AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg er en tenåring som søker og søker etter alt jeg kan få. Jeg har ingen relevant erfaring da mine foreldre aldri hjalp eller oppfordret meg til å skaffe feriejobber eller liknende. Jeg bruker nettsider som finn, arbeidsplassen og har søkt hjelp fra nav og kommer fremdeles ingen vei. Alle tips jeg får er standard «søk på denne nettsiden, still til alle intervjuer, vær forberedt, følg bedrifters sosiale medier» osv. Jeg gjør alt dette, men fordi jeg har ingen erfaring kommer jeg ikke videre. Er det noen som har tips til steder som ønsker arbeidsvillige tenåringer uten tidligere erfaring? Anonymkode: 599ec...61d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Hei, Dette er ikke lett! Arbeidsmarkedet var tøff fra før og det har blitt ennå tøffere. Du er ute i god tid, jeg anbefaler deg at du finner en arbeidsgiver som er villig til å gi deg arbeidstrening og spør om hvilke muligheter det er for sommerjobb. På denne måten får du relevant arbeidserfaring og en fot inn i arbeidsmarked. Jeg vet ikke hvilke bransjer du ønsker å jobbe i men yrker som butikkmedarbeider og hjelpepleie/assistent gir gode jobbmuligheter. Og ikke nevn dette! AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er en tenåring som søker og søker etter alt jeg kan få. Jeg har ingen relevant erfaring da mine foreldre aldri hjalp eller oppfordret meg til å skaffe feriejobber eller liknende. Jeg bruker nettsider som finn, arbeidsplassen og har søkt hjelp fra nav og kommer fremdeles ingen vei. Alle tips jeg får er standard «søk på denne nettsiden, still til alle intervjuer, vær forberedt, følg bedrifters sosiale medier» osv. Jeg gjør alt dette, men fordi jeg har ingen erfaring kommer jeg ikke videre. Er det noen som har tips til steder som ønsker arbeidsvillige tenåringer uten tidligere erfaring? Anonymkode: 599ec...61d Anonymkode: 8b4a7...95e 3
Carambole Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Dette er ikke lett! Arbeidsmarkedet var tøff fra før og det har blitt ennå tøffere. Du er ute i god tid, jeg anbefaler deg at du finner en arbeidsgiver som er villig til å gi deg arbeidstrening og spør om hvilke muligheter det er for sommerjobb. På denne måten får du relevant arbeidserfaring og en fot inn i arbeidsmarked. Jeg vet ikke hvilke bransjer du ønsker å jobbe i men yrker som butikkmedarbeider og hjelpepleie/assistent gir gode jobbmuligheter. Og ikke nevn dette! Anonymkode: 8b4a7...95e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er en tenåring som søker og søker etter alt jeg kan få. Jeg har ingen relevant erfaring da mine foreldre aldri hjalp eller oppfordret meg til å skaffe feriejobber eller liknende. Jeg bruker nettsider som finn, arbeidsplassen og har søkt hjelp fra nav og kommer fremdeles ingen vei. Alle tips jeg får er standard «søk på denne nettsiden, still til alle intervjuer, vær forberedt, følg bedrifters sosiale medier» osv. Jeg gjør alt dette, men fordi jeg har ingen erfaring kommer jeg ikke videre. Er det noen som har tips til steder som ønsker arbeidsvillige tenåringer uten tidligere erfaring? Anonymkode: 599ec...61d Det første tipset er å legge vekk holdningen om at din mangel på erfaring er dine foreldres skyld. Du har vel ikke vokst opp i et skap uten å kunne se hvordan verden fungerer? Du må stå på, vise at du er selvstendig og arbeidvillig ved å være engasjert, ha satt det ordentlig inn i hva stillingen går ut på og hva bedriften driver med. Butikker er glade i unge mennesker som er villige til å jobbe deltid og skift, men ellers gjelder det jo å tråle finn og NAV sine stillingsannonser, oppsøke plasser med "åpen søknad" hvor du skriver litt om deg selv og motivasjonen din. Anonymkode: 677cc...ef1 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Dette er ikke lett! Arbeidsmarkedet var tøff fra før og det har blitt ennå tøffere. Du er ute i god tid, jeg anbefaler deg at du finner en arbeidsgiver som er villig til å gi deg arbeidstrening og spør om hvilke muligheter det er for sommerjobb. På denne måten får du relevant arbeidserfaring og en fot inn i arbeidsmarked. Jeg vet ikke hvilke bransjer du ønsker å jobbe i men yrker som butikkmedarbeider og hjelpepleie/assistent gir gode jobbmuligheter. Og ikke nevn dette! Anonymkode: 8b4a7...95e Hehe, nei det skal jeg ikke gjøre. Tror jeg har fått en idé, tusen takk. Anonymkode: 599ec...61d
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Det første tipset er å legge vekk holdningen om at din mangel på erfaring er dine foreldres skyld. Du har vel ikke vokst opp i et skap uten å kunne se hvordan verden fungerer? Du må stå på, vise at du er selvstendig og arbeidvillig ved å være engasjert, ha satt det ordentlig inn i hva stillingen går ut på og hva bedriften driver med. Butikker er glade i unge mennesker som er villige til å jobbe deltid og skift, men ellers gjelder det jo å tråle finn og NAV sine stillingsannonser, oppsøke plasser med "åpen søknad" hvor du skriver litt om deg selv og motivasjonen din. Anonymkode: 677cc...ef1 Kanskje du skal legge fra deg din holdning hvor du tror du vet hva som foregår i andres liv. Selvfølgelig er det ikke eneste grunn, men akkurat dette veier tungt akkurat nå og for å unngå at innlegget ble unødvendig langt var det det jeg skrev. Anonymkode: 599ec...61d
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2021 #8 Skrevet 9. mars 2021 Kanskje du har erfaring fra frivillig arbeid, verv og småjobber for venner, familie og naboer o.l. som du kan referere til? Eller andre situasjoner og oppgaver som viser at du tar ansvar og er arbeidssom? Selv fikk jeg mine første jobber som tenåring ved å møte opp i person med CV og gjøre et godt inntrykk på de som ansetter. Litt vanskelig i disse tider, men en tips hvis det blir mulig igjen! Anonymkode: 886d0...b3e
Kenelz Skrevet 9. mars 2021 #9 Skrevet 9. mars 2021 Ikke skyld på foreldrene dine for at du ikke har tatt en interesse selv i å søke jobb tidligere i tenårene. Finnes ingen god nok grunn til å skylde på dem (med eller mindre du ble bundet fast og tvunget til å ikke jobbe). Uansett, ha en ryddig cv/jobbsøknad. Fortell kort om deg selv: Egenskaper og hvorfor de skal nettopp velge deg. Søk etter cv/jobbsøknad eksempler på google og før opp noe lignende. Møt opp personlig og gi søknaden, vær utadvendt/glad/positiv/gira. Påpek at du er engasjert, kan begynne og jobbe når som helst etter skolen, osv. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå