Gå til innhold

Utvikling hos barn- lese og skrive


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som har greie på barn!

Jeg har ei niese på 4 år. Passer henne ganske ofte og kjenner henne veldig godt.

Nå i det siste har vi begynt å lære bokstaver sammen, lese litt og skrive navn. Hun kunne sin egen forbokstav, ( "min bokstav" ) for over ett år siden, i tillegg til andres forbokstaver. Men nå holder jeg på å lære henne å sette sammen bokstaver til navn og ord. Jeg har en bok med bokstaver hun kan se i, med bilder som illustrerer. Hun kan de aller fleste bokstavlydene nå, bortsettfra de vanskeligste som w, z, c osv. I dag holdt vi på med bil og sol f.eks. Satte sammen lyder osv.

Det jeg lurer på er om det er for tidlig? Jeg vet at hun blir litt forvirret til tider og gir opp. Men jeg mener det er viktig å vise interesse når hun viser interesse for det selv. Mamma'n hennes er ikke så flink til dette, så det er jeg og bestemor som må hjelpe henne. Hun kan skrive sitt eget navn med litt hjelp (hun har et langt navn..), men jeg tror ikke hun forstår helt oppbyggingen av alt enda.

Jeg lurer på hva som er normalt for ei 4 år gammel jente å forstå? Mamma fortalte at jeg var tidlig ute, og kunne lese og skrive før jeg fylte 5. Vil ikke gjøre noe galt i og med at jeg ikke har noen greie på det, og langt ifra noen pedagogisk utdannelse - bortsettfra det jeg har lest på egenhånd.

Mener bare det er bra å oppfordre barnet til å lære når hun viser interesse for det selv - uten å "pushe" henne...

Gjør jeg det feil? Er ung, kommer vel ikke til å få barn selv før om 5-10 år... Syns det er morsomt å se utviklingen hos barnet, og vite at jeg har hjulpet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes at så lenge barnet synes det er morsomt å lære, og gjør det av egen vilje, så skal man ikke holde det tilbake.

Dersom du fortsetter å lære henne, så pass også på å ikke holde på for lenge av gangen. Ikke hold på til hun rekker å bli lei.

Og husk, SKULLE hun miste interessen, og glemme det hun til nå har lært, så gjør ikke det noe. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Starya.

Så lenge barnet synes det er morsomt og at det er en "lek", er det bare å fortsette.

Det finnes ingen "riktig" alder for når et barn begynner å lese. Det gjør de oftest når de er modne til det.

Når barn begyner på skolen i 1.klasse er et et enormt modenhetssprik mellom de mest - og de minst modne. De mest modne kan være på 8 - 9 års stadiet og de minst modne på 3 - 4 årsstadiet - uten at det sier noe om et barns intelligens.

Så lenge du har et barn som er interesssert, bruk interessen, og vær forberedt på at den kan dale igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hei,

jeg synes også at du bare skal "stå på" så lenge DU synes det er morsomt og ikke minst JENTUNGEN :).

Et veldig fint hjelpemiddel i å lære å skrive og lese er faktisk å lese for henne, så når hun går lei bokstaver så avslutt det hele med en liten lesestund.

Hilsen en dødsmisunnelig mor som har en sønn på 6 år som er totalt uinteressert hehehe ja det er et veldig stort sprik........ :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør høres helt glimrende ut. I følge Montessori-pedagogikken har alle barn såkalte "sensitive faser" da de er spesielt motagelig for lærdom. Det virker som om jentungen du lærer opp har en slik fase nå. derfor er det bare å melke den for alt den er verdt, men la henne styre tempoet. Det er svært viktig for å få et positivt forhold til læring - som noe som ikke presser seg på utenfra, men som kommer fra en indre motivasjon.

Når du lærer henne å lese - lær henne fonetikk-metoden og ikke "look-say"-metoden.

Fonetikk-metoden går ut på at du lærer henne lyden til bokstavene, f.eks. "puh" for P og "sss" for S osv. og ikke "look-say" som går ut på at du lærer barnet å pugge hele ord. Hvis du lærer henne lydene så trenger hun bare å lære seg alfabetet og de påfølgende lydene slik at hun kan bruke f.eks. "puh" i såvel "plukke" som "plage" etc. På den måten sparer hun mye tid og krefter enn hvis hun skal sette seg ned å pugge løsrevne enkelt-ord. Det er en håpløs metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg inn i rekken her; så lenge jenta synes det er gøy er det bare å fortsette. Mange nevner lesing - det er kjempemotiverende for barn å bli lest for! Barn som er glad i bøker vil ofte få lyst til å lære seg å lese selv - rett og slett for å få lest MER!

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hope - ikke pålogget

Jeg kan vel si at jeg bruker Fonetikk-metoden. Jeg hjelper henne med å lære lydene til de forskjellige bokstavene. Må jo se hvor mye hun klarer. Det viktigste er at hun forstår hva hun driver med - i tillegg til at det er en lek. Hun blir veldig stolt når hun klarer å si en lyd riktig i forhold til den bokstaven hun ser. Da får hun masse ros, og hun fortsetter automatisk å lære seg fler.

Jeg har egentlig ingen forventninger til hva hun skal klare. Vil bare at hun skal lære på en morsom måte. Syns det er viktig å lære tidlig, for jeg selv fikk veldig mye utbytte av det. Men det betyr selvfølgelig ikke at jeg forventer at hun skal kunne lese og skrive innen hun er fem. Jeg unngår i størst grad å presse henne til noe hun ikke vil. For det er hun som skal dra nytte av det, ikke jeg. Det er hun som skal ha det gøy!

Men jeg syns nå det er gøy uansett. Takk for fine svar!

Hope

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme slengen, så kan du gjerne du oppfordre henne (hvis dere ikke gjør det alt) til å forme bokstaver og ord selv. Ikke så nøye hvordan det ser ut :wink: men det er greit for henne å få litt trening i dette, sånn for det motoriske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...