AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg må visst investere i en ny bærbar PC. Så var det valget mellom Chromebook og Windows... Du som har Chromebook, kan du dele dine erfaringer med denne softwaren? Er det "enkelt" å bruke alt fra skriveprogram (Word, Excel)? Og hvordan fungerer mappestrukturen? Eventuelt er det mulighet for mappestruktur, eller må alt skje gjennom web? Del dine pros and cons her til en forvirret sjel, og gjerne si om du anbefaler det eller ikke. Anonymkode: 8eaba...c15
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Jeg har ikke hatt Chromebook, men du kan ikke installere Windowsprogrammer på den. Word, Excel, slike ting får du ikke. Du må bruke nettbaserte tjenester eller installere apper slik som på telefonen. Google docs er vel det nærmeste du kommer. Eller, det finnes Android-apper for Word og Excel faktisk, men jeg tror ikke det er i nærheten av "fullversjonen" som du får på Windows. Hvis det er noen spesiell programvare du vet du trenger så bør du gå for Windowsmaskin. Chromebook baserer seg på online verktøy. Anonymkode: f50b2...a3b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke hatt Chromebook, men du kan ikke installere Windowsprogrammer på den. Word, Excel, slike ting får du ikke. Du må bruke nettbaserte tjenester eller installere apper slik som på telefonen. Google docs er vel det nærmeste du kommer. Eller, det finnes Android-apper for Word og Excel faktisk, men jeg tror ikke det er i nærheten av "fullversjonen" som du får på Windows. Hvis det er noen spesiell programvare du vet du trenger så bør du gå for Windowsmaskin. Chromebook baserer seg på online verktøy. Anonymkode: f50b2...a3b Takk for svar. Skjønner. Men Word og Excel finner du jo gratis på f.eks live/hotmail som går via Onedrive. Jeg har for øvrig alle mine filer lagret på Onedrive allerede. Så tenker at word og excel i seg selv ikke vil være noe problem. Utover det har jeg lite utenfor en nettleser på pc'n allerede. Men jeg var usikker på dette altså. Bruke 3000 kr på en Chromebook og så blir man ikke fornøyd. Er jo bortkastet. Håper noen med Chromebook kan gi meg en tilbakemelding om hvordan den fungerer i praksis. Anonymkode: 8eaba...c15
Gjest Kaiminator Skrevet 10. mars 2021 #4 Skrevet 10. mars 2021 (endret) On 3/8/2021 at 9:03 PM, AnonymBruker said: Takk for svar. Skjønner. Men Word og Excel finner du jo gratis på f.eks live/hotmail som går via Onedrive. Jeg har for øvrig alle mine filer lagret på Onedrive allerede. Så tenker at word og excel i seg selv ikke vil være noe problem. Utover det har jeg lite utenfor en nettleser på pc'n allerede. Men jeg var usikker på dette altså. Bruke 3000 kr på en Chromebook og så blir man ikke fornøyd. Er jo bortkastet. Håper noen med Chromebook kan gi meg en tilbakemelding om hvordan den fungerer i praksis. Anonymkode: 8eaba...c15 En chromebook er mer eller mindre nøyaktig det samme som en android mobil, led stor skjerm og tastatyr/mus. Dersom dime behov kun dreier seg om vanlige saker som nettbank, nyheter, jobb, word/excell (via onedrive som du nevnte) og/eller google docs, media som film/serie/musikk/chromecast etc så klarer du deg langt med en chromebook. Men dersom du kunne tenkt deg å: spille noe, bruke "vanlige" programmer, redigere video, photoshop o.l, og sikkert mer jeg ikke kommer på, så holder det ikke med en chromebook. Uansett hva du gjør se til å les omtalene om akkurat den nøyaktige modellen så du ikke gjør som meg, kjøpte en asus gaminglaptop til 16k, som viser seg være noe drittkonstruksjon som har feil på gpu/cpu heatsink/kjøling og kan ikke spilles noe som helst på fordi den overopphetes og skrur seg av. Endret 10. mars 2021 av Kaiminator
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #5 Skrevet 10. mars 2021 Kaiminator skrev (7 timer siden): En chromebook er mer eller mindre nøyaktig det samme som en android mobil, led stor skjerm og tastatyr/mus. Dersom dime behov kun dreier seg om vanlige saker som nettbank, nyheter, jobb, word/excell (via onedrive som du nevnte) og/eller google docs, media som film/serie/musikk/chromecast etc så klarer du deg langt med en chromebook. Men dersom du kunne tenkt deg å: spille noe, bruke "vanlige" programmer, redigere video, photoshop o.l, og sikkert mer jeg ikke kommer på, så holder det ikke med en chromebook. Uansett hva du gjør se til å les omtalene om akkurat den nøyaktige modellen så du ikke gjør som meg, kjøpte en asus gaminglaptop til 16k, som viser seg være noe drittkonstruksjon som har feil på gpu/cpu heatsink/kjøling og kan ikke spilles noe som helst på fordi den overopphetes og skrur seg av. Jo takk for svar. Ja, det var det inntrykket jeg hadde fra chromebook. Bruker ikke spill, video eller photoshop, nesten kun nettleser og excel. Alle mine snarveier på skrivebordet er linket inn mot nettet uansett. Hmm.. Ja, vi får se hva jeg velger. Vet du om man kan ha dokumenter fra nettet direkte på skrivebordet på en chromebook? F.eks et excel-ark fra onedrive? Finnes det skrivebord på chromebook egentlig? Jeg er ikke så avansert som deg, men jeg kjøpte meg en billig utgave av en Asus for mange år siden. Forbanna dritt hele PC'n, og sendte den i retur. Viften stod å gikk på full amok og støyet noe voldsomt hele tiden under vanlig bruk. Jeg er vel Acer mann tvers igjennom. Har hatt Acer i nesten 20 år nå, bortsett fra den ene Asusen som gikk i retur etter 4 dager. Jeg sammenligner Acer Chromebook med Acer Aspire 3. Prisen er noenlunde lik. Ja, jeg vet Acer Aspire 3 ikke er en særlig "god" pc, men god nok for min nettsurfing og mine excel-ark Jeg trenger ikke noe dyr og fancy shit! Anonymkode: 8eaba...c15
Gjest Kaiminator Skrevet 10. mars 2021 #6 Skrevet 10. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jo takk for svar. Ja, det var det inntrykket jeg hadde fra chromebook. Bruker ikke spill, video eller photoshop, nesten kun nettleser og excel. Alle mine snarveier på skrivebordet er linket inn mot nettet uansett. Hmm.. Ja, vi får se hva jeg velger. Vet du om man kan ha dokumenter fra nettet direkte på skrivebordet på en chromebook? F.eks et excel-ark fra onedrive? Finnes det skrivebord på chromebook egentlig? Jeg er ikke så avansert som deg, men jeg kjøpte meg en billig utgave av en Asus for mange år siden. Forbanna dritt hele PC'n, og sendte den i retur. Viften stod å gikk på full amok og støyet noe voldsomt hele tiden under vanlig bruk. Jeg er vel Acer mann tvers igjennom. Har hatt Acer i nesten 20 år nå, bortsett fra den ene Asusen som gikk i retur etter 4 dager. Jeg sammenligner Acer Chromebook med Acer Aspire 3. Prisen er noenlunde lik. Ja, jeg vet Acer Aspire 3 ikke er en særlig "god" pc, men god nok for min nettsurfing og mine excel-ark Jeg trenger ikke noe dyr og fancy shit! Anonymkode: 8eaba...c15 På chromebook finnes det en "app" knapp og der finnes alle programmer, man kan ikke legge snarveier dit men på noe som kalles "Shelf" der kan man ha tilgang til direktelinker. Men du installerer jo såklart også onedrive på chromebooken og har via det også direkte tilgang til dokumentene, men ikke direkte på skrivebordet nei. Fordelen med en chromebook kontra en aspire 3, en billigmodell med kanksje intel core 3 i eller enda verre, celeron, er at chromebooken kommer å være noe kvikkere, windows og chrome browser (eller hva du bruker) tynger utrolig ned ett kleint system i min erfaring og det går treeeeigt.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #7 Skrevet 10. mars 2021 Kaiminator skrev (2 minutter siden): På chromebook finnes det en "app" knapp og der finnes alle programmer, man kan ikke legge snarveier dit men på noe som kalles "Shelf" der kan man ha tilgang til direktelinker. Men du installerer jo såklart også onedrive på chromebooken og har via det også direkte tilgang til dokumentene, men ikke direkte på skrivebordet nei. Fordelen med en chromebook kontra en aspire 3, en billigmodell med kanksje intel core 3 i eller enda verre, celeron, er at chromebooken kommer å være noe kvikkere, windows og chrome browser (eller hva du bruker) tynger utrolig ned ett kleint system i min erfaring og det går treeeeigt. Hm.. Ja, jeg ser jo at jeg klarer å leve godt på en chromebook etter mitt bruk. Jeg får vurdere litt til. Takk for svar Anonymkode: 8eaba...c15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå