Gå til innhold

Hva tror dere blir bestemt imorgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når nye nasjonale tiltak kommer

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker, men kanskje påbud om hjemmekontor for alle som kan, pluss rødt nivå i skolen i områder med mye smitte? Samt at de sikkert kommer med en hel haug «anbefalinger» om å unngå for mye besøk og selskaper innendørs, holde seg hjemme når man er syk og den vanlige regla vi har hørt i over et år nå.. disse anbefalingene er det jo så som så med etterlevelsen av, så spent på om det monner nå med britisk virus inne i bildet også.

• Liker 5
Skrevet

Rødt og gult nivå i skolene har vi jo fra før men hvis hele norge skal plutselig bli rødt så blir det jo noe rart. Forundrer meg ikke om påbud om munnbind kommer igjen her.. selv om v har lite smitte.. i verste fall blir det portforbud. Håper vi unngår den da. 

Skrevet (endret)
Bente1234 skrev (6 minutter siden):

Rødt og gult nivå i skolene har vi jo fra før men hvis hele norge skal plutselig bli rødt så blir det jo noe rart. Forundrer meg ikke om påbud om munnbind kommer igjen her.. selv om v har lite smitte.. i verste fall blir det portforbud. Håper vi unngår den da. 

Portforbud blir det nok ikke. Det finnes hverken noe juridisk eller smittevernmessig grunnlag for dette.

Endret av Pterinochilus
  • Liker 10
Skrevet (endret)
Bente1234 skrev (7 minutter siden):

Det blir vel så tett opp mot portforbud det kan bli (Utredning for hjemmel for portforbud ble ikke ferdig slik jeg forstod det, og det ble lagt på is før man kom så langt, så da kan jo akkurat det ikke innføres). 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Det blir vel så tett opp mot portforbud det kan bli (Utredning for hjemmel for portforbud ble ikke ferdig slik jeg forstod det, og det ble lagt på is før man kom så langt, så da kan jo akkurat det ikke innføres). 

Enda det var det jeg frykta verst for oslo folket. Men mindre kontakt med andre er sikkert noe som kommer frem ja.

Skrevet
Pterinochilus skrev (55 minutter siden):

Portforbud blir det nok ikke. Det finnes verken noe juridisk eller smittevernmessig grunnlag for dette.

Dersom man innfører unntakstilstand, noe man allerede burde gjort for ett år siden, kan et strengt og døgnkontinuerlig portforbud innføres straks, uten at dette har vært lagt frem for Stortinget. En bør dog gi et varsel henimot 1 time på forhånd, slik at alle kan rekke hjem i tide. Fengsling bør starte umiddelbart deretter, dersom noen påtreffes utenfor hjemmet. Minimumsstraffen bør være minst 5 års innesperring selv om en kommer hjem bare sekunder for seint. Brudd på regelverket er alvorlig kriminalitet som kan medføre døden for mange disponerte.

Skrevet

Mener Erna sa at det ikke vil komme like strenge tiltak som i mars i fjor. Tipper det blir «milde» nasjonale tiltak og strengere tiltak i regionene med mest smitte. 

• Liker 2
Skrevet
Ella1 skrev (4 minutter siden):

Mener Erna sa at det ikke vil komme like strenge tiltak som i mars i fjor. Tipper det blir «milde» nasjonale tiltak og strengere tiltak i regionene med mest smitte. 

Det kan synes rimelig å innføre strengest tiltak der smitten er mest utbredt, men av hensyn til oversikt og enkelhet bør det innføres like strenge tiltak overalt.

• Liker 2
Skrevet

Tiltakene i morgen tror jeg blir mer smittevern inn i skolen. Enten rødt nivå, men nå har de også snakket mye om og få bedre smittevern inn på gult nivå, og få færre nærkontakter i skolen. Kanskje innføres munnbind på vgs. Generelt tror jeg det blir mer munnbind bruk. F. Eks har det blitt innført noe bruk av munnbind i byggebransjen i Oslo, og slik kan det kanskje bli mer munnbind bruk i andre situasjoner og yrker også.   Jeg tror det vil begrensinger på hvor mange man kan møte privat, færre en nå. Ang stenging er det ikke mye igjen og stenge i Oslo. Tror i hvert fall det aldri skjer at byggebransjen stenges selv om det er der smitten skjer. Tror egentlig ikke frisører og sånn heller stenges. Jeg tror ikke det blir en stor nedstengning nasjonalt. Overlege på OUS sto frem på tv2 på fredag og ba om mer nedstengning i Oslo, han ville nok stenge ned byen helt. Han var bekymret og kanskje vi burde høre på den som vet mest om sykehusene i Oslo sin situasjon. Men jeg har en sterk følelse av at det skjer ikke... 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke at det kommer til å skje stort. Vi får vel bare «risikonivå AB», «tiltaksnivå lilla» og «sonegruppe rombe», eller noe i den duren. Ellers så blir vel fargen på tiltakene i skolen et eller annet mer sjokkfarget, som betyr lite i praksis. Kanskje kun 1 lærer får lov til å ha en spesifikk gruppe elever og de får 2 flasker antibac i steden for en. 

Nasjonalt påbud om hjemmekontor der det er mulig burde de i alle fall innføre. Men om jeg tror det? Næh, det blir vel «anbefalt», som vanlig. 

• Liker 13
Gjest Gagaen
Skrevet

Jeg tror det blir det strengeste vi har sett etter nedstenging 12. mars og jeg tror det kommer til å ramme steder med lite smitte og. 

Skrevet
appelsinjuice skrev (5 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke at det kommer til å skje stort. Vi får vel bare «risikonivå AB», «tiltaksnivå lilla» og «sonegruppe rombe», eller noe i den duren. Ellers så blir vel fargen på tiltakene i skolen et eller annet mer sjokkfarget, som betyr lite i praksis. Kanskje kun 1 lærer får lov til å ha en spesifikk gruppe elever og de får 2 flasker antibac i steden for en. 

Nasjonalt påbud om hjemmekontor der det er mulig burde de i alle fall innføre. Men om jeg tror det? Næh, det blir vel «anbefalt», som vanlig. 

Du får nok rett i at det ikke skjer mye nytt. Kanskje noen flere ringer og bokstaver og sånn for og gjøre forvirringen komplett. Vi skal ikke lære eller bruke andre land sine erfaringer eller kunnskap. Norge skal erfare selv og finne kunnskapen selv. Derfor tror jeg de skal famle i blinde og finne eventuelt noe og stenge som symbol politikk. Men kun der det ikke smittes da... stenge noen butikker nordpå kanskje.

• Liker 2
Skrevet
13579 skrev (2 timer siden):

Dersom man innfører unntakstilstand, noe man allerede burde gjort for ett år siden, kan et strengt og døgnkontinuerlig portforbud innføres straks, uten at dette har vært lagt frem for Stortinget. En bør dog gi et varsel henimot 1 time på forhånd, slik at alle kan rekke hjem i tide. Fengsling bør starte umiddelbart deretter, dersom noen påtreffes utenfor hjemmet. Minimumsstraffen bør være minst 5 års innesperring selv om en kommer hjem bare sekunder for seint. Brudd på regelverket er alvorlig kriminalitet som kan medføre døden for mange disponerte.

Hva i alle dager rabler du om da?

• Liker 4
Skrevet

Full lockdown og utvidede åpningstider for vinmonopolet 

• Liker 10
Skrevet

Tror de fremdeles kommer til å forby besøk av mer enn 5, ikke fler enn 20 i forsamling utenfor hjemmet med fastmonterte seter osv.  Blir ikke mulig å gjennomføre verken dåp, konf, bryllup osv.  Skjenkestopp etter 10 som nå, bare bordservering med mat osv.  Guuud jeg savner å dra på pub!!!!!

• Liker 2
Skrevet
13579 skrev (2 timer siden):

Jada og hvem skal følge med det når alle er inne? Tror du politiet har tid til d?

Skrevet
J.E skrev (1 time siden):

Tiltakene i morgen tror jeg blir mer smittevern inn i skolen. Enten rødt nivå, men nå har de også snakket mye om og få bedre smittevern inn på gult nivå, og få færre nærkontakter i skolen. Kanskje innføres munnbind på vgs. Generelt tror jeg det blir mer munnbind bruk. F. Eks har det blitt innført noe bruk av munnbind i byggebransjen i Oslo, og slik kan det kanskje bli mer munnbind bruk i andre situasjoner og yrker også.   Jeg tror det vil begrensinger på hvor mange man kan møte privat, færre en nå. Ang stenging er det ikke mye igjen og stenge i Oslo. Tror i hvert fall det aldri skjer at byggebransjen stenges selv om det er der smitten skjer. Tror egentlig ikke frisører og sånn heller stenges. Jeg tror ikke det blir en stor nedstengning nasjonalt. Overlege på OUS sto frem på tv2 på fredag og ba om mer nedstengning i Oslo, han ville nok stenge ned byen helt. Han var bekymret og kanskje vi burde høre på den som vet mest om sykehusene i Oslo sin situasjon. Men jeg har en sterk følelse av at det skjer ikke... 

noen som har tenkt på at ved å gå med munnbind hele dagen må en jo få i seg litt av den avfalls lufta vi egentlig puster ut for å få ny oksygen inn?? Dermed dårligere oksygen inntak. Jeg føler mange ganger jeg blir svimmel av å ha den på for mange timer i slengen 😷

• Liker 2
Skrevet
Tunique skrev (41 minutter siden):

Full lockdown og utvidede åpningstider for vinmonopolet 

Det tror jeg og 😂😂

• Liker 2
Skrevet
Ella1 skrev (2 timer siden):

Altså omtrent akkurat slik som nå?   🤔

• Opprett ny...