AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Har en datter med diagnoser. Hun har frem til nå fått tilrettelagt undervisning, men fikk i dag et nytt vedtak om at hun skal få spesialundervisning. Datteren min er smart, ligger over gjennomsnitt på det meste, men sliter med samhold med andre barn osv. Har i tillegg en sterk skolevegring, så endel av undervisningen foregår hjemme. Hva vil endre seg i hverdagen nå? Det står at det skal en pedagog/spesialpedagog inn i undervisningen hennes. Frem til nå har hun kun hatt lærere og hjelp fra assistent. Anonymkode: 906f4...f13
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Jeg kan prøve meg på en delvis forklaring. Jeg jobber veden videregående skole, men understreker at jeg ikke er lærer. Har enten administrativ stilling. Tilrettelegging er når vanlige læreplanmål følges, men eleven kanskje får ta prøver muntlig istedet for skriftlig, får tekst opplest på prøver pga dysleksi el, får trekke seg tilbake på eget rom og jobbe med skoleoppgavene ved behov for skjerming. Elevene er søkt inn på vanlige vilkår og ikke på særskilt grunnlag som følge av diagnoser.(Dette gjelder da skoleplass på videregående) Det foreligger ikke enkeltvedtak om støtte nødvendigvis. Spesialundervisning: det KAN være at enkelte læreplanmål fokuseres på og andre tas ut av fagene. Det foreligger enkeltvedtak der det er sagt noe om hvor mange lærertimer eleven får, ofte en-til-en-undervisning , og hvor mye fagarbeider skal inn. Syns du skal sjekke om opplegget betyr at datteren sin får karakter i alle dag, eller om det i noen fag bare blir 'Ikke vurdert' og så en oppramsing av hvilke få læreplanmål hun har gjennomgått. Det vil få betydning for muligheter til senere skolegang. At det settes inn spesialpedagog tenker jeg er bra; kanskje kan det jobbes mer systematisk og vellykket med skolevegringen på denne måten. Anonymkode: 37645...4dd
Matas Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 For din datter sin del betyr det at en spesialpedagog, i samarbeid med kontaktlærer har ansvar for undervisningen og oppfølgingen av datteren din. Dette for å sikre trygge rammer rundt henne, noe som er viktig både i fht. skolevegringen, men også det sosiale. Det blir også skrevet en IOP, som kontaktlærer og spesialpedagog skriver sammen, denne IOP-en skal inneholde mål innenfor fagområdene som er nevnt i den sakkyndige vurderingen (de målene PPT har satt opp at din datter trenger ekstra behov og støtte i), her vil jeg tro at hovedvekten ligger på den sosiale kompetansen, men også at noe av det kan være mål i forbindelse med skolevegringen. Det varierer veldig ut ifra hva PPT har konkludert med. Tilrettelagt undervisning er at kontaktlærer skal tilrettelegge for den enkelte elev i klasserommet, det være seg en tilpasset lekseplan eller andre eksempler som nevnt over her. Det er når den enkelte elev ikke lenger har et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet at skolen etter samtale og i samarbeid med foreldrene, henviser eleven til PPT for en vurdering av spesialundervisning: Sitat § 5-1.Rett til spesialundervisning Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning. I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2. Angående en-til-en undervisning som er nevnt over her, er det ikke alltid tilfelle, og det bør ikke være tilfelle når et barn har spesialpedagog. Dette avhenger av ressurser, men også av spesialpedagogen selv, hvordan timene er lagt opp og hvor mange elever man har på hvert trinn. Som oftest jobber man med elevene i klassen så langt det lar seg gjøre, deretter i mindre grupper på grupperom. Når det kommer til elever med skolevegring, kan det selvsagt være annerledes da noen elever ikke vil inn i klasserommet overhodet, og andre igjen helst kun vil være sammen med en voksen. Nå kjenner jo heldigvis skolen datteren din fra før av, og skolen er gode på å gi ut god informasjon om elever med vedtak til spesialpedagogene slik at de kan legge opp evt. undervisning på best mulig måte. Hva vil endre seg i hverdagen? Barnet ditt vil forhåpentligvis få tettere oppfølging, mer struktur og bedre hjelp til å takle de utfordringene PPT mener at hun har behov for å få hjelp til. Hvis det f.eks. for det meste omhandler sosial samhandling, kan det ofte være at spesialpedagogen har eleven under oppsyn ute i friminuttene hvor mye av de sosiale misforståelsene foregår, det kan også være at spesialpedagogen har undervisning med dere hjemme hvis det er mulig, siden det er noe dere har mye av. Dere vil etter hvert få sakkyndig vurdering (hvis dere ikke har fått den enda), og deretter IOP, begge deler skal gjennomgås med dere foreldre på skolen, dere har muligens gått igjennom sakkyndig vurdering allerede ettersom vedtaket er fattet(?), som vil gi dere et bedre innblikk i hvordan skolehverdagen vil bli for datteren deres.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Tusen hjertelig takk for gode og godt forklarte svar! ❤️ Anonymkode: 906f4...f13 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå