men jeg tar meg andre pauser enn jeg hadde gjort på kontoret. Jeg setter på god musikk når jeg skal konsentere meg om oppgaver, jeg har faste teammøter med kollegaer på teams. 

Jeg starter dagen med å gå igjennom oppgavene jeg skal igjennom i dag, bruker fem minutter på å tegne meg en liten plan.

Koser meg med tøfler på bena og kaffekoppen i hånda. Jeg har uansett fleksitid, så hvis jeg føler motiviasjonen ikke er på topp, eller konsentrasjonen går i stå, så tar jeg en time pause og ser litt TV/leser en bok eller lignende - eller surfer KG, før jeg setter igang igjen. Da blir arbeidsdagen nødvendigvis lenger, men jeg tror vi har godt av slike pauser.

Ofte tar jeg en times lunsj, og bruker den på både mat og på å komme meg ut en tur, så jeg får beveget meg noe. Det hjelper veldig på motivasjonen, fordi det fjerner meg helt fra "jobbsituasjonen" for en time, og jeg føler meg fresh når jeg er tilbake igjen.

Anonymkode: 6abb9...654

Tusen takk for gode tips!

Det gjør nok det enklere om man trivdes med arbeidsoppgavene og har det travelt ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar meg en tur midt på dagen, enten en kort joggetur eller en rusletur. Jeg får luft og lys og en boost.

Ellers så er det kun jeg som gjør mine oppgaver, og ingen bryr seg om jeg gjør dem klokka tolv eller klokka seks.

Anonymkode: 046d3...30f

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg begynner til faste tider hver dag, er på jobb den tiden jeg skal være på jobb. Tar faste lunsjpausen. Tar fri etter jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber jeg mye MER på hjemmekontor enn jeg har gjort noen gang før. Årsaken er nok en blanding av at jeg har mer tid i hverdagen fordi jeg slipper reiseveien til jobb, samt at jobb-PC’en jo står der lett tilgjengelig, så da blir terskelen for å jobbe «litt» her og der lavere. 

Sørger du for å få nok frisk luft, sollys og mosjon? Her jobber jeg ordinær dagtid fra kl. 07.30 til 15:30 og går rett ut for å få litt frisk luft og mosjon (pluss at jeg jobber på kveld/natt/helg ved behov), men det er ingenting i veien for at du tar deg en luftetur på dagtid dersom du kjenner at du behøver det, og heller jobber det inn igjen senere. 

Anonymkode: 68413...f33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rutiner, og ikke minst lister og dagsplaner. Jeg jobber mer konsentrert og effektivt enn noen gang. 

Har første økt 7-9, så frokost, ny økt 9.30-12. Deretter tar jeg en treningstur eller gåtur. Ofte sparer jeg opp telefoner, kurs eller ett møte der jeg ikke skal si noe, og timer det til gåtur. Spiser en lang lunsj. Men er alltid i gang igjen senest kl 14. Økt ca 14-16. Jobber jeg overtid tar jeg en ny økt 17-ferdig. Ellers jobber jeg aldri kveld. 

Listene har nok mye å si for min effektivitet. Lager en ukesplan, og dagsplan, og stryker ut etterhvert. 

Og planlegger oppgaver slik at jeg tar unna de mest krevende først, da er det mer lystbetont å jobbe ettermiddag/kveld.

Anonymkode: e5303...383

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stort sett sammenhengende møter på Teams fra kl. 9.00-16.00 og mottar ca. 150 eposter i døgnet som må besvares. Jeg elsker i tillegg jobben min og har høy arbeidsmoral. Så dette problemet har jeg (heldigvis) aldri opplevd.

Har du for få arbeidsoppgaver/for lav arbeidsmengde? Liker du jobben din?

Anonymkode: 09fea...c21

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...