AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #21 Del Skrevet 8. mars 2021 Må presisere, lang innkjøring, ikke sånn veldig kort innkjøring. Fikk alltid beskjed om å trykke gassen i bånn og gi litt faen fra kjøreskole lærerne mine. Anonymkode: c73c2...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #22 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ved innkjøring til motorvei? At man skal komme helt opp i fartsgrensa? Anonymkode: 8a0d5...238 Det er jo hele poenget med et akselereringsfelt. Anonymkode: 487a3...4dc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #23 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg hadde 3 forskjellige kjørelærere for noen år siden og de alle var veldig nøye med å presisere viktigheten med å gasse opp i fartsgrensen når man er på innkjøringen til motorvei. Anonymkode: c73c2...268 Kommer det ikke alltid an på trafikken til siden? Hvis det kommer en ved siden av meg i samme fart må jo en av oss senke farten... Anonymkode: 8a0d5...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #24 Del Skrevet 8. mars 2021 Jeg lytter til bilen jeg kjører og foretrekker å kjøre slik at det er behagelig for både medtrafikanter og passasjerer. Dermed hopper jeg kun over gir i spesielle tilfeller, altså ved spesielt behov for akselerering (inn på motorvei i rushtrafikk, for eksempel). Hvis man er flink til å planlegge kjøring og tenke framover slipper man å la bilen skrike. Anonymkode: 37f7a...7bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #25 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må presisere, lang innkjøring, ikke sånn veldig kort innkjøring. Fikk alltid beskjed om å trykke gassen i bånn og gi litt faen fra kjøreskole lærerne mine. Anonymkode: c73c2...268 Ja, noen steder gir folk lite gass, og det var nærme motorveien til sentrum. Da må jeg som er i 80 bremse. Anonymkode: 8a0d5...238 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #26 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lytter til bilen jeg kjører og foretrekker å kjøre slik at det er behagelig for både medtrafikanter og passasjerer. Dermed hopper jeg kun over gir i spesielle tilfeller, altså ved spesielt behov for akselerering (inn på motorvei i rushtrafikk, for eksempel). Hvis man er flink til å planlegge kjøring og tenke framover slipper man å la bilen skrike. Anonymkode: 37f7a...7bd Tenkte det også. Så lenge jeg bytter raskt nok til 4.gir og akselererer nok i akselereringsfeltet, kan jeg komme opp i 5 når jeg har kommet utpå motorveien Anonymkode: 8a0d5...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #27 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da blir turtallet for høyt. Anonymkode: 487a3...4dc Men hva med når fartsgrensa er 100? Skal man fremdeles akselerere med 3. gir? Anonymkode: 8a0d5...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #28 Del Skrevet 8. mars 2021 Det er helt normalt å hoppe over gir, når det gjelder turtall så er det forskjellig fra bil til. Jeg har to biler der den ene er en dieselbil med rødstreken på 4000RPM og den har mest moment rundt 2500RPM, den andre er en bensinbil med rødstreken på 7500RPM. Dieselbilen er veldig sterk og kan fint startes i tredjegir, bensinbilen trenger mye mer turtall og trives godt på lavere gir. Anonymkode: bec8b...bb7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vigilante8 Skrevet 9. mars 2021 #29 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hadde kjøretime i dag. Er det greit å hoppe over gir? Syntes det var rart da kjørelærer ba meg i fartsøkningsfelt å gasse på i 3. gir til jeg når 80, ta av, og deretter gire til 5. Burde jeg ikke gjennom fjerde i fartsøkningsfeltet? Turtallet blir himmmmla høyt og det bråker noe forferdelig... Men som argument brukte hen at det er for å ikke miste fart, som man gjør ved girskifte i fartsøkningsfeltet... Anonymkode: 8a0d5...238 Greit? Ja, du skal gjøre det for å komme opp i fart raskt nok. Det er mest effektivt og økonomisk. Jeg forstår ikke nordmenns frykt for høyt turtall. Og hva slags kjøreskole er det som har en bil som bråker noe «forferdelig» ved 4000 RPM? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vigilante8 Skrevet 9. mars 2021 #30 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men hva med når fartsgrensa er 100? Skal man fremdeles akselerere med 3. gir? Anonymkode: 8a0d5...238 Det avhenger av bilen og hvor fort du skal akselerere. En Kia med 65HK bensinmotor akselererer helt annerledes enn en Audi med 350HK dieselmotor. Prøv deg frem. Så lenge du aldri girer ned i første gir og holder deg unna rødfeltet går det fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vigilante8 Skrevet 9. mars 2021 #31 Del Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er jo hele poenget med et akselereringsfelt. Anonymkode: 487a3...4dc Er så mange livsfarlige sjåfører atte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skiftenøkkel Skrevet 9. mars 2021 #32 Del Skrevet 9. mars 2021 Tredje gir er ypperlig rampegir. Regner med de fleste bensinbiler når 100km/t uten å nå rødstreken i tredje. Det er greit å gasse på med jevne mellomrom, når du får feilkode på egr eller sekundærluft blir man jo rådet til å ta en lengre tur på høyt turtall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 9. mars 2021 #33 Del Skrevet 9. mars 2021 Eneste gangen jeg er innom 4 gir er når det er mye trafikk på motorveien og må tilpasse farten for luke. Er det all clear, så er det 3.gir til 90 før jeg setter den i 5. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 9. mars 2021 #34 Del Skrevet 9. mars 2021 On 3/8/2021 at 9:38 PM, AnonymBruker said: Da blir turtallet for høyt. Anonymkode: 487a3...4dc Noen ganger drar jeg 0-100 i første giret, så direkte til 5 eller 6 gir. Vil man akselerere fort må man ned i gir og fra stillestående er det raskeste metode for meg, turtallssperre eller rødmerking bestemmer hva som er for høyt turtall. Men hva kan nå jeg.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #35 Del Skrevet 9. mars 2021 Jeg (K25) hopper fra 3-5 gir eller 2-4, og fikk beskjed om at det var greit fra trafikklærer også den gangen jeg tok førerkortet. Selvfølgelig måtte jeg dobbeltsjekke med samboer også (han er mekaniker), og han sa at det er helt supert at bilen får en sånn "utblåsning". Han forklarte slik at hvis man kjører konstant på høyt gir (akkurat/litt over slik at bilen ikke kveles), så kan et-eller-annet filter bli tett og eksosen får ikke renset seg. Eldre mennesker (spesielt damer) kjører visstnok med høyt gir hele tiden, og de merker visst da fort at bilen er "kjerring kjørt" eller "dø-kjørt" som de kaller det på jobben hans. Som du sikkert leser er ikke akkurat jeg noen ekspert og kan heller ikke forklare så godt og jeg beklager for digresjonen, MEN ja; Det er visst helt i orden at man hopper over gir. Anonymkode: acf06...20d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #36 Del Skrevet 9. mars 2021 Helt vanlig. Å bruke andregiret blir dumt, da du ofte vil nå turtallssperra før du er oppe i fartsgrensen som er vanlig på en motorvei, og dermed er det mer logisk å bruke 3. giret som gir mer enn nok kraft, og som gjør at du slipper å gire halvveis i akselerasjonsfeltet. Alt avhenger av bilen såklart, det er stor forskjell på biler, etter type motor, størrelse og type drivstoff. Anonymkode: 0686f...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #37 Del Skrevet 9. mars 2021 15 minutter siden, Tiuren said: Noen ganger drar jeg 0-100 i første giret, så direkte til 5 eller 6 gir. Vil man akselerere fort må man ned i gir og fra stillestående er det raskeste metode for meg, turtallssperre eller rødmerking bestemmer hva som er for høyt turtall. Men hva kan nå jeg.... Dæven, hva slags bil snakker vi her, som går til 100 på førstegiret? Spenstig. Wankel? Er artig med spreke biler, moro å treffe turtallssperra så det nesten kjennes ut som man stopper opp på kroppen. Men 100 på førstegiret, da begynner vi å snakke uvanlig sprek bil, om ikke motorsykkel 😄 Anonymkode: 0686f...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 9. mars 2021 #38 Del Skrevet 9. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Dæven, hva slags bil snakker vi her, som går til 100 på førstegiret? Spenstig. Wankel? Er artig med spreke biler, moro å treffe turtallssperra så det nesten kjennes ut som man stopper opp på kroppen. Men 100 på førstegiret, da begynner vi å snakke uvanlig sprek bil, om ikke motorsykkel 😄 Anonymkode: 0686f...cb1 Jeg har sprek bil og, men 100 på første er motorsykkel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #39 Del Skrevet 9. mars 2021 for noen år siden hadde jeg en bmw e90 325i som gikk helt til 7000rpm. Der kunne jeg dra andregiret helt til 100kmt og legge direkte inn sjettegir. Anonymkode: 72939...ac5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vigilante8 Skrevet 10. mars 2021 #40 Del Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): for noen år siden hadde jeg en bmw e90 325i som gikk helt til 7000rpm. Der kunne jeg dra andregiret helt til 100kmt og legge direkte inn sjettegir. Anonymkode: 72939...ac5 Og her er svaret på hvorfor så mange BMWer med manuellkasse er ødelagte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå