Gå til innhold

Økt omgangskrets etter at barna kom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min og jeg har det veldig bra sammen og tenker på å få barn om et par års tid. Bare en liten bekymring jeg har... Vi kjenner egentlig ikke så veldig mange, mest vår egen skyld, da vi har det veldig godt sammen bare vi to. Vi har fire gode venner, alle er single og har igrunn sine egne liv. Det er ikke slik at vi er sammen hver uke.

Synes det er litt vanskelig i voksen alder (25 år) og få nye venner. Små barn bør jo sosialiseres og sånt. Det jeg har et lite håp om er at en blir kjent med andre med-gravide under graviditeten og videre i barnehage og skole.

Har dere fått venner på den måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Mine tre beste og næreste venninner har jeg blitt kjent med i situasjoner som handlet om barna våre.

Skrevet

Ja, det var det jeg håpet på.

Er det lett for far også å møte kamerater i sånne situasjoner? For han har egentlig ingen kamerater fra før. De vennene vi har nå kjente jeg før vi ble sammen.

Skrevet

Barna fører oss sammen med mange andre voksne, men jeg synes det er vanskelig å få nære vennskap gjennom ungene. Vi sliter med å finne vennepar nå i en alder over 30. Ungene finner venner, men det er vanskelig som voksen. De fleste voksne virker som de er fornøyde med sin egen familie, da mener jeg søsken, svigerinner osv. og venner kommer i annen rekke.

Dette synes jeg er vanskelig da vi har veldig liten familie selv.

Men jeg håper dette er noe som er litt forskjellig fra sted til sted. Vi bor på en liten plass. Kanskje dere er heldige. Lykke til!

Skrevet (endret)

Takk for svar.

Vi har også liten familie. Vi har begge en bror, men de er så opptatte med seg selv og er litt for kule til å henge med oss. :forvirret: Vi er litt eldre og litt mer etablerte, kanskje.

Hva med å møte venner i jobbsammenheng? Vi er begge ferdigutdannet og skal i jobb utpå høsten, forhåpentligvis. Det må jo være en fin arena og møte folk på.

Endret av Jotunjenta
Skrevet

Jeg ville kanskje ikke fått barn for å få venner, selv om jeg er sikker på at det ikke er det du mener. Den beste måten å få venner på er å bli med i forenigner, kor, korps, idrettslag whatever som interesserer dere. Man må også vise interesse for de menneskene man møter. Jobben kan være en veldig fin arena for å danne nye vennskap. Dessuten, ikke glem å ta vare på de vennene dere allerede har. Inviter alle sammen hjem til dere på en liten fest eller middag, for eksempel.

Gjest Far til 2 ii
Skrevet

Jeg har fått mange nye venner gjennom barnas skolegang og fritidssysler. Dette har ført til mange hyggelige fester ;) . Men mye er avhengig av om en er litt utadvendt og har nogenlunde samme interesser.

Skrevet

Jeg har fått mange nye venner etter at den lille kom.

De fleste helsestasjoner har tilbud om babygrupper for de som får barn på samme tidspunkt. Dette er en ypperlig måte å bli kjent med andre som er i din situasjon.

Det er jo ofte slik at man trives best sammen med de som har like interesser og småbarnsforeldre er ofte veldig "ensporet" iallefall den første tiden. ;)

Når barna blir litt eldre får man som regel grei kontakt med andre gjennom skole og barnas fritidsaktiviteter.

Lykke til :)

Skrevet

Samme her. Vær aktiv, gå på barselgruppe, åpen barnehage og småbarnstreff. Når poden begynner i barnehagen, se om det ikke er noen av foreldrene du kunne tenke deg å bli bedre kjent med. Å melde seg som foreldrekontakt i barnehage eller skole er også noe som gir deg en stor kontaktflate.

Skrevet

Forrige var altså meg som glemte å logge inn...

Skrevet

Jeg tror det er veldig vanlig å få nye bekjente og venner gjennom barna. Vi har i alle fall fått det, og barna våre er bare 7 måneder og 3 år.

Skrevet
Jeg har fått mange nye venner etter at den lille kom.

De fleste helsestasjoner har tilbud om babygrupper for de som får barn på samme tidspunkt. Dette er en ypperlig måte å bli kjent med andre som er i din situasjon.

Ja, jeg er veldig interessert i å bli med i slike barselgrupper når den tid kommer. Kanskje det er håp for meg. :)

Håper samboeren min også vil ta kontakt med andre fedre. Men vi er kanskje litt sjenerte, begge to.

Skrevet

Nei, jeg har aldri fått venner via mine barn - på bygda. Selv om jeg har deltatt på både barseltreff og hatt barna i barnehage. I byen har jeg derimot fått det.

Skrevet

Jeg bor på en øy, og der har vi ordna det sånn at alle vi som fikk barn i 2004 møtes jevnlig. Har absolutt fått nye venner der. Jeg er også med på barseltreff for dem som fikk barn i september 2004 inne i byen (20 minutter unna) og jeg har fått nye venner der. Folk jeg jobber med kunne jeg aldri tenkt meg til å ha et sosialt liv med på fritiden. Så vi har fått nye venner etter at vi fikk barn.

Skrevet
Jeg bor på en øy, og der har vi ordna det sånn at alle vi som fikk barn i 2004 møtes jevnlig. Har absolutt fått nye venner der. Jeg er også med på barseltreff for dem som fikk barn i september 2004 inne i byen (20 minutter unna) og jeg har fått nye venner der. Folk jeg jobber med kunne jeg aldri tenkt meg til å ha et sosialt liv med på fritiden. Så vi har fått nye venner etter at vi fikk barn.

Har mannen/samboeren din også fått nye venner? Eller er det en jenteting, siden det tross alt er jentene som er gravide og har meste av permisjonen etterpå til å møtes med de som de var gravide samtidig med.

Skrevet

Det er jo også et spørsmål om hva man gjør får å skaffe seg flere venner.

Da jeg ble gravid, kjente jeg ingen som ventet barn. Mine venner hadde alle store barn eller ingen.

Vi (jeg og samboeren min) meldte oss på svangerskapskurs. Det var veldig trivelig. I tillegg til at vi fikk lære om fødsel og barseltid, ble vi kjent med andre foreldre som var i samme situasjon. Kjempekjekt.

Da lillemor kom til verden, ble vi kontaktet av helsesøster (helsebror!). Der ble vi satt sammen i barselgrupper. I vår gruppe fant vi ut at vi hadde lyst til å møtes jevnlig. Vi har derfor hatt treff hos en av oss nesten hver uke siden de var 4 uker gamle. Det har vært kjempekjekt! Regner med at vi kommer til å holde kontakten med noen av disse familiene lenge.

Lykke til :)

Skrevet
Har mannen/samboeren din også fått nye venner? Eller er det en jenteting, siden det tross alt er jentene som er gravide og har meste av permisjonen etterpå til å møtes med de som de var gravide samtidig med.

Mannen min fikk og nye venner. Vi har vært litt nøye med at også pappa'ene blir inkludert sånn at det ikke ble en jenteting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...