Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen vår har en liten stund nå fått grøt, grønnsaksmos, fruktmos og middagsmos. Vil gjerne gå litt videre på konsistensen og la han prøve litt fastere mat. Hva er passende å gi? Jeg skal innrømme jeg er litt redd for host og hark og at han skal sette noe fast 😅

Anonymkode: 481e8...87d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøve å kneppe maten med gaffel istedenfor å mose det helt kanskje? Så lenge bitene er myke og små så setter det nok seg ikke fast 😊

Anonymkode: 7a66f...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han? Etter fylte 6 måneder bør de få utforske og spise selv. Host og hark er bare sunt, det er slik de jobber med maten og lærer. Ikke grip inn eller begynn å slå på ryggen om han hoster litt. 

Anonymkode: 13e50...23e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min 9 mnd har fått prøve mye forskjellig hele tiden, men det som er vanskeligst og gir mest trøbbel er mos med klumper. Forskjellige konsistenser samtidig er vanskelig.

Ville prøvd feks brødbiter som ikke er for store og kanskje litt ristet, flak av stekt fisk, potetbiter, dvs mat som er grei å bearbeide i munnen. 

Anonymkode: ba93d...3df

AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver, ihjelkokte grønnsaker, egg, bananlapper. Alt som er mykt og som du lett kan mose mellom fingrene (man trenger ikke tenner for å tygge, gommene er mer enn harde nok). La baby utforske på egen hånd. Gi brokkolibiter som et lette å holde selv, andre grønnsaker kan du dele opp i staver. Supert for baby å teste ut på egen hånd. Hosting og harking og rødt ansikt er IKKE farlig, stillhet og blekhet er farlig. Mine begynte med halve brødskiver (med skorpe), bittesmå brødbiter har de mindre kontroll på og har lettere for å sette seg fast i halsen. Sjekk BLW-gruppa på Facebook, masse fine oppskrifter og tips der. 

Anonymkode: ae534...a38

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjørte dobbelt løp med fingermat og tykkere mos. Mos var enklere en fingermat en god stund før baby ville alt selv og skje plutselig ble helt krise, som foreslått over så kan du mose med gaffel i stedet for blender, evt blende halvparten som vanlig og andre halvparten med mer klumper. Vi prøvde oss mest på brødskive i begynnelsen, men bananlapper og kokt gulrot kan også anbefales. Bare å prøve seg frem, når baby kan plukke opp ting med tommel og pekefinger var alle småbiter veldig populært, erter, mais, Cheerios osv. 

Anonymkode: ef9cb...2c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...