AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg jobber med personer som utagerer, samt er aggressive uten å være fysiske. Jordmor har fylt ut skjema fra arbeidstilsynet som omhandler tilrettelegging om at jeg skal unngå å være i nærkontakt med disse. Arbeidsgiver har tilrettelagt i form av at jeg ikke blir satt på disse, men jeg har likevel kontakt med de i løpet av arbeidsdagen og jeg mener det kan utgjøre en fare for foster (noe jordmor også mener). Hva kan jeg gjøre bortsett fra å bli sykemeldt? Anonymkode: 30535...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 På hvilken måte er du i fare hvis du ikke er i nærheten av dem? Anonymkode: 56717...46a 5
MiaHI Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Hvorfor mener du at det utgjør en fare når personene ikke er fysisk agressive? 13
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Du blir ikke sykemeldt, men kan få svangerskapspenger. Jordmor kan hjelpe deg å søke om dette. Men hvordan har du kontakt med disse brukerne i løpet av dagen? Anonymkode: d913b...5b4 4
Kenelz Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Kan jobben ikke tilrettelegge og du/fosteret er i fare så får du svangerskapspenger. Ta det opp med din fastlege/jordmor. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg jobber med personer som utagerer, samt er aggressive uten å være fysiske. Jordmor har fylt ut skjema fra arbeidstilsynet som omhandler tilrettelegging om at jeg skal unngå å være i nærkontakt med disse. Arbeidsgiver har tilrettelagt i form av at jeg ikke blir satt på disse, men jeg har likevel kontakt med de i løpet av arbeidsdagen og jeg mener det kan utgjøre en fare for foster (noe jordmor også mener). Hva kan jeg gjøre bortsett fra å bli sykemeldt? Anonymkode: 30535...4fd Ta det med fagforeningen så fremt arbeidsgiver kan tilrettelegge bedre. Om de absolutt ikke kan tilrettelegge mer så blir det eventuelt søking av svangerskapspenger. Anonymkode: 97f18...2c5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): På hvilken måte er du i fare hvis du ikke er i nærheten av dem? Anonymkode: 56717...46a De og jeg er i fellesområdet sammen til tider. Kanskje jeg må bistå kollegaene mine hvis det et utagering. Anonymkode: 30535...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 MiaHI skrev (34 minutter siden): Hvorfor mener du at det utgjør en fare når personene ikke er fysisk agressive? Direkte fare når det gjelder de som er utagerende (slår, sparker, biter osv). Aggressiv i form av drapstrusler. Tenker da at det KAN skje noe, og det er psykisk stressende å gå rundt å være redd for dette på jobb som kan føre til premature rier (noe lignende dette har jordmor skrevet på skjemaet). Anonymkode: 30535...4fd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Ang svangerskapspenger så har arbeidsgiver skrevet under på at de kan tilrettelegge for meg, noe jeg er uenig i pga det jeg nevner her i tråden. Jeg kan ikke søke på svangerskapspenger når arbeidsgivet skriver under på at de kan tilrettelegge. Anonymkode: 30535...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du blir ikke sykemeldt, men kan få svangerskapspenger. Jordmor kan hjelpe deg å søke om dette. Men hvordan har du kontakt med disse brukerne i løpet av dagen? Anonymkode: d913b...5b4 Feks at de oppsøker meg for hjelp til ting, at jeg må være med de som er utagerende sammen med andre brukere, bistå kollegaer feks. Dette er situasjoner jeg ikke kan unngå hvis jeg havner i de. Anonymkode: 30535...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feks at de oppsøker meg for hjelp til ting, at jeg må være med de som er utagerende sammen med andre brukere, bistå kollegaer feks. Dette er situasjoner jeg ikke kan unngå hvis jeg havner i de. Anonymkode: 30535...4fd Du føler deg utrygg og det burde være nok til at arbeidsgiver gir deg tilrettelegging . jeg har jobbet på arbeidsplasser der de har vært gode og bevisste på tilrettelegging og jeg har jobbet på steder der de ikke har visst hva det er engang. På de gode så fulgte de lovverket og ga den gravide egentlig ganske fritt spillerom mtp arbeidsoppgaver. Ikke så lett på alle arbeidsplasser men innen helse skal det være fullt mulig - og til og med forventet av Arbeidstilsynet, da sykehus og lignende er store , statlige/ evt kommunale virksomheter som hele tiden har gravide medarbeidere og som derfor bør ha klare handlingsplaner Anonymkode: a8a70...9cd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 Hvorfor er du redd de om de ikke er fysisk utagerende? Høres ut som du ønsker deg svangerskapspenger - ikke at du er i reell fare for noe. Anonymkode: ffde4...a78 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor er du redd de om de ikke er fysisk utagerende? Høres ut som du ønsker deg svangerskapspenger - ikke at du er i reell fare for noe. Anonymkode: ffde4...a78 Så er det sånn da ; at alle menneskers følelser er reelle. Du er vel hvertfall den siste i verden til å diktere hva ts skal føle. virker som at tilretteleggingen er dårlig og for mye overlatt til at ts må sette grenser selv. Lett at det flyter ut da og potensielt kan det skape situasjoner som ikke er greie. Anonymkode: a8a70...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er du redd de om de ikke er fysisk utagerende? Høres ut som du ønsker deg svangerskapspenger - ikke at du er i reell fare for noe. Anonymkode: ffde4...a78 Noen av de er fysisk utagerende. Ja jeg ønsker meg svangerskapspenger fordi det er en påkjenning og gå rundt å være redd for å bli drept, og jeg er redd for at dette skal stresse meg så mye i arbeidshverdagen at jeg får premature rier. Anonymkode: 30535...4fd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du føler deg utrygg og det burde være nok til at arbeidsgiver gir deg tilrettelegging . jeg har jobbet på arbeidsplasser der de har vært gode og bevisste på tilrettelegging og jeg har jobbet på steder der de ikke har visst hva det er engang. På de gode så fulgte de lovverket og ga den gravide egentlig ganske fritt spillerom mtp arbeidsoppgaver. Ikke så lett på alle arbeidsplasser men innen helse skal det være fullt mulig - og til og med forventet av Arbeidstilsynet, da sykehus og lignende er store , statlige/ evt kommunale virksomheter som hele tiden har gravide medarbeidere og som derfor bør ha klare handlingsplaner Anonymkode: a8a70...9cd Ja, det er det jeg også mener, men arbeidsgiver er ikke enig i det fordi "alle dine kollegaer har det likt"... Anonymkode: 30535...4fd
MissPierce Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 Da må du og jordmor skrive at de faktisk ikke tilrettelegger sånn de sier at de gjør. At du fortsatt må være i nærheten av disse brukerne, og fort kan havne i farlige situasjoner. Eller at du utsetter kollegaene dine for fare ved å ikke kunne gripe inn om noe hender. 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 MissPierce skrev (3 minutter siden): Da må du og jordmor skrive at de faktisk ikke tilrettelegger sånn de sier at de gjør. At du fortsatt må være i nærheten av disse brukerne, og fort kan havne i farlige situasjoner. Eller at du utsetter kollegaene dine for fare ved å ikke kunne gripe inn om noe hender. Arbeidsgiver sier selv at det ikke er noen fare med disse personene, så jeg blir litt usikker fordi det er jo da bare min mening og det blir ikke tatt hensyn til. Anonymkode: 30535...4fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 Du burde få helt klare retningslinjer som at du selvsagt ikke skal bistå inn i utageringer. dette skal være din sjef sitt ansvar å gjøre klart overfor dine kollegaer. I tillegg er det vel en viss smittefare mtp covid hos dere? Kanskje du burde overføres til noe mer administrativt. Er hvertfall vanlig på psyk-klinikker ved sykehus i Oslo..grunnet voldsfare ..det er liksom ren automatikk Anonymkode: a8a70...9cd 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så er det sånn da ; at alle menneskers følelser er reelle. Du er vel hvertfall den siste i verden til å diktere hva ts skal føle. virker som at tilretteleggingen er dårlig og for mye overlatt til at ts må sette grenser selv. Lett at det flyter ut da og potensielt kan det skape situasjoner som ikke er greie. Anonymkode: a8a70...9cd Hun kan føle hva hun vil, det betyr ikke at det er grunnlag til å motta statlig støtte under graviditeten. Anonymkode: d2c28...96f 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver sier selv at det ikke er noen fare med disse personene, så jeg blir litt usikker fordi det er jo da bare min mening og det blir ikke tatt hensyn til. Anonymkode: 30535...4fd Har din arbeidsgiver gjort jobben med å risikovurdere din arbeidssituasjon ? Har han fagligheten til å foreta voldsrisikovurderinger? Her holder det ikke bare å synse.. Anonymkode: a8a70...9cd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå