AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Noen andre som har det problemet? Nå er vi heldigvis kommet dit at babyen sover bedre pga kolikk som har gitt seg, men det var veldig hardt mens det stod på og jeg var heldig hvis jeg fikk 2 timer usammenhengende søvn i døgnet. Jeg klarte ikke å sove mens babyen gråt i fars armer, og far orket også bare å trøste uten resultat en begrenset periode. Det blir fortsatt gråt hvis babyen må være alene med far lenger enn 5-10 minutter. Babyen er trygg på far når jeg er i samme rom. Andre som har opplevd det; når løste det seg og hvordan? Anonymkode: 9ee0a...ffc
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Hvor gammel er baby? Min jente ble mye tryggere omkring 3-4 måneders alder. Stemmer godt med teoriene omkring «fjerde trimester». Anonymkode: e9ef0...f6b
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor gammel er baby? Min jente ble mye tryggere omkring 3-4 måneders alder. Stemmer godt med teoriene omkring «fjerde trimester». Anonymkode: e9ef0...f6b Babyen er nesten 5 mnd. Hn er mer opptatt av far og tryggere på far nå, men jeg må fortsatt være i nærheten for at det skal være trygt. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc
Pinto2013 Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Hos oss gikk det der veldig i bølgedaler. Sikkert litt med hvor de er i utviklingen osv. Noen perioder utvikler de seg jo veldig mye på kort tid, og da er det kanskje tryggest med omsorgsperson nummer 1. Men det påvirkes nok av mye, f. Eks amming osv. Vi måtte kutte ut nattamming når jenta var litt over 8 mnd, sånn at jeg kunne få sove mer. Og etter vi var ferdig med den avvenningen så var hun også mye mer interessert i å la pappa trøste, selv om vi fortsatt ammet på dagen.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Sikker på at ungen ikke bare er lei seg for at du ikke er der? Er ikke nødvendigvis utrygg hos far. Om du kommer tilbake 5-10 minutter hver gang så vil jo ungen fortsette å grine til den vet du kommer tilbake. Anonymkode: a7bae...020 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 14.36): Sikker på at ungen ikke bare er lei seg for at du ikke er der? Er ikke nødvendigvis utrygg hos far. Om du kommer tilbake 5-10 minutter hver gang så vil jo ungen fortsette å grine til den vet du kommer tilbake. Anonymkode: a7bae...020 Jeg kommer ikke tilbake etter kort tid hver gang. Vi har fra starten latt far ta babyen litt i helgene, så jeg liksom skal sove, men babyen roer seg aldri. På det lengste har han prøvd i to timer hvor byssing er det eneste som fungerer en liten stund, men det skjærer seg når faren setter seg ned igjen. Babyen protesterer ved å gråte. Gråten eskalerer gradvis. Jeg tror ikke selv jeg legger opp til babyens reaksjon, håper ikke det. Egentlig frykter jeg litt at far har satt oss i denne situasjonen, men han er mye sliten, prøver å være flink og er veldig glad i babyen, så jeg er redd for å ta det opp med han. Det er ikke sikkert jeg har rett heller. Baby ser faren hver dag, men i ukedagene har far og barn lite fysisk kontakt, og far gjør heller ingenting av stell og tar ingen nattevåk. Jeg ammer, så han kan naturlig nok ikke mate så mye. Vi er en del på sofaen alle tre på ettermiddagen, så babyen ser og hører far, men far trenger å hvile/sove etter jobb, i tillegg til at han alltid må ordne et par småting, og vips, så skal babyen legge seg. Babyen må ammes i søvn, så far kan ikke legge babyen. I helgene er far mer til stede for babyen, men er da også sliten etter en lang arbeidsdag og må også slappe av en del/trenger egentid. Det blir derfor til at babyen ser meg mer enn far også i helgene. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer ikke tilbake etter kort tid hver gang. Vi har fra starten latt far ta babyen litt i helgene, så jeg liksom skal sove, men babyen roer seg aldri. På det lengste har han prøvd i to timer hvor byssing er det eneste som fungerer en liten stund, men det skjærer seg når faren setter seg ned igjen. Babyen protesterer ved å gråte. Gråten eskalerer gradvis. Jeg tror ikke selv jeg legger opp til babyens reaksjon, håper ikke det. Egentlig frykter jeg litt at far har satt oss i denne situasjonen, men han er mye sliten, prøver å være flink og er veldig glad i babyen, så jeg er redd for å ta det opp med han. Det er ikke sikkert jeg har rett heller. Baby ser faren hver dag, men i ukedagene har far og barn lite fysisk kontakt, og far gjør heller ingenting av stell og tar ingen nattevåk. Jeg ammer, så han kan naturlig nok ikke mate så mye. Vi er en del på sofaen alle tre på ettermiddagen, så babyen ser og hører far, men far trenger å hvile/sove etter jobb, i tillegg til at han alltid må ordne et par småting, og vips, så skal babyen legge seg. Babyen må ammes i søvn, så far kan ikke legge babyen. I helgene er far mer til stede for babyen, men er da også sliten etter en lang arbeidsdag og må også slappe av en del/trenger egentid. Det blir derfor til at babyen ser meg mer enn far også i helgene. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc Arbeidsuke, skulle det stå der jeg har uthevet. Far jobber ikke helg. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Nå har jeg jo skrevet at jeg ikke kommer med en gang da, og når far står opp med barnet, så er det han som kommer med barnet til meg når han ikke føler at noe annet funker. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Ja, men hvordan? Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men hvordan? Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc Du må gå UT av huset. Anonymkode: a7bae...020 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 Far må "overta" sin andel. Rett og slett. Og du må slutte å sabotere den overtagelsen. Her og nå løser dere det ved å etablere rutiner. Du må trene deg opp etter fødsel og uansett må du som oss alle trene 1-3 ganger i uka livet ut. Start med å trene når far legger baby. Å "måtte amme" er absolutt ingen grunn. Mødre jorden rundt roper om at "mme er godt nok" for baby om de ikke kan eller vil amme. Flaske er mer enn godt nok også når far skal få sin del av omsorg av baby uten at mor skal bruke puppene sine som årsak til å hindre sunn kontakt mellom mor og barn. Far legger 3-4 dager i uka, du legger 3-4 dager i uka. Far tar en eller flere dager tidlig fri og arbeider når baby er i seng for å få mer kontakt. Haugevis av mødre dør under fødsel. Baby etablerer da raskt og effektivt o\kontakt med baby, så det er ikke genetikk eller natur. Det er adferd. Du må ikke være "backup" for far når han "feiler" med å roe baby. Han må lære seg å stå i det de timene eller dagene det tar å lære seg å trygge. Du lærte deg nemlig også å roe baby. Men det at du lærte så fort tok fra far sjansen til å lære. Anonymkode: e724e...5c6 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Her tok det 1 år før baby roet seg med far. Bare grining. Nå er hun to år og de har et supert forhold. Nå velger hun ofte han forann meg. Anonymkode: a7a3c...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 Altså far må delta, han er sliten etter arbeidsuke, du er sliten etter underskudd på søvn. Her delte vi alt likt, inkl mating siden jeg ikke ammet, da er det selvfølgelig enklere, men far tok gladelig oppgavene og mer til. Så at babyen deres gråter hos han med så lite deltakelse, som ikke tar et stell en gang, er jo ikke det minste rart. Baby kjenner jo ikke far på den måten. Anonymkode: 697b8...510 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Far må "overta" sin andel. Rett og slett. Og du må slutte å sabotere den overtagelsen. Her og nå løser dere det ved å etablere rutiner. Du må trene deg opp etter fødsel og uansett må du som oss alle trene 1-3 ganger i uka livet ut. Start med å trene når far legger baby. Å "måtte amme" er absolutt ingen grunn. Mødre jorden rundt roper om at "mme er godt nok" for baby om de ikke kan eller vil amme. Flaske er mer enn godt nok også når far skal få sin del av omsorg av baby uten at mor skal bruke puppene sine som årsak til å hindre sunn kontakt mellom mor og barn. Far legger 3-4 dager i uka, du legger 3-4 dager i uka. Far tar en eller flere dager tidlig fri og arbeider når baby er i seng for å få mer kontakt. Haugevis av mødre dør under fødsel. Baby etablerer da raskt og effektivt o\kontakt med baby, så det er ikke genetikk eller natur. Det er adferd. Du må ikke være "backup" for far når han "feiler" med å roe baby. Han må lære seg å stå i det de timene eller dagene det tar å lære seg å trygge. Du lærte deg nemlig også å roe baby. Men det at du lærte så fort tok fra far sjansen til å lære. Anonymkode: e724e...5c6 Dette var da et merkelig innlegg? Du anbefaler altså MME for at far skal legge barnet? Og påstår jeg må trene meg opp etter fødselen? Ikke at du har noe med det, men jeg var aktiv under hele graviditeten og er slank og sprek fortsatt. Det er heller ingen som "må" trene, normal aktivitet er godt nok. Far kan selvfølgelig heller ikke bare slutte tidligere på jobb. Han har faste tider og må være fysisk til stede. Syns også det er merkelig å si at det at jeg lærte fort å roe babyen fratok faren mulighet til å lære å roe hn, som om det er negativt at jeg klarte å roe babyen min fort. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc 3 1
Chantielle Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 Tråden er ryddet for avsporinger. Chantielle mod.
bttb Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Babyer husker ikke så lenge av gangen. Er han ikke til stede i det daglige, så vil han slite med å bidra. Det er hans ansvar å bygge en relasjon til barnet. Jo mer han er involvert i ukedagene, jo lettere blir det å ta sin del i helgene. Alternativt aksepterer dere at du er tilknytningsperson, og at du tar det meste med baby til den er større - men da må jo han avlaste på andre måter. Og om baby ikke roer seg - hva gjør han? Leser bok/synger/viser fram noe utenfor vinduet/gjør froskesangen etc? Eller bare bysser han? Endret 9. mars 2021 av bttb 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Høres ut som om du slipper far for lite til? Samtidig virker det som om far ikke har omstilt seg nok utifra det du beskriver. Han hjelper ikke med stell og må hvile etter jobb? Far må skjønne at han ikke alltid kan ta en dupp etter jobb, sånn er det bare i en liten periode. Far bør ta babyen når han kommer hjem etter jobb, og gjøre "alt" som ikke har med amming å gjøre. Dvs. bleieskift, kos, bading og lek. Du kan amme babyen så den er mett når far kommer hjem og så overtar far de neste to-tre timene frem til neste amming. I mellomtiden bør du komme deg litt ut av huset, start med en halvtime/time, handle mat/et eller annet/egentid/dusj... Ikke vær tilgjengelig. Det blir sikkert slitsomt for far de første gangene, men både han og baby finner ut av dette (de er nødt). Etterhvert finner de sine egne rutiner og roen begge to. Far kan ikke fortsette som "før", han må akseptere at han ikke får like mye søvn, tid til seg selv og til ting han vil gjøre etter jobb. Babyen er sjefen i huset nå og han bør aktivt bruke masse tid med den selv. Hvis oss fungerer dette utmerket. Pappa jobber turnus, dvs dag, kveld og helg. Han bruker så og si all (!) sin fritid på babyen, både før og etter jobb, samt frihelgene. Av og til egentid hvor han trener eller besøke famil. Vi deler på husarbeid, mens jeg står for all handling av mat (forbindes med trilletur). Jeg fullammer men føler jeg har masse fritid da jeg kan dra ut av huset når jeg ønsker det. Aldri lenger enn 3 timer men det gir meg masse overskudd, samt at babyen lett kan være sammen med pappaen sin. De koser seg veldig begge to 😊 Lykke til! Anonymkode: a773b...a94 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette var da et merkelig innlegg? Du anbefaler altså MME for at far skal legge barnet? Og påstår jeg må trene meg opp etter fødselen? Ikke at du har noe med det, men jeg var aktiv under hele graviditeten og er slank og sprek fortsatt. Det er heller ingen som "må" trene, normal aktivitet er godt nok. Far kan selvfølgelig heller ikke bare slutte tidligere på jobb. Han har faste tider og må være fysisk til stede. Syns også det er merkelig å si at det at jeg lærte fort å roe babyen fratok faren mulighet til å lære å roe hn, som om det er negativt at jeg klarte å roe babyen min fort. Ts Anonymkode: 9ee0a...ffc Det er en «ammehater» som av en eller annen merkelig årsak henger inne på gravid/baby forumet. Ikke bry deg. Høres ikke ut som du gjør noe feil:) far må litt inn i kampen, og det tar nok bare litt tid. Anonymkode: e9ef0...f6b 2
Sirinna Skrevet 10. mars 2021 #19 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sikker på at ungen ikke bare er lei seg for at du ikke er der? Er ikke nødvendigvis utrygg hos far. Om du kommer tilbake 5-10 minutter hver gang så vil jo ungen fortsette å grine til den vet du kommer tilbake. Anonymkode: a7bae...020 En baby på 5 mnd er ikke utspekulert nok til å tenke sånn. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #20 Skrevet 10. mars 2021 Sirinna skrev (11 timer siden): En baby på 5 mnd er ikke utspekulert nok til å tenke sånn. HAHA! "utspekulert"?? For et absurd innlegg! Barn får vaner, dersom de vet at de kan gråte i 5-10 minutter og mor kommer, så gjør de det... Anonymkode: a7bae...020 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå