Gå til innhold

Hunden min klikker når han ser en spesiell hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor på et tettsted, og treffer derfor noen ganger på de samme hundene. Hunden min er egentlig veldig rolig og flink å passere andre hunder, bryr seg lite om dem. Kan prøve å bjeffe litt på enkelte hunder av og til, men det løser seg med å gå til siden og gi en godbit. Så er sjeldent problematisk å passere. :)

MEN det er en hund vi treffer relativt ofte som han KLIKKER på. Han bjeffer som en gal, og ikke bare ved passering. Bare han ser hunden bjeffer han høyt og er umulig å snakke til.

På kveldsturen i dag så jeg dem (men hunden så dem ikke). Gikk derfor inn en sidevei for å unngå dem. Ingen fare, og hunden så dem ikke og oppførte seg normalt. Men når vi kom dit som de nettopp hadde vært så bjeffet han som en gal bare av lukten av den hunden. De var ute av syne. Han dro noe enormt og sniffet før han bjeffet høyt flere ganger..

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer. De har aldri hilst på hverandre og den andre hunden går bare fredelig forbi. Den andre hunden er veldig stor da (tipper rundt 50 kg, mens min er 30). Men han reagerer ikke på samme måte på andre hunder med samme størrelse.🤔 de bor heller ikke i nabolaget så handler nok ikke om markering heller.

Noen som har opplevd lignende eller har tips?

Anonymkode: d6472...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje hunn m løpetid 

Anonymkode: 3f2a2...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje han vil understreke at det er HANS gate eller noe sånt! 😅

Anonymkode: 8b32e...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje hunn m løpetid 

Anonymkode: 3f2a2...111

Dette har skjedd jevnlig det siste året (ser dem vel noen ganger i mnd), så tviler på det egentlig. :) har opplevd reaksjon ved løpetid men da er det mer uling🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje han vil understreke at det er HANS gate eller noe sånt! 😅

Anonymkode: 8b32e...e70

Kanskje? Men de bor ikke i nærheten av oss, og det skjer uansett hvor vi ser dem.. vet hvor de bor og det er ca. 15 minutter i gangavstand. Han bjeffer også hvis vi kjører forbi dem i bil, det gjør han aldri med noen andre hunder😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, har nøyaktig samme problem, min tispe på 3 år legger seg ned på ryggen og underkaster seg for absolutt alle hunder vi møter, unntatt denne ene tispa som bor i nabolaget, som hun bare HATER!! Det er et helsikkes leven når de ser hverandre, hunden min BJEFFER ikke bare når hun ser denne hunden, hun HYLER hysterisk i raseri, så mennesker kommer ut på balkonger og i vinduer i rent sjokk for å se hva som foregår.
Det er utrolig slitsomt, og prøver å ta omveier eller gå inn sidegater så fort vi ser dem, men er ikke alltid det lar seg gjøre. Den andre hunden reagerer ikke like voldsomt som min, men den bjeffer og står på to bein og slår med labbene i luften mot min hund. Første gang disse to møttes gjorde den andre hunden et utfall mot min, og min reagerte med bjeffing. De kom ikke nær hverandre, men det var tydeligvis nok til at de har fått en negativ kjemi.

Hunden min bjeffer og blir helt manisk når hun lukter på bakken der den andre hunden har gått, og hun klikker i vinkel om hun hører denne hunden lage et bjeff i det fjerne, selv når vi er inne i huset. Det er helt merkelig, og veldig frusterende.
Har ingen råd, men ville bare fortelle om at jeg vet hvordan det er..

Det verste er at jeg aldri får snakket med eierne til den andre hunden, fordi levenet som oppstår når hundene møter hverandre er øredøvende, og vi blir begge opptatt med å slepe hundene hver vår vei... Skulle gjerne forklart at hunden min ikke er en rabiat kjøter og at det kun er deres hund hun reagerer på, og at jeg tror jeg vet hvorfor.

Anonymkode: 84f36...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hunden min har også noen hunder som hun reagerer på. Den ene har hun aldri hilst på, men den er ofte ute bak et gjerde. Nesten ikke mulig å se den engang. Hver eneste gang vi går forbi begynner hun å knurre og bjeffe før vi kommer til eiendommen. Selv når hunden ikke er ute 😂

Anonymkode: cde59...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, har nøyaktig samme problem, min tispe på 3 år legger seg ned på ryggen og underkaster seg for absolutt alle hunder vi møter, unntatt denne ene tispa som bor i nabolaget, som hun bare HATER!! Det er et helsikkes leven når de ser hverandre, hunden min BJEFFER ikke bare når hun ser denne hunden, hun HYLER hysterisk i raseri, så mennesker kommer ut på balkonger og i vinduer i rent sjokk for å se hva som foregår.
Det er utrolig slitsomt, og prøver å ta omveier eller gå inn sidegater så fort vi ser dem, men er ikke alltid det lar seg gjøre. Den andre hunden reagerer ikke like voldsomt som min, men den bjeffer og står på to bein og slår med labbene i luften mot min hund. Første gang disse to møttes gjorde den andre hunden et utfall mot min, og min reagerte med bjeffing. De kom ikke nær hverandre, men det var tydeligvis nok til at de har fått en negativ kjemi.

Hunden min bjeffer og blir helt manisk når hun lukter på bakken der den andre hunden har gått, og hun klikker i vinkel om hun hører denne hunden lage et bjeff i det fjerne, selv når vi er inne i huset. Det er helt merkelig, og veldig frusterende.
Har ingen råd, men ville bare fortelle om at jeg vet hvordan det er..

Det verste er at jeg aldri får snakket med eierne til den andre hunden, fordi levenet som oppstår når hundene møter hverandre er øredøvende, og vi blir begge opptatt med å slepe hundene hver vår vei... Skulle gjerne forklart at hunden min ikke er en rabiat kjøter og at det kun er deres hund hun reagerer på, og at jeg tror jeg vet hvorfor.

Anonymkode: 84f36...87b

Huff! Litt godt vi er flere😂 det er nokså likt her, er ikke bare er par bjeff liksom men full klikk!! Folk stopper og ser, høres jo helt gal ut! Og så er han egentlig rolig og snill.. er skikkelig flaut og eieren til den hunden tror sikkert at vi ikke har noe kontroll på han🙈

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hunden min har også noen hunder som hun reagerer på. Den ene har hun aldri hilst på, men den er ofte ute bak et gjerde. Nesten ikke mulig å se den engang. Hver eneste gang vi går forbi begynner hun å knurre og bjeffe før vi kommer til eiendommen. Selv når hunden ikke er ute 😂

Anonymkode: cde59...759

Så merkelig! De er rare disse dyrene😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen som har opplevd lignende eller har tips?

Jeg ville gitt klar beskjed til hunden om at slik oppførsel ikke er tillatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme med min hund. Han er generelt usikker og vi har hatt en del utageringsproblematikk, men det har sakte men sikkert blitt mye bedre - bortsett fra med èn hund. Han får blind panikk bare han ser den langt unna og hans reaksjon virker mer som panikkanfall enn vanlig utagering. Kun med den ene hunden.

Det er lite man får gjort når hunden reagerer så kraftig, fordi da er stressnivået så høyt. Jeg har ikke kjeftet eller påført ham noen ubehag når han er slik, fordi jeg ser at han er hysterisk livredd. For meg blir det da uetisk å kjefte på noen som bikker over i pur redsel (blir som å gi et smekk i bakhodet til et menneske med panikkanfall og be dem skjerpe seg).

Nå har de med hunden som min reagerte på flyttet, men om det hadde vært mulig så hadde det vært en mulighet å avtale treningsmøter mellom dere. Det spørs jo om det er noe de andre er interessert i bruke tid på. Da måtte man starte på særdeles god avstand, f.eks på hver sin side av en fotballbane, også at du og din hund gradvis nærmer dere så lenge han er rolig. 

Ellers er det å få avstand nok til at din hund klarer å ta godbiter, men jeg vet selv at det er svært vanskelig i akkurat de situasjonene. Jeg merket at min ble bittelitt bedre da han ble bedre rundt hunder generelt, det "farget av" og gjorde reaksjonen mindre ekstrem + at han tålte litt kortere avstand. Og når han da først reagerte, så var det lettere å bryte ham ut av det (kastet en neve godbiter på ham).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familiens forrige schæfertipse var sånn med en hannhund i området. Hun bjeffet ikke riktig nok men når den kom gående så var det full bust, halen rett i været og gjorde seg så stor som mulig. Ellers var hun super tollerant og gikk godt overrens med alle hunder, og ingen passeringsproblemer. Hun kunne reagere sånn hvis hun kjente lukten av han før hun så han også. Veldig rart, men flere av familiens andre hunder har også reagert på akkurat den hannhunden. 

Anonymkode: 423dd...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...