Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen uker siden begynte jeg å legge merke til at min kone oppførte seg veldig annerledes enn hva hun pleier. Hun snakket ikke like mye med meg og ikke på samme måte. Hun unngikk mest mulig fysisk kontakt og ønsket ikke sex. Hun virket veldig lei seg og nedfor (noe som er ulikt henne)- og jeg spurte selvfølgelig gjentatte ganger om hva som var galt, om det hadde skjedd noe osv. Igjen og igjen avfeide hun dette og forklarte at hun bare var sliten for tiden, men at alt gikk fint. I går kveld, etter at hun plutselig begynte å gråte, fikk jeg lirket ut av henne hva som var galt. Hun forklarte at hun hadde blitt voldtatt for noen ukers tid tilbake, og ikke hadde klart å fortelle det til meg. Jeg ble selvfølgelig utrolig lei meg av å se henne ha det så vondt og ikke minst forbannet på personen som har gjort dette mot henne. 

Synest dette er en veldig vanskelig situasjon å forholde seg til og lurer på om noen har lignende erfaringer. Hvordan burde jeg gå best mulig frem for å støtte henne? Har jo selv aldri blitt voldtatt og er en vanskelig situasjon å sette seg inn i. Kommer hun til å slite mye fremover? 

hilsen fortvilet mann 

Anonymkode: 2eff8...4db

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Dere må begge ta kontakt med helsevesenet og få krisehjelp. Og det så fort som mulig. Snakk med fastlegen, så kan hen veilede dere videre. 

Og skal dere anmelde bør dere se dere om etter en bistandsadvokat også. 

Folk reagerer forskjellig på voldtekt. Noen takler det greit, mens andre blir dypt traumatiserte. Så skal du støtte henne best mulig må du få hjelp av fagfolk. 

Endret av Råååsa
Skrevet

Kontakt helsevesenet, fastlegen og politiet. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Dixie eller Nok.Bergen 

Anonymkode: 1d17a...af9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det skjedde før vi ble sammen så det blir noe annet. Jeg brukte dag og natt på å lete etter gjerningsmennene. Det gikk utover jobb, søvn og henne. Forholdet kunne ikke vare. Ikke reager på samme måte som det jeg gjorde. Sørg for traumebehandling så fort som mulig. Testing for kjønnssykdommer er også viktig.

Anonymkode: 800a2...4b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja av en jeg trodde var en god venn

Anonymkode: a6c7a...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom jeg hadde kommet hjem til min mann og fortalt at jeg hadde blitt voldtatt, så hadde han satt himmel og helvette i bevegelse. 

Det skal noe til å havne i en sånn situasjon. Var det et overfall? Sovevoldtekt? Hvem er voldtektsmann, en ukjent eller bekjent? 

Anonymkode: ccc98...6cb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk hjelp, begge to. Traumene kan sementeres dersom dere ikke får bearbeidet dem med profesjonell hjelp. Lykke til begge to! ❤️

Anonymkode: 9b953...e60

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (10 timer siden):

Kontakt helsevesenet, fastlegen og politiet. 

HUN må selv ville det, ikke bli tvunget til det. For ellers går det til helvete. Jeg ble voldtatt og det verste er å bli tvunget til å prate med mange på en gang om hendelsen. man begynner SAKTE fra et sted, ikke alt på en gang!!!

Anonymkode: c0649...031

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HUN må selv ville det, ikke bli tvunget til det. For ellers går det til helvete. Jeg ble voldtatt og det verste er å bli tvunget til å prate med mange på en gang om hendelsen. man begynner SAKTE fra et sted, ikke alt på en gang!!!

Ja hun må selv ville det, men skal man anmelde må man ikke vente for lenge, mye bevis som kan gå til spille. Overvåkningsvideoen feks

Anonymkode: 5a990...cca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble voldtatt for 3 år siden. Det er utrolig vanskelig. Anbefaler at hun først drar til fastlegen og forteller alt som hendte, så tar fastlegen det videre. 

Jeg ventet for lenge med å snakke om det. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For noen uker siden begynte jeg å legge merke til at min kone oppførte seg veldig annerledes enn hva hun pleier. Hun snakket ikke like mye med meg og ikke på samme måte. Hun unngikk mest mulig fysisk kontakt og ønsket ikke sex. Hun virket veldig lei seg og nedfor (noe som er ulikt henne)- og jeg spurte selvfølgelig gjentatte ganger om hva som var galt, om det hadde skjedd noe osv. Igjen og igjen avfeide hun dette og forklarte at hun bare var sliten for tiden, men at alt gikk fint. I går kveld, etter at hun plutselig begynte å gråte, fikk jeg lirket ut av henne hva som var galt. Hun forklarte at hun hadde blitt voldtatt for noen ukers tid tilbake, og ikke hadde klart å fortelle det til meg. Jeg ble selvfølgelig utrolig lei meg av å se henne ha det så vondt og ikke minst forbannet på personen som har gjort dette mot henne. 

Synest dette er en veldig vanskelig situasjon å forholde seg til og lurer på om noen har lignende erfaringer. Hvordan burde jeg gå best mulig frem for å støtte henne? Har jo selv aldri blitt voldtatt og er en vanskelig situasjon å sette seg inn i. Kommer hun til å slite mye fremover? 

hilsen fortvilet mann 

Det viktigste er at du ikke tvinger deg på henne på noen måte fremover. Vær tålmodig, gjerne sett deg ned og prøv å få henne til å prate, vis at du er der for henne, vis at du støtter henne og er glad i henne. Det er viktig at hun kjenner at hun har en støttespiller. For min samboer reagerte totalt feil og det var veldig tungt for meg. Så vær en bra mann og støtt henne fremover. 

Det vil sannsynligvis gå i sånn berg og dalbane for henne. Noen ned perioder og noen opp perioder. Mye humør endringer kan oppstå. Særlig når hun skal snakke om de tingene som hendte og når hun begynner bearbeide det om har skjedd. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg og brukerangrep. Elaine Marley, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp hun med å søke hjelp, det sitter limt fast i kropp og sjel. 

Er også en voldtekts offer. Jeg lattet som ingenting og ga meg selv skylden for det, det var jeg som var full og var i et feil sted til et feil tidspunkt. 

Jeg ble bare dårligere og dårligere av tanken og selv om jeg elsker mannen så fikk kroppen min panikk hvergang vi prøvde å ligge sammen.  

Søk hjelp! 

Anonymkode: 2237c...cf6

Skrevet (endret)

Støtt henne, ikke press og vær åpen.

Håper det går fint for henne å snakke med fastlegen, som kan hjelpe henne videre.

Fint om du selv kan få snakke  med noen profesjonell med taushetsplikt også.

Det var til stor hjelp i mitt tilfelle.

Jeg fikk luftet ting og ble mere kompetent tilstede for henne.

Takk for at du ber om hjelp.

Endret av Syngemann
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 23.20):

hilsen fortvilet mann 

Jeg ble voldtatt av en kompis av eksen min da han og jeg hadde en pause.
Jeg var hjemme med barna og kompisen hans skulle levere noe. Så voldtok han meg.
Jeg tror det gikk noen dager før jeg sa noe, for jeg skammet meg så mye at jeg klarte ikke fungere. Han måtte komme innom etter jobb, jeg ringte og var hysterisk, jeg bare gråt, lå på gulvet mens barna lekte. Det tok ikke lang tid han fikk vite det.

I starten var han støttende, for så å gi meg skyld. Det var helt grusomt og gjorde at vi ikke fant sammen igjen etter pausen.

Du gjør enn så lenge alt riktig. Støtt henne, gi henne rom og tid. Vær åpen for hjelp, om hun ikke ønsker å anmelde eller snakke med noen er du bare nødt til å snakke med noen selv.
Man skal ikke presse og overstyre en person i sjokk etter traume, men dere må samtidig være et team og hun må være med på å prosessen av å få hjelp.
Jeg ville kanskje vurdert å sykmelde meg en periode, dersom hun blir så dårlig at hun sliter med å fungere i noen uker. Hun vil trenge deg, og kommer til å dra god nytte av at du stiller opp for henne ❤️

Anonymkode: 7db2c...e84

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 23.20):

hilsen fortvilet mann 

Det er dette ts spør om.

(For de i tråden som ikke skjønte det)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk denne som en unnskyldning for å ha vært utro. så en helt annen situasjon. Man får lyst til å sette hele jorda i sving, men til syvende og sist er det jo hun som må bestemme over situasjonen for å gjøre noe med den.

Det beste du kan gjøre er vel å trøste når hun trenger det, ellers bare være der for ho så normalt som mulig så ikke dette sluker hele hverdagen hennes og deres over lang tid tenker jeg. Ikke sikkert du hjelper så mye om det blir det eneste fokuset. Da ryker fort forholdet også, og det vil man jo sjeldent. Vær kjærlig og tolvmodig! 
Bare luftet noen tanker.

Anonymkode: 49444...973

AnonymBruker
Skrevet

De fleste holder seg vel mest hjemme nå, evt på jobb, og omgås folk de kjenner. Jeg tenker at hun da mest sannsynlig kjenner overgriperen, og han kan anmeldes? 

Anonymkode: f5ebe...b38

Skrevet

Forferdeleg situasjon å kome oppi. Glad dama di har deg, ts. Eg har ingen erfaring med tema, men: støtt ho, tru ho, høyr på ho, ikkje tving ho til noko ho ikkje vil, hjelp ho med å få hjelp! ❤

Blir oppriktig lei meg når eg les at folk mistenker utroskap og at ho brukar dette som ei lett unnskyldning. Håpar aldri nokon av dykkar nærmaste opplev liknande, når det er slike tankar de har om offeret!

• Liker 7
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende innlegg, brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...