AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Noen her som har borderline eller er sammen med noen som har borderline som kan forklare hvordan det er og hvordan forholdet er? Jeg sliter med at jeg ikke klarer å kontrollere følelsene mine, de er helt ekstreme til tider og jeg har alltid følt meg så rar/merkelig.. Når jeg først er sint eksploderer jeg og når jeg er glad er jeg veldig glad, og når jeg er trist føles det ut som jeg nesten skal dø.. har alltid vært sånn så lenge jeg kan huske. Skal til DPS snart og snakke med dem om det, men jeg VET at det er noe med meg, det går også utover kjæresten min og jeg begynner å bli desperat etter å få svar for jeg kan ikke ha det sånn så dette Anonymkode: 751da...787
Jentadi Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Jeg VAR sammen med en som er borderline. Det sier egentlig det meste. Å leve med noen som er så uforutsigbar, var for vanskelig. Hans plutselige sinne, humør som gikk opp og ned, løgner, svingende selvbilde, manipulering, svart/hvit-tankegang, ødela meg. Jeg måtte hele tiden trø varsomt hjemme. Når han eksploderte, ble det min feil. Til slutt mistet jeg meg selv og hadde ikke mer å gi. Slik hadde jeg det. Det betyr ikke at andre som er i lignende situasjon opplever det slik. Du må snakke med kjæresten din om hvordan han/hun har det. Hvis DPS tilbyr en time hvor de forklarer pårørende, synes jeg kjæresten din bør takke ja til det. Endret 9. mars 2021 av Jentadi 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen her som har borderline eller er sammen med noen som har borderline som kan forklare hvordan det er og hvordan forholdet er? Jeg sliter med at jeg ikke klarer å kontrollere følelsene mine, de er helt ekstreme til tider og jeg har alltid følt meg så rar/merkelig.. Når jeg først er sint eksploderer jeg og når jeg er glad er jeg veldig glad, og når jeg er trist føles det ut som jeg nesten skal dø.. har alltid vært sånn så lenge jeg kan huske. Skal til DPS snart og snakke med dem om det, men jeg VET at det er noe med meg, det går også utover kjæresten min og jeg begynner å bli desperat etter å få svar for jeg kan ikke ha det sånn så dette Anonymkode: 751da...787 Du kan nok ikke være så ille i og med at du har en kjæreste som vil være sammen med deg. Trøst deg med det. Anonymkode: e1e67...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 I "gruppen" av mennesker med borderline pf, er det mange forskjellige mennesker. Jeg tror ikke at den diagnosen alene har alt å si for hvordan man fungerer i et forhold. Grunnpersonligheten er nok ganske viktig, i tillegg til eventuelle andre diagnoser. Man kan godt ha borderline pf, og likevel fungere godt i et forhold. - Men evnen til å jobbe med egne utfordringer, selvinnsikt, empati og forståelse for både seg selv og partneren, viljen til å lære, og å tørre å utfordre seg selv, aksept - er vel noen få ting som kan hjelpe. Jeg har ikke borderline selv, men jeg har vokst opp med en forelder med borderline (som i tillegg har narssististisk pf), og det var (og er) mange utfordringer i familien. Det som ødela mest i denne personens liv og relasjoner har nok vært: 1: Alkohol og pillemisbruk. 2: Umodenhet, og det med å skylde på alle andre. 3: Frykten for å bli forlatt/ikke elsket/ikke være bra nok har ført til ekstrem kontroll og sjalusi - hvilket har skremt alle vekk. 4: Svart/hvitt-tenking og fornektelse. 5: Eksplosivt sinne. 6: Notorisk løgner. Anonymkode: b6b24...31a
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Borderline/Emosjonell ustabil PF er så mye mer enn bare sterke følelser. Ikke tenk diagnose, det er psykologens jobb, ikke din. De finner ut hva som er "feil" og hvordan de skal hjelpe deg. Anonymkode: a6d54...e82
Purple_Pixiedust Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Det er utrolig mange måter å ha borderline på. Jeg for eksempel har overhodet ikke et eksplosivt sinne, jeg tar ikke ut mine vonde følelser på andre, men jeg føler svært sterkt jeg også. Har ikke et svingende selvbilde, det er alltid lavt. Sliter med kronisk suicidalitet og periodevis alvorlig selvskading hvor jeg har måttet bli operert noen ganger (perioder forverres når jeg har dårlige perioder mtp tilbakevendende depressiv lidelse), jeg sliter veldig med å være alene, såpass mye at jeg fant meg i psykisk mishandling i ni år, jeg kan tenke veldig svart/hvitt, eller føle veldig svart/hvitt, men har blitt flinkere til å i hvert fall etter litt prat med behandler om det å se mer nyanser. Har en stadig tomhetsfølelse i meg. Har aldri kommet med trusler for å unngå å bli forlatt eller for å oppnå omsorg. Svinger ikke i humøret fra dag til dag heller. Ganske så annerledes enn det en over her som beskriver sin eks. Det er visstnok over 200 "måter" å ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Også skilles det også mellom impulsiv og borderline type. Dette med eksplosivt sinne er mer typisk ved impulsiv type. Uansett. Siden det er så ulikt hvordan dette rammer person til person så er det viktig å få en ordentlig utredning da andres erfaringer på nett kan bli misvisende for hvordan en selv fungerer. Når det er sagt så oppfyller jeg like mye kriteriene for kompleks PTSD og bipolar type 2. Disse tre diagnosene kan være vanskelig å skille, men jeg er ikke en "klokkeklar" borderline-pasient, så igjen kan ikke det jeg skriver sees på som bekreftelse eller avkreftelse på diagnosen. Det er bare slik akkurat jeg er. Og jeg kan ha veldig kraftige reaksjoner og er helt villt selvdestruktiv til tider. Endret 9. mars 2021 av Purple_Pixiedust 1
Gjest Melise__87 Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Jeg har borderline og er sammen med mannen på det 17 året 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå