Diafragma Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg tenker at rusreformen er for veik. Altså, egentlig syns jeg det er bra at den kommer, og at det er strategisk viktig å gå for avkriminalisering av gitte mengder først. Men, la oss være ærlige, sluttmålet er full liberalisering av mange rusmidler. På høy tid tenker jeg (pun intended). Mennesker og dyr har ruser seg på det de kan komme over siden tidenes morgen. Det passer produksjonssamfunnet dårlig. I tillegg er mye av regler (lover) for bruk av rusmidler bygget på uvitenhet. Blabla, tenker de fleste. Dette har dere hørt før. Og ja, jeg gjesper nesten selv. Uansett, er det sånn at mennesker ruser seg. Kapitalisme-mentaliteten er dog mer interessert i produktive og kjøpekraftige individer som kjøper lovlig omsatte varer. Sminke eller proteinpulver, for eksempel. Dagens rus, og millionærenes brus. Lover mot rusbruk er til for å slå hardt ned på innproduktivitet, og har lite med rusmidlenes personlige skadevirkninger å gjøre. Det er derfor helt ulønnsomt for en velferdsstat å bifalle rusbruk. Dette på bekostning av enkeltmenneskets lykke, selvfølgelig. Men, samme det. De fleste kjøper, og tror dypt på, at rusmidler er farlige. Syns egentlig det er ganske lett å forstå, slik kommunikasjonen fra styre til folk har vært de siste 70-80 årene. Folk er rett og slett litt lurt, med den hensikt å sikre produktivitet i befolkningen. Og det er heller ingen konspirasjon. Ingen glis eller hender som gnir seg bak teppet. Det har dessverre bare utviklet seg til en ny normal, dette med at vi ser på rus som negativt. Sånn er det i vår levetid. Men, nok rant om det. Jeg er ikke kompetent til å snu en eneste russkeptiker. Ideen om at canabinoider, kokaplanten og MDMA-krystaller er farlig, vil leve i mange år, selvom det vil bli færre med tiden. Jeg tror det er vanskelig for folk å snu i slike syn. Mange er vokst opp med anstendigheten rundt avstand fra «narkotika», og dette vil leve i årevis. Våre oldebarn får lese om hvordan vi dømmes for dét, mens vi hviler i jorden. Uansett. Når jeg ser rusreformen komme, ser jeg litt håp. Det er viktig at rusMISBRUK ses på som en sykdom og håndteres deretter. Heldigvis tror jeg at dette er starten på at rusBRUK også anerkjennes som noe helt alminnelig. Mye stoff til debattbruk her, men jeg vil avslutte med å hevde at absolutt alle rusgivende midler, som det finnes et marked for, bør selges på et statlig monopol med mulighet for regulering og innholdskontroll. Det vil drepe svarte markeder og bidra til økt folkehelse. Jeg har også en tro og et håp om at færre ville lide under alkoholens skadevirkninger, som er det aller farligste rusmiddelet jeg kjenner til. 11
Kosemose Skrevet 9. mars 2021 #2 Skrevet 9. mars 2021 Orket ikke lese hele HI men tenker at rusreformen er en skikkelig falitterkkæring i fht rusforebyggende arbeid mot barn og unge. Så er jeg også i mot at tunge narkomane på plata skal behandles som kriminelle, men for meg virker rusreformen som et skikkelig grøftehopp og jeg tror det vil føre med seg mer rus blant barn og unge., 6
Labido Skrevet 15. mars 2021 #3 Skrevet 15. mars 2021 (endret) Kosemose skrev (På 9.3.2021 den 18.20): Orket ikke lese hele HI men tenker at rusreformen er en skikkelig falitterkkæring i fht rusforebyggende arbeid mot barn og unge. Så er jeg også i mot at tunge narkomane på plata skal behandles som kriminelle, men for meg virker rusreformen som et skikkelig grøftehopp og jeg tror det vil føre med seg mer rus blant barn og unge., Holdninger som dette er utrolig trist å lese når det er snakk om kanskje den viktigste politiske endringen vi vil se i vår levetid i Norge. Hva du tror og tenker er det samme som majoriteten av Norges befolkning også tror og tenker. Jeg beklager hvis jeg trekker for mange antagelser her, men jeg vil tippe at du aldri har vært særlig berørt av dagens ruspolitikk i ditt liv. Det samme er situasjonen (heldigvis) for de fleste av oss. Dessverre fører det til at man ikke nødvendigvis setter seg så mye inn i tematikken og heller ytrer meninger som i stor grad er basert på synsing og en del logiske brister- som jeg får inntrykket av at du gjør her. Hovedargumentet for rusreformen er jo nettopp det at dagens straffevinkling er en fallitterklæring mot våre barn og unge; Vi vet at negative møter med politi på et tidlig stadie i livet skaper kriminelle (les; trusler om straff) Vi vet at ruskontrakter stort sett kun fungerer på de som ikke har utviklet en avhengighet og som kommer fra "ryddige" hjem Vi vet at østkantungdom i Oslo blir straffet 5 ganger så mye for narkotikakriminalitet sammenlignet med vestkantungdom, samtidig som forbruket av ulovlige rusmidler er høyere på vestkanten Vi vet at livsfarlige kjemiske alternativer til mildere rusmidler blir skapt i skitne laboratorier for å unngå straffeloven, disse kjemikaliene blir aktivt markedsført til våre barn og unge på nett De forebyggende tiltakene vi har i dag kan enkelt føres over til den foreslåtte rusreformen, forskjellen her er at vi ikke skal true noen med straff for å få viljen vår. Det vet vi gjennom 50 år med feiling at fungerer svært dårlig. Vi har også tidligere prøvd trusler med straff mot alkoholikere under forbudstiden, effekten var stikk motsatt av hva vi ønsket å oppnå. Samtidig vil jeg legge til at kloakkprøver i Oslo stempler hovedstaden vår som Europa sin amfetaminhovedstad. Vi ligger også i verdenstoppen når det gjelder overdoser per 100 innbyggere, den pallplassen deler vi med andre land som også har en svært streng straffebasert ruspolitikk. Om du tror det vil øke rusbruken blant barn og unge er et ganske irrelevant argument da vi har plenty av eksempler i verden vi kan lene oss på. Portugal, Canada, USA, Tsjekkia, Sveits, mfl. er land vi kan se til som har liberalisert ruspolitikken sin. Ikke bare ser vi at det finnes null belegg for å påstå at bruk blant barn og unge øker, men vi ser en svært positiv trend i både overdosestatistikk og kriminalitet generelt. Hvis du er enig i at tunge narkomane ikke skal få straff så må du huske på at tunge narkomane ofte er et produkt av dagens ruspolitikk. Hvorfor ikke møte dem på et tidlig stadie i livet med omsorg, inkludering og forståelse? Heldigvis er det smartere folk enn deg og meg som har kommet frem til tiltakene i rusreformen, du kan gjerne lese om hvem dette er her https://www.regjeringen.no/no/dep/hod/org/styrer-rad-og-utvalg/rusreformutvalget/id2594880/ Jeg håper du innser at denne reformen er svært viktig for alle aldersgrupper og klassetilhørigheter i Norge, og at du heller leser deg opp på emnet før du synser, tenker og tror. Endret 16. mars 2021 av Labido 18
TorTh Skrevet 16. mars 2021 #4 Skrevet 16. mars 2021 (endret) Jeg leser at i henhold til forslaget vil det nå bli lov å være i besittelse av 1/2 kg khat. Da forsto jeg hva som er hensikten med rusreformen, og hvem dette forslaget er laget for. Endret 16. mars 2021 av TorTh feil 1
Labido Skrevet 16. mars 2021 #5 Skrevet 16. mars 2021 (endret) TorTh skrev (4 timer siden): Jeg leser at i henhold til forslaget vil det nå bli lov å være i besittelse av 1/2 kg khat. Da forsto jeg hva som er hensikten med rusreformen, og hvem dette forslaget er laget for. Da antar jeg du er klar over at 1/2 kg khat er ca en til to brukerdoser? Forøvrig er det ingenting som blir lov, dette er ikke en legalisering. Endret 16. mars 2021 av Labido 5
linsejesus Skrevet 16. mars 2021 #6 Skrevet 16. mars 2021 (endret) 4 hours ago, TorTh said: Jeg leser at i henhold til forslaget vil det nå bli lov å være i besittelse av 1/2 kg khat. Da forsto jeg hva som er hensikten med rusreformen, og hvem dette forslaget er laget for. Det blir ikke lov, men det skal ikke lenger møtes med straff. Hvem mener du forslaget er til for? Endret 16. mars 2021 av linsejesus 1
yamask Skrevet 16. mars 2021 #7 Skrevet 16. mars 2021 Det er egentlig ganske enkelt når man tenker over det; Nå har vi prøvd straff i veldig mange år. Har det hjulpet? Nei. 13
lisla Skrevet 16. mars 2021 #8 Skrevet 16. mars 2021 Jeg håper også at denne rusreformen blir vedtatt! Det er på tide. Synes det er skammelig at vi har en så bakstreversk ruspolitikk i Norge. Synes Debatten på NRK illustrerte godt hvor store motsetninger det er mellom for og imot her. De som støttet reformen forholdt seg til forskning, gode argumenter og noen velbrukte personlige anekdoter. Mens motstanderne var svært følsomme og baserte seg på veldig tynne argumenter og synsing. Når det gjelder barn og unge, så har vel andelen som prøver rusmidler gått både opp og ned under lovgivning og ordningene vi har nå, så det tyder vel på at andre ting også spiller inn her. Synes også det er et viktig poeng at dagens lovgivning rammer så ulikt. Ungdommer på Oslo øst og vest ruser seg omtrent like mye, men i en av bydelene blir mange flere tatt... 7
lisla Skrevet 16. mars 2021 #9 Skrevet 16. mars 2021 (endret) On 3/9/2021 at 6:20 PM, Kosemose said: Orket ikke lese hele HI men tenker at rusreformen er en skikkelig falitterkkæring i fht rusforebyggende arbeid mot barn og unge. Så er jeg også i mot at tunge narkomane på plata skal behandles som kriminelle, men for meg virker rusreformen som et skikkelig grøftehopp og jeg tror det vil føre med seg mer rus blant barn og unge., Hvordan tror du alle de "tunge narkomante på plata" kom dit? Tror du ikke muligens at en ruspolitikk uten fokus på straff kunne forhindret noen av disse fra å ende opp her? Forskning tyder på at streng ruspolitikk er med på å skape dette problemet, samt gjøre det mer dødelig enn det trenger å være. Og hvorfor kan man ikke drive rusforebyggende arbeid selv om det ikke lenger blir straffbart å ruse seg? Vi driver jo stadig forebyggende arbeid rundt alkohol, tobakk m.m. Det kunne vært interessant å spørre unge om hvorfor eller hvorfor ikke de har prøvd ulike rusmidler, og se om lovgivning er hovedgrunn. Endret 16. mars 2021 av lisla 7
Kågebruker Skrevet 16. mars 2021 #10 Skrevet 16. mars 2021 Rusreformen er et skritt i riktig retning. Neste skritt må være legalisering av milde rusmidler. 11
Gjest havrekaffe Skrevet 16. mars 2021 #11 Skrevet 16. mars 2021 For å løse narkotikaproblemet må man ta tak i de egentlige problemene og ikke symptomet som rusingen. Noen tiltak kan være å ruste opp barnevernet kraftig, det samme med psykisk helsevern, få psykologi inn i skolen fra barneskolen og lær barn om følelser og håndtering av dem. Sikkert mye annet også, men den viktigste forsikringen mot rusmisbruk er trygghet og god selvfølelse. Rusmisbruk handler om å dempe smerte og medisinering.
Callisto83 Skrevet 16. mars 2021 #12 Skrevet 16. mars 2021 Jeg føler rusreformen må være en gavepakke til kriminelle som selger og omsetter. Tenk hvor merkelig det hadde vært hvis alkohol havnet under samme regelverk? Du kan sikkert komme unna med å drikke litt, men du kan ikke kjøpe produktet på en butikk hvor du kan se innholdsfortegnelse og annet.. Hvem tjener på det? (Det lengste jeg er villig til å strekke meg i denne saken er at jeg synes cannabis kan bli legalisert, sånn som i Canada. Få på plass et ordnet system som kan skattes og kontrolleres. Selv om ikke cannabisbruk er positivt, er det et langt mindre farlig rusmiddel enn mye annet, som rusreformen på en måte åpner opp for.) 2
Labido Skrevet 17. mars 2021 #13 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Callisto83 skrev (14 timer siden): Jeg føler rusreformen må være en gavepakke til kriminelle som selger og omsetter. Tenk hvor merkelig det hadde vært hvis alkohol havnet under samme regelverk? Du kan sikkert komme unna med å drikke litt, men du kan ikke kjøpe produktet på en butikk hvor du kan se innholdsfortegnelse og annet.. Hvem tjener på det? (Det lengste jeg er villig til å strekke meg i denne saken er at jeg synes cannabis kan bli legalisert, sånn som i Canada. Få på plass et ordnet system som kan skattes og kontrolleres. Selv om ikke cannabisbruk er positivt, er det et langt mindre farlig rusmiddel enn mye annet, som rusreformen på en måte åpner opp for.) Tja, tenk om alkohol ble forbudt og vi straffet selgere og brukere. Du kan sikkert komme unna med å drikke litt, men du kan ikke kjøpe produktet på en butikk og vite hva du drikker. Hvem tjener på det? Med rusreformen er det fremdeles ikke lov å kjøpe, selge eller bruke. Forskjellen er at vi ikke skal ødelegge fremtiden til mennesker som ikke har et rusproblem og samtidig hjelpe de som har det. Straff har ingen effekt i noen av tilfellene. Ved mistanke om salg så vil fremdeles politiet ha tilgang på de samme verktøyene som de har i dag, bortsett fra at de ikke kan kaste en 18 åring på glatcelle eller kle de nakne for å finne selgere. Endret 17. mars 2021 av Labido 3
Gjest Airman Skrevet 17. mars 2021 #14 Skrevet 17. mars 2021 Diafragma skrev (På 8.3.2021 den 22.59): Jeg tenker at rusreformen er for veik. Altså, egentlig syns jeg det er bra at den kommer, og at det er strategisk viktig å gå for avkriminalisering av gitte mengder først. Men, la oss være ærlige, sluttmålet er full liberalisering av mange rusmidler. På høy tid tenker jeg (pun intended). Mennesker og dyr har ruser seg på det de kan komme over siden tidenes morgen. Det passer produksjonssamfunnet dårlig. I tillegg er mye av regler (lover) for bruk av rusmidler bygget på uvitenhet. Blabla, tenker de fleste. Dette har dere hørt før. Og ja, jeg gjesper nesten selv. Uansett, er det sånn at mennesker ruser seg. Kapitalisme-mentaliteten er dog mer interessert i produktive og kjøpekraftige individer som kjøper lovlig omsatte varer. Sminke eller proteinpulver, for eksempel. Dagens rus, og millionærenes brus. Lover mot rusbruk er til for å slå hardt ned på innproduktivitet, og har lite med rusmidlenes personlige skadevirkninger å gjøre. Det er derfor helt ulønnsomt for en velferdsstat å bifalle rusbruk. Dette på bekostning av enkeltmenneskets lykke, selvfølgelig. Men, samme det. De fleste kjøper, og tror dypt på, at rusmidler er farlige. Syns egentlig det er ganske lett å forstå, slik kommunikasjonen fra styre til folk har vært de siste 70-80 årene. Folk er rett og slett litt lurt, med den hensikt å sikre produktivitet i befolkningen. Og det er heller ingen konspirasjon. Ingen glis eller hender som gnir seg bak teppet. Det har dessverre bare utviklet seg til en ny normal, dette med at vi ser på rus som negativt. Sånn er det i vår levetid. Men, nok rant om det. Jeg er ikke kompetent til å snu en eneste russkeptiker. Ideen om at canabinoider, kokaplanten og MDMA-krystaller er farlig, vil leve i mange år, selvom det vil bli færre med tiden. Jeg tror det er vanskelig for folk å snu i slike syn. Mange er vokst opp med anstendigheten rundt avstand fra «narkotika», og dette vil leve i årevis. Våre oldebarn får lese om hvordan vi dømmes for dét, mens vi hviler i jorden. Uansett. Når jeg ser rusreformen komme, ser jeg litt håp. Det er viktig at rusMISBRUK ses på som en sykdom og håndteres deretter. Heldigvis tror jeg at dette er starten på at rusBRUK også anerkjennes som noe helt alminnelig. Mye stoff til debattbruk her, men jeg vil avslutte med å hevde at absolutt alle rusgivende midler, som det finnes et marked for, bør selges på et statlig monopol med mulighet for regulering og innholdskontroll. Det vil drepe svarte markeder og bidra til økt folkehelse. Jeg har også en tro og et håp om at færre ville lide under alkoholens skadevirkninger, som er det aller farligste rusmiddelet jeg kjenner til. Jeg anbefaler at du tar deg en pilgrimstur til Oslo og går litt i strøket rundt legevakten, storgata.. For så å stille deg et spørsmål, er det mer legalisering som trengs. Er det et slikt liv du ønsker at ungdom skal få lettere tilgang til.
Labido Skrevet 17. mars 2021 #15 Skrevet 17. mars 2021 (endret) Airman skrev (54 minutter siden): Jeg anbefaler at du tar deg en pilgrimstur til Oslo og går litt i strøket rundt legevakten, storgata. Majoriteten av de menneskene i Storgata er et produkt av straff, stigmatisering og ekskludering fra samfunnet. De har ikke endt opp der under en avkriminalisering eller legalisering, hvorfor er det så mange som har problemer med å forstå det. Hvorfor kan vi ikke heller møte ungdommen vår med støtte, inkludering og hjelp hvis de utvikler et rusproblem? Da kan vi bidra til at ingen skal ende opp der de stakkars menneskene er i dag. Som havrekaffe skriver ovenfor så må vi tak i de egentlige problemene. Det er et tankekors at en svært høy andel av de narkomane i Brugata/Storgata har vært utsatt for overgrep, mishandling og omsorgssvikt i oppveksten. En pose med cannabis i Norge koster mer enn 1 gram gull i dag, lykke til med å fjerne tilgangen. Endret 17. mars 2021 av Labido 3
linsejesus Skrevet 17. mars 2021 #16 Skrevet 17. mars 2021 59 minutter siden, Airman said: Jeg anbefaler at du tar deg en pilgrimstur til Oslo og går litt i strøket rundt legevakten, storgata.. For så å stille deg et spørsmål, er det mer legalisering som trengs. Jeg anbefaler deg å se på hvordan de behandles av politi og samfunnet for øvrig, hvordan de må stjele eller selge dop/seg selv for å klare seg, og spør, er det mer kriminalisering som trengs? Samtlige av dem har opplevd å bli straffet for å ruse seg, likevel har de havnet der. Straff funker ikke. Det burde være åpenbart, for ingen ville finne på å prøve å kurere alkoholisme eller spiseforstyrrelser ved hjelp av straff. Det er forståelig om du frykter at avkriminalisering vil føre til mer rusbruk. Men det har rusreformkommisjonen gått grundig gjennom, og de har funnet at det ikke er grunn til å frykte det. Dessuten må du veie en eventuell økning i bruk opp mot skadene vi påfører ved å straffe både dem som har rusproblemer og dem som faktisk ikke har det og rett og slett ikke trenger hjelp. De aller fleste som bruker ulovlige rusmidler får faktisk ikke nevneverdige problemer av det og slutter på egen hånd. Men det er en utbredt illusjon at de som henger i gata er de samme som har prøvd narkotika. Faktum er at de utgjør kun en bitteliten del, på samme måte som en alkoholiker ikke er representativ for alle som drikker alkohol. Og så vet vi jo allerede at straff er fullstendig unødvendig for å bekjempe både rus og skadelig atferd generelt. Antall røykere, for eksempel, har stupt de siste årene, og tobakk er ikke bare lovlig, men kan kjøpes i vanlige butikker. Det er helt ulogisk å tro at (ulovlige) rusmidler av en eller annen grunn må behandles på en helt annen måte enn andre helseskadelige ting folk gjør. 4
Gjest Airman Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 Labido skrev (11 minutter siden): Majoriteten av de menneskene i Storgata er et produkt av straff, stigmatisering og ekskludering fra samfunnet. De har ikke endt opp der under en avkriminalisering eller legalisering, hvorfor er det så mange som har problemer med å forstå det. Hvorfor kan vi ikke heller møte ungdommen vår med støtte, inkludering og hjelp hvis de utvikler et rusproblem? Da kan vi bidra til at ingen skal ende opp der de stakkars menneskene er i dag. Som havrekaffe skriver ovenfor så må vi tak i de egentlige problemene. Det er et tankekors at en svært høy andel av de narkomane i Brugata/Storgata har vært utsatt for overgrep, mishandling og omsorgssvikt i oppveksten. En pose med cannabis i Norge koster mer enn 1 gram gull i dag, lykke til med å fjerne tilgangen. Havrekaffe???
Gjest Airman Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 linsejesus skrev (Akkurat nå): Jeg anbefaler deg å se på hvordan de behandles av politi og samfunnet for øvrig, hvordan de må stjele eller selge dop/seg selv for å klare seg, og spør, er det mer kriminalisering som trengs? Samtlige av dem har opplevd å bli straffet for å ruse seg, likevel har de havnet der. Straff funker ikke. Det burde være åpenbart, for ingen ville finne på å prøve å kurere alkoholisme eller spiseforstyrrelser ved hjelp av straff. Det er forståelig om du frykter at avkriminalisering vil føre til mer rusbruk. Men det har rusreformkommisjonen gått grundig gjennom, og de har funnet at det ikke er grunn til å frykte det. Dessuten må du veie en eventuell økning i bruk opp mot skadene vi påfører ved å straffe både dem som har rusproblemer og dem som faktisk ikke har det og rett og slett ikke trenger hjelp. De aller fleste som bruker ulovlige rusmidler får faktisk ikke nevneverdige problemer av det og slutter på egen hånd. Men det er en utbredt illusjon at de som henger i gata er de samme som har prøvd narkotika. Faktum er at de utgjør kun en bitteliten del, på samme måte som en alkoholiker ikke er representativ for alle som drikker alkohol. Og så vet vi jo allerede at straff er fullstendig unødvendig for å bekjempe både rus og skadelig atferd generelt. Antall røykere, for eksempel, har stupt de siste årene, og tobakk er ikke bare lovlig, men kan kjøpes i vanlige butikker. Det er helt ulogisk å tro at (ulovlige) rusmidler av en eller annen grunn må behandles på en helt annen måte enn andre helseskadelige ting folk gjør. Jeg velger å se på hvordan de behandler omgivelsene rundt seg, når de har påført seg selv avhengighet. Jeg har ikke tro på den selvoppholdende politikken om at alle andre en den avhengige har skylda
Labido Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 Airman skrev (4 minutter siden): Havrekaffe??? En bruker som har kommentert ovenfor. Airman skrev (7 minutter siden): når de har påført seg selv avhengighet. Jeg har ikke tro på den selvoppholdende politikken om at alle andre en den avhengige har skylda Hva du tror på og ikke er fullstendig irrelevant med mindre du kan komme med kilder som viser det motsatte. Psykiater og forsker Anne-Marit Langås ved "Klinikk for psykisk helse og rus i Vestre Viken" fant ut at 9/10 narkomane har psykiske lidelser, og majoriteten av dem hadde disse lidelsene før de gikk inn i rusens verden. Det var et overflod av eksempler på narkomane som hadde blitt frastjålet barndommen sin med omsorgssvikt, overgrep, mishandling m.m. Mange levde med alvorlige grader av PTSD som kun en flukt i rusens verden klarte å lindre. Var ikke disse barna vårt ansvar? Hvilken effekt tror du bøter, stigmatisering, fengsel, ekskludering og avsky har på disse menneskene? At de plutselig en dag skal våkne og være "scared straight"? Ærlig talt, ta deg sammen. 4
Gjest Airman Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Labido skrev (2 minutter siden): En bruker som har kommentert ovenfor. Hva du tror på og ikke er fullstendig irrelevant med mindre du kan komme med kilder som viser det motsatte. Psykiater og forsker Anne-Marit Langås ved "Klinikk for psykisk helse og rus i Vestre Viken" fant ut at 9/10 narkomane har psykiske lidelser, og majoriteten av dem hadde disse lidelsene før de gikk inn i rusens verden. Det var et overflod av eksempler på narkomane som hadde blitt frastjålet barndommen sin med omsorgssvikt, overgrep, mishandling m.m. Mange levde med alvorlige grader av PTSD som kun en flukt i rusens verden klarte å lindre. Var ikke disse barna vårt ansvar? Hvilken effekt tror du bøter, stigmatisering, fengsel, ekskludering og avsky har på disse menneskene? At de plutselig en dag skal våkne og være "scared straight"? Ærlig talt, ta deg sammen. Så det sier psykiaterne ja, rart de ikke har klart å løse problemet da, hvis de er så overbevist om hva problemet er. Jeg har andre tanker om det og det er vanskelig å linke til tankene mine. Men det er veldig enkelt å se med mine egne øyne hvor mye disse professorene og psykiaterne har lykkes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå