AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Jeg eier leilighet alene som jeg kjøpte et år etter jeg ble sammen med kjæresten. Kjæresten studerer i utlandet og flytter hjem til Norge nå til våren for å studere videre. For å spare/tjene penger har jeg valgt å bo hos foreldrene mine og leie ut tre rom i leiligheten. Når kjæresten flytter hjem igjen til sommeren skal vi to flytte inn i leiligheten. Den er fult møblert, med møbler jeg selvfølgelig har betalt. Møblene er «utleiemøbler» som jeg har fått billig på finn. Vi kommer til å beholde alt som er i kjøkkenskap osv, sengene og sofan(skal bygge ut med en modul), men resten er ikke pent og skal gis bort. Jeg ønsker gjerne å kjøpe inn en del interiør for å få leiligheten fin. Tenkte å kjøpe inn en del tepper osv, blir ca 40 000kr på interiør som jeg har regnet ut. hvordan gjør jeg det med samboeren? Hvem betaler hva? Skal og sies at samboeren betaler en ganske lav pris for å bo hos meg. Anonymkode: 88a92...e68
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Du burde ta halv markedsleie og kjøpe det du trenger selv. Da er det du som eier det. Anonymkode: f109e...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Det er det ikke noe fasitsvar på, men dere bør lage en samboeravtale som viser hvem som har kjøpt/eier hva i tilfelle dere flytter fra hverandre. Da skal han ha med seg det han har kjøpt. Anonymkode: 86fb4...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Interiør må dere vel bli enige om. Du kan ikke komme opp med hva du synes er nødvendig og si det koster 40k og at han skal betale halvt i alle fall. Hvis han skal være med å betale må han også få være med å bestemme hva som skal kjøpes inn. Hvis du vil bestemme selv får du betale selv. Å Anonymkode: 55361...9fb 7
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Den som ønsker å beholde inventaret, betaler. Han bør betale minst halvparten av de faste utgiftene som husleie, internett, tv, strøm etc. Og litt ekstra (500-1000 kr) for slitasje. Anonymkode: b1954...f65
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 hva skal han betale i husleie? dette er et interessant tema☺️ Anonymkode: 0feaa...442
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg eier leilighet alene som jeg kjøpte et år etter jeg ble sammen med kjæresten. Kjæresten studerer i utlandet og flytter hjem til Norge nå til våren for å studere videre. For å spare/tjene penger har jeg valgt å bo hos foreldrene mine og leie ut tre rom i leiligheten. Når kjæresten flytter hjem igjen til sommeren skal vi to flytte inn i leiligheten. Den er fult møblert, med møbler jeg selvfølgelig har betalt. Møblene er «utleiemøbler» som jeg har fått billig på finn. Vi kommer til å beholde alt som er i kjøkkenskap osv, sengene og sofan(skal bygge ut med en modul), men resten er ikke pent og skal gis bort. Jeg ønsker gjerne å kjøpe inn en del interiør for å få leiligheten fin. Tenkte å kjøpe inn en del tepper osv, blir ca 40 000kr på interiør som jeg har regnet ut. hvordan gjør jeg det med samboeren? Hvem betaler hva? Skal og sies at samboeren betaler en ganske lav pris for å bo hos meg. Anonymkode: 88a92...e68 Du skal selvsagt tyne max utav han, på samme måte som du har gjort med dine foreldre. Anonymkode: d0215...184 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 TS her! Tenkte han skal betale halvparten av renter og halvparten av felleskost, så vi to betaler like mye kostnadene Prisen han da betaler ligger ca på halvparten av hva han ellers ville betalt for det samme, men jeg ønsker gjerne at han skal kunne spare til å kjøpe seg inn/investere i noe annet. Jeg ønsker ikke å tjene på å bo meg han, vil at vi skal være likestilt. Anonymkode: 88a92...e68 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 24 minutter siden, AnonymBruker said: Du skal selvsagt tyne max utav han, på samme måte som du har gjort med dine foreldre. Anonymkode: d0215...184 WTF! Anonymkode: 3f1fb...86f 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 TS igjen. Jeg har betalt leiligheten helt selv og har lån selv. Bare jobbet hardt hele livet så ingen hjelpende foreldre i bildet her Anonymkode: 88a92...e68 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS igjen. Jeg har betalt leiligheten helt selv og har lån selv. Bare jobbet hardt hele livet så ingen hjelpende foreldre i bildet her Anonymkode: 88a92...e68 Om du bor hos foreldrene dine så du kan tjene penger på å leie ut egen leilighet, så vil jeg si du har ganske hjelpsomme foreldre inne i bildet! Anonymkode: 0b1b0...f0c 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 Jeg synes på ingen måte det er ok at du skal velge ut alt du selv ønsker av interiør, for så å kreve at han betaler halvparten for det.. Om det var meg, hadde jeg stått for alt av interiør på egenhånd. Eventuelt latt han kjøpe visse ting selv, hvis han behøver et skrivebord eller kanskje modulen osv osv. Men da skal han ha det med seg dersom han flytter så klart REsten er jeg enig i, hvor han betaler halvparten av renter og felleskostnader 👍🏻 Anonymkode: bc655...f1c
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 Jeg og mannen gjorde det slik at vi kjøpte, og med det eide, hver våre ting. Ville en av oss feks legge litt ekstra i en TV var det denne personen som kjøpte den eiendelen, samtidig som vi hadde en avtale om at det aldri var innenfor å kreve å velge hva en ville se bare fordi en hadde kjøpt TVen. (bare ett eksempel). Så lenge vi bodde sammen var avtalen at alt var felles. Var det snakk om for eksempel en sofa, betalte den andre for TV bordet. Vaskemaskin, så en tørketrommel. Og så videre. Det fungerte utmerket, helt til vi etterhvert fikk felles økonomi. Men forutsatte selvfølgelig at vi jevnt over var enige om hvordan vi ville ha det rundt oss. Anonymkode: 1a18b...b65 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 Man møter seg selv i døren til slutt uansett! Anonymkode: 8ad4b...ecf
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 Halvparten av renter er bare riktig hvis boligen er 100% lånefinansiert. Egenkapital har også en kostnad. Anonymkode: f109e...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå