Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med ekstrem telefonskrekk, og foretrekker å kommunisere på sms, epost og chat. Men NAV krever at alt foregår over telefon.
Har ubesvart anrop fra NAV, fikk en talemelding av en mann som hørtes sur og gretten ut. Han sa noe som at "Jeg ser at du har sendt søknad om dagpenger her, men jeg skjønner ikke greia di" med en sur stemme som gjør at jeg absolutt ikke har lyst til å ringe han opp igjen. Har jo skrevet om situasjonen, så hvorfor må jeg fortelle det på nytt? Har hatt alt for dårlig erfaringer med å snakke med kontor-ansatte på telefon, da de fleste jeg har vært borti høres ut som at de hater jobben uansett hvor hyggelig jeg er.

Anonymkode: f8ce8...e4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du har penger så tar du deg sammen og ringer (evt svarer når de ringer deg), klarer du deg uten penger er det bare å droppe telefonsamtalen. Så enkelt er det faktisk 

Anonymkode: a5d92...da0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Han er sannsynligvis frustrert fordi han ikke vet hva han skal gjøre og det går utover deg. Finnes mange mennesker som ikke klarer kontrollere egne følelser når de er sure for andre ting. 

Kan du ha skrevet noe feil i skjema? Du kan sende melding på nav og si at du ser du ble ringt og lurer på om noe er feil med skjema du sendte inn? Trenger ikke si noe om at du fikk talemelding

Anonymkode: c97ca...b56

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor krever de at alt er muntlig?

Da jeg gikk på aap var det en egen meldingsboks inne på nav der jeg kunne skrive direkte med saksbehandler. 

Anonymkode: 67c9b...9dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor krever de at alt er muntlig?

Da jeg gikk på aap var det en egen meldingsboks inne på nav der jeg kunne skrive direkte med saksbehandler. 

Fordi en kjapp telefonsamtale hadde oppklart det han lurte på. I stedet for å sende avgårde melding, for å så vente på svar, som kanskje heller ikke blir klart. Noen sliter også med å formulere seg ordentlig når de skriver, og må bruke mye tid på det.

Dermed er det raskt og enkelt å ta en telefon.

Hadde du svart, hadde du mest sannsynlig hatt saken din oppklart og vært et stykke lenger på vei til å få penger.

Når det er sagt, jeg forstår deg veldig godt, jeg har en hemmende frykt for å snakke i telefonen. Derfor har jeg kommunal oppfølging som hjelper meg med slike praktiske gjøremål, i tillegg til psykiatrisk tilbud. Vedkommende som følger meg opp har fullmakt til å snakke og inngå avtaler på mine vegne.

Anonymkode: 8426e...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du klarte jo tydeligvis ikke å forklare problemet godt nok skriftlig, så det er vel ikke akkurat dumt å prøve muntlig.

Anonymkode: 12b41...604

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Herrejesus, ta deg sammen, det er ikke farlig. 

Anonymkode: 04d3d...b91

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som kurerer "telefonskrekk" er faktisk å eksponere seg selv for mye telefonbruk. Du må uskadeliggjøre hele "skrekken". Det å ikke ta telefonen når den ringer brygger din egen "skrekk" rundt dette. Så jeg anbefaler deg å ta telefonen hver eneste gang, omså det er Norstat som ringer, for å venne deg til det. Samt ringe oftere selv. Til familie eller venner. 

Du får starte med å ringe NAV kanskje...

Jeg for min del sa til min saksbehandler at jeg foretrakk alt kommunikasjon skriftlig, slik at jeg alltid får dokumentasjon på kommunikasjonen. Ikke fordi jeg har telefonskrekk, men for å alltid ha noe å vise til. Du kan forsøke det samme med NAV. Men du må uansett gjøre noe med denne "skrekken" din når du ikke tar telefonen når NAV ringer angående noe viktig!

Anonymkode: e93ef...db1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker har kommunikasjonsvansker, og en del av disse kommer i kontakt med nav. Høytfungerende autisme, angst, dårlig hørsel osv. kan gjøre det vanskelig å ta ting over tlf.

Det går an å sende nav en melding. Evt ta kontakt med fastlegen og bli henvist til psykolog for å få dokumentert problemet og evt hjelp.

Skrevet

Hei.

Telefonskrekk er ikke noe «man tar seg sammen og kommer over».

Jeg har hjulpet folk som har hatt telefonskrekk, postkasseskrekk, skjemaskrekk, namsmannsskrekk osv.

Det er mange alvorlighetsgrader av disse forskjellige angst/skrekk opplevelser folk har.

En person jeg hjalp kastet opp når vedkommende ble konfrontert med det å fylle ut skjemaer.

Dette resulterte i mange år med skjønnsligning. Noen hadde postkasseskrekk og gikk ikke for å hente posten før etter at det var mørkt.

En som namsmannen kontaktet i forbindelse med at det frivillige forslaget til gjeldsordning, var akseptert av samtlige kreditorer, tolket brevet fra namsmannen på en slik måte at ingen kreditorer hadde godtatt forslaget til ordning. Hans tolkning var basert på at alle andre skriftlige henvendelser fra namsmannen var, for ham negative.

Se de av dere som sier «kom over dette» eller: «Vil du har penger så tar du deg sammen og ringer (evt svarer når de ringer deg), klarer du deg uten penger er det bare å droppe telefonsamtalen. Så enkelt er det faktisk» eller «Herrejesus, ta deg sammen, det er ikke farlig.» har ikke den fjerneste eller ringeste anelse hva dette dreier seg om, og hva det kan gjøre med personer.

Men som oftest er det de som kan minst om en ting som uttaler seg bombastisk og kommer med «gode forslag til løsninger».

Telefon-, skjema eller annen type skrekk kan være bokstavelig talt og reelt handlingslammende.

Når personer legger ut spørsmål på KG, er det for å få svar eller forslag til svar på sitt spørsmål de ønsker. Ikke «eplekjekke» kommentarer og halvspydige «løsninger».

Det er noe som heter anstendighet og ikke minst folkeskikk, noe som for mange tydeligvis er to helt ukjente faktorer.

TS opplyser at Nav er informert om den telefonskrekken TS har.

I tillegg er det bedre å ha ting skriftlig, i tilfelle det oppstår en uenighet om hva som har blitt sagt.

Så jeg støtter TS med at all kommunikasjon bør skje skriftlig.

Det Nav holder på med er en uting. Ofte forholder ikke Nav seg til de lover og regler og anledning for skjønnsmessige avgjørelser.

Alle skal ned i samme A4 boks, uansett.

TS.

Send en tekstmelding på nytt og forklar hvorfor du ikke svarer på telefonen og samtidig vis til den tidligere forklaring. Krev at Nav forholder seg til å sende deg ting kriftlig.

Håper dette er til litt hjelp i den situasjonen du er i.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det eneste som kurerer "telefonskrekk" er faktisk å eksponere seg selv for mye telefonbruk. Du må uskadeliggjøre hele "skrekken". Det å ikke ta telefonen når den ringer brygger din egen "skrekk" rundt dette. Så jeg anbefaler deg å ta telefonen hver eneste gang, omså det er Norstat som ringer, for å venne deg til det. Samt ringe oftere selv. Til familie eller venner. 

Anonymkode: e93ef...db1

Hvor studerte du psykologi?

AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg har hjulpet folk som har hatt telefonskrekk, postkasseskrekk, skjemaskrekk, namsmannsskrekk osv.

Det er mange alvorlighetsgrader av disse forskjellige angst/skrekk opplevelser folk har.

En person jeg hjalp kastet opp når vedkommende ble konfrontert med det å fylle ut skjemaer.

Dette resulterte i mange år med skjønnsligning. Noen hadde postkasseskrekk og gikk ikke for å hente posten før etter at det var mørkt.

En som namsmannen kontaktet i forbindelse med at det frivillige forslaget til gjeldsordning, var akseptert av samtlige kreditorer, tolket brevet fra namsmannen på en slik måte at ingen kreditorer hadde godtatt forslaget til ordning. Hans tolkning var basert på at alle andre skriftlige henvendelser fra namsmannen var, for ham negative.

Se de av dere som sier «kom over dette» eller: «Vil du har penger så tar du deg sammen og ringer (evt svarer når de ringer deg), klarer du deg uten penger er det bare å droppe telefonsamtalen. Så enkelt er det faktisk» eller «Herrejesus, ta deg sammen, det er ikke farlig.» har ikke den fjerneste eller ringeste anelse hva dette dreier seg om, og hva det kan gjøre med personer.

Men som oftest er det de som kan minst om en ting som uttaler seg bombastisk og kommer med «gode forslag til løsninger».

Telefon-, skjema eller annen type skrekk kan være bokstavelig talt og reelt handlingslammende.

Når personer legger ut spørsmål på KG, er det for å få svar eller forslag til svar på sitt spørsmål de ønsker. Ikke «eplekjekke» kommentarer og halvspydige «løsninger».

Det er noe som heter anstendighet og ikke minst folkeskikk, noe som for mange tydeligvis er to helt ukjente faktorer.

I tillegg er det bedre å ha ting skriftlig, i tilfelle det oppstår en uenighet om hva som har blitt sagt.

Det Nav holder på med er en uting. Ofte forholder ikke Nav seg til de lover og regler og anledning for skjønnsmessige avgjørelser.

TS.

Send en tekstmelding på nytt og forklar hvorfor du ikke svarer på telefonen og samtidig vis til den tidligere forklaring. Krev at Nav forholder seg til å sende deg ting kriftlig.

Med vennlig hilsen

TBergh

Hmmm. Kaste opp når man blir bedt om å fylle ut skjema...

Har vedkommende noen vonde opplevelser knyttet til skjemaer? 

Anonymkode: 19914...eab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Frekt svar

Anonymkode: df8cb...915

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slutt, vær så snill. Hva med litt empati? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBergh skrev (9 minutter siden):

Hei.

TS.

Med vennlig hilsen

TBergh

+++

Anonymkode: a4f0f...fb0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei.

Spurte ikke. Men jeg var i sterk tvil om denne skyldners påpstand, inntil han satt på mitt kontor og kastet opp når jeg skulle hjelpe ham med å fylle ut selvangivelsen.

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
rettet skriveleif
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er gjerne andre ting knyttet til skjemaer som er problemet. For eks om man er fattig og ikke har penger, så kan det gjøre at man får ekstrem stressrespons til alt som minner om penger og gjeld. Det kan være en kombinasjon av å ha ekstrem sosial angst, føle at man ikke får til og andre dømmer en som dum, samt er redd for fremtiden som alt gir den reaksjonen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ringer tilbake kommer du til en veileder på kontaktsenteret, ikke den samme grinete saksbehandleren. Så du kan få vite hva som er problemet uten å snakke med han :) 

Anonymkode: b88bf...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bra fast inntekt, og er et normalt oppegående menneske på alle måter. Aldri vært i fagsystemet eller hatt økonomiske problemer. 

Likevel har jeg nettbankskrekk, postkasseskrekk, telefonskrekk, skatteoppgjørskrekk, lønnslippskrekk, skrekk for å prate med nav, skatt, strømselskap etc. 

Livredd. Selv om jeg hadde 6 sifret på bok, så turde jeg ikke åpne nettbanken for å betale regninger. 

Så der gikk til inkasso..som ga mer angst.

Alt ble litt bedre da jeg rett og slett TVANG meg selv (steg for steg) til å få enda litt mer oversikt.  Babysteps.  Babysteps.   

Nå har jeg skrevet ned hvilke datoer de ulike faste regninger kommer i nettbanken.  Og hvilke beløp de faste utgiftene har. Bare sånn at jeg kan sjekke der, før jeg åpner nettbanken.  Har likevel masse angst.  Og da når jeg først får brev i postkassa, så får jeg enda mer angst, for da er det ikke regning...men noe annet. Og hva da? 

Nei, det er helt irrasjonelt....  ikke bare å "ta seg sammen", selv om den fornuftige delen av hjernen min har klart det litt sånn delvis. 

Anonymkode: c1a9a...98d

AnonymBruker
Skrevet

Ta vare på denne beskjeden på telefonsvarer, så har du bevis om han skulle oppføre seg enda mer uprofesjonelt i fremtiden. Du kan også skrive inne på Dine Sider på NAV, hvor du presiserer at du ikkje skjønte helt hva saksbehandler mener med «at han ikke skjønner greia di», så får du det skriftlig også. 

Dette er ikke måten saksbehandlere skal behandle mennesker i sårbare posisjoner, og er han verre med andre, så hjelper det at de har fått klage fra flere ang personen, slik at han kan finne seg en ny jobb. 

Det viktiste her er å spør en venn om hjelp til å ringe, og ikke kutte kontakten med NAV. 

Anonymkode: 02fe5...377

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...