AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Jeg bor et stykke unna pappa'n, fordi jeg måtte finne arbeid. Man skal jo kunne flytte over hele Norge for arbeid om man skal stå som arbeidssøker. Så jeg endte med å flytte 1t unna. Det blir veldig lange dager for barnet de to dagene annen hver uke, samt sent hjem en dag og tiiiidlig avgårde siste dag. Jeg har fått et barn til i senere tid og lurer på om min eldste kan gå i søsters barnehage 2 dager annen hver uke? Det er det valget eller plassere hos bonusbestefar eller lange dager. Skal sies at søsters barnehage er veldig liten og jeg prøver å få barnet på fast bosted hos meg med tiden. Hva hadde andre valgt? Anonymkode: 488bb...40c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Valgt og valgt. Spørsmålet er vel også om det i det hele tatt er mulig (lovlig) å sjonglere to barnehager. Du vil jo da ta opp to plasser til ett barn. Anonymkode: f79f7...ed3 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 Du kan høre med barnehagen, men om det er så lurt for barnet sitt sin skyld er en annen sak. Hadde ikke gjort det selv. Anonymkode: d6a8a...ecf 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan høre med barnehagen, men om det er så lurt for barnet sitt sin skyld er en annen sak. Hadde ikke gjort det selv. Anonymkode: d6a8a...ecf Du må da sikkert betale full plass også for barnehagen. Eller 50% plass dersom dem tilbyr det. Anonymkode: d6a8a...ecf
Mazarini Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Her ville jeg sett om jeg fant en eller annen annen løsning. Kan du jobbe noe redusert enkelte dager? Kan du flytte til et sted som gjør veien til barnehagen litt kortere, selv om du da får noe lengre reisevei til jobben? Søke andre jobber (ja, jeg vet det er tøffe tider, men noen jobber er det tross alt, og de kommer ikke til deg uten at du søker)? Noen andre som kan hjelpe til med henting noen dager? Jeg ville i alle fall sett etter andre løsninger her. Det høres ikke noe særlig ut å gå i to barnehager, om det nå i det hele tatt er mulig. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Jeg ville heller valgt at en av dere har samvær kun annenhver helg, eventuelt langhelg dersom det er mulig å ta fri fra jobben (enten fast eller en gang i blant), så barnet slipper den lange reiseveien til barnehage. Anonymkode: 91ba5...046 7
Arkana Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 (endret) Det er juridisk sett ingenting som tilsier at et barn ikke kan ha flere barnehageplasser, men det utbetales bare ett barnehagetilskudd for hvert barn. Hvis barnet har fulltidsplass det ene stedet og ønsker en deltidsplass det andre stedet må altså barnehage nr 2 bære hele kostnaden selv av å ha barnet ditt i sin barnehage og de går dermed med tap. Sannsynligheten for at en barnehage er villig til det er svært liten når de i stedet kan ta inn et annet barn som de får tilskudd for. I tillegg kan man jo spørre seg om det er bra for barnet ditt å måtte forholde seg til to barnehager. Ulike ansatte, ulike venner og ulikt miljø ut fra hvilken ukedag det er. For meg ville det ikke gitt den stabiliteten og kontinuiteten barn trenger og jeg ville personlig unngått dette så langt det lar seg gjøre. Uansett må du etter all sannsynlighet legge vekk muligheten for to barnehager og tenke på andre løsninger. Hvis du ikke har noen mulighet til å enten flytte, bytte jobb eller jobbe redusert må du kanskje vurdere om det i det hele tatt er mulig å ha samvær de to dagene annenhver uke det er snakk om eller om barnet da rett og slett bør være hos far og gå i sin vanlige barnehage Endret 8. mars 2021 av Arkana 1
regine Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 NEI - selvsagt skal ikke barnet gå i TO barnehager - hva iallverden tenker du med som i det hele tatt har kommet på det? All mulig diskusjon rundt hvorvidt det er lov el, er helt irrelevant - det er rett og slett ikke til barnets beste å gjøre noe sånt. Hvis samværet blir tungt pga reisevei, ja da må samværet endres og foreldrene må ta støyten hva gjelder transport etc, ikke barnet. Løsningen må jo være at den forelder som har samværet flytter nærmere barnets barnehage, mye enklere for den voksne å pendle over lengre avstander enn for barnet. 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg bor et stykke unna pappa'n, fordi jeg måtte finne arbeid. Man skal jo kunne flytte over hele Norge for arbeid om man skal stå som arbeidssøker. Så jeg endte med å flytte 1t unna. Det blir veldig lange dager for barnet de to dagene annen hver uke, samt sent hjem en dag og tiiiidlig avgårde siste dag. Jeg har fått et barn til i senere tid og lurer på om min eldste kan gå i søsters barnehage 2 dager annen hver uke? Det er det valget eller plassere hos bonusbestefar eller lange dager. Skal sies at søsters barnehage er veldig liten og jeg prøver å få barnet på fast bosted hos meg med tiden. Hva hadde andre valgt? Anonymkode: 488bb...40c Konsekvensene av å flytte langt unna, er at en må regne med mer ansvar og mindre samvær på den andre foreldrepart. Så klart ikke ungen skal gå i to barnehager. Ei heller slippe å pendle mange timer pr uke. Dere får gå over til vanlig samvær som andre i deres situasjon gjør. Slik det er nå, tilpasses barnet deres behov, ikke omvendt. Det er feil bare feil. Anonymkode: 6618c...e8b
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Å gå i to ulike barnehager kan oppleves som ekstremt belastende for barnet. Da må det forholde seg til to ulike barnegrupper, ulike sett med personale, regler, rutiner og opplegg. Lange dager i en og samme barnehage er også uheldig, men langt bedre enn å gå i to. Og ikke minst så tenker jeg at slike valg alltid bør gjøres for barnets beste, ikke som en strategi i samværsfordelingen. Anonymkode: f5a9f...32f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Mazarini skrev (2 timer siden): Her ville jeg sett om jeg fant en eller annen annen løsning. Kan du jobbe noe redusert enkelte dager? Kan du flytte til et sted som gjør veien til barnehagen litt kortere, selv om du da får noe lengre reisevei til jobben? Søke andre jobber (ja, jeg vet det er tøffe tider, men noen jobber er det tross alt, og de kommer ikke til deg uten at du søker)? Noen andre som kan hjelpe til med henting noen dager? Jeg ville i alle fall sett etter andre løsninger her. Det høres ikke noe særlig ut å gå i to barnehager, om det nå i det hele tatt er mulig. Jeg har flyttet for jobb, nærmeste var 1t unna. Det finnes ikke arbeid der barnet bor. Anonymkode: 488bb...40c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville heller valgt at en av dere har samvær kun annenhver helg, eventuelt langhelg dersom det er mulig å ta fri fra jobben (enten fast eller en gang i blant), så barnet slipper den lange reiseveien til barnehage. Anonymkode: 91ba5...046 Begge nekter en slik løsning. Jeg har spurt om 3 helger i stedet for pendle, men han nekter alt annet enn det som er nå. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Å gå i to ulike barnehager kan oppleves som ekstremt belastende for barnet. Da må det forholde seg til to ulike barnegrupper, ulike sett med personale, regler, rutiner og opplegg. Lange dager i en og samme barnehage er også uheldig, men langt bedre enn å gå i to. Og ikke minst så tenker jeg at slike valg alltid bør gjøres for barnets beste, ikke som en strategi i samværsfordelingen. Anonymkode: f5a9f...32f Skal jeg heller la barnet være hos bonusbestefar da? Anonymkode: 488bb...40c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 Jeg har som pedagogisk leder opplevd en sånn situasjon to ganger på 10 år. Det har IKKE vært til barnas beste på noen som helst måte. Men ja, det går an. Hva når barnet begynner på skolen? Anonymkode: a5b8d...e8b 3
Sunshineyellow Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 Om barnefar er vanskelig så kan du bestille en time hos familievernkontoret. Kan dere komme til en løsning som passer best for barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har som pedagogisk leder opplevd en sånn situasjon to ganger på 10 år. Det har IKKE vært til barnas beste på noen som helst måte. Men ja, det går an. Hva når barnet begynner på skolen? Anonymkode: a5b8d...e8b Derav sak og advokater i bildet nå. Her er det bedre skole, tryggere miljø enn der barnet bor. Så vi får se. Anonymkode: 488bb...40c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har flyttet for jobb, nærmeste var 1t unna. Det finnes ikke arbeid der barnet bor. Anonymkode: 488bb...40c Kan du ikke bo ved barnet og pendle en time til jobb? Det er helt vanlig med en time pendlevei (for en voksen). Anonymkode: 0e31c...f79 9
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Skrevet 8. mars 2021 Sunshineyellow skrev (7 minutter siden): Om barnefar er vanskelig så kan du bestille en time hos familievernkontoret. Kan dere komme til en løsning som passer best for barnet. Vi har prøvd veldig veldig mange runder der. Det hjelper lite når han sier en ting og gjør noe annet. Eller skriver en ting og sier noe annet. Han tar kun valg ut fra hva som er behagelig for seg selv, ikke basert på barnets beste. Anonymkode: 488bb...40c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ikke bo ved barnet og pendle en time til jobb? Det er helt vanlig med en time pendlevei (for en voksen). Anonymkode: 0e31c...f79 Da må jeg leie, mens her var det billigere og jeg fikk mulighet til å kjøpe bolig. De siste stedene jeg har leid har ikke vært bra, så kan mildt si at det er jeg lei av. Ikke ha noe fungerende bad fordi huseier ikke gidder å ordne. Eller da taket på ene stedet lakk ved regnvær. Dette var dyre boliger, likevel ikke orden. Dyrere hadde jeg ikke mulighet til å gå. Alt ordnet seg for meg ved å flytte, men jeg mangler barnet mitt og en løsning rundt det. Anonymkode: 488bb...40c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Skrevet 8. mars 2021 minister-mio skrev (33 minutter siden): Det vil aldri fungere Å ha et sted å leke 2 dager annen hver uke? Det er jo ikke snakk om 50/50. Anonymkode: 488bb...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå