AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Var på glukosebelastning i dag. Forrige svangerskap fikk jeg fint resultat - og barnet ble født til termin med helt gjennomsnittlig vekt- 3600g. Veier nok bittelitt mer dette svangerskap men prøver samtidig å holde meg i form. Hadde aldri trodd at jeg skulle få såpass høye mål på glukosetest i dag. Fastlege mente d var litt i grenseland , men fikk med meg hjem målingsapparat etc og skal måle bs i 14 dager. Er det noen her som har hatt såpass høye verdier eller lignende , men som endte med at det ikke var svangerskapsdiabetes? har så dårlig samvittighet overfor babyen i magen:( Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Du er ikke i grenseland, du har svangerskapsdiabetes. Fastende skal være under 5,3 og under 9 etter to timer. Holder med at en av de er for høye så får man diagnosen. Anonymkode: bb10d...32e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 https://www.helsenorge.no/sykdom/svangerskap/svangerskapsdiabetes/#utredning-og-diagnose Anonymkode: bb10d...32e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Jeg vet at jeg per definisjon på målingen i dag har deg ja. Det var ikke spørsmålet I og med at legen ser for seg at tiltaket nå er å følge opp målinger i 2 uker før vi lander på videre oppfølging og om hvorvidt jeg faktisk har svangerskapsdiabetes , så lurer jeg på om andre har opplevd lignende? Altså at de har ligget i grenseland på testen men så har senere tester vist seg å være bedre og innenfor referanseområdet Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Dette har ikke nødvendigvis noe med deg, ditt kosthold eller din vekt å gjøre, så du behøver ikke ha dårlig samvittighet overfor babyen din. Kroppen din produserer naturlig mindre insulin under svangerskapet samtidig som behovet øker. Dette forsterker seg svangerskap for svangerskap. Jeg ville fulgt nøye med og vært snar til å be om veiledning hos diabetessykepleier om du fortsetter å ligge i grenseland. Aktivitet er bra for å regulere blodsukkeret og lite karbohydrater bidrar til å holde blodsukkeret stabilt. Lykke til! Anonymkode: 9200e...01e 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at jeg per definisjon på målingen i dag har deg ja. Det var ikke spørsmålet I og med at legen ser for seg at tiltaket nå er å følge opp målinger i 2 uker før vi lander på videre oppfølging og om hvorvidt jeg faktisk har svangerskapsdiabetes , så lurer jeg på om andre har opplevd lignende? Altså at de har ligget i grenseland på testen men så har senere tester vist seg å være bedre og innenfor referanseområdet Anonymkode: aaedc...2a0 Hele poenget mitt er at du skriver at du har verdier i grenseland, det blir jo feil å si. Verdiene dine tilsier at du har svangerskapsdiabetes. Jeg hadde fastende 5,2, og etter 2t 8,9. Det er i grenseland. I utgangspunktet hadde jo ikke jeg SD per definisjon, men jeg fikk alikevel oppfølging hos diabetessykepleier og måtte måle hjemme. Men det kan godt hende at du kun har gode målinger når du måler hjemme (fastende, 2t etter frokost og 2t etter middag) og ikke trenger gjøre noe mer enn å passe på 😊 Jeg kunne spise så og si vanlig, men såklart ikke masse sjokolade osv 😅 Anonymkode: bb10d...32e 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hele poenget mitt er at du skriver at du har verdier i grenseland, det blir jo feil å si. Verdiene dine tilsier at du har svangerskapsdiabetes. Jeg hadde fastende 5,2, og etter 2t 8,9. Det er i grenseland. I utgangspunktet hadde jo ikke jeg SD per definisjon, men jeg fikk alikevel oppfølging hos diabetessykepleier og måtte måle hjemme. Men det kan godt hende at du kun har gode målinger når du måler hjemme (fastende, 2t etter frokost og 2t etter middag) og ikke trenger gjøre noe mer enn å passe på 😊 Jeg kunne spise så og si vanlig, men såklart ikke masse sjokolade osv 😅 Anonymkode: bb10d...32e Vel du hadde jo 8.9 på langtids.. og 5.2 der begge forsåvidt kan sies å være i grenseland av øvre normalområde. Jeg hadde 5.5 på fastende (kun 3 desimaler over det som er referansevinduet) og 5.8 på langtids som er langt unna 9.0. Så altså kun den ene verdien avvek og ikke mye avvik heller , legen mente det kunne være et avvik som skyldes tilfeldighet, som at det nettopp har vært helg , og at man spiser noe mer søtt og tung mat da. I tillegg er det klinikken: ikke svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap - som ikke heller er lenge siden, fødte et normalvektig barn da til termin, og har alltid veldig fint blodtrykk og ikke gått opp mer enn anbefalt vektmessig. Derfor ikke så rart at legen min tenkte det hun tenkte . Vi får se. ser det er en annen tråd her inne som beskriver veldige variasjoner i blodsukker fra dag til dag - hvilket egentlig var det jeg lurte på. ts Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vel du hadde jo 8.9 på langtids.. og 5.2 der begge forsåvidt kan sies å være i grenseland av øvre normalområde. Jeg hadde 5.5 på fastende (kun 3 desimaler over det som er referansevinduet) og 5.8 på langtids som er langt unna 9.0. Så altså kun den ene verdien avvek og ikke mye avvik heller , legen mente det kunne være et avvik som skyldes tilfeldighet, som at det nettopp har vært helg , og at man spiser noe mer søtt og tung mat da. I tillegg er det klinikken: ikke svangerskapsdiabetes i forrige svangerskap - som ikke heller er lenge siden, fødte et normalvektig barn da til termin, og har alltid veldig fint blodtrykk og ikke gått opp mer enn anbefalt vektmessig. Derfor ikke så rart at legen min tenkte det hun tenkte . Vi får se. ser det er en annen tråd her inne som beskriver veldige variasjoner i blodsukker fra dag til dag - hvilket egentlig var det jeg lurte på. ts Anonymkode: aaedc...2a0 Ja men det holder jo at en av verdiene er over grensa for å få diagnosen 😊 Alle leger er ikke så oppdaterte på den fronten, men du får sikkert samtale med en diabetessykepleier og da får du jo mer info og innsikt da 😊 Anonymkode: bb10d...32e 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja men det holder jo at en av verdiene er over grensa for å få diagnosen 😊 Alle leger er ikke så oppdaterte på den fronten, men du får sikkert samtale med en diabetessykepleier og da får du jo mer info og innsikt da 😊 Anonymkode: bb10d...32e Altså både jeg og legen er klar over diagnosen. Diagnosen i seg selv er ikke poenget her. En diagnose er et hjelpemiddel for å finne riktig behandling . Som skissert over kan du med dine «i absolutt øvre skifte av normal-verdier» være nærmere sv.skapsdiagnose enn en som tilfeldigvis fikk 5.5 på fastende bs ved ett tilfelle men resten er i orden. Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #10 Skrevet 10. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 17.57): Altså både jeg og legen er klar over diagnosen. Diagnosen i seg selv er ikke poenget her. En diagnose er et hjelpemiddel for å finne riktig behandling . Som skissert over kan du med dine «i absolutt øvre skifte av normal-verdier» være nærmere sv.skapsdiagnose enn en som tilfeldigvis fikk 5.5 på fastende bs ved ett tilfelle men resten er i orden. Anonymkode: aaedc...2a0 Hvorfor går du så veldig i forsvar? Du har PER DEFINISJON svangerskapsdiabetes, det er ikke noe å lure på. Det er jo nettopp derfor denne screeningen av gravide finnes, for å plukke opp slike som deg. Ikke ta det så personlig, gjør heller tiltakene som kreves for et så sunt svangerskap som mulig. Det er ikke verdens undergang! ☺️ Anonymkode: daac4...504 7
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2021 #11 Skrevet 10. mars 2021 Kutt ned på mat med mye karbohydrater og sukker. Stress, innflammasjon/betennelse og lite/dårlig søvn påvirker også ganske mye. Diverse medisiner har også en innvirkning. Mål morgen fastende. Før du spiser, så 2 timer etter du har spist og rett før du legger deg. Drikk mye vann og vær aktiv om du kan, finn mat du kan spise som ikke gir blodsukkerstigning. Man skal ikke sulte seg heller, selv om blodsukkeret er høyt. Lykketil 😊 Anonymkode: ff170...010 2
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #12 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 13.42): Var på glukosebelastning i dag. Forrige svangerskap fikk jeg fint resultat - og barnet ble født til termin med helt gjennomsnittlig vekt- 3600g. Veier nok bittelitt mer dette svangerskap men prøver samtidig å holde meg i form. Hadde aldri trodd at jeg skulle få såpass høye mål på glukosetest i dag. Fastlege mente d var litt i grenseland , men fikk med meg hjem målingsapparat etc og skal måle bs i 14 dager. Er det noen her som har hatt såpass høye verdier eller lignende , men som endte med at det ikke var svangerskapsdiabetes? har så dårlig samvittighet overfor babyen i magen:( Anonymkode: aaedc...2a0 Målte omtrent som deg. Kuttet kraftig i karbohydrater, noe som førte til ketose - det skal man også unngå.. For meg var nøkkelen å ikke spise noe etter klokka åtte. Da jeg fant ut det, hadde jeg ikke ei måling over på fastende verdi. Lykke til! Anonymkode: 0ccba...737
Gjest EmKay Skrevet 11. mars 2021 #13 Skrevet 11. mars 2021 Jeg hadde 5,3 på fastende og litt høyere etter 2t. Fikk påvist sv.dia og fikk med meg måleutstyr. I starten var alle målinger fine, og fastende har aldri vært over grensen igjen. Så jeg var selv litt i stuss på om jeg rett og slett hadde vært litt uheldig, og f.eks. spist mye usunt i forkant. Men etter hvert har målingene mine blitt mer og mer ustabil og jeg har måtte innse at diagnosen er riktig i mitt tilfelle. Tenkte også jeg kanskje kunne dele litt rundt kosthold (du vet muligens alt dette fra før, men jeg ser det er mange andre som ikke vet det), fordi jeg ser folk er veldig raske med å anbefale å unngå karbohydrater. Lavkarbo er i utgangspunktet ikke ønskelig med sv.dia, og ketose skal for all del unngås. Det er raske karbohydrater og sukker som er viktig å begrense. Varer med tilsatt sukker kan man med fordel utelate fra kostholdet, matvarer med naturlig sukker som melk, frukt, osv, kan man spise i begrensede mengder. Kostfiber er viktig for å stagnere blodsukkerstigningen, og dette finner man i grønnsaker som vel som ekstra grovt brød. Så å spise grovbrødskiver, samt fullkornsris og fullkornspasta i sunne mengder skal ikke være noe problem. Det å kutte alt som inneholder karbohydrater kan føre til enda mer ustabilt blodsukker, fordi man da gjerne også kutter viktige fett og kostfiberkilder som bidrar til å stabilisere blodsukkeret. Dersom man ved et godt kosthold, som inneholder riktige mengder av gode karbohydratkilder, ikke fungerer, vil man bli satt på medikamenter for å hjelpe til med reguleringen. Og ja, alt dette har jeg fått bekreftet av ernæringsfysiolog og diabeteslege.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #14 Skrevet 11. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor går du så veldig i forsvar? Du har PER DEFINISJON svangerskapsdiabetes, det er ikke noe å lure på. Det er jo nettopp derfor denne screeningen av gravide finnes, for å plukke opp slike som deg. Ikke ta det så personlig, gjør heller tiltakene som kreves for et så sunt svangerskap som mulig. Det er ikke verdens undergang! ☺️ Anonymkode: daac4...504 Hehe,ikke i forsvar... og hvorfor blir DU så provosert? Jeg laget tråden fordi jeg stiller meg spørrende.. er selv psykolog og er overhode ikke vanlig at diagnoser og diagnostiske vurderinger blir dannet på bakgrunn av en enkelt screening, uten å ta hensyn til øvrig klinikk, og hvor man ligger i forhold til cut-off.. legen mente vel bare det samme. Vel.. har nå målt daglig i 3-4 dager og ligget konsekvent under 5 ( typ 4.8,4.9..) både fastende ,samt 2 timer etter lunsj og middag(!!) ikke gjort endringer i kost. Så eneste forskjell var at jeg dagen jeg tok hos legen hadde pusset tennene først. Kan ha hatt noe å si. Viste seg også i ettertid at jeg aldri skulle hatt denne testen da jeg var normalvektig startvekt + ikke hadde sv.skaps diabetes i forrige svangerskap.. Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2021 #15 Skrevet 11. mars 2021 EmKay skrev (6 timer siden): Jeg hadde 5,3 på fastende og litt høyere etter 2t. Fikk påvist sv.dia og fikk med meg måleutstyr. I starten var alle målinger fine, og fastende har aldri vært over grensen igjen. Så jeg var selv litt i stuss på om jeg rett og slett hadde vært litt uheldig, og f.eks. spist mye usunt i forkant. Men etter hvert har målingene mine blitt mer og mer ustabil og jeg har måtte innse at diagnosen er riktig i mitt tilfelle. Tenkte også jeg kanskje kunne dele litt rundt kosthold (du vet muligens alt dette fra før, men jeg ser det er mange andre som ikke vet det), fordi jeg ser folk er veldig raske med å anbefale å unngå karbohydrater. Lavkarbo er i utgangspunktet ikke ønskelig med sv.dia, og ketose skal for all del unngås. Det er raske karbohydrater og sukker som er viktig å begrense. Varer med tilsatt sukker kan man med fordel utelate fra kostholdet, matvarer med naturlig sukker som melk, frukt, osv, kan man spise i begrensede mengder. Kostfiber er viktig for å stagnere blodsukkerstigningen, og dette finner man i grønnsaker som vel som ekstra grovt brød. Så å spise grovbrødskiver, samt fullkornsris og fullkornspasta i sunne mengder skal ikke være noe problem. Det å kutte alt som inneholder karbohydrater kan føre til enda mer ustabilt blodsukker, fordi man da gjerne også kutter viktige fett og kostfiberkilder som bidrar til å stabilisere blodsukkeret. Dersom man ved et godt kosthold, som inneholder riktige mengder av gode karbohydratkilder, ikke fungerer, vil man bli satt på medikamenter for å hjelpe til med reguleringen. Og ja, alt dette har jeg fått bekreftet av ernæringsfysiolog og diabeteslege. Takk for informativt svar:) jeg skal ha det i mente. Og så får vi bare se mtp målingene. De er foreløpig fine men hvis det samme skjer hos meg som hos deg er det jo fint det blir fulgt opp.. på den andre side er det ikke sikkert litt ustabile evt lett forhøyede målinger utover i svangerskapet er så uvanlig ( eller for den saks skyld farlige..) - for noen! kan godt tenkes at de med normale bs test også ha dette uten å da vite om det. Anonymkode: aaedc...2a0
Gjest EmKay Skrevet 12. mars 2021 #16 Skrevet 12. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Takk for informativt svar:) jeg skal ha det i mente. Og så får vi bare se mtp målingene. De er foreløpig fine men hvis det samme skjer hos meg som hos deg er det jo fint det blir fulgt opp.. på den andre side er det ikke sikkert litt ustabile evt lett forhøyede målinger utover i svangerskapet er så uvanlig ( eller for den saks skyld farlige..) - for noen! kan godt tenkes at de med normale bs test også ha dette uten å da vite om det. Anonymkode: aaedc...2a0 Kan jo oppdatere med at jeg i går ble satt på Metformin for å stabilisere blodsukkeret, med ny kontroll om to uker. Om ikke tablettene hjelper må jeg visst over på insulin. Så det var litt nedtur. Målingene mine er ikke horribelt høye, men så lenge de er over grensen ville det kunne ha påvirkning på både baby og økt risiko for svangerskapsforgiftning. Selv om jeg synes det er litt dritt at jeg nå ikke kan spise snop og digg i helgene, så prøver jeg å se positivt på det at jeg i det minste får ekstra god oppfølgning, både på diapol og kvinnneklinikken Bare gøy å få se spiren en gang eller to ekstra før fødsel 😄
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #17 Skrevet 12. mars 2021 EmKay skrev (1 time siden): Kan jo oppdatere med at jeg i går ble satt på Metformin for å stabilisere blodsukkeret, med ny kontroll om to uker. Om ikke tablettene hjelper må jeg visst over på insulin. Så det var litt nedtur. Målingene mine er ikke horribelt høye, men så lenge de er over grensen ville det kunne ha påvirkning på både baby og økt risiko for svangerskapsforgiftning. Selv om jeg synes det er litt dritt at jeg nå ikke kan spise snop og digg i helgene, så prøver jeg å se positivt på det at jeg i det minste får ekstra god oppfølgning, både på diapol og kvinnneklinikken Bare gøy å få se spiren en gang eller to ekstra før fødsel 😄 Ja ikke sant. Godt å bli fulgt opp i forhold til dette. Mine målinger er enn så lenge fine (typ 4.8 fastende) og ca samme 2 timer etter frokost og lunsj og ca litt over 5.0 2 timer etter middag. Har ikke gjort noen særlig endringer i kosthold og spiser både frukt og sjokolade innimellom som jeg føler for 😛 håper målingene holder seg .. har målt i ca en uke nå så vi får se:) Masse lykke til for deg:) sikker på at dette stabiliserer seg etter baby er ute uansett Anonymkode: aaedc...2a0
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2021 #18 Skrevet 12. mars 2021 Jeg hadde 5,3 fastende og 5,6 eller noe etter 2 timer. Ble behandlet for svangerskapsdiabetes og fulgt opp for det. Målte blodsukkeret 3 ganger daglig i en måneds tid, dersom det var mer enn to høye målinger uten forklaring på en uke skulle jeg ta kontakt. Jeg hadde to høye målinger hele måneden, med god grunn (julaften og nyttårsaften, der jeg rett og slett glemte at jeg skulle måle to timer etter begynnelsen av måltidet). Jeg fikk da beskjed om at jeg kunne måle to dager i uken. Jeg gjorde også endringer i kostholdet, som jeg tror gagnet både meg og barnet. Var bare kjekt med noen ekstra ultralyder😅 barnet var helt på snittet og født til termin, så alt gikk bra. Anonymkode: 6eed4...c98
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2021 #19 Skrevet 14. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 13.54): Du er ikke i grenseland, du har svangerskapsdiabetes. Fastende skal være under 5,3 og under 9 etter to timer. Holder med at en av de er for høye så får man diagnosen. Anonymkode: bb10d...32e Det her er jo helt feil. Lenge siden du hadde svangerskapsdiabetes ?? Du skal være under 5,3 fastende og under 6,7 etter måltid nå. Under 9 er alt for høyt! Anonymkode: 30259...056 1
Skylines Skrevet 14. mars 2021 #20 Skrevet 14. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det her er jo helt feil. Lenge siden du hadde svangerskapsdiabetes ?? Du skal være under 5,3 fastende og under 6,7 etter måltid nå. Under 9 er alt for høyt! Anonymkode: 30259...056 Hun mener sikkert på glukosetesten, ikke på de daglige målingene etter måltider. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå