Gå til innhold

Min bror har vært på påskeferie og fikk sms av kommunen om å teste seg da han krysset kommunegrensen, men gidder ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror og hans kompiser var forrige uke på Ustaoset på hytteferie. De reiste med tog fra Bergen, dro på turer til Geilo og Ål, var rundt i butikker og spisesteder, og besøkte folk de kjenner på Geilo.

Da toget krysset kommunegrensen i går kveld fikk han sms fra kommunen om å teste seg, men det gidder han ikke.

Grunnen er at han da må være hjemme fra jobb en dag eller to, mens han venter på testresultatet.

Jeg skjønner at han ikke vil være borte fra jobb fordi han da blir hengende bakpå med arbeid, men når han har vært rundt omkring og hengt med folk han ikke omgås med i det daglige, burde han gjøre det.

Er det mulig å få en slags sykemelding mens man venter på resultatet?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må jo være borte fra jobb uansett om han har sykemelding eller bruker egenmelding. Han må bare finne seg i å være borte fra jobb i ett par dager når han reiser rundt omkring og ikke tar hensyn til korona.

• Liker 6
Skrevet

Tror jeg hadde sendt en anonymt melding til sjefen om han ikke er villig til å være hjemme i 2-3 dager etter å ha reist rundt omkring. 

• Liker 3
Skrevet

Er det her tull? Hvorfor fikk han SMS fra kommunen? Det er ikke ulovlig å reise rundt i Norge. 

• Liker 9
Skrevet

Det var en oppfordring fra kommunen, ikke et krav. Den ble sendt ut til de fleste bergensere. 

Han velger selv.

Du (og andre) kan mene hva du vil, men han er ikke pålagt å ta noen test. 

• Liker 9
Gjest Føsleguri
Skrevet

Har jeg gått glipp av påsken i år? Trodde påsken var i månedsskiftet mars/april.

Skrevet (endret)

Man må ikke være hjemme fra jobb når man har tatt test uten «grunn», dvs hvis man tar en test fordi man har symptomer eller er nærkontakt eller har vært i rødt land, må man være hjemme i påvente av svar, men dersom man tester seg fordi man er nysgjerrig eller for sikkerhetsskyld må man ikke i karantene 

det stod på fhi for litt siden. Men nå finner jeg det ikke igjen

Endret av rosemarin
  • Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Han kan umulig ha vært på påskeferie, da påsken ikke har begynner før om ett par uker. 

Skrevet (endret)

Antar dette gjelder vinterferien, og ikke påskeferien. Sistnevnte begynner å bli lenge siden.

Fra Bergen kommunes nettsider:

"Etter vinterferien: Testing etter vinterferien er anbefalt for dere som har vært på reise. Det kan bli lengre køer på teststasjonene etter vinterferien. Dersom du ikke har symptomer og har liten grunn til å mistenke smitte, kan du gjerne vente noen dager etter hjemkomst før du tester deg."

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/koronavirus/sykdom-testing-og-karantene/regler-for-karantene-isolasjon-og-karantenehotell

Endret av Jaybird
  • Liker 1
Skrevet

Et annet spørsmål, i tilfeller som dette og flere andre så anbefales folk å teste seg for sikkerhets skyld, uten at de er syke eller er nærkontakter... men hvis man går inn på testkriterier og skal bestille testså er det jo bare «greit» å bestill år test dersom man er syk eller nærkontakt eller lignende...?

Skrevet

Tidlig ute med påskeferien.

Skrevet

Denne meldingen tikker inn hos meg bare jeg reiser fra en bydel og inn til sentrum og ut igjen. Så hvor nyttig den er,er jeg usikker på.

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Denne meldingen tikker inn hos meg bare jeg reiser fra en bydel og inn til sentrum og ut igjen. Så hvor nyttig den er,er jeg usikker på.

Jeg håper det er fordi du har lastet ned en app? Hvis ikke: velkommen til overvåkingssamfunnet. Hadde uansett slettet den appen. Erna køddet ikke da hun gikk med det munnbindet sitt.. 

• Liker 2
Skrevet
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Ukjent. skrev (2 minutter siden):

Jeg håper det er fordi du har lastet ned en app? Hvis ikke: velkommen til overvåkingssamfunnet. Hadde uansett slettet den appen. Erna køddet ikke da hun gikk med det munnbindet sitt.. 

Jeg får det også av og til når jeg reiser fra hjemkommunen og inn i nabokommunen.   Jeg har ikke lastet ned noen apper. Basestasjonene for telefoni vet jo hvor vi er til enhver tid. Lovligheten av å bruke  informasjonen slik har jeg flere sprøsmål omkring.

• Liker 1
Skrevet
pulverheksa skrev (48 minutter siden):

Jeg får det også av og til når jeg reiser fra hjemkommunen og inn i nabokommunen.   Jeg har ikke lastet ned noen apper. Basestasjonene for telefoni vet jo hvor vi er til enhver tid. Lovligheten av å bruke  informasjonen slik har jeg flere sprøsmål omkring.

Ingen app her heller. Og meldingen kommer fordi om jeg er innenfor kommunegrensen. Tydelig at bare det å endre bydel utløser denne meldingen her. Absolutt en gråsone,og like lite velkomment hver gang.

• Liker 2
  • Opprett ny...