Gå til innhold

Hoppe over gir ved fartsøkning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hadde kjøretime i dag.

Er det greit å hoppe over gir? Syntes det var rart da kjørelærer ba meg i fartsøkningsfelt å gasse på i 3. gir til jeg når 80, ta av, og deretter gire til 5. Burde jeg ikke gjennom fjerde i fartsøkningsfeltet?

Turtallet blir himmmmla høyt og det bråker noe forferdelig... Men som argument brukte hen at det er for å ikke miste fart, som man gjør ved girskifte i fartsøkningsfeltet...

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt unødvendig å bruke hvert gir, jeg lærte også å hoppe over og har gjort det helt siden jeg fikk lappen 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er slik det skal gjøres

Anonymkode: 70527...732

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det ikke, å fikk aldri beskjed om å gjøre det heller på kjøreskolen for noen år tilbake.

Anonymkode: bac01...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
knulleGuden666 skrev (6 minutter siden):

Helt unødvendig å bruke hvert gir, jeg lærte også å hoppe over og har gjort det helt siden jeg fikk lappen 

Selv når jeg får 4000 rpm??

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva sier kjørelærern når turtallet øker? Sier h*n ingenting på det?

Anonymkode: a3240...481

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv når jeg får 4000 rpm??

Anonymkode: 8a0d5...238

Ja, men sjelden jeg får så høyt, jeg girer før det når så høyt 

Endret av knulleGuden666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyt turtall er ikke noe problem. Du kommer raskere opp i fart med kjørelærerens metode. Noe som kan være viktig på steder med kort fartsøkningsfelt

Anonymkode: 01497...e71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gasse på, som jeg skal ut på motorveien, så hopper jeg ofte over 4 og går rett på 5 (fra 3gir).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt vanlig å hoppe over gir når man akselererer. Motoren har større kraft i tredje gir, og akselererer fortere enn i fjerde. Slik kommer du fortere opp i fartsgrensen på et kort akselereringsfelt. Hvis jeg husker riktig står det noe om dette i teoriboka også. 

Anonymkode: 487a3...4dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hva sier kjørelærern når turtallet øker? Sier h*n ingenting på det?

Anonymkode: a3240...481

Nei, hen sier ingenting og mener jeg skal det. Men ledsager er redd bilen kollapser når jeg gjør det med vår bil fordi vår er litt gammel, ulik kjøreskolens bil.

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt vanlig å hoppe over gir når man akselererer. Motoren har større kraft i tredje gir, og akselererer fortere enn i fjerde. Slik kommer du fortere opp i fartsgrensen på et kort akselereringsfelt. Hvis jeg husker riktig står det noe om dette i teoriboka også. 

Anonymkode: 487a3...4dc

Hvis vi går etter kraft burde jeg jo heller bruke 2. gir?

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er helt normalt å hoppe over gir på den måten. Skulle ønske folk som tar lappen fikk opplæring i å alltid sleppe biler forbi når dem skal ligge 5+ km/t under fartsgrensen.

Anonymkode: c73c2...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv når jeg får 4000 rpm??

Anonymkode: 8a0d5...238

4k rpm er ikke så mye. Jeg er oppe i 6k ofte. Tror det er sunt for bilen med en utblåsning av og til.

Anonymkode: c73c2...268

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er helt normalt å hoppe over gir på den måten. Skulle ønske folk som tar lappen fikk opplæring i å alltid sleppe biler forbi når dem skal ligge 5+ km/t under fartsgrensen.

Anonymkode: c73c2...268

Ved innkjøring til motorvei? At man skal komme helt opp i fartsgrensa?

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

4k rpm er ikke så mye. Jeg er oppe i 6k ofte. Tror det er sunt for bilen med en utblåsning av og til.

Anonymkode: c73c2...268

😮 

Anonymkode: 8a0d5...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ropte noen på meg; Hoppe? ;)  Jeg begynte min sjåførgjerning plikttro til et hvert gir ett etter ett, men forsto
at det også kunne hoppes direkte til mye raskere fart-gir, uten å gå innom noe annet først. Jeg går for kjapt
og greit når jeg er godt oppe i fart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis vi går etter kraft burde jeg jo heller bruke 2. gir?

Anonymkode: 8a0d5...238

Kommer vel an på bilen. Min kan jeg gå fra 2. til 4., eller 3. til 5. ved motorveiflettingen.

Anonymkode: c73c2...268

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis vi går etter kraft burde jeg jo heller bruke 2. gir?

Anonymkode: 8a0d5...238

Da blir turtallet for høyt.

Anonymkode: 487a3...4dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ved innkjøring til motorvei? At man skal komme helt opp i fartsgrensa?

Anonymkode: 8a0d5...238

Ja, jeg hadde 3 forskjellige kjørelærere for noen år siden og de alle var veldig nøye med å presisere viktigheten med å gasse opp i fartsgrensen når man er på innkjøringen til motorvei.

Anonymkode: c73c2...268

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...