marita31 Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg hørte dette i dag fra noen. De sa at folk i 20 årene og oppover i alder hadde dødd av vaksinen. Stemmer dette? Blir redd for å vaksinere meg.
Robert Koch Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Nei, det stemmer ikke. "Noen sa" er et dårlig utgangspunkt for å kvalitetssikre kunnskap. "N antall studier finner X, og få eller ingen motsier disse funnene" er et godt utgangspunkt. Søk kvalitetssikret kunnskap! 33
marita31 Skrevet 8. mars 2021 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2021 Jeg hørte det var noen som sa det i butikken i dag, så overhørte det bare. Hva får dem til å si det da? Er jo å skremme folk.
Robert Koch Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 5 minutter siden, marita31 said: Jeg hørte det var noen som sa det i butikken i dag, så overhørte det bare. Hva får dem til å si det da? Er jo å skremme folk. Det er et vell av feilinformasjon, konspirasjonsteorier og ulike agendaer ute i verden. Hva som får folk til å si sånt, er vanskelig å vite. Kanskje tror de på det? Kanskje er de bare dumme, og vil se om sånne utsagn lar seg spre? Jeg vet ikke, men det er dessverre en enorm mengde feilinformasjon ute i verden. Det er blitt et stort problem i pandemihåndteringen. 13
marita31 Skrevet 8. mars 2021 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2021 Uff rykter og alt kan komme og skremme folk fra vettet. Men har lest at folk har blitt innlagt på sykehus pga bivirkningene av vaksinen. 1
Sidsel Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Årsaken til sånne rykter kan ofte være at noen har dødd etter å ha tatt vaksinen. Når man vaksinerer mange tusen mennesker, så vil nødvendigvis noen av de dø etter å ha tatt vaksinen, fordi statistisk sett så dør folk innimellom, av alle mulige årsaker. Mennesker har lett for å tenke at fordi noe skjedde etter noe, så skjedde det på grunn av det, men det er jo ikke nødvendigvis noen korrelasjon her. Det ble jo slått opp stort i media da noen i forsøksgruppen som fikk vaksinen i England døde, men så viste det seg at flere i kontrollgruppen (altså en like stor gruppe som ikke fikk vaksinen som brukes som sammenligning) døde enn de som fikk vaksinen. Det var jo det samme her i Norge da eldre ved sykehjem fikk vaksinen, det var noen som døde etter å ha tatt vaksinen, men eldre på sykehjem dør jo regelmessig. Det er vel fortsatt usikkert om vaksinen var den siste dråpen som gjorde at de døde, eller om det var en tilfeldighet. Siden millioner av mennesker skal ta denne vaksinen, så kommer mange til å dø etter å ha tatt den. Det betyr ikke at det er vaksinen de dør av; folk dør stadig, uansett vaksine eller korona. Israel har allerede vaksinert nesten fem millioner mennesker, da er det helt sikkert noen i 20-årene som har dødd etter å ha tatt vaksinen, ikke fordi vaksinen er farlig, men fordi folk dør. 12
Nilb Skrevet 9. mars 2021 #7 Skrevet 9. mars 2021 Sidsel skrev (6 timer siden): Årsaken til sånne rykter kan ofte være at noen har dødd etter å ha tatt vaksinen. Når man vaksinerer mange tusen mennesker, så vil nødvendigvis noen av de dø etter å ha tatt vaksinen, fordi statistisk sett så dør folk innimellom, av alle mulige årsaker. Mennesker har lett for å tenke at fordi noe skjedde etter noe, så skjedde det på grunn av det, men det er jo ikke nødvendigvis noen korrelasjon her. Det ble jo slått opp stort i media da noen i forsøksgruppen som fikk vaksinen i England døde, men så viste det seg at flere i kontrollgruppen (altså en like stor gruppe som ikke fikk vaksinen som brukes som sammenligning) døde enn de som fikk vaksinen. Det var jo det samme her i Norge da eldre ved sykehjem fikk vaksinen, det var noen som døde etter å ha tatt vaksinen, men eldre på sykehjem dør jo regelmessig. Det er vel fortsatt usikkert om vaksinen var den siste dråpen som gjorde at de døde, eller om det var en tilfeldighet. Siden millioner av mennesker skal ta denne vaksinen, så kommer mange til å dø etter å ha tatt den. Det betyr ikke at det er vaksinen de dør av; folk dør stadig, uansett vaksine eller korona. Israel har allerede vaksinert nesten fem millioner mennesker, da er det helt sikkert noen i 20-årene som har dødd etter å ha tatt vaksinen, ikke fordi vaksinen er farlig, men fordi folk dør. Allerede i januar var det meldt at 23 hadde dødd som følge av vaksinasjon i Norge og dets bivirkninger. Du snakker som om folk bare dropper ned som fluer. Det gjør de ikke. Folk i 20-årene, "dør bare ikke" som du sier, det er ikke vanlig at det skjer. Hvis en har sykdommer fra før kan bivirkninger medføre til død. Legg merke til order "bivirkninger". 2
Marshmallow Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Nilb skrev (2 minutter siden): Allerede i januar var det meldt at 23 hadde dødd som følge av vaksinasjon i Norge og dets bivirkninger. Du snakker som om folk bare dropper ned som fluer. Det gjør de ikke. Folk i 20-årene, "dør bare ikke" som du sier, det er ikke vanlig at det skjer. Hvis en har sykdommer fra før kan bivirkninger medføre til død. Legg merke til order "bivirkninger". Men hvis man vaksinerer flere millioner mennesker i verden på daglig basis vil jo noen av dem statistisk sett dø kort tid etterpå av ulike årsaker. Noen av dem vil også vinne i Lotto og brekke beinet, uten at det har sammenheng med vaksinen. I Norge dør det ca 400 sykehjemsbeboere hver uke, og mange tusen av dem fikk vaksinen i løpet av et par uker i januar. Så da er det ikke unaturlig at 23 døde kort tid etter vaksinering. 7
MorTil2 Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Nilb skrev (25 minutter siden): Allerede i januar var det meldt at 23 hadde dødd som følge av vaksinasjon i Norge og dets bivirkninger. Du snakker som om folk bare dropper ned som fluer. Det gjør de ikke. Folk i 20-årene, "dør bare ikke" som du sier, det er ikke vanlig at det skjer. Hvis en har sykdommer fra før kan bivirkninger medføre til død. Legg merke til order "bivirkninger". Dette er jo nettopp en slik omskriving av virkeligheten som skremmer mennesker som TS. Kan godt være du har rett i at det døde 23 eldre mennesker etter vaksinering i Norge, men det var absolutt ikke 23 mennesker i 20-års alderen, slik ditt innlegg får det til å lyde som. Nettopp det at flere eldre døde like etter vaksinering, er grunnen til at FHI gikk ut og sa at man måtte vurdere nytteverdien av å gi vaksine, hvis personen det gjaldt var så skrøpelig at sannsynligheten for død var svært nærstående. At de ikke hadde tenkt på dette før, mens allmennheten, ihvertfall i følge kommentarfelten her på KG, så problemstillingen, er mer bekymringsfullt enn at 23 eldre mennesker dør av alder, sykdom og svekkelse, tilfeldigvis like etter at de har fått en vaksine. 4
MorTil2 Skrevet 9. mars 2021 #10 Skrevet 9. mars 2021 marita31 skrev (8 timer siden): Jeg hørte dette i dag fra noen. De sa at folk i 20 årene og oppover i alder hadde dødd av vaksinen. Stemmer dette? Blir redd for å vaksinere meg. Du er tydeligvis så pass ung at det er meget lenge til du får tilbud om vaksine, ihvertfall hvis du bor i en storby. Her jeg bor, står ikke de unge i 20-årsalderen på kommunens plan enda en gang. Så innen den tid bør du ta deg tid til å lese deg opp på skikkelig informasjon, slik at du kan ta et informert valg. Å spørre her på KG, er det samme som å gi næring til dine bekymringer.
TorTh Skrevet 9. mars 2021 #11 Skrevet 9. mars 2021 10 hours ago, marita31 said: Jeg hørte dette i dag fra noen. De sa at folk i 20 årene og oppover i alder hadde dødd av vaksinen. Stemmer dette? Blir redd for å vaksinere meg. Dr. Hervé Seligmann, som forsker på infeksjonssjukdommer ved universitetet i Aix-Marseilles og ingeniøren Haim Yativ har gjort en analyse av data fra det israelske helsedepartementet, og deres analyse viser urovekkende store dødstall blant mennesker i Israel som har fått Pfizers vaksine, skriver avisa France Soir. Dr. Hervé Seligmann og Haim Yativ erklærer at for dem er dette ”et nytt Holocaust.” Denne undersøkelsen er omtalt både på Steigan.no og Derimot.no. Jeg er usikker på om det er lov å referere til disse her på KG, men jeg tar sjansen på å referere til Steigan, se https://steigan.no/2021/03/forskere-urovekkende-mange-eldre-dode-etter-a-ha-fatt-pfizers-vaksine-i-israel/ 6
Psilocybe Skrevet 9. mars 2021 #12 Skrevet 9. mars 2021 (endret) I Norge blir helsearbeidere innlagt på sykehus pga vaksinene. Men man får trøste seg med at fullvaksinering ihvertfall beskytter mot korona. Noen foretrekker å høre på Gunnar Tjomlid ang. vaksiner. (Tjomlids høyeste utdannelse er btw ex.phil.) Selv foretrekker jeg å lytte til folk som faktisk har en doktorgrad i medisin: «Dette er eksperimentelle vaksiner, og vi vet absolutt ingenting om eventuelle fremtidige bivirkninger» - itromso.no Sitat Det er dessverre flere grunner til å tro på at vi kan få ubehagelige overraskelser i tiden som kommer angående vaksinene. Man har for eksempel i flere år forsøkt å lage vaksine mot liknende coronavirus ved å bruke katter som modell, det vil si at disse kattene kan etterlikne sykdomsforløpet hos mennesker. Men uten å lykkes. Flere forskjellige typer vaksiner ble designet og kattene tålte vaksinene. Men når man deretter ga det infeksiøse viruset til kattene, fikk de alvorlige lungekomplikasjoner. Endret 9. mars 2021 av Psilocybe 9
Dace Skrevet 9. mars 2021 #13 Skrevet 9. mars 2021 1 hour ago, TorTh said: Dr. Hervé Seligmann, som forsker på infeksjonssjukdommer ved universitetet i Aix-Marseilles og ingeniøren Haim Yativ har gjort en analyse av data fra det israelske helsedepartementet, og deres analyse viser urovekkende store dødstall blant mennesker i Israel som har fått Pfizers vaksine, skriver avisa France Soir. Dr. Hervé Seligmann og Haim Yativ erklærer at for dem er dette ”et nytt Holocaust.” Denne undersøkelsen er omtalt både på Steigan.no og Derimot.no. Jeg er usikker på om det er lov å referere til disse her på KG, men jeg tar sjansen på å referere til Steigan, se Forumpostene Steigan henter dette fra er tynn suppe kokt på selektiv statistikk. En kikk på covid-tallene fra Israel burde forklare veldig godt hvorfor antall døde økte i det spesifiserte tidsrommet 26. jan - 10. feb,, helt uavhengig av vaksineringsprosessen. (Kilde: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/) At disse trollene også ellers har jukset med datagrunnlaget sitt er omtalt her: Claims Pfizer's vaccine is more dangerous than COVID-19 itself debunked 3
Psilocybe Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 (endret) Fra VG i går kveld: Sitat To helsearbeider i Sunndal kommune ble før helgen innlagt på sykehus fordi de skal ha fått «uvanlige og sterke bivirkninger» fra AstraZeneca-vaksinen. Det melder kommunen selv i en pressemelding mandag. Ifølge kommunedirektør Randi Dyrnes ble de to innlagt på fredag, før de ble skrevet ut igjen dagen etter. Søndag ble de innlagt på nytt. – De var bedre på lørdag, så det var sykehuset sin vurdering å skrive dem ut. Men så har de blitt dårligere igjen, forklarer Dyrnes, som ikke kan oppgi detaljer om tilstanden deres. I pressemeldingen fra kommunene står det at de fortsatt er under utredning på sykehus. Saken skal ha blitt meldt inn til Statens legemiddelverk, som ifølge pressemeldingen har opplyst at de ikke er kjent med tilsvarende reaksjoner på AstraZeneca-vaksinen. Dyrnes opplyser at de søndag tok initiativ til et møte med Fylkeslegen, legemiddelverket og FHI tilfellene. Det ble avholdt mandag. – Vi tar dette på alvor og fikk i stand møtet i dag for å få klarhet i situasjonen og veien videre, sier Dyrnes. Helsemyndighetene konkluderte med at Sunndal kommunen bør fortsette å vaksinere helsepersonell med AstraZeneca-vaksinen som planlagt. Derfor vil det også skje denne uken. Produsenten bak vaksinen har selv uttalt at rundt ti prosent av dem som vaksineres er forventet å få bivirkninger som feber og muskelsmerter. Dyrnes sa til Aura Avis i helgen at flere ansatte har fått bivirkninger som har gjort at de har meldt seg syke dagen etter. Hun har likevel ingen problemer med at kommunen følger rådene helsemyndighetene nå gir. – Jeg er trygg på at de som er fagmyndigheter gjør de rette vurderingene, sier hun til VG. Samboeren min (24 år og frisk) fikk kramper og hjertebank ca femten timer etter første dose av Astravaksinen. Oksygenmetningen hennes falt til 85 prosent, og hun var på nippet til å ringe AMK. Endret 9. mars 2021 av Psilocybe 4
NordicViking Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 "A video shared on social media says the Pfizer/BioNTech vaccine for COVID-19 has caused fatal reactions in recipients from Israel. However, there is no evidence to support this claim." https://www.reuters.com/article/uk-factcheck-israel-idUSKBN2AA2TS
Mezzosoprena Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Nilb skrev (4 timer siden): Allerede i januar var det meldt at 23 hadde dødd som følge av vaksinasjon i Norge og dets bivirkninger. Nei! 23 mennesker hadde dødd i en 14-dagersperiode etter at de fikk vaksinen... Dette gjelder sykehjemsbeboere, som det dør 400 av i uken til vanlig, og det er ingenting som tilsier at alle disse dødsfallene skyldes vaksinen. 6
Psilocybe Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Teatrica skrev (2 minutter siden): Dette gjelder sykehjemsbeboere, som det dør 400 av i uken til vanlig, og det er ingenting som tilsier at alle disse dødsfallene skyldes vaksinen. Og hvem er det som har dødd med korona? Unge, friske folk? Eller sykehjemsbeboere "som det dør 400 av i uken til vanlig"? Har du sjekket snittalderen på de koronadøde? Btw: Tall fra Legemiddelverkets rapport sist torsdag viser at det (innen starten av mars) var behandlet 111 dødsfall innen tre uker etter vaksinering. (Stikkordet her er behandlet. Antallet dødsfall som rapporteres inn blir ikke publisert.) 8
Robert Koch Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 1 hour ago, Psilocybe said: INoen foretrekker å høre på Gunnar Tjomlid ang. vaksiner. (Tjomlids høyeste utdannelse er btw ex.phil.) Selv foretrekker jeg å lytte til folk som faktisk har en doktorgrad i medisin: «Dette er eksperimentelle vaksiner, og vi vet absolutt ingenting om eventuelle fremtidige bivirkninger» - itromso.no En doktorgrad behøver ikke si så mye om troverdigheten, når argumentasjonen ikke henger på greip. Den artikkelen er litt av et makkverk, og bærer preg av at Elvevold ikke har satt seg inn i dokumentasjonen. Jeg gidder ikke å kommentere systematisk, men vil gjerne kommentere at det er rart at han henger seg opp i dette med ADE (Antibody-Dependent Enhancement) - fenomenet der Antigen-antistoffkomplekser kan drastisk forverre sykdommen. Det er grundig dokumentert i disse vaksinene at det er gjort spesifikk testing opp mot dette fenomenet, og at det ikke én eneste gang har vært påvist - og da snakker vi om over 70.000 doser i testfasene. Nå er det gitt valdig mange millioner doser på verdensbasis, og vi har ikke dokumentert ett eneste tilfelle. Dette er skremselspropaganda. Videre blander han inn andre vaksineteknologier, bl. a. bruk av siRNA og PEG. Dette har ingen ting med saken å gjøre, og faremomenter som eventuelt kan knyttes til dette, er komplett irrelevant for covid-vaksinene, da de ikke inneholder hverken siRNA eller PEG (Pfizer inneholder mikroskopiske mengder PEG, men det er ikke brukt på samme måte som i det han beskriver). Mot slutten kommer et utsagn jeg gjerne vil kommentere: "Medisinsk forskning går sjelden fort, og når det fungerte dårlig for bare tre år siden er det merkelig at det skal fungere bra på i dag." Her "glemmer" han behendig at for tre år siden, hadde man forsket på mRNA-vaksiner i 28 år....Da blir utsagnet temmelig uredelig. Forskingen på mRNA-vaksiner begynte med Wol og medarbeideres arbeider i 1990, da man for første gang fikk in vitro-transkribert mRNA til å uttrykkes i levende muskelceller hos mus. Det er altså 31 års forsking som står bak dette. Her er referansen: Wol, J.; Malone, R.; Williams, P.; Chong, W.; Acsadi, G.; Jani, A.; Felgner, P. Direct gene transfer into mouse muscle in vivo. Science 1990, 247, 1465–1468. Jeg vet ikke hvilkemotiver Elvevold har for å publisere dette - men det han skriver er svært lite overbevisende, og i stor grad preget av et lappeteppe av irrelevante og utenforliggende forhold som ikke har noe med dette å gjøre. Jeg vet ikke hvor han har dette surret med 10% effektivitet for AstraZeneca-vaksinen fra. Ved lansering, var effektiviteten estimert til 65%. Nå mener man å kunne dokumentere at dette tallet er minst 82%. Jeg ville ikke lagt den minste vekt på dette makkverket av en artikkel. 7
Gjest Trynefaktor Skrevet 9. mars 2021 #19 Skrevet 9. mars 2021 marita31 skrev (13 timer siden): Jeg hørte dette i dag fra noen. De sa at folk i 20 årene og oppover i alder hadde dødd av vaksinen. Stemmer dette? Blir redd for å vaksinere meg. Nei. Det stemmer ikke. De ser god effekt av vaksinen i Israel. De sliter litt med skepsis til vaksinen blant enkelte grupper i samfunnet, det er vel det du har hørt kanskje.
Robert Koch Skrevet 9. mars 2021 #20 Skrevet 9. mars 2021 36 minutter siden, Psilocybe said: Samboeren min (24 år og frisk) fikk kramper og hjertebank ca femten timer etter første dose av Astravaksinen. Oksygenmetningen hennes falt til 85 prosent, og hun var på nippet til å ringe AMK. Dette er en reaksjon som er svært atypisk for noen form for vaksinereaksjon med mindre det foreligger udiagnostisert sykdom. Dette er uansett så vidt at alvorlig at din samboer bør utredes, og dette skal definitivt rapporteres inn, som mulig bivirkning. Alle slike rapporter blir undersøkt for en mulig sammenheng, uansett hvor usannsynlig det fremstår. Dersom dette ike blir rapportert, er det svært uheldig. Man er helt avhengig av rapporter, for å se om det er sammenfallende mønstre av fenomener i gruppen av vaksinerte. 5
Anbefalte innlegg