Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg holder på å bli 50% ufør etter over et år på AAP- den går mest sannsynlig  rett gjennom da jeg har en  alvorlig gradvis forverrende  nevrologisk sykdom.

Nå får jeg 66% av ordinærlønn  på AAP (er kommuneansatt og tjener 440 000 i en full stilling) 

Har lest at man får "mer" enn de 66% når man regner ufør, fordi de regner på en annen måte.

Noen som vet forskjellen? eller er det nokså likt ?

Anonymkode: 6a5c9...439

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at det regnes på en annen måte, men det er ikke gitt at du får mer. 
AAP beregnes ut fra den inntekten du hadde på det tidspunktet du ble syk, som regel dagen før første sykmeldingsdag. Du får da 66% av denne inntekten. 
Uføretrygd er også 66%, men her beregnes dette ut av gjennomsnittsinntekten i årene før du ble syk. Mer korrekt så regnes det ut fra de 3 beste årene av de 5 siste før du ble syk. Altså, om du ble sykmeldt i 2020 så ser man på årene 2014 - 2019 og ser hvilke tre år du hadde høyest inntekt i disse årene, regner et gjennomsnitt og tar så 66% av dette. 
I tillegg så er det et fast barnetillegg på AAP, uavhengig av inntekt, mens det på uføretrygd er avhengig av totalinntekten til mor og far. 
Uføretrygd er også avhengig av full trygdetid, altså at man har bodd i Norge hele livet.

For noen betyr dette at man går opp i inntekt ved innvilgelse av uføretrygd, mens andre igjen går ned. 
Dersom du har hatt ganske jevn inntekt hele tiden, ikke har bodd i utlandet og har en mann som tjener godt, så vil du altså få omtrent akkurat det samme i uføretrygd som på AAP.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ca 200kr mindre i mnd. når jeg ble ufør kontra når jeg gikk på AAP. Så ikke store forskjellen. 

Anonymkode: ebf2b...148

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 9500 i året fra aap til ufør siden de gikk lengre tilbake i tid på ufør-grunnlaget vs aap.

@Angelheart2tar dog feil.

AAP utgjør 66 prosent av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk Om du blir sykemeldt fra desember2020, blir grunnlaget tatt fra inntektsåret 2019.  Men om du blir sykemeldt fra januar 2020, blir grunnlaget også tatt fra inntektsåret 2019.

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.

Anonymkode: ccad3...042

AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (8 timer siden):

For noen betyr dette at man går opp i inntekt ved innvilgelse av uføretrygd, mens andre igjen går ned. 
Dersom du har hatt ganske jevn inntekt hele tiden, ikke har bodd i utlandet og har en mann som tjener godt, så vil du altså få omtrent akkurat det samme i uføretrygd som på AAP.

Spiller vel ingen rolle hva mannen tjener? Hun har ikke minsteytelse, hun får ikke noe mer eller mindre uansett hvor lite mamma'n tjener.

Anonymkode: 53aa3...068

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg gikk opp 9500 i året fra aap til ufør siden de gikk lengre tilbake i tid på ufør-grunnlaget vs aap.

@Angelheart2tar dog feil.

AAP utgjør 66 prosent av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk Om du blir sykemeldt fra desember2020, blir grunnlaget tatt fra inntektsåret 2019.  Men om du blir sykemeldt fra januar 2020, blir grunnlaget også tatt fra inntektsåret 2019.

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.

Jeg ble sykmeldt i april 2020, og da tok de gjennomnsittet av lønnen januar, februar og mars. Skulle de egentlig ta gjennomsnittet av 2019?

Anonymkode: 63848...c0f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har barn og får barnetillegg på AAP så mister du det på uføretrygd hvis samlet husstandsinntekt er over en grense. Så da har altså mannens inntekt noe å si! 

Anonymkode: 226de...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg ble sykmeldt i april 2020, og da tok de gjennomnsittet av lønnen januar, februar og mars. Skulle de egentlig ta gjennomsnittet av 2019?

Anonymkode: 63848...c0f

Egentlig ja. Av og til er det greit at ikke de på nav ikke kjenner sitt eget regelverk 😛
Jeg ble syk i novemeber, og de tok året før.

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis du har barn og får barnetillegg på AAP så mister du det på uføretrygd hvis samlet husstandsinntekt er over en grense. Så da har altså mannens inntekt noe å si! 

Anonymkode: 226de...63d

Om man får noe fra KLP (kommunalt ansatte) eller SPK (statlige ansatte), kan den også forsvinne. Men klp og spk har egen barnetillegg som gjør litt opp det.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå får jeg 66% av ordinærlønn  på AAP (er kommuneansatt og tjener 440 000 i en full stilling) 

Logg deg inn på klp sine sider og søk om pensjon derfra, det har du da krav på. Jeg fant ut litt sent, men fikk etterbetalt.

AnonymBruker
Skrevet

da jeg fikk aap for andre gang, ble tidligere aap+lønnsinntekt brukt i beregning.

håper virkelig dette stemmer. hvis nav hadde gjort feil, kunne de da krevet tilbakebetalt alt?

men hva kan de evt kreve av en minsteufør🤭50 kr mnd😟

Anonymkode: 98d0f...d46

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

Jeg holder på å bli 50% ufør etter over et år på AAP- den går mest sannsynlig  rett gjennom da jeg har en  alvorlig gradvis forverrende  nevrologisk sykdom.

Har lest at man får "mer" enn de 66% når man regner ufør, fordi de regner på en annen måte.

Noen som vet forskjellen? eller er det nokså likt ?

Får du pensjon fra KLP også? 

Anonymkode: c79ee...00b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får du pensjon fra KLP også? 

Anonymkode: c79ee...00b

Hei Jeg får 2000 kr fra kommunens  pensjonskasse * barnetillegg for 2 barn. ( har jobbet i denne kommunen i over 10 år)

Håper det ikke e sånn jeg blir utregnet fra 2017, 2018, 2019  for da hadde jeg lavere lønn ( 370 000) , mitt yrke har hatt lønnsforhandlinger i  ettertid , imens jeg var delvis sykemeldt. 

..Men jeg har lest noe om max   uføreutbetaling er 6g  eller noe?

Så hvis jeg har tjent nærmere 400 000 ish de siste åra så vil det uansett ikke bli mer ?

( blir tullete av dette her 🙈)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei Jeg får 2000 kr fra kommunens  pensjonskasse * barnetillegg for 2 barn. ( har jobbet i denne kommunen i over 10 år)

Håper det ikke e sånn jeg blir utregnet fra 2017, 2018, 2019  for da hadde jeg lavere lønn ( 370 000) , mitt yrke har hatt lønnsforhandlinger i  ettertid , imens jeg var delvis sykemeldt. 

..Men jeg har lest noe om max   uføreutbetaling er 6g  eller noe?

Så hvis jeg har tjent nærmere 400 000 ish de siste åra så vil det uansett ikke bli mer ?

( blir tullete av dette her 🙈)

6G er maks beregningsgrunnlag. Om du har tjent mer enn dette ett år, blir det altså tatt med i grunnlaget på gjennomsnittet. Men gjennomsnittlig grunnlag er maks 6G. 

Maks ca 400k i året kan motta i 100% uførepensjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...