AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Skal selge huset, må bo midlertidig til nytt hus står klart. Regnestykket er slik: huset selges for 4,5 mill, lånet er på 2,7. Bør vi da betale hele lånet mens vi venter på å kjøpe nytt? Og så låne på nytt etterpå med 1,8 i egenkapital? Har nemlig en del av lånet på mine foreldre som vi vil betale ned. Håper dermed på å ende opp med ett enkelt lån i banken. Eller la lånene stå som de er og betale ut resten av huset med overskuddet? Forstår dere? Jeg forstår det nesten ikke selv engang 😅🙈 Anonymkode: cfd8e...d0e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Banken har vel pant i huset? Når huset blir solgt, så blir vel lånet/lånene nedbetalt og så får dere utbetalt resten? Anonymkode: fed22...084 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Man betaler selvsagt ned lånet, hvis ikke er det ikke sikkert du får like mye som du ønsker til å kjøpe nytt. Anonymkode: 85a95...d66 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Banken har vel pant i huset, så da kan dere ikke velge. Anonymkode: a3bce...93a 4
Cuntzilla Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Du må jo betale ned lån som har pant i huset når det selges, banken lar deg ikke sitte med 2,7 mill i usikret gjeld. Og uansett så burde du selvsagt betale ned lånet om du kan. Hvis du sitter på lånet så må du jo betale renter og evt termingebyrer. Bedre å være gjeldsfri i perioden frem til dere skal kjøpe nytt. Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet helt da, hva du mener med å betale ut resten av huset med overskuddet.. Jeg tror uansett du surrer litt og har laget en problemstilling som ikke er mulig. Når man selger en bolig og kjøper en ny så nedbetales forrige boliglån i sin helhet, og et nytt lån tas opp. Man tar ikke bare med seg samme lån fra hus til hus på en måte. Eller hva du nå tenker..
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Banken krever nedbetaling av lånet i det fulle ved salg av bolig. Så du får ikke beholde noe lån på en bolig du ikke lengre eier.. Egenkapitalen som gjenstår får du på konto. Nytt boliglån/finansieringsbevis er det jo bare å fikse senere for den nye boligen når denne skal kjøpes. Anonymkode: 15b80...c29 2
Duff Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Når du selger ett hus du har lån på så er det banken som bestemmer hvordan pengene fra salget skal disponeres. 2,7 i lån er 2,7 av bankens penger så det tar banken tilbake. Evt utgifter til meklerfirma trekkes også av salgssummen. 3
DrueSmoothie Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 (endret) De gangene jeg har solgt har megler innfridd lånet i banken (pant i huset) når kjøper har betalt og dokumenter er i orden, og så har jeg fått overført overskuddet. Enkelt og greit! Så her tror jeg ikke dere kan velge, og jeg tviler på at banken går med på noe annet Deretter må man ta opp nytt lån på det nye huset, som uansett blir ett nytt låneobjekt, med nye pantedokumenter. Det er ikke mulig å overføre ett huslån fra ett hus til ett annet direkte LYKKE TIL med hussalg, og ikke minst, kjøp av nytt! Endret 9. mars 2021 av DrueSmoothie 4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Banken må overføre heftelsesfri eiendom til ny eier, dvs at heftelser tinglyst i deres navn må slettes før de får tinglyst skjøte og ny pant tilhørende ny eier. Det skjer at pant kan overføres til annen eiendom, men da er det allerede kjøpt annen eiendom som banken kan ta pant i. Det er ikke tilfelle her. Så her får dere utbetalt kjøpesum minus det megler skal ha og lånet inkl renter den datoen som lånet blir innfridd. Anonymkode: 66d89...b17 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå