Gå til innhold

Strikking, favorittgarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående strikking og garn til dere som strikker. Er det sånn at du liker en type garnprodusent, eller er det samme hvilket garn som brukes? Bytter du på og liker du å prøve nytt garn?

Anonymkode: 3c534...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge garnet er mulesingfri bruker jeg det, har ingen favoritt produsent.

Anonymkode: dab28...86e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alt mulig. Før gikk det i veldig mye merino extra fine, nå er det veldig mye ren ull fordi jeg har fått dilla på koftestrikking og vil ha skikkelige kofter som varer i årevis, siste ble strikket i Peer gynt garn. har en dårlig erfaring med at store plagg med merino extra fine siger veldig ved bruk, pluss at ren ull er varmere. 
ellers varierer jeg mellom sandnes, drops, gjesdal etc. alt ettersom hva jeg skal lage og hvor mye det vil koste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops har skuffet stort hos meg dessverre, så det bruker jeg ikke. Sandnes, filcolana, kfo og isager er favoittmerkene, sandnes sunday er uten tvil en stor favoritt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den største strikkeren (hekler helst), men er veldig glad lette garn, som Fairytale og Pus fra Du Store Alpakka, Sky fra Drops og børstet alpakka fra alskens produsenter. Er også glad i tynt håndfarget garn, typisk i superwash merino. Det kommer liksom helt an på hva jeg strikker også. Er det store plagg, holder jeg meg unna merino, fordi det siger sånn, men siden jeg sjelden strikker store plagg funker det også bra.

Så ja, her byttes det på. Har ikke noen favorittmerke, og elsker å prøve nye ting. Prøvde for eksempel garn fra We Are Knitters i julen, og falt fullstendig pladask. Gøy å finne nytt garn altså!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stort sett de fleste ullgarn, i merionull eller i blanding med nylon. Er ekstra glad i Sterk ❤️ Liker også Regia (produsent) og Perfect som er fra Sandnes tror jeg.

Jeg liker ikke så godt å strikke med bomull, spesielt ikke mercurisert (eller hva det heter), det bare tvinner seg og er tyngre.

Jeg misliker sterkt disse dunete greiene som Fairytale (som Belle nevner over :ler: ) for de er grusomme å rekke opp om man gjør feil, og de snøsser. Jeg har strikket en del med det + et annet garn i, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen, det er bare ikke en gøy opplevelse for meg :ler: 

Anonymkode: 836fe...fc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg liker stort sett de fleste ullgarn, i merionull eller i blanding med nylon. Er ekstra glad i Sterk ❤️ Liker også Regia (produsent) og Perfect som er fra Sandnes tror jeg.

Jeg liker ikke så godt å strikke med bomull, spesielt ikke mercurisert (eller hva det heter), det bare tvinner seg og er tyngre.

Jeg misliker sterkt disse dunete greiene som Fairytale (som Belle nevner over :ler: ) for de er grusomme å rekke opp om man gjør feil, og de snøsser. Jeg har strikket en del med det + et annet garn i, og jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det igjen, det er bare ikke en gøy opplevelse for meg :ler: 

Anonymkode: 836fe...fc8

:hakeslepp: hvah? Går det AN å ikke like Fairytale?

 

:fnise: Bare tuller altså. Hver sin lyst og sånn. De er forferdelige å rekke opp, ja! :redd:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldg glad i Drops Air, men synes dessverre det nupper veldig. Nå strikker jeg med DSA Faerytale. 

Anonymkode: 90f91...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger ikke til en spesiell produsent, men har ulike favoritter.  Det må passe budsjettet  mitt også. Noe garn gir meg trøbbel med luftveiene, så da er det en avveining om jeg liker sluttproduktet godt nok til at jeg vil strikke med ansiktsmaske.

Favoritten til sokker er bl.a. Sandnes Sisu, drops Fabel. Drops Nord gir veldig varme og gode sokker, og bare litt luftveistrøbbel.

Til votter er Drops Flora min favoritt. Varmt, behagelig, godt egnet for mønsterstrikk, kan toves litt for å bli tettere uten å bli for tykt.

Noen andre garnsorter jeg liker er Rauma - Finull, Sandnes - Peer gynt og Perfect.

Anonymkode: 02afe...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å strikke med bomullsgarn.

Anonymkode: 8f6cc...bb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alv, Ask, Embla, Huldra, og Sølje fra Hillesvåg, og Shetlandsull fra Stanett er mine klassiske gjengangere fordi de nupper lite, omtrent null avfarging, og kommer primært fra Norge (med unntak av Shetlandsulla, forståelig nok). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 12.23):

Jeg sverger ikke til en spesiell produsent, men har ulike favoritter.  Det må passe budsjettet  mitt også. Noe garn gir meg trøbbel med luftveiene, så da er det en avveining om jeg liker sluttproduktet godt nok til at jeg vil strikke med ansiktsmaske.

Favoritten til sokker er bl.a. Sandnes Sisu, drops Fabel. Drops Nord gir veldig varme og gode sokker, og bare litt luftveistrøbbel.

Til votter er Drops Flora min favoritt. Varmt, behagelig, godt egnet for mønsterstrikk, kan toves litt for å bli tettere uten å bli for tykt.

Noen andre garnsorter jeg liker er Rauma - Finull, Sandnes - Peer gynt og Perfect.

Anonymkode: 02afe...d23

Hvilke typer garn gir trøbbel med luftveiene? Er det kun mohair-garn som kan gi slikt trøbbel?

Blir det samme trøbbel med luftveiene når plagget er ferdigstrikket og skal brukes?

Mitt favorittgarn er for tiden alpakka-garn. Dale alpakka :tekola:

Anonymkode: d2ebd...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 12.18):

Er veldg glad i Drops Air, men synes dessverre det nupper veldig. Nå strikker jeg med DSA Faerytale. 

Anonymkode: 90f91...a9c

Nupper Drops Sky også tro? Jeg skal også prøve meg på DSA Faerytale og DSA PUS 🐱

Anonymkode: d2ebd...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvilke typer garn gir trøbbel med luftveiene? Er det kun mohair-garn som kan gi slikt trøbbel?

Blir det samme trøbbel med luftveiene når plagget er ferdigstrikket og skal brukes?

Mitt favorittgarn er for tiden alpakka-garn. Dale alpakka :tekola:

Anonymkode: d2ebd...d5b

Ikke den du siterte, men moren min kan ikke bruke noe med alpakka. Da klør hun i svelg og hals. Spiller ingen rolle om det er når hun strikker eller bruker plagget 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittyfox skrev (4 minutter siden):

Ikke den du siterte, men moren min kan ikke bruke noe med alpakka. Da klør hun i svelg og hals. Spiller ingen rolle om det er når hun strikker eller bruker plagget 😛 

Det er leit at hun får slike plager av alpakka. Takk for viktig informasjon!

Anonymkode: d2ebd...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittyfox skrev (8 minutter siden):

Ikke den du siterte, men moren min kan ikke bruke noe med alpakka. Da klør hun i svelg og hals. Spiller ingen rolle om det er når hun strikker eller bruker plagget 😛 

Når du fortalte dette om alpakka, kom jeg på at et billig-alpakka-garn jeg strikket med tidligere rydde mye og jeg måtte ofte hoste og spytte ut alpakka-hår under strikkingen. Nå som jeg strikker med Dale alpakka opplever jeg ikke dette problemet.

Anonymkode: d2ebd...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Når du fortalte dette om alpakka, kom jeg på at et billig-alpakka-garn jeg strikket med tidligere rydde mye og jeg måtte ofte hoste og spytte ut alpakka-hår under strikkingen. Nå som jeg strikker med Dale alpakka opplever jeg ikke dette problemet.

Anonymkode: d2ebd...d5b

Noe alpakkagarn reagerer jeg også på (jeg tåler generelt det meste). Strikket med et alpakka garn som jeg måtte ta pauser fra fordi det begynte å klø i øyne og hals. Kunne ikke bare avslutte heller da det var bestilling og vedkommende absolutt skulle ha det garnet fordi det var jo såååå deilig 🥴

Endret av Kittyfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvilke typer garn gir trøbbel med luftveiene? Er det kun mohair-garn som kan gi slikt trøbbel?

Blir det samme trøbbel med luftveiene når plagget er ferdigstrikket og skal brukes?

Mitt favorittgarn er for tiden alpakka-garn. Dale alpakka :tekola:

Anonymkode: d2ebd...d5b

Det er nok individuelt hva man reagerer på. Jeg kan bruke plaggene når de er ferdige og har fått seg en skylling, men kan ikke ha de helt oppe i ansiktet. For meg handler det mye om hvor mye de støver/røyter mens jeg strikker. Enkelte garn med alpakka-innhold er helt ok, mens andre kan være trøblete. Fritidsgarn er en versting for meg. Favorittkofta mi er i Lett-Lopi, men jeg strikker sannsynligvis aldri en til...

Anonymkode: 02afe...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg nettopp har strikket min første prøvelapp i Sterk fra du Store Alpakka. Dette er et garn jeg kommer til å hamstre når jeg finner det på salg.

Anonymkode: 02afe...d23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan legge til at jeg nettopp har strikket min første prøvelapp i Sterk fra du Store Alpakka. Dette er et garn jeg kommer til å hamstre når jeg finner det på salg.

Anonymkode: 02afe...d23

Garnius har nedsatt pris på Sterk og Mini sterk nå (kun timer igjen av tilbudet). Og på outlet har de Big sterk i to farger med 69% rabatt.

Anonymkode: d2ebd...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...