AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Hei! Jeg har et årsstudium i norsk (60 studiepoeng) som inngår i min bachelorgrad. Samt flere andre aktuelle norsk-emner. Har ikke pedagogikk. Kan jeg jobbe som lærer? Og eventuelt på hvile trinn? og hvis ja, hvor store sjanser har jeg for å få jobb? Anonymkode: 0ec93...b27
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Du må ha pedagogikk for å undervise. Det er gode sjanser for åfå seg jobb i og med at lærerene er rimelig lei av dårlig lønn, arbeidsforhold og å ikke få respekt. Fremover blir det mange ledige lærerplasser da mange slutter. På min arbeidsplass slutter 5 stk pga nemnte forhold. Anonymkode: 82145...5b2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Du vil ikke få fast jobb som lærer. Da må du ha pedagogikk. Det er faktisk et profesjonsstudie. Du kan sikkert få vikar/midlertidige stillinger da.. Anonymkode: abfb3...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Hvis du tar et annet fag og ppu, så kan du undervise. Dumt å bare ha ett fag, selv om norsk er veldig ettersøkt. Anonymkode: 1a473...6b8
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Du kan i teorien få fast jobb under forutsetning av at du tar ppu. Men det er innført masterkrav for å ta ppu.. Du kan nok være langtidsvikar da, spesielt på mindre steder. Anonymkode: 37679...332
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Du må ha pedagogikk og mastergrad for å ha en godkjent lærerutdannelse. Du har nok mulighet for midlertidig ansettelse der det er lærermangel, men du vil ikke lønnes som lærer, kan ikke bli fast ansatt og må ut, selv om du skulle gjøre en strålende jobb, når noen med formell kompetansese plutselig dukker opp. Anonymkode: cdff1...e0e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 For å ta PPU må du oppfylle krav: Alle søkere til PPU må ha minst 60 studiepoeng høyere utdanning som oppfyller fagkravene til et fag vi tilbyr didaktikk i. I tillegg må alle søkere ha en av følgende¹: en mastergrad, eller en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller en bachelorgrad i praktisk-estetiske fag (feks. idrett/kroppsøving, friluftsliv, musikk, kunst- og håndverk) hvor det inngår en fordypning på minst 120 studiepoeng i ett fag. Det er krav om gjennomsnittskarakter C eller bedre fra bachelorgraden (det kreves et rent C-snitt eller minst 30 poeng etter vår omregning). Unntaket fra kravet om master gjelder til og med våren 2025. Anonymkode: 606ba...378
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Hva som kreves? Umenneskelig tålmodighet. Hilsen tidligere lærer. Anonymkode: 63d4a...cca 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå