Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gitt grøt på kveldstid siden baby var 4,5 mnd (ga mme på kvelden pga lite melk så ble anbefalt å gi grøt istedenfor). Har også gitt litt smaksprøver på frukt og grønnsaker innimellom.

Nå som baby er over 6 mnd, hva kan jeg gi og når? Hvordan ser deres "matdag" ut? :)

Han er jo vant med fast føde og har ikke hatt noe problemer med magen av grøten eller de smaksprøvene han har fått. 

Når gir dere faste måltider feks? Hvor mye er en porsjon? :)

Begynner på jobb igjen om 6 uker så hadde vært greit å ha et måltid til utenom kveldsgrøten. :)

Anonymkode: 427cd...1af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forsøk på 2 "måltider" og smaksmåltid til middag i den alderen.

Amming til frokost, prøve litt forskjellig grøt/brødskiver til de neste måltidene (han var ikke så interessert før ca 7 mnd). Middagsmat så fikk han det som egnet seg av vår middag, og fikk "spise selv". Så både brødskiver og annet kjørte vi elementer av baby led weaning på. Kveldsgrøt kom først litt senere hos oss fordi han ble litt mer urolig av den:)

En porsjon har vært det baby har spist :)

Anonymkode: ab496...9bf

AnonymBruker
Skrevet

Nå går min jente i barnehage, men i helgene er dagen slik:

Morgen (ca 06): bryst og flaske 

Formiddag (ca 09): grøt med fruktmos

Lunsj (ca 12): grønnsaksmos (gulrot, blomkål, brokkoli, søtpotet, potet - varierer) med litt kylling (kokt og finmalt).

Ettermiddag (ca 15): samme som lunsj, evt med litt fruktmos til dessert (banan, eple, pære, avocado)

Kveld (ca 18): grøt med fruktmos 

Bryst og flaske før leggetid, og når hun våkner iløpet av natten. 

Tilsetter smør og mme til grøt og mos. En porsjon er når baby er mett. Men grøt kont på 0,5 dl mel pleier holde til 2-3 måltider. 

Anonymkode: dc599...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Hadde også to måltider på den alderen, brukte lunsjen til å prøve nye ting, så da var det alltid en pure av ett eller annet slag. Hvis du bare har gitt smaksprøver så langt ville jeg begynt med grønnsakspure av kun en grønnsak om gangen, så trappe opp med kombinasjoner når det går greit. Så kan du begynne å tilsette proteiner, fisk var alltid populært her, også linser og kylling. Jeg begynte å tilby brødskive til frokost når lunsjen var innført som fast måltid men det tok egentlig lang tid før det ble spist noe særlig. 
En porsjon er ca en dl, men veldig varierende om alt går ned. Det var en del dager det var totalnekt på alt hjemmelaget men heelt ok med smoothie i klemmepose fra butikken 🙄 det gikk heldigvis over. 

Anonymkode: d919c...a26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...