AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #1 Skrevet 9. mars 2021 Når søkte dere hjelp av fastlege og fikk det? Vi vært uten prevensjon siden juli, det tok 3 mnd før kroppen stabiliserte seg. Nå 7 mnd senere er syklusene lange og ustabile sånn ca. 32 til 39 dager. Det jeg lurer på er vil vi kunne få hjelp hos det offentlige nå, siden syklusene er som de er? Eller er det ikke noe vits å prøve før det er gått 1 år? Og hvis vi velger privat nå, blir det bare krøll å komme inn i det offentlige etterpå? Anonymkode: 889af...a72
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Det er normalt med ustabile sykluser i opptil 1 år etter ppilleslutt, så du vil nok ikke få noe hjelp offentlig, nei. Velger du privat nå er det ingen problem å gå over til offentlig senere, men det er jo et mye tregere system offentlig enn privat, så har du muligheten ville jeg valgt privat! Anonymkode: 47bed...078 2
Amatariel Skrevet 9. mars 2021 #3 Skrevet 9. mars 2021 Søkte hjelp via fastlegen da det hadde gått 1 år. Hadde et EL-løst år med mye hormonforstyrrelser. Ble henvist til Medicus den legetimen der, og fikk videre hjelp ♥ 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #4 Skrevet 9. mars 2021 Tok kontakt med det private etter to mnd, da syklusen var på bærtur, og fikk diagnosen pcos. Ble søkt til det offentlige etter et halvt år, men måtte vente nesten et halvt år til på timen. Er under 30. Det offentlige syns det var positivt at jeg hadde prøvd ut div medisiner før jeg kom dit, og at jeg var ferdig utreda. Anonymkode: 23d09...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #5 Skrevet 9. mars 2021 Tok nettopp kontakt med fastlege, fikk time. Fjerna spiral i oktober, og har sykluser på 50+! Skal sies jeg aldri har hatt normale sykluser, så håper å få litt hjelp til det 🤞 Anonymkode: 7b3a9...39e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #6 Skrevet 9. mars 2021 Tusen takk for svar! Er så vanskelig å vite hvordan man skal forholde seg, og man vil jo så gjerne bli gravid fort. Spørs om vi skal vurdere privat først da, bare for å ha sjekket. Så kanskje man får nytt mot frem mot sommeren. Anonymkode: 889af...a72
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Er over 35, så tok kontakt med fastlegen rundt 6 mnd. Fikk beskjed om at det var heilt vanlig med lang syklus (over 40 dager) etter p-piller, og berre å slappe av litt så vil det nok ordne seg. Tre mnd seinare tok eg kontakt med privat gynekolog, og starta utredning for å søke ivf. Og det vart den syklusen eg fekk positiv test. Så om du sjølv føler noko ikkje stemmer, ta kontakt. Om du har ein fastlegen som tar deg like seriøst som min, så hadde eg vurdert å bytte.... Min gynekolog sa vi skulle sende søknad offentlig, så var den i gang (opp til eit år ventetid), men ingenting i veien for å feks prøve privat i ventetida. Så trur det er ingen problem Anonymkode: 7789b...3c1
Helne90 Skrevet 11. mars 2021 #8 Skrevet 11. mars 2021 Dro til fastlegen etter 8mnd og fikk henvisning da jeg skulle ta celleprøve i samme slengen. Spørs nok litt på legen! 1
Solstråle1984 Skrevet 14. mars 2021 #9 Skrevet 14. mars 2021 Jeg er 34 år. Ikke barn fra tidligere. Dro til fastlegen som tok blodprøver for å sjekke fertilitet andre måned etter p-pille slutt. Utenom det, gjorde han vel ingenting. Så kom svar på blodprøven, og den var fin mente han. Trengte ikke noe mer utredning. Jeg stolte ikke på han, gikk til privat gynekolog; som tok blodprøve 3. dag av menstruasjon for å få et sikkert svar. Hun testet også for klamya og alt som kan «ødelegge» for fertiliteten. Tok også UL, og hun så at noe ikke var som det skulle. Fikk letrozole. Og er i pp3 nå. Er glad jeg tok kontakt med gynekologen. Ellers hadde jeg sløst bort 1 år- for jeg hadde ikke klart å bli hravid uten letrozole eller annen hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #10 Skrevet 14. mars 2021 Ja, tror nok jeg prøver ut privat nå først. Så får vi heller ta det videre hos fastlegen da det eventuelt har gått et år. Høres mest fornuftig ut det Anonymkode: 889af...a72
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #11 Skrevet 14. mars 2021 Ville heller kosta på meg et 1500,- ish hos privat gyn for en ordentlig UL og fertilitetsblodprøver. Gjorde det selv i høst bare for å vite. Starter prøving til sommeren. Anonymkode: f2151...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå