Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Etter å ha pratet med min ex tidligere i dag, har jeg nå brukt endel til på å søke etter innformasjon/ historier rundt Nes Kirkeruiner (Vormsund). Det han hadde opplevd var virkelig "snodig", og derfor ble vi begge intressert i å høre om andres opplevelser, samt innformasjon om stedet (altså innformasjon om det paranormale rundt ruinene.

Håper at noen her kanskje kan gi meg noen innspill?

(skal inrømme at jeg vanligvis er ganske skeptisk til sånne historier, men nå begynner det å bli litt for mange tilfeldigheter til å bare kunne kalles tilfeldig)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var det han opplevde da? (nysgjerrig... :sjenert: )

Har bare vært ved de ruinene en gang, og kan ikke si at jeg opplevde noe spesielt, bortsett fra at jeg syns det var et fint sted ;)

Skrevet

Jævli mye mygg der på kvelds-nattestider... ;)

Utenom det kan jeg ikke si at det skjedde noe mer unaturlig enn at stedet på en eller annen måte sitter som brendt fast i minnet mitt selv etter mange år... ;)

Gjest Embla s
Skrevet

Har hørt at det er umulig å løpe 3(?) ganger rundt ruinene ved midnatt, og lignende (husker ikke alle historiene).

Har også hørt at årsaken til at det spøker(?) der er at det var en ond prest som tente på kirken og at hele menigheten brant inne pga dører som vendte innover. Men det er nok bare sprøyt, har nemlig også hørt en mer troverdig normal historie om brannen (uten ond prest eller innovervendte dører..).

Gjest prestekrage
Skrevet

Hverken kan eller vil gå inn på hva han opplevde , men var såpass sterkt og spesiellt (personlig) at det hadde vært intrerresant å høre litt om andres opplevelser.

Gjest gotthard
Skrevet (endret)

finkelhagen var prest der, han hengte seg sies det etter og ha gjort ei dame gravid(enke), han går igjen der.

du finner grava hans på nedsia av ruinene.

kirka har en lang historie og personelig har jeg skremt mange småjenter der i min ungdom:-)

før i tia sto det skilt ved porten "all ferdsel etter klokken 23 er på eget ansvar".....gjorde ikke stedet mindre skumelt det skiltet liksom.

jeg og ei jeg var sammen med brukte 4 skritt for og gå igjenom "døra" der en gang, var midt på natta og vi var drit redde alle man..har vokst opp ikke så langt unna så jeg var der mye på kveldene før i tia.

tokk faktisk en tur i sommer med ungen og viste hu stedet,,er mange gammle gravsteiner der,elste er fra rundt 1600 om jeg ikkew husker feil.....

men til saken, finkelhagen går igjen der, det var svenskene som tennte på kirka og ikke han.du kan løpe så mye du vil der men aldri forbanne finkelhagens navn og spytte på stein hans, da ligger du dårlig ann..du skal heller aldri gå bak alteret rundt midnatt for da vil du se finkelhagen der han henger og dingler.

vet foresten att mange kunsstudenter drar dit for og tegne/male ruinene,de er jo utrolig fine.....................................

det jeg husker best er at "rino" begynte og grine eter og se på grava til finkelhagen.."beate" satt i bilen minn og skalv mens hun stiret rett frem i rundt 30 min etter og gå bak kirka og pisse midt på natta..."rune" drømmte om finkelhagen i flere år.....jeg og dama brukte 4 skritt på og gå 30cm.....det var alltid en stilhet jeg aldri har følt siden der om natta.det er noe der som du ikke burde forstyrre om du ikke har gode hensikter, hvertfall ikke om du vil sove godt frenover

Endret av skidrow
Skrevet

Fasinerende... Lyst til å dra dit og titte en gang jeg også! (dog ikke på natten..)

Noen flere historier?

• 2 år senere...
Gjest Gjest_blomst_*
Skrevet

var der i dag faktisk. følte det litt ekkelt. tok et bilde av en gravstein der. som var noe åpen:S det sies visst at det lokket går igjen og opp av seg selv:S blitt fortalt at det er prestens grav. NOE skummelt.

turte så vidt å banne da jeg stod i kirka eller utafor. blir nesten veldig kristen av å være der:P spesielt.

Skrevet

Vet det er blitt skrevet en del om stedet på paranormal.no, men vil ikke gå god for sannhetsgehalten. Ser at siden med "historier" er under ombygging, og tror det var der jeg så noe, men du kan jo søke litt i forumet på parnormal.

• 2 uker senere...
Skrevet

Haha, på paranormal.no er det mye morsomt :ler:

Der ser de orber og ansikter overalt og over en lav sko.. i hvert fall i tråder om disse kirkeruinene, Lier psykiatriske osv... helt hysterisk.

Fått fullstendig avsmak for hele siden jeg :sjenert:

Skrevet
Haha, på paranormal.no er det mye morsomt :ler:

Der ser de orber og ansikter overalt og over en lav sko.. i hvert fall i tråder om disse kirkeruinene, Lier psykiatriske osv... helt hysterisk.

Fått fullstendig avsmak for hele siden jeg :sjenert:

Mhm... Det er mye "fjortis" der ja :ler: . Men bra underholdning innimellom.

Skrevet

Ja, det kan være moro å gå inn og lese :), bare man tar en god del av det med en klype salt og ser det for hva det er: ønsketenking.

Skrevet
Ja, det kan være moro å gå inn og lese :), bare man tar en god del av det med en klype salt og ser det for hva det er: ønsketenking.

Og rett skal være rett - det kan være det er noen historier med hold i innimellom ønsketenkingen. Det er i allfall mye stoff der inne, så den som er interessert må "sile" selv. Man ser fort hva som kan ha noe i seg og hva som er ren ønsketenking (og vanligvis gjenkjenner man fleipen også).

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Her står det mye rart, men Finkenhagen har ikke hengt seg selv, han brant inne da kirken brant etter et fryktelig uvær med torden og lyn. Jeg har vært der på natten og tatt masse bilder, og rett som det er kan man se hvite flekker på bildene, som man ikke ser i virkeligheten.

Første gangen jeg var der på natten hadde jeg en helt ny Maglite som sluttet å virke når jeg nærmet meg ruinene. Den har aldri virket etterpå!

Jeg er ikke overhysterisk, men dette er fakta.

• 4 uker senere...
Gjest Anitaen
Skrevet

En lørdag i måneden er det en gruppe menn der oppe som mener å kunne se presten, ånder og mye paranormalt. De sier at jenter aldri skal gå inn hoveddøren, alltid bruke døren som er helt på baksiden. Bruker man feil dør får man klebeånd på seg.

Jeg har vært der oppe utallige ganger med mer eller mindre hell. Når man oppsøker et sånt sted er man klar over at det kan skje ting, så hjertet banker jo ekstra fort og øyene kan fort spille deg et lite puss.

Jeg har ingen tvil om at det er "noe" der, men har egentlig ikke noe "håndfast" annet enn det jeg har opplevd der med venner og kjente. Skygger av ting som går på taket, det kan regne på den ene siden av kirken men ikke på et punkt på midten, man føler at man går i vann (dette er blitt nevnt, at man bruker mange skritt på å bevege seg korte distanser), jeg har hørt barneskrik der, bjellelyder, skritt fra andre personer når vi er rimelig sikre på at vi er alene der, og sikkert en del mer. Men en ting som aldri slår feil, er at elektronikk begynner å oppføre seg merkelig. Vinduer på bilen går opp og igjen, knapper begynner å lyse, lysene oppfører seg merkelig og sentrallåsen lever sitt eget liv.

Jeg var der i går kveld igjen cirka 00:15 og det ble bare en kort tur inn i kirken, for ei som var med ble for redd. Vi gikk rundt hele kirken, inn i kirken på baksiden, mot alteret, sto litt stille inne i kirken og gikk mot bilen igjen. Jeg trykket da på sentrallåsknappen så bilen skulle låses opp da jeg sto en meter fra bilen, den ble låst opp, alle lysene gikk på inne i bilen og med en gang jeg tok hånda på håndtaket låste den seg igjen. Jeg tror jeg ble mest skremt av det, for det var bare jeg som visste at jeg ikke hadde låst bilen igjen, at den låste seg selv... Vi satt oss i bilen og lyste mot kirken, og la merke til at til tross for at vinden blåste ganske friskt så var det et tre som sto helt helt stille. Ingen av bladene bevegde seg til tross for at alle trærne rundt vaiet og raslet. Vi forlot da kirken, og da vi nesten hadde kommet hjem la min bror merke til et håndtrykk på vinduet bak. Det kan best forklares at det så ut som en barnehånd, kanskje hånden til en 6-8 åring. Det var dogg på vinduene bak, og det var i denne duggen at avtrykket vistes, altså på innsiden av glasset. Jeg har ikke hatt barn i bilen på evigheter, og når jeg slo på viftene forsvant duggen og håndtrykket, og den kom ikke tilbake etterpå selv om duggen kom tilbake...

Skrevet
Her står det mye rart, men Finkenhagen har ikke hengt seg selv, han brant inne da kirken brant etter et fryktelig uvær med torden og lyn. Jeg har vært der på natten og tatt masse bilder, og rett som det er kan man se hvite flekker på bildene, som man ikke ser i virkeligheten.

Første gangen jeg var der på natten hadde jeg en helt ny Maglite som sluttet å virke når jeg nærmet meg ruinene. Den har aldri virket etterpå!

Jeg er ikke overhysterisk, men dette er fakta.

om du søker på nett ser du at kirkern brant etter at svenskene satte fyr på den, det var i 1567, finkelhagen var prest der etter det, menn lenge før kirken brant siste gang på slutten av 1800tallet en gang.

jeg, som flere andre her ser jeg, har vokst opp ikke så langt fra dette stedet og var der mye på natterstid når vi var ungdomm. vi har fått innprenta historier om ruinenne på skolen mm, og da har vi alltid lært at finkelhagen hengte seg bak alteret. vi blei fortalt om brudeparret som druknet når de skulle ro over elva og vi har prøvd og gå både rundt og inn i kirka på natterstid, noe som har resultert i mange rare og guffne opplevelser.

jeg er nå godt voksen, men jeg vet hva jeg selv har opplevd der og jeg har selv sett hva reaksjonen til andre etter div opplevelser der har hvert. selv når du er der på dagtid er det en guffen opplevelse.

de gravene som er der er gammle, mange begynner og bli uleselige nå og noen har vind og vær tatt hånd om. kirker er utrolig flått og se på og er og anbefalle som en dagstur om du ønsker og lære/se litt av norges historie.

eller som en natt tur for de som ønsker litt spenning i hverdagen.

Gjest Gjest_En som vet_*
Skrevet
om du søker på nett ser du at kirkern brant etter at svenskene satte fyr på den, det var i 1567, finkelhagen var prest der etter det, menn lenge før kirken brant siste gang på slutten av 1800tallet en gang.

jeg, som flere andre her ser jeg, har vokst opp ikke så langt fra dette stedet og var der mye på natterstid når vi var ungdomm. vi har fått innprenta historier om ruinenne på skolen mm, og da har vi alltid lært at finkelhagen hengte seg bak alteret. vi blei fortalt om brudeparret som druknet når de skulle ro over elva og vi har prøvd og gå både rundt og inn i kirka på natterstid, noe som har resultert i mange rare og guffne opplevelser.

jeg er nå godt voksen, men jeg vet hva jeg selv har opplevd der og jeg har selv sett hva reaksjonen til andre etter div opplevelser der har hvert. selv når du er der på dagtid er det en guffen opplevelse.

de gravene som er der er gammle, mange begynner og bli uleselige nå og noen har vind og vær tatt hånd om. kirker er utrolig flått og se på og er og anbefalle som en dagstur om du ønsker og lære/se litt av norges historie.

eller som en natt tur for de som ønsker litt spenning i hverdagen.

Har vært tusen ganger der av private årsaker men en ting er sikkert og det er at der er du aldrig alene natt eller dag. Har flere ganger merket at jeg blir sett på bakfra og snur meg uten at det er noen der. Kiste lokket som er åpent innimellom er også noe jeg forsket på og det stemmer. Dro av lokket der en gang og hørte da skritt av høyhælede sko inni kirken enda jeg var alene der på en kveld. Jeg gikk inn i kirken for og se og ingen der, kom ut igjen til lokket og det var på sin plass igjen. Det spøker garantert i stua ved siden av kirken og en familie som rastet der på en solfylt dag rømte hals over hode for det bråkte og banket så fælt på innsiden at de turde ikke være der. Tidligere dette århundret er det folk som har bodd der og de sa at det var bankeånder som holdt til der og de kunne ikke bo der lenger. Husk at kirken er bygd på et sted som mest sannsynelig ble brukt som offer/kult sted i 1000 år før kirken ble bygd. Kan ha blitt ofret mange mennesker der og deres blod stenket over kultsteiner/bilder av guder. Tro meg det jeg skriver her er sant.

Gjest Meg som vet
Skrevet
Hverken kan eller vil gå inn på hva han opplevde , men var såpass sterkt og spesiellt (personlig) at det hadde vært intrerresant å høre litt om andres opplevelser.

Snakker du om en tidligere lærer på Årnes som ble "lagt" i bakken av ukjente krefter som lå der lenge før han kunne reise seg??? den historien er sann for jeg bor i Nes og ikke langt fra kirken og har selv snakket med vedkommende om hendelsen.

Gjest Gjest_en som vet_*
Skrevet
En lørdag i måneden er det en gruppe menn der oppe som mener å kunne se presten, ånder og mye paranormalt. De sier at jenter aldri skal gå inn hoveddøren, alltid bruke døren som er helt på baksiden. Bruker man feil dør får man klebeånd på seg.

Jeg har vært der oppe utallige ganger med mer eller mindre hell. Når man oppsøker et sånt sted er man klar over at det kan skje ting, så hjertet banker jo ekstra fort og øyene kan fort spille deg et lite puss.

Jeg har ingen tvil om at det er "noe" der, men har egentlig ikke noe "håndfast" annet enn det jeg har opplevd der med venner og kjente. Skygger av ting som går på taket, det kan regne på den ene siden av kirken men ikke på et punkt på midten, man føler at man går i vann (dette er blitt nevnt, at man bruker mange skritt på å bevege seg korte distanser), jeg har hørt barneskrik der, bjellelyder, skritt fra andre personer når vi er rimelig sikre på at vi er alene der, og sikkert en del mer. Men en ting som aldri slår feil, er at elektronikk begynner å oppføre seg merkelig. Vinduer på bilen går opp og igjen, knapper begynner å lyse, lysene oppfører seg merkelig og sentrallåsen lever sitt eget liv.

Jeg var der i går kveld igjen cirka 00:15 og det ble bare en kort tur inn i kirken, for ei som var med ble for redd. Vi gikk rundt hele kirken, inn i kirken på baksiden, mot alteret, sto litt stille inne i kirken og gikk mot bilen igjen. Jeg trykket da på sentrallåsknappen så bilen skulle låses opp da jeg sto en meter fra bilen, den ble låst opp, alle lysene gikk på inne i bilen og med en gang jeg tok hånda på håndtaket låste den seg igjen. Jeg tror jeg ble mest skremt av det, for det var bare jeg som visste at jeg ikke hadde låst bilen igjen, at den låste seg selv... Vi satt oss i bilen og lyste mot kirken, og la merke til at til tross for at vinden blåste ganske friskt så var det et tre som sto helt helt stille. Ingen av bladene bevegde seg til tross for at alle trærne rundt vaiet og raslet. Vi forlot da kirken, og da vi nesten hadde kommet hjem la min bror merke til et håndtrykk på vinduet bak. Det kan best forklares at det så ut som en barnehånd, kanskje hånden til en 6-8 åring. Det var dogg på vinduene bak, og det var i denne duggen at avtrykket vistes, altså på innsiden av glasset. Jeg har ikke hatt barn i bilen på evigheter, og når jeg slo på viftene forsvant duggen og håndtrykket, og den kom ikke tilbake etterpå selv om duggen kom tilbake...

Har selv opplevd forstyrrelser av elektronikk der og min bror også for noen år tilbake. De festet mye der og hver gang de kjørte inn porten til området slo taklyset i bilen seg på. Slo aldrig feil. Stereo´n i bilen levde også sitt eget liv ved passering av portene.
  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Prinsen_*
Skrevet

Har vært på Nes krikeruiner maaaaange ganger, sist for noen dager tilbake. Og jeg har så å si aldri opplevd no unaturlig utenom den andre gangen jeg var der for ca. 2 år tilbake. Vi var 4 kompiser som dro. Da vi hadde parkert bilen, gikk jeg og en annen ut av bilen, fordi de to andre ikke turte. Etter å ha kommet oss ut av bilen, tok vi noen skritt mot ruinene. Men så stoppet vi opp av lyden vi hørte. Vi hørte fottrinn som kom nærmere og nærmere oss. Vi så på hverandre med spørsmålstegn i hodet, mens lyden av fottrinn nærmet oss enda mer. Det som var rart var at vi så at det ikke var noen andre der enn oss, og lyden vi hørte virket å komme 3-4 meter fra oss. Før den kom endra nærmere, sprang tilbake i bilen og kjørte vekk derfra.

Men etter det har vi vært der utrolig mange ganger og hygget oss og slappet av. Tror det skal gå bra så lenge man klarer å oppføre seg. Men at man skal tro man er alene når man besøker det stedet, da tar man grundig feil. For noe er der. Man kan føle det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...