Gå til innhold

Jeg har null kontroll i fylla

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

UFF!

Jeg har gjort noe utrolig dumt, jeg var nemlig ute å drakk i helgen og endte opp med å fyllekjøre. Jeg kjørte ikke noe langt og hadde en edru person ved min side (kjæresten min som har lappen). Det kom også bil mot oss...

Jeg er så utrolig sint på meg selv, og dette er heller ikke første gang. Jeg gjør så utrolig mye dumt i fylla og er redd det en dag snart kan  ende utrolig dårlig. Har nesten kastet meg selv foran en togskinn spor også i fylla før. Jeg selv skjønner ikke hvordan jeg gjøre disse tingene og blir helt gal i hodet ukene etter det skjer. Det her er det eneste jeg tenker på nå, klarer ikke å tenke på noe annet og er nesten på gråten.

Jeg er 16 år og har akkurat begynt å øvelseskjøre så ting kunne gått veldig ille. Er utrolig sint på kjæresten min for øyeblikket og snakker ikke med han.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan ta riktige valg når jeg blir full?

Er det noen andre som har gjort noe så ille og farlig som de angrer på? Vil nesten si at jeg er traumatisert. Har ikke klart å sove siden det skjedde, spise eller tenke. Jeg er så skuffa over meg selv og tanken på hvor ille det kunne ha gått dreper meg innvendig. Jeg har gått rundt med en klump inni meg siden det skjedde nå.

Anonymkode: 409b4...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan vente to år med å drikke, først og fremst. Så kan du dumpe kjæresten din, som helt tydelig ikke har grodd sammen frontallappen ennå. 

Anonymkode: 7bca5...4c9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke moden nok til å håndtere alkohol, det er en grunn til at det er flere år til du får kjøpt alkohol selv. Alt du er bekymret for eller sint på ville ikke vært der om du ikke hadde drukket. 

Anonymkode: 2de8d...34b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjernen din er ikke fullt utviklet før du er 25 år. Du er 16, burde ikke drikke i det hele tatt. Det er ulovlig, og tydelig noe som gjør at du gjør dumme valg. Hvorfor ikke bare kutte ut å drikke? Er ikke akkurat uvanlig å ikke drikke i dag? Ikke skal man være på fest heller pga korona, så sa har du en unnskyldning for å ikke drikke. 

Er tydelig noe i hjernen din som trigges når du drikker ettersom du prøver å kaste deg fremfor tog! Det er ikke greit! Håper du kan søke hjelp, dette høres ikke bra ut og jeg blir bekymret for deg.

Anonymkode: e4847...e64

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør rett og slett ikke drikke alkohol. Du kan jo drepe både deg selv og andre. Og hva feiler det kjæresten din som lar deg kjøre i fylla 16 år gammel..?! 

Anonymkode: aded7...80c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde ikke drikke alkohol!

Endret av qAnonym
Skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slutt med alkohol, begynn med hasj. 

Anonymkode: 6253a...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var virkelig ikke bra, men vi gjør alle sammen feil. Vær glad for at dette ikke endte alvorlig. Jeg syns du er litt ung til å drikke, spesielt når du flere ganger har gjort noe dumt mens du har vært full. 

Du sier du har prøvd å kaste deg selv på en togskinne, er det kanskje noe som plager deg psykisk? Dette er ikke et godt tegn verken edru eller beruset. 

Du burde snakke med noen du stoler på, gjerne en voksen. Helsesøster på skolen / helsestasjon kan kanskje være til hjelp. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svaret er at du tåler ikke alkohol, du må bare slutte å drikke.

Anonymkode: 470b3...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

UFF!

Jeg har gjort noe utrolig dumt, jeg var nemlig ute å drakk i helgen og endte opp med å fyllekjøre. Jeg kjørte ikke noe langt og hadde en edru person ved min side (kjæresten min som har lappen). Det kom også bil mot oss...

Jeg er så utrolig sint på meg selv, og dette er heller ikke første gang. Jeg gjør så utrolig mye dumt i fylla og er redd det en dag snart kan  ende utrolig dårlig. Har nesten kastet meg selv foran en togskinn spor også i fylla før. Jeg selv skjønner ikke hvordan jeg gjøre disse tingene og blir helt gal i hodet ukene etter det skjer. Det her er det eneste jeg tenker på nå, klarer ikke å tenke på noe annet og er nesten på gråten.

Jeg er 16 år og har akkurat begynt å øvelseskjøre så ting kunne gått veldig ille. Er utrolig sint på kjæresten min for øyeblikket og snakker ikke med han.

Er det noen andre som har gjort noe så ille og farlig som de angrer på? Vil nesten si at jeg er traumatisert. Har ikke klart å sove siden det skjedde, spise eller tenke. Jeg er så skuffa over meg selv og tanken på hvor ille det kunne ha gått dreper meg innvendig. Jeg har gått rundt med en klump inni meg siden det skjedde nå.

Den hadde han mistet dersom det skjedde noe eller du ble stoppet. 

Anonymkode: 89c5a...f1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke drikke som 16 åring når du tydeligvis ikke kan håndtere det?

Og ikke være kjæreste med en voksen mann som både har lappen og er edru, men allikevel ikke har en høy nok IQ til å tenke konsekvensene å la DEG kjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

UFF!

Du er 16 år, men lever livet til Cowboy Turid- Layla på 57. Mangler bare at du røyker rulletobakk. 

Har du foreldre som er oppegående ? Snakk med dem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen tåler rett og slett ikke alkohol, de får blackout, blir voldelige eller blir helt grenseløse. Enten er det alderen din, eller så er du en av dem som ikke tåler alkohol. 

Enig i at du må snakke med dine foreldre, du er potensielt livsfarlig for både deg selv og andre.

Anonymkode: d3dba...93e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Både du og kjæresten din oppfører dere som idioter, hvis dere hadde blitt stoppet av politiet eller hvis noe hadde skjedd så hadde begge fått fengselsstraff. Du hadde fått utsettelse på førerkortet og kjæresten din hadde mistet førerkortet.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hjernen din er ikke fullt utviklet før du er 25 år. Du er 16, burde ikke drikke i det hele tatt. Det er ulovlig, og tydelig noe som gjør at du gjør dumme valg. Hvorfor ikke bare kutte ut å drikke? Er ikke akkurat uvanlig å ikke drikke i dag? Ikke skal man være på fest heller pga korona, så sa har du en unnskyldning for å ikke drikke. 

Er tydelig noe i hjernen din som trigges når du drikker ettersom du prøver å kaste deg fremfor tog! Det er ikke greit! Håper du kan søke hjelp, dette høres ikke bra ut og jeg blir bekymret for deg.

Anonymkode: e4847...e64

Det er ikke ulovlig for en 16 åring å drikke, men det er ulovlig for en myndig person å skjenke, selge eller gi bort alkohol til en mindreårig.

Anonymkode: 7770c...8d8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må slutte å drikke. Nå. Og så må du dumpe kjæresten. Han er ikke bra for deg. Kan du snakke med foreldrene dine om dette? Eller noen andre voksne du stoler på?

Anonymkode: 9c3e6...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Både du og kjæresten din oppfører dere som idioter, hvis dere hadde blitt stoppet av politiet eller hvis noe hadde skjedd så hadde begge fått fengselsstraff. Du hadde fått utsettelse på førerkortet og kjæresten din hadde mistet førerkortet.

Det er ikke ulovlig for en 16 åring å drikke, men det er ulovlig for en myndig person å skjenke, selge eller gi bort alkohol til en mindreårig.

Anonymkode: 7770c...8d8

Siden kjæresten har lappen er han over 18 år, og om han har skaffet alkoholen så har han gjort noe kriminelt.

Og kjøring i fylla er særdeles ulovlig.

TS - vent noen år med det der. Du takler ikke alkohol. 

Anonymkode: 5250d...1e4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan godt være du ikke tåler alkohol i det hele tatt. Jeg er litt som deg, blacker ut og gjør veldig mange dumme ting (dog ikke farlige ting, mer pinlige ting jeg ikke kan vedkjenne meg senere), og etter mange, mange år med vanvittig mengde fylleangst har jeg konkludert med at alkohol ikke er for meg. Jeg startet når jeg var 15, og nå som 26-åring har jeg innsett at jeg har ganske enkelt ikke kontroll. Det er lite jeg kan gjøre til eller fra for å «ta bedre avgjørelser» på fylla, da jeg ganske enkelt ikke er kognitivt til stede lengre. Det eneste jeg kan gjøre, er å forsøke å ikke innta så mye alkohol i løpet av en kveld, men den strategien kan også slå feil, så jeg forsøker å bare holde meg unna alkohol. Jeg ser søsteren min sliter med det samme, og hun kommer nok også til å måtte kutte ut alkohol helt for å få kontroll. Noen av oss er bare skrudd sammen sånn, mulig du må belage deg på det du også. 

Forsøk i det minste å begrense inntaket. Sett regler for deg selv - f eks hver enhet med alkohol MÅ følges av en enhet med vann/brus/whatever, ikke mer enn x antall øl på én kveld, hold deg unna brennevin, hold deg kun til den alkoholen du har med selv - finn regler du klarer å følge. Kvelden blir ikke dårligere av å ha mer kontroll, tvert i mot, og i tillegg slipper du all tanketorturen de følgende ukene.

Anonymkode: f0ceb...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...