AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Hei! Jeg sa opp jobben min for en liten stund iden, og venter nå på å få starte i ny jobb. Årsaken til jobbskiftet er mange og sammensatte, men store deler av grunnen ligger i en dårlig leder som absolutt ikke burde ha personalansvar. I tillegg fikk jeg ikke tilstrekkelig med opplæring da jeg startet, så de krevende arbeidsoppgavene og alt av ansvaret stillingen medfører har tynget meg ekstremt. Jobbsituasjonen min førte etter hvert til at jeg utviklet angstliknende symptomer. Jeg ble urolig, stresset og nedstemt, og ikke fikk sove om natten. Den vonde flelsen satt i kroppen hele døgnet, men var altoppslukend epå jobb. Jeg forsøkte å gi beskjed til leder og til lege, men oppnådde ingenting med dette. Jeg har skrevet om situasjonen min tidligere, så noen kjenner det kanskje litt igjen. Uansett - nå ser jeg i hvert fall lyset i enden av tunnellen og er endelig snart ferdig med dette stedet! Det er likevel ikke helt enkelt om dagen. Jeg har fått klar beskjed ifra min leder om at jeg ikke får lov til å ta noe som helst ekstra fri, ikke bruke noe oppspart fleksitid eller overførte feriedager, og at jeg gjerne må jobbe mye overtid. Basically fikk jeg beskjed om å jobbe så hardt og mye som mulig, og at det ikke var noe tid å miste. Problemet er jo bare at motivasjonen min har nådd en ny bunn, og jeg klarer rett og slett ikke mer. Lederen min er svært detaljstyrende, og nå har også behovet for kontroll blitt (fortåelig nok, siden jeg skal slutte) ENDA større. Det er så utrolig slitsomt. Jeg føler meg så mitenkeliggjort hele tiden, og dette gir meg i hvert fall enda mindre motisvasjon til å prestere. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... Kanskje noen kjenner seg igjen i situasjonen min og har noen tips å komme med? Jeg har over 2 måneder igjen av nåværende jobb, og helt ærlig føles det uutholdelig lenge ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette her. Anonymkode: 32de9...92b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Tenker at du bør prøve legen en gang til. Basert på hva du skriver virker det som om helsesituasjonen din har forverret seg, og da er det naturlig med ny konsultasjon hos fastlegen. Fortell det akkurat slik det er, og hvis legen ikke vil gi sykemelding på det, så er det rett og slett ikke mye du kan gjøre annet enn å bite tenna sammen og gjøre jobben. Jeg hadde dog ikke arbeidet hardere i denne perioden, gjør som du pleier, og si nei til det du kan si nei til (om overtid er frivillig så takker du nei ol.). Anonymkode: 67519...760
DrueSmoothie Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Jeg tenker at jeg hadde bitt tenna sammen den siste tiden og gjort så god jobb som overhodet mulig, bare smilt og vært positiv. Dette er tross alt en referanse du kanskje vil trenge i fremtiden, og da er det greit å avslutte med hodet hevet. I tillegg til at de gjerne kan få se at du faktisk er verdt lønna di. Det er den siste tiden du er der som vil være det siste de husker av deg. Så får man heller gå hjem å partere en VooDoo-dukke eller 2 etter arbeidstid for å få ut frustrasjonen. Nå er det bare nedtellingen igjen! Å ha en innstilling om at man er lei, og dette er dritt og alt har jeg full forståelse for at man kan få, men for meg blir det helt feil måte å avslutte noe på. For ikke å snakke om å avslutte med en sykmelding fordi man er lei. Det er rett og slett råttent gjort! Tell ned dager og stå i det så godt du kan! Så blir det himmel og julaften den dagen du er ferdig der! Er det en mulighet til å spørre om du kan få gå noe tidligere (dvs kortere oppsigelsestid)? Endret 9. mars 2021 av DrueSmoothie 11
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 DrueSmoothie skrev (4 minutter siden): Jeg tenker at jeg hadde bitt tenna sammen den siste tiden og gjort så god jobb som overhodet mulig, bare smilt og vært positiv. Dette er tross alt en referanse du kanskje vil trenge i fremtiden, og da er det greit å avslutte med hodet hevet. I tillegg til at de gjerne kan få se at du faktisk er verdt lønna di. Det er den siste tiden du er der som vil være det siste de husker av deg. Så får man heller gå hjem å partere en VooDoo-dukke eller 2 etter arbeidstid for å få ut frustrasjonen. Nå er det bare nedtellingen igjen! Å ha en innstilling om at man er lei, og dette er dritt og alt har jeg full forståelse for at man kan få, men for meg blir det helt feil måte å avslutte noe på. For ikke å snakke om å avslutte med en sykmelding fordi man er lei. Det er rett og slett råttent gjort! Tell ned dager og stå i det så godt du kan! Så blir det himmel og julaften den dagen du er ferdig der! Er det en mulighet til å spørre om du kan få gå noe tidligere (dvs kortere oppsigelsestid)? Man blir jo ikke sykemeldt fordi man er litt "lei". Man gjør det fordi man er syk og ikke klarer å stå i arbeid. Jeg synes ikke noe om å presse seg utover det man makter. Da kan man fort gå på en smell med langtidssykemelding, og i verste fall i den nye jobben som man faktisk har alle forutsetninger for å trives i. Jeg ville heller ha fokusert på en god start i ny jobb, fremfor en bra avslutning i en jobb som gjør deg syk. TS kommer ikke til å få noe igjen for det siste. Anonymkode: 26581...17a 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Jeg er i ganske lik situasjon som deg, men jeg har bare 1 mnd igjen og i motsetning til deg fryktelig lite å gjøre. på 1 mnd så har jeg kanskje nok arbeid til å fylle 1 uke. Fikk heller ikke ta ferie i oppsigelsestiden. Så jeg "svarer" med å gjøre et minimum av det som er forventet, og ikke gi noe ekstra. Orker ikke å sitte å vente i timesvis på å få mail heller, så sjekker bare innom mailen av og til. går lange turer, husarbeid og lignende. Er gørrkjedelig. Tiden går fortere enn du tror, men samtidig ville jeg hørt med lege om sykemelding om jeg var deg. Du blir ikke akkutat bedre av å ha det som du har det nå. Anonymkode: 0fb43...274
Myrmica Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Jeg skjønner at en vanskelig leder kan sette seg på bakbeina når det kommer til ekstra avspasering eller uttak av ferie, men de kan vel ikke nekte deg å ta ut oppspart fleksitid? Det er jo din oppsparte tid! Er det snakk om mange timer? Kan du posjonere de ut og gjøre det litt lettere for deg selv? 7
Whistler Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hei! ..................... Jeg har fått klar beskjed ifra min leder om at jeg ikke får lov til å ta noe som helst ekstra fri, ikke bruke noe oppspart fleksitid eller overførte feriedager, og at jeg gjerne må jobbe mye overtid. .......................... Anonymkode: 32de9...92b Overførte feriedager har du allerede blitt trukket lønn for, og de er tapte i din neste jobb om det ikke er samme hovedarbeidsgiver. Fleksitid er din fritid, og kan ikke byttes i penger da det er arbeidsstakerstyrt. I grove trekk. -Ta ut alle overførte feriedager fra i fjor. -Bruk fleksitimene dine slik at du kun er på jobb innenfor kjernetiden. (Hele dager er innenfor arbeidsgivers styringsrett.) 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Whistler skrev (11 minutter siden): Overførte feriedager har du allerede blitt trukket lønn for, og de er tapte i din neste jobb om det ikke er samme hovedarbeidsgiver. Fleksitid er din fritid, og kan ikke byttes i penger da det er arbeidsstakerstyrt. I grove trekk. -Ta ut alle overførte feriedager fra i fjor. -Bruk fleksitimene dine slik at du kun er på jobb innenfor kjernetiden. (Hele dager er innenfor arbeidsgivers styringsrett.) Leder mener de skal kjøpe ut feriedagene (de fra i fjor) før jeg slutter, og at fleksitiden skal kjøpes ut. Jeg var faktisk ikke klar over at sistnevnte ikke var lov. Jeg har lest en del forskjellig om lovligheten av å kjøpe ut feriedager, men det virker til at det kun er de lovfestede feriedagene man ikke kan kjøpe ut (altså 4 uker) mens den siste, 5. ferieuka er avtalestyrt og derfor lovlig kan kjøpes ut? Ganske innviklede regler. Myrmica skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner at en vanskelig leder kan sette seg på bakbeina når det kommer til ekstra avspasering eller uttak av ferie, men de kan vel ikke nekte deg å ta ut oppspart fleksitid? Det er jo din oppsparte tid! Er det snakk om mange timer? Kan du posjonere de ut og gjøre det litt lettere for deg selv? Det er snakk om ca. en arbeidsuke i fleksitid. Slik som ting er nå ville jeg faktisk heller hatt den uka fri enn i penger, og det sier litt haha. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er i ganske lik situasjon som deg, men jeg har bare 1 mnd igjen og i motsetning til deg fryktelig lite å gjøre. på 1 mnd så har jeg kanskje nok arbeid til å fylle 1 uke. Fikk heller ikke ta ferie i oppsigelsestiden. Så jeg "svarer" med å gjøre et minimum av det som er forventet, og ikke gi noe ekstra. Orker ikke å sitte å vente i timesvis på å få mail heller, så sjekker bare innom mailen av og til. går lange turer, husarbeid og lignende. Er gørrkjedelig. Tiden går fortere enn du tror, men samtidig ville jeg hørt med lege om sykemelding om jeg var deg. Du blir ikke akkutat bedre av å ha det som du har det nå. Anonymkode: 0fb43...274 Uff, det hørtes heller ikke ut som en ideell situasjon nei... Håper den siste tiden går fort for deg! Og takk for tilbakemeldingen AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Man blir jo ikke sykemeldt fordi man er litt "lei". Man gjør det fordi man er syk og ikke klarer å stå i arbeid. Jeg synes ikke noe om å presse seg utover det man makter. Da kan man fort gå på en smell med langtidssykemelding, og i verste fall i den nye jobben som man faktisk har alle forutsetninger for å trives i. Jeg ville heller ha fokusert på en god start i ny jobb, fremfor en bra avslutning i en jobb som gjør deg syk. TS kommer ikke til å få noe igjen for det siste. Anonymkode: 26581...17a Nei, jeg føler meg absolutt ikke "litt lei", jeg har vært ganske nær ved å ikke klare mer over lang tid. Det var først nå like etter jul at det virkelig kom til overflaten ved at jeg ikke lenger klarte slappe av på fritiden eller sove om natten, og fikk pustevansker (angstanfall) og ofte gråt midt i arbeidstiden. Hadde jeg fremdeles hatt det slik, ville det ikke vært noe tvil. Det sitter ekstremt langt inne å skulle få en sykemelding nå, fordi det går bedre nå enn hva det gjorde tidligere i år. Tror jeg skulle klart meg bedre nå om jeg fikk tatt ut ferie og fleksitid, og ikke hatt det ekstra arbeidspresset fra leder. Hun kaller inn til alt mulig av "statusmøter" over ting som ikke er vits å fokusere på engang, og presterte til og med å si noe ala "hvis du ikke går fra prosjektene på en ryddig måte, så vet jeg hvor den nye jobben din er, heheheh"..... Og nei, jeg er ikke en spesielt uorgansiert person, altså. Hun mente også at 2 avtalefestede feriedager (jobben gir oss 2 ekstra fridager til bruk i helligdagene) sikkert "bare utgikk" nå (uten at de trengte kjøpe disse ut), siden jeg slutter midt i året. Dette har jeg sjekket opp i, og det stemmer ikke. Det eneste kravet for å bruke disse fridagene er at du har vært fast ansatt i over 1 år, men sier ingenting om når på året du må slutte for å bruke dem. Hun vil til og med at jeg skal jobbe i påsken, hvor jeg egentlig ville ta meg fri hele påskeuken. Det er ingen mulighet for å la meg gå tidligere heller, faktisk antydet hun at jeg sikkert kunne jobbe lenger. Jeg gav uttrykk for at jeg i utgangspunktet trodde oppsigelsestiden var fra 1. i måneden, ikke fra dato til dato. Da mente hun at siden jeg først trodde jeg måtte jobbe ut mai, kunne jeg jo bare gjøre det? Jeg sa da ifra om at jeg så klart hadde gitt beskjed til ny arbeidsgiver om at jeg kunnestarte opp tidligere enn jeg først trodde, så å jobbe lenger i gamlejobben er ikke aktualt... Anonymkode: 32de9...92b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 Er det lov å nekte deg å benytte oppspart fleksitid og ferie? Dersom du har råd kan du kontakte en advokat som jobber med arbeidsrett og få veiledning om rettighetene og pliktene dine i denne saken. Nevner hun igjen noe ala "hvis du ikke går fra prosjektene på en ryddig måte, så vet jeg hvor den nye jobben din er, heheheh", ville jeg svart "haha, ja, det der hørtes nesten ut som en trussel". Anonymkode: 21f8f...edb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Jeg er den siste til å skrike sykemelding, har stått i mye selv. Men i ditt tilfelle mener jeg det er rett. Du nevner flere ting som er røde lys. Jeg har selv vært der. Stressymptomer, angstsymptomer, søvnproblemer. Det peker mot utbrenthet. Det kommer snikende sakte, og tyter ut flere steder. Og når det først har satt seg kan det ta måneder og år å bli frisk igjen. Så dette må man virkelig ha respekt for. Anonymkode: e7ac0...c56 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er det lov å nekte deg å benytte oppspart fleksitid og ferie? Dersom du har råd kan du kontakte en advokat som jobber med arbeidsrett og få veiledning om rettighetene og pliktene dine i denne saken. Nevner hun igjen noe ala "hvis du ikke går fra prosjektene på en ryddig måte, så vet jeg hvor den nye jobben din er, heheheh", ville jeg svart "haha, ja, det der hørtes nesten ut som en trussel". Anonymkode: 21f8f...edb Jaaa, burde det haha. Føler hun sier så mye "morsomt" og ler av det selv, men så ER det faktisk ikke noe morsomt. Problemet er bare at jeg ikke vet helt om hun er genuint er uheldig med uttalelsene sine, eller om det ligger noe mer bak disse uttalelsene. Jeg føler det er det sistnevnte, men problemet er bare at jeg ikke vet helt sikkert. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er den siste til å skrike sykemelding, har stått i mye selv. Men i ditt tilfelle mener jeg det er rett. Du nevner flere ting som er røde lys. Jeg har selv vært der. Stressymptomer, angstsymptomer, søvnproblemer. Det peker mot utbrenthet. Det kommer snikende sakte, og tyter ut flere steder. Og når det først har satt seg kan det ta måneder og år å bli frisk igjen. Så dette må man virkelig ha respekt for. Anonymkode: e7ac0...c56 Det er skremmende å høre hvor store konsekvenser likt kan ha. Det er så vanskelig å vite hva som er "normal" slitenhet, og hva som er tegn på noe mer. Håper det går bra med deg nå❤️ Anonymkode: 32de9...92b
Svartfugl Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg sa opp jobben min for en liten stund iden, og venter nå på å få starte i ny jobb. Årsaken til jobbskiftet er mange og sammensatte, men store deler av grunnen ligger i en dårlig leder som absolutt ikke burde ha personalansvar. I tillegg fikk jeg ikke tilstrekkelig med opplæring da jeg startet, så de krevende arbeidsoppgavene og alt av ansvaret stillingen medfører har tynget meg ekstremt. Jobbsituasjonen min førte etter hvert til at jeg utviklet angstliknende symptomer. Jeg ble urolig, stresset og nedstemt, og ikke fikk sove om natten. Den vonde flelsen satt i kroppen hele døgnet, men var altoppslukend epå jobb. Jeg forsøkte å gi beskjed til leder og til lege, men oppnådde ingenting med dette. Jeg har skrevet om situasjonen min tidligere, så noen kjenner det kanskje litt igjen. Uansett - nå ser jeg i hvert fall lyset i enden av tunnellen og er endelig snart ferdig med dette stedet! Det er likevel ikke helt enkelt om dagen. Jeg har fått klar beskjed ifra min leder om at jeg ikke får lov til å ta noe som helst ekstra fri, ikke bruke noe oppspart fleksitid eller overførte feriedager, og at jeg gjerne må jobbe mye overtid. Basically fikk jeg beskjed om å jobbe så hardt og mye som mulig, og at det ikke var noe tid å miste. Problemet er jo bare at motivasjonen min har nådd en ny bunn, og jeg klarer rett og slett ikke mer. Lederen min er svært detaljstyrende, og nå har også behovet for kontroll blitt (fortåelig nok, siden jeg skal slutte) ENDA større. Det er så utrolig slitsomt. Jeg føler meg så mitenkeliggjort hele tiden, og dette gir meg i hvert fall enda mindre motisvasjon til å prestere. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget... Kanskje noen kjenner seg igjen i situasjonen min og har noen tips å komme med? Jeg har over 2 måneder igjen av nåværende jobb, og helt ærlig føles det uutholdelig lenge ut. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare dette her. Anonymkode: 32de9...92b Gratulerermed ny jobb! Snart kommer du ut av dette helvetet! Nå vet du at du er verdifull for en annen arbeidsgiver, så nå kan du holde hodet høyt hevet. Forhold deg til arbeidsavtalen, ikke innfall som sjefen din har nå. Sjefen din har nok følt at hen har kontroll på deg, og har utnyttet dette. Gjør akkurat det du skal, ikke strekk deg lenger. Det er ikke akkurat som at du kan få sparken, du har jo selv sluttet. Lykke til! ❤❤ Har sjefen din forresten lov til å nekte deg å bruke oppspart fleksitid? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 DrueSmoothie skrev (2 timer siden): Jeg tenker at jeg hadde bitt tenna sammen den siste tiden og gjort så god jobb som overhodet mulig, bare smilt og vært positiv. Dette er tross alt en referanse du kanskje vil trenge i fremtiden, og da er det greit å avslutte med hodet hevet. I tillegg til at de gjerne kan få se at du faktisk er verdt lønna di. Det er den siste tiden du er der som vil være det siste de husker av deg. Så får man heller gå hjem å partere en VooDoo-dukke eller 2 etter arbeidstid for å få ut frustrasjonen. Nå er det bare nedtellingen igjen! Å ha en innstilling om at man er lei, og dette er dritt og alt har jeg full forståelse for at man kan få, men for meg blir det helt feil måte å avslutte noe på. For ikke å snakke om å avslutte med en sykmelding fordi man er lei. Det er rett og slett råttent gjort! Tell ned dager og stå i det så godt du kan! Så blir det himmel og julaften den dagen du er ferdig der! Er det en mulighet til å spørre om du kan få gå noe tidligere (dvs kortere oppsigelsestid)? Vanligvis ville jeg vært enig - gjør en så god innsats som mulig og la det være med det. Men her er det sterke antydninger til at TS ikke vil få en god referanse uansett. Når man får beskjed om at man ikke kan bruke noe oppspart fleksitid og heller ikke feriedager man har til gode (det vil da si at man jobber gratis) så tyder ikke dette på en seriøs leder, og man kan egentlig gi blaffen selv. Jeg ville jobbet det jeg måtte, men ville ikke gjort mer enn et minimum. Anonymkode: 42c3b...68d
DrueSmoothie Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vanligvis ville jeg vært enig - gjør en så god innsats som mulig og la det være med det. Men her er det sterke antydninger til at TS ikke vil få en god referanse uansett. Når man får beskjed om at man ikke kan bruke noe oppspart fleksitid og heller ikke feriedager man har til gode (det vil da si at man jobber gratis) så tyder ikke dette på en seriøs leder, og man kan egentlig gi blaffen selv. Jeg ville jobbet det jeg måtte, men ville ikke gjort mer enn et minimum. Anonymkode: 42c3b...68d Man jobber ikke gratis, for man får utbetalt feriepenger. Enten ved arbeidsforholdets opphør eller ved den ordinære utbetalingen. Så det blir dekket inn der. Jeg er usikker på hvorvidt man kan kreve å ta ut ferie i oppsigelsestiden eller ikke, men jeg tror ikke man kan kreve det, dog med noen unntak. Det kan dog, og er ganske vanlig at det gjøres, avtales mellom den ansatte og sin leder. Og jeg synes også det er smålig om det ikke tillates, spes ikke når arbeidsgiver virker misfornøyd. OG det med å ikke bruke av opptjent flexi-tid, dersom det er en normal på den arbeidsplassen tror jeg ikke de har lov til. Man skal ha samme vilkår som før oppsigelsen og som de andre i tilsvarende stillinger. Så jeg er HELT enig i at dette er et arbeidsforhold som er helt på trynet for arbeidstaker og jeg hadde nok sagt opp selv, så TS har min fulle støtte her! Men, jeg synes likevel man skal stå i det til det er avsluttet. Men i mine øyne brukes det i alt for stor grad sykmeldinger i oppsigelsestid fordi man er dritt lei, har kommet i en konflikt etc. Jeg har selv sittet på både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, og har sett ting fra begge sider. Så her synes jeg man skal være sitt ansvar som arbeidstaker bevisst, og man bør så langt det lar seg gjøre, stå igjennom den siste stormen med hodet hevet. Ja det er kjipt, man har NULL motivasjon når man har sagt opp, og man er dritt lei. Likevel har man forpliktet seg til ett sett med arbeidsoppgaver og en oppsigelsestid og det synes jeg man skal stå inne for. Endret 10. mars 2021 av DrueSmoothie
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Din oppsparte ferie og flexitid er din, du har allerede arbeidet deg opp rettigheter i forhold til det. Fire uker ferie og en uke flex bør du kunne ta ut fremover, da har du ikke så lang tid igjen. Er du organisert? Diskuter i så fall dine rettigheter med din tillitsvalgte. Anonymkode: 4ff4e...42b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Kjip situasjon, godt at du kommer deg ut av det. Arbeidsgiver har normalt sett ikke mulighet til å kjøpe ut feriedager, men her er situasjonen annerledes. Du ble trukket for disse feriedagene i fjor, så når du slutter får du tilbake det du har blitt trukket for mye. Du kan ikke kreve å få avvikle ferie i oppsigelsestida (i noen tilfeller kan man det, men det er bare hvis man ikke ellers har mulighet til å ta tre uker sammenhengende i "hovedferieperioden" dvs sommeren). Fleksitid: her kommer det an på ordningen. Hvis man skal avspasere hele dager, så må dette være etter avtale med leder. Men hvis dere har en fleksitidsordning med kjernetid, så kan du jobbe kun kjernetid og sånn sett bruke av fleksitiden uten at arbeidsgiver kan nekte deg det. Hilsen jurist Anonymkode: e4062...5cf 3
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #18 Skrevet 10. mars 2021 Jeg sykemeldte meg ut oppsigelsestiden. Jeg klarte rett og slett ikke å være der noe mer. Hadde utvidet oppsigelsestid siden jeg hadde en leder-stilling. Dårlig ledelse samt mobbing på arbeidsplassen la mye press på meg. Utviklet angst og satt ofte fast i bilen på parkeringsplassen. Klarte ikke å gå inn døren mange dager. Var kvalm og svett av å trå foten inn døren. Var jeg på jobb så satt jeg på toalettet å gråt minst en gang om dagen. Var helt uholdbart. Anonymkode: 80d2c...af3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 DrueSmoothie skrev (På 9.3.2021 den 14.36): Men i mine øyne brukes det i alt for stor grad sykmeldinger i oppsigelsestid fordi man er dritt lei, har kommet i en konflikt etc. Jeg har selv sittet på både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, og har sett ting fra begge sider. Så her synes jeg man skal være sitt ansvar som arbeidstaker bevisst, og man bør så langt det lar seg gjøre, stå igjennom den siste stormen med hodet hevet. Ja det er kjipt, man har NULL motivasjon når man har sagt opp, og man er dritt lei. Likevel har man forpliktet seg til ett sett med arbeidsoppgaver og en oppsigelsestid og det synes jeg man skal stå inne for. Jeg er helt enig med deg - mange bruker sykemelding over en lav sko. Å få sykemelding fordi man er lei, eller kjeder seg, det er en konflikt, eller man synes jobben er ubehagelig, er IKKE greit. Når jeg likevel anbefaler det er det fordi TS beskriver mange elementer jeg opplevde da jeg nesten møtte veggen. Det å bli utbrent er noe som bygger seg opp over tid, og som man vil slite med i lang tid fremover. Det jeg opplevde var 1) angst/panikkangst i enkelte situasjoner, hjertebank, trykk i bryst - en forferdelig vond følelse 2) at tårene plutselig kunne komme 3) tankekjør om natten, og en ond spiral med dårlig søvn og form. Dette er ikke noe som bare er fryktelig ubehagelig der og da, men noe det vil ta tid å bli kvitt, og det vil derfor på sikt koste samfunnet mindre at man får en pause. Jeg var selv ikke sykemeldt, men da lege og psykolog forklarte meg hvor alvorlig det jeg opplevde var, så tok vi grep på arbeidsplassen. (jeg elsket jobben, egentlig for mye, derfor jeg hadde tatt på meg for mye). Selv om jeg da fikk en levelig arbeidshverdag med mye støtte, skulle det nesten ingenting til at et angstanfall kom som kastet på meg fordi en situasjon minnet om hvordan jeg hadde hatt det da alt var for krevende. Anonymkode: e7ac0...c56 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #20 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg sykemeldte meg ut oppsigelsestiden. Jeg klarte rett og slett ikke å være der noe mer. Hadde utvidet oppsigelsestid siden jeg hadde en leder-stilling. Dårlig ledelse samt mobbing på arbeidsplassen la mye press på meg. Utviklet angst og satt ofte fast i bilen på parkeringsplassen. Klarte ikke å gå inn døren mange dager. Var kvalm og svett av å trå foten inn døren. Var jeg på jobb så satt jeg på toalettet å gråt minst en gang om dagen. Var helt uholdbart. Anonymkode: 80d2c...af3 Oi, herlighet, det høres helt grusomt ut! Så godt at du kom deg ut av den situasjonen ❤️ AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er helt enig med deg - mange bruker sykemelding over en lav sko. Å få sykemelding fordi man er lei, eller kjeder seg, det er en konflikt, eller man synes jobben er ubehagelig, er IKKE greit. Når jeg likevel anbefaler det er det fordi TS beskriver mange elementer jeg opplevde da jeg nesten møtte veggen. Det å bli utbrent er noe som bygger seg opp over tid, og som man vil slite med i lang tid fremover. Det jeg opplevde var 1) angst/panikkangst i enkelte situasjoner, hjertebank, trykk i bryst - en forferdelig vond følelse 2) at tårene plutselig kunne komme 3) tankekjør om natten, og en ond spiral med dårlig søvn og form. Dette er ikke noe som bare er fryktelig ubehagelig der og da, men noe det vil ta tid å bli kvitt, og det vil derfor på sikt koste samfunnet mindre at man får en pause. Jeg var selv ikke sykemeldt, men da lege og psykolog forklarte meg hvor alvorlig det jeg opplevde var, så tok vi grep på arbeidsplassen. (jeg elsket jobben, egentlig for mye, derfor jeg hadde tatt på meg for mye). Selv om jeg da fikk en levelig arbeidshverdag med mye støtte, skulle det nesten ingenting til at et angstanfall kom som kastet på meg fordi en situasjon minnet om hvordan jeg hadde hatt det da alt var for krevende. Anonymkode: e7ac0...c56 Så godt å høre at det ordnet seg for deg! ❤️ Jeg kjenner meg veldig igjen i punktene du lister opp. Dette med hjertebank og trykk i brystet er grusomt! Husker jeg flere ganger måtte legge meg ned og bare fokusere på å puste. Gråten satt i halsen hele tiden og kom til overflaten nesten daglig. Dette førte jo dessverre ikke til at jeg akkurat ble produktiv, så arbeidsmengden (som var for stor i utgangspunktet) ble bare enda større. Dette igjen førte til ytterlige stress og mangledne selvtillit, så det hele ble en ond spiral. Føler også at den elendige psyken i denne perioden kan har ført til at jeg veldig lett kan han gjort (potensielt grove) feil, så det er en tilleggsbekymring som ligger til grunn - når kommer disse feilene til å dukke opp? Takk for tilbakemeldingene, alle sammen, både angående rettigheter knyttet til ferie/fleksitid og råd om hva jeg bør gjøre i oppsigelsestiden. Når det gjelder førstnevnte (rettighetene) tror jeg ikke dette kommer til å bli et reelt problem. Det er en (i utgangspunktet lol) seriøs bedrift, jeg tror bare lederen min er stressa, i kombinasjon med å ikke ha satt seg inn i regel/lovverket ordentlig. Ikke at det er greit heller, for såvidt... Når det gjelder bruk av sykemelding er jeg nesten helt sikker på at hun ville kommet til å bestridet denne. Samtidig føler jeg ikke at jeg har blitt litt ødelagt av de siste månedene i jobben. Er som om jeg har blitt full av angst og uro for hver minste lille ting knyttet til jobben min. Jeg sliter med å gå inn i eposten min (jeg gjør det jo, men det har blitt en kamp), og hver gang et ukjent nummer ringer (som skjer veldig ofte i denne jobben, det er da viktig at jeg tar den, er høflig/saklig/infomrativ osv) kjenner jeg at pulsen stiger og at jeg får hjertebank, det knyter seg inni meg. Jeg innrømmer at jeg dessverre flere ganger ikke har klart å ta den, bare latt den ringe, og så latt som om jeg ikke har fått anropet med meg. Samme med enkelte eposter. Dette er absolutt ikke greit, og noe jeg aldri tidligere har hatt i meg å gjøre. Jeg hater det, og skammer meg over det. Når jeg tenker meg forstår jeg derfor kontrollbehovet til sjefen min nå i sluttfasen, men det hjelper meg på ingen måte til å prestere bedre - snarere tvert imot. Anonymkode: 32de9...92b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå