AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg er nordlending selv og har egentlig ikke merket så mye til nedrakking og fordommer. Bare litt småtull om Joker nord og sånt, men det ser jeg ikke på som et problem. Men hadde en opphetet diskusjon med onkelen min, hvor han påsto at alle «søringer» ser ned på oss. Bare det at han kaller folk søringer sier vel litt om hvem som egentlig har fordommer her, men... Han er i sekstiårene. Mulig det er vanligere med fordommer i den aldersgruppen, uansett hvor man kommer fra? Anonymkode: 82564...397
Pillarguri Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Jeg tenker på nordlendinger som gjestfrie, åpne, hyggelige folk. Humor har de og, selv om noe av det oppleves litt grovt for oss søringer. 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Av alle typer nordmenn fra alle distrikter er nordlendinger mine absolutte favoritter. De er inkluderende, oftere i godt humør og hyggelige folk. 😍 Hilsen Trønder Anonymkode: 1440d...954 8
B87C Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 At eg elsker de 😄 min erfaring er at de er åpne, ærlige ,god humor og selvironi og har en fantastisk hærlig dialekt som jeg ønsker jeg selv hadde 🤩 . Er kanskje litt upartisk siden jeg har nordnorsk blod i årene haha, men er født og oppvokst i vest 😜 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Jeg *hadde* i utgangspunktet ikke fordommer mot nordlendinger. Men har opplevd å bli sett ned på siden jeg er fra Østlandet, og oppfattet som kunnskapsløs siden jeg ikke har veldig god oversikt over feks tettsteder i Nord-Norge. Jeg har vel egentlig ikke fordommer nå heller, men har bare lært at folk nordfra ikke nødvendigvis er så hyggelige mot «søringer». Så jeg er kanskje litt mindre hyggelig i begynnelsen når jeg møter ukjente nordlendinger enn det jeg er naturlig. Og det er igrunn litt leit. Anonymkode: a1698...519
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Foreldrene mine som er nordlendinger opplevde problemer med å få leie hybel i Oslo den gang de flyttet dit for å studere. Det var nok mange som så ned på nordlendinger en gang i tiden. Anonymkode: fc485...20d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 Åpne og inkluderende. Tøffe folk! Anonymkode: a117e...6be 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg *hadde* i utgangspunktet ikke fordommer mot nordlendinger. Men har opplevd å bli sett ned på siden jeg er fra Østlandet, og oppfattet som kunnskapsløs siden jeg ikke har veldig god oversikt over feks tettsteder i Nord-Norge. Jeg har vel egentlig ikke fordommer nå heller, men har bare lært at folk nordfra ikke nødvendigvis er så hyggelige mot «søringer». Så jeg er kanskje litt mindre hyggelig i begynnelsen når jeg møter ukjente nordlendinger enn det jeg er naturlig. Og det er igrunn litt leit. Anonymkode: a1698...519 Kan jeg spørre om alderen på de som har sett ned på deg, hvis du vet? Jeg (TS) er fra Tromsø og har heller ikke peiling på tettsteder i Nord-Norge. Men når du nevner det er det nok noen nordlendinger fra mindre steder som ser på både tromsøværinger og bodøværinger som fisefine byboere Har inntrykk av at mange i distriktene sørpå har samme oppfatning av folk fra Oslo. Anonymkode: 82564...397 1
Diafragma Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Jeg tenker det samme som om sør-, vest- og østlendinger. Vanlige folk.
GammelKaktus Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Tenker ikke noe spesielt på det. Men har til nå ikke møtt en nordlending jeg ikke likte. 😅 Liker at de som regel er relativ direkte både i tale og atferd. 2
OlsenHansen Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 De har et visst mindreverdighetskompleks. Var helt vanlig å høre "jævla søringer" når jeg bodde der opp. Det er litt "Russia stronk" over det. De relativt trange kårene og kjipe vintrene blir fort om til at de egentlig er best i alt og ingen andre har peiling. Bedre sommer, bedre vinter, flinkere til å drikke, flinkere til å banne osv. Vi derimot hadde ikke særlig til fordommer. Vi visste at de likte å banne, men det var jo bare morsomt.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan jeg spørre om alderen på de som har sett ned på deg, hvis du vet? Jeg (TS) er fra Tromsø og har heller ikke peiling på tettsteder i Nord-Norge. Men når du nevner det er det nok noen nordlendinger fra mindre steder som ser på både tromsøværinger og bodøværinger som fisefine byboere Har inntrykk av at mange i distriktene sørpå har samme oppfatning av folk fra Oslo. Anonymkode: 82564...397 Var på folkehøyskole, så ca 19? Godt mulig de holdt på med en «vi fra Nord-Norge holder sammen fordi vi kan snakke skit om de andre», men veldig hyggelige var de ikke. Stort sett enormt selvsentrerte og lite nysgjerrige på hva slags erfaringer andre hadde. Litt bortkastet å reise langt for å komme på folkehøyskole da. Uansett, har møtt mange veldig hyggelige nordlendinger også, litt seinere i livet. Men opplevelsen av å bli sett ned på bare pga hvor jeg kom fra sitter liksom i. Anonymkode: a1698...519
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 OlsenHansen skrev (3 minutter siden): De har et visst mindreverdighetskompleks. Var helt vanlig å høre "jævla søringer" når jeg bodde der opp. Det er litt "Russia stronk" over det. De relativt trange kårene og kjipe vintrene blir fort om til at de egentlig er best i alt og ingen andre har peiling. Bedre sommer, bedre vinter, flinkere til å drikke, flinkere til å banne osv. Vi derimot hadde ikke særlig til fordommer. Vi visste at de likte å banne, men det var jo bare morsomt. Hahaha, lurer på hvilke nordlendinger som påstod at vi har bedre somre i nord. Det vet vi så inderlig godt at vi ikke har😂. (Måtte den helvetes koronaen avgå med døden snarest sånn at en bleikfeit og solhungrig senjaværing kunne få seg en ordentlig sommar no🙏🏻). Anonymkode: 14639...9e8 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 Tenker ingenting om nordlendinger. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 De har et veldig fargerikt språk hvertfall😂 Anonymkode: 15f14...5b2 3
Loke37 Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Pillarguri skrev (20 timer siden): Jeg tenker på nordlendinger som gjestfrie, åpne, hyggelige folk. Humor har de og, selv om noe av det oppleves litt grovt for oss søringer. Det tror jeg er en myte, at de er mer gjestfrie enn folk ellers i landet. De holder seg som folk flest til egen famile og venner.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Nordlendinger lager den beste tacoen. Anonymkode: e7018...23e 3
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 Er gift med en. Fra Innlandet selv Anonymkode: 777c0...1a3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #19 Skrevet 9. mars 2021 Bredt og fascinerende ordforråd hvor mye blir sagt med glimt i øyet og humor (som er vanskelig å se for en utenifra landsdelen), uhøytidelige, hyggelige, ærlige, oppriktige, imøtekommende, inkluderende... Egentlig mye godt å si om dem. Vil si at dem skiller seg meget positivt ut i forhold til visse andre landsdeler som er mer seriøs, lukket og høytidelig. Jeg tenker at er du sistnevnte så vil du ikke like en nordlending Anonymkode: 377b8...74d 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #20 Skrevet 9. mars 2021 22 hours ago, AnonymBruker said: Var på folkehøyskole, så ca 19? Godt mulig de holdt på med en «vi fra Nord-Norge holder sammen fordi vi kan snakke skit om de andre», men veldig hyggelige var de ikke. Stort sett enormt selvsentrerte og lite nysgjerrige på hva slags erfaringer andre hadde. Litt bortkastet å reise langt for å komme på folkehøyskole da. Uansett, har møtt mange veldig hyggelige nordlendinger også, litt seinere i livet. Men opplevelsen av å bli sett ned på bare pga hvor jeg kom fra sitter liksom i. Anonymkode: a1698...519 Oi, bare 19! Ja, da kan jeg skrote teorien min om at det bare er folk fra seksti og oppover som snakker dritt om «søringer» Anonymkode: 82564...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå