Gå til innhold

Dusjsluk som påvirkes av nedtrekk på toalettet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har registrert at dusjsluket tømmer seg iløpet av et par uker når det ikke er i bruk. Ser også bevegelse i vannet i sluket når jeg trekker ned i toalettet. Er dette normalt,eller kan det bety en lekkasje et sted? Nybygg,så burde være ok.

Anonymkode: 88e28...02c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tømmer seg i løpet av et par uker fordi vannet fordamper, bør etterfylle med vann jevnlig om ikke sluket er i bruk. 

Anonymkode: 48850...7f1

• Liker 2
Gjest Mr Bergen
Skrevet

Jeg tror vannet fra dusjen møter vannet fra toalettet under gulvet eller i veggen, to rør som går videre til et større. Så mulig det vil bli bevegelse nede i dusjsluket når det plutselig kommer en foss fra toalettet. Jeg tror dette er som det skal være🙂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis toalettet påvirker dusjsluket, og tømmer det, tyder det på feil med luftingen. Det oppstår vakum i rørsystemet.

Det som da skjer, er at grunnet normal lufting ikke gjør nytta, så trekker den luft fra sluket, og dermed dras vannet ned.

Bevegelse i sluket bekrefter denne mistanken, det er ikke bare at det tørker ut. Da hadde du ikke sett bevegelse.

Jeg ville hatt rørlegger eller rørinspektør på besøk, men hvis du vet hvor lufting over tak er plasser, hadde jeg tatt en titt der for å se at det ikke er noe galt (som at fugler har laget reir, relativt vanlig problem).

Anonymkode: 88a8a...b87

AnonymBruker
Skrevet
Mr Bergen skrev (5 minutter siden):

Jeg tror vannet fra dusjen møter vannet fra toalettet under gulvet eller i veggen, to rør som går videre til et større. Så mulig det vil bli bevegelse nede i dusjsluket når det plutselig kommer en foss fra toalettet. Jeg tror dette er som det skal være🙂

Gråvann og svartvann skal i utgangspunktet ikke møtes.

Anonymkode: 48e41...9d9

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Gråvann og svartvann skal i utgangspunktet ikke møtes.

Anonymkode: 48e41...9d9

Det skal det vel. Vi skal rimelig langt tilbake i tid for å se skille av gråvann og spillvann.

Alt går som spillvann, bortsett fra overvann (altså, regnvann, drenering ol.).

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tømmer seg i løpet av et par uker fordi vannet fordamper, bør etterfylle med vann jevnlig om ikke sluket er i bruk. 

Anonymkode: 48850...7f1

Det er korrekt, men bevegelse i vannet tyder som nevnt på vakuum, noe som absolutt ikke skal være, og særlig ikke i et nybygg. Her hadde jeg tatt kontakt med forsikring, byggherre eller lignende.

Jeg har vært på en del nybygg med konstruksjonsfeil, hvor dette er observert. Det bør tas tak i så raskt som mulig, så de som har bygget ikke kan forsøke å snike seg unna ved å skylle på andre elementer.

Et rørinspeksjonsfirma kan være nyttig for å avdekke og dokumentere en slik feil.

-Rørinspektør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...