AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Vurderer en lederjobb med mye ansvar og få hender å delegere til, har en på ett år som krever sitt. Mistet jobben jeg hadde grunnet corona så utover at det er en fantastisk mulighet karrieremessig, så trenger jeg jo selvsagt en ny jobb. Noen som har erfaring med lederjobb i småbarnsfasen? Har godt med støtte i samboer og bestemor, så hverdagen skal nok gå opp helt fint men jeg regner med det kommer nok av dager jeg vil føle meg dratt i alle retninger. Hvordan løser dere tidsklemme og dårlig samvittighet, dere med lederansvar, egen bedrift eller andre utypiske 9-4 jobber? Anonymkode: e4230...fe3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Jeg hadde lederjobb (økonomisjef) med to barn (3-8 år). Jeg syntes det var tøft og søkte meg etterhvert vekk fra lederjobben (ble gravid med tredjemann, det var også en stor årsak). Jeg trivdes ikke så godt i selve jobben, og da var det tungt å stå i det. Jeg hatet å ta opp pc etter leggetid flere ganger i uken, og jobben ga meg ikke så mye. Men om du er motivert og takker ja til en jobb du tror du virkelig vil like så ville jeg tatt sjansen. Jeg hadde en jobb med mye overtid når eldstemann var ett år. Da var jeg på jobb til kl 7 to ganger i uken, og hadde 1 langdager hvor jeg leverte i barnehagen og deretter jobbet til kl 22. jobbet også søndager etter leggetid. Det var enklere fordi jeg da hadde svært lang sommerferie (jeg tok ut overtiden i avspasering) . Jeg tror at om man er motivert så er det lettere å finne løsninger, spesielt om jobben et fleksibel. Tenker også at om du kun har ett barn så vil det også gå fint! Er jo ikke verre enn at du kan slutte om du ikke trives. Anonymkode: 5fa07...4fe 1
Gjest Thoringen Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vurderer en lederjobb med mye ansvar og få hender å delegere til, har en på ett år som krever sitt. Mistet jobben jeg hadde grunnet corona så utover at det er en fantastisk mulighet karrieremessig, så trenger jeg jo selvsagt en ny jobb. Noen som har erfaring med lederjobb i småbarnsfasen? Har godt med støtte i samboer og bestemor, så hverdagen skal nok gå opp helt fint men jeg regner med det kommer nok av dager jeg vil føle meg dratt i alle retninger. Hvordan løser dere tidsklemme og dårlig samvittighet, dere med lederansvar, egen bedrift eller andre utypiske 9-4 jobber? Anonymkode: e4230...fe3 Avhenger av hva slags type selskap det er snakk om og hva slags type ledernivå det er snakk om (team- og avdelingsleder eller divisjonsleder og daglig leder). Jeg jobbet for et del år siden i et selskap som på mange måter var gründerselskap som vokste seg større men manglet struktur og organisasjon. Av 4 stykker som var i ledergruppen, var sjefen den eneste med (større) barn og resten var single eller skilt. Fikk inntrykk av at kona til sjefen var den som tok seg av barna. Jeg kan ikke se for meg at det ville gått bra med familielivet med tanke på hvor mye arbeid det innebar å være leder i det selskapet med stadige omorganiseringer og den evige brannslukningen som foregikk (60+ timers arbeidsuker var vanlig kost og jeg var en av de heldige med tanke på kompleksiteten av problemene som jeg fikk i fanget). Samtidig kan jeg si mellomledere i det firmaet hadde langt bedre balanse mellom jobb og privatliv (og var følgelig familiemennesker). Jeg var også med på å starte en bedrift og der var jeg 24/7 på jobben. Det krevde at jeg hadde stålfokus på mine forretningsmål. Jeg lyktes (ble ikke akkurat rik av det) men det kostet meg forholdet. Veldig glad at jeg ventet med barn da. Så min mening er at hvis du er leder (spesielt uten resultatansvar) i en velorganisert bedrift så skal det mye til at du ikke får det til men hvis du er i SMB bedrift hvor det er mye rot og voksesmerter så vil familielivet bli lidende. Og hvis vi snakker om startup så er jeg imponert over enhver som får det til uten at familien blir skadelidende på en eller annen måte.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 30 minutter siden, PzMan said: Avhenger av hva slags type selskap det er snakk om og hva slags type ledernivå det er snakk om (team- og avdelingsleder eller divisjonsleder og daglig leder). Jeg jobbet for et del år siden i et selskap som på mange måter var gründerselskap som vokste seg større men manglet struktur og organisasjon. Av 4 stykker som var i ledergruppen, var sjefen den eneste med (større) barn og resten var single eller skilt. Fikk inntrykk av at kona til sjefen var den som tok seg av barna. Jeg kan ikke se for meg at det ville gått bra med familielivet med tanke på hvor mye arbeid det innebar å være leder i det selskapet med stadige omorganiseringer og den evige brannslukningen som foregikk (60+ timers arbeidsuker var vanlig kost og jeg var en av de heldige med tanke på kompleksiteten av problemene som jeg fikk i fanget). Samtidig kan jeg si mellomledere i det firmaet hadde langt bedre balanse mellom jobb og privatliv (og var følgelig familiemennesker). Jeg var også med på å starte en bedrift og der var jeg 24/7 på jobben. Det krevde at jeg hadde stålfokus på mine forretningsmål. Jeg lyktes (ble ikke akkurat rik av det) men det kostet meg forholdet. Veldig glad at jeg ventet med barn da. Så min mening er at hvis du er leder (spesielt uten resultatansvar) i en velorganisert bedrift så skal det mye til at du ikke får det til men hvis du er i SMB bedrift hvor det er mye rot og voksesmerter så vil familielivet bli lidende. Og hvis vi snakker om startup så er jeg imponert over enhver som får det til uten at familien blir skadelidende på en eller annen måte. Det er snakk om daglig leder nivå i et oppstartselskap i sterk vekst, så det må rigges men er ikke det på nåværende tidspunkt. Resultatansvar vil jeg nok ha uansett i forhold til min karriere selv om jeg ikke tar akkurat denne stillingen, vil nok ikke ha en vanlig kontorstilling uansett. Anonymkode: e4230...fe3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Altså, vanlig arbeidstid er 8-16 eller 9-17, ikke 9-16. Bare så det er sagt. Overtid kommer i tillegg. Det kommer veldig an på deg, hvor mye mannen klarer å ta av det praktiske (det blir mye å huske på etterhvert, mange menn er dårlige på slikt), kanskje vil du ha flere barn etc. Du må virkelig ville dette. Og det høres ikke helt ut som du forstår hvor mye jobb det blir. Anonymkode: 4d4dc...c14
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Altså, vanlig arbeidstid er 8-16 eller 9-17, ikke 9-16. Bare så det er sagt. Overtid kommer i tillegg. Det kommer veldig an på deg, hvor mye mannen klarer å ta av det praktiske (det blir mye å huske på etterhvert, mange menn er dårlige på slikt), kanskje vil du ha flere barn etc. Du må virkelig ville dette. Og det høres ikke helt ut som du forstår hvor mye jobb det blir. Anonymkode: 4d4dc...c14 Jeg har ikke gitt så mye detaljer for jeg er først og fremst ute etter å høre andres erfaringer og hvordan de har kombinert lederstilling med små barn. Å jobbe mye har jeg erfaring med, å jobbe mye med små barn er helt nytt for meg. Anonymkode: e4230...fe3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke gitt så mye detaljer for jeg er først og fremst ute etter å høre andres erfaringer og hvordan de har kombinert lederstilling med små barn. Å jobbe mye har jeg erfaring med, å jobbe mye med små barn er helt nytt for meg. Anonymkode: e4230...fe3 Ok. Min erfaring er at det går greit, men at det er lite tid til noe annet - inkludert partner. Anonymkode: 4d4dc...c14 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 Synes du skal sette familien først. Den bør veie tyngre enn bedre lønn og prestisje. Lønna barna dine betaler deg (kjærligheg) er mye viktigere. Anonymkode: af55b...0d3
Gjest Thoringen Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er snakk om daglig leder nivå i et oppstartselskap i sterk vekst, så det må rigges men er ikke det på nåværende tidspunkt. Resultatansvar vil jeg nok ha uansett i forhold til min karriere selv om jeg ikke tar akkurat denne stillingen, vil nok ikke ha en vanlig kontorstilling uansett. Anonymkode: e4230...fe3 Daglig leder i oppstartselskap er mye jobb uansett hvordan du snur og vender på det + ekstra stress hvis gründeren er fortsatt med (de sliter med å slippe taket i rattet i et selskap de har startet). Ikke tro at du får 37.5 arbeidstimers uker. Samtidig så er det mange rutinerte ledere på arbeidsmarkedet nå og ikke forvent å få denne sjansen igjen på en stund. Min livsfilosofi er å gripe anledningen når den byr seg. Lykke til fremover.
regine Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 KJør på og ta jobben! Det er selvsagt krevende både med lederjobb og små barn, men det får du til hvis du vil. og du vet jo ikke hvordan det blir før du har prøvd. Det er viktig å ta de mulighetene som byr seg, hvis du etterhvert finner ut at dette ikke er noe du vil, ja så stiller du jo mye sterkere ifht å finne noe annet senere, nettopp pga den erfaringen du nå vil få. Lykke til i ny jobb! 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Jeg er leder, og er alene med en ettåring. Det funker veldig bra nå med hjemmekontor, for har barnehage like ved og slipper da å bruke tid på jobbreise. Jeg jobber 8:30-15:30. Tar pause og leker med mini frem til han sover kl 20. Og da logger jeg på igjen. Jobber de timene han sover på dagtid i helga. Selvsagt er det slitsomt, men trives i jobben min så vurderer ikke å gjøre noen endringer. Og er effektiv og prioriterer godt, så får unna det jeg skal og har fullt fokus på mini når han er våken. Anonymkode: ec46c...c32 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vurderer en lederjobb med mye ansvar og få hender å delegere til, har en på ett år som krever sitt. Mistet jobben jeg hadde grunnet corona så utover at det er en fantastisk mulighet karrieremessig, så trenger jeg jo selvsagt en ny jobb. Noen som har erfaring med lederjobb i småbarnsfasen? Har godt med støtte i samboer og bestemor, så hverdagen skal nok gå opp helt fint men jeg regner med det kommer nok av dager jeg vil føle meg dratt i alle retninger. Hvordan løser dere tidsklemme og dårlig samvittighet, dere med lederansvar, egen bedrift eller andre utypiske 9-4 jobber? Anonymkode: e4230...fe3 Barna våre var 2 og 4 år da jeg takket ja til stilling med personalansvar for ti ansatte i bedriften jeg jobbet. Jeg var absolutt motivert, men også usikker. Det var mannen min som sparket meg i rævva! Selvfølgelig måtte jeg ta muligheten! Og han lovet å gjøre sitt til at alt skulle fungere. Det ble reisedager og overtidsarbeid. Prøvde så godt jeg kunne å balansere. Jobbet f.eks. hjemme når det lot seg gjøre. Mannen min er en god far. Jeg visste at barna hadde det fint. Hadde aldri dårlig samvittighet. Hos oss var det naturlig at jeg i blant måtte prioritere jobben. Tidsklemma var ukjent for meg. Vi leide vaskehjelp i denne perioden. Mannen min og jeg var ikke enige om standarden, og løsningen ble vaskehjelp. Jeg har aldri angret for beslutningen den gangen. Våre barn har sett at far kan ha en like omsorgsfull rolle som en mor kan. I dag er de voksne, og jeg er veldig stolt av å se hvor gode fedre de er blitt. Anonymkode: 191ee...0a2 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 Min erfaring er at lederjobben har gjort meg mer fleksibel i forhold til familien. Jeg jobber fort 50 timer i uken (uten overtidsbetaling), men har stort sett alltid mulighet til å følge barn til lege/tannlege, være med på diverse arrangement i barnehage og skole på dagtid, samt ha hjemmekontor når ungene er syke. Ungene er også innenforstått med at det er derfor jeg jobber endel også når vi er på hytta i helgene og i småferier. Har nå 4 barn fra 10-18 år, men har vært i denne jobben i 9 år. Anonymkode: a8253...7f3 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #14 Skrevet 9. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har ikke gitt så mye detaljer for jeg er først og fremst ute etter å høre andres erfaringer og hvordan de har kombinert lederstilling med små barn. Å jobbe mye har jeg erfaring med, å jobbe mye med små barn er helt nytt for meg. Anonymkode: e4230...fe3 Jeg har ikke en lederstilling, men en krevende jobb med høyt tempo og mye ansvar. Så håper du er ok med min input. Jeg har en jente på 6 måneder, og kombinasjonen er krevende, men det går. Jobben er fleksibel, så mye kan taes igjen på kveld/helg. Hobbyer og egentid utgår, men jeg synes det er verdt det, pga en spennende jobb. Anonymkode: acad7...a75 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #15 Skrevet 9. mars 2021 Tusen takk for mange gode og nyanserte svar, da har jeg litt å tenke på. Veldig flott å høre at det ikke nødvendigvis byr på dårlig samvittighet. Ts Anonymkode: e4230...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #16 Skrevet 9. mars 2021 Jeg har vært leder med mye ansvar i et mellomstort firma med 3 barn. Eldste var 1år da jeg fikk jobben. Har vært krevende, spesielt med dårlig søvn i flere år. Har løst det ved at jeg er utrolig fokusert mens jeg er på jobb og fryktelig effektiv så har klart å få unna det meste i vanlig arbeidstid. Jeg er blitt utrolig god på å prioritere og tenke at godt nok er godt nok. Fordelen er at du er din egen sjef, noe som gjør hverdagen mer fleksibel. Anonymkode: cad3c...9af 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #17 Skrevet 9. mars 2021 Har to barn i barnehage, en fleksibel lederjobb og en mann med en fleksibel lederjobb. Jeg studerer litt i tillegg. Helt uproblematisk i hverdagene og ikke noe utfordrende å få tid til alt... helt til barna blir syke eller barnehagen er stengt. Det er veldig, veldig vanskelig for oss begge å ta en eller flere dager helt vekke, så det blir egentlig bare en slags sinnsyk kabal vi prøver å sjonglere. Men motivasjonen er høy og vi har ikke dårlig samvittighet. Bruker tiden med barna godt og er mye ute og veldig aktive . Løper og handler med vogn, sykler med barna bakpå osv. Anonymkode: febcd...720 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #18 Skrevet 9. mars 2021 Vi er to med lederjobber. Uproblematisk i forhold til småbarn, men dessverre ingen tid til å pleie forholdet. Jeg kjenner det tærer mer og mer på at vi ikke får noe kjærestetid når det alltid brenner på jobb for en av oss. Anonymkode: 33860...cb7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå