Gå til innhold

Barnet mitt reagerer ikke alltid på navnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn på 2 år 2 mnd og jeg er veldig bekymret for han..han er født i uke 34..han har gått på barnehagen  siden august og han har veldig litte språk han sier go, nan na(mat på vårt språk), hei, hadde , carton,ferdig på vårt språk,  nei, no ,teler 1,2,3,4,5( men ikke alltid riktig), baby, banan og lager lyder av dyrene han ser. Når jeg sprør med sang hva sier grisen og viser han han lager riktig lyd.

Han er veldig glad i voksene og han går til alle gir klem og kos..når vi er på besøk han går ofte til de og gir klem..men når de sier navne til han han reagerer ikke..når jeg sitter ved han og sier navnet han han reagerer ikke....selvom jeg tar på han..når jeg sier navnet hans fra avstand og høyt så snur han av og til. når jeg sitter i sofa kommer han til meg og babler mye..hvis jeg ber han å kaste noen i søppel så gjør han det men ikke alltid. Hvis han hører ett lyd han lett etter stede hvor lyden kommer og han går ditt for å høre nærmere. Han er veldig glad i barne-TV..hvis jeg går ut av rommet han kommer etter meg og letter etter meg..han går av å til store bror får å få han til å løpe med han men de leker ikke mye sammen..de bare hopper på senga og løper sammen rundt huset..

Når jeg sporte dem på barnehagen i januar om hans språket sa de at de er ikke bekymret for språket men for det at han ser ut som han er i eget verden..men jeg må bare si det at siden januar han er utviklet språklig og han er mindre i egen verden. Jeg har sett at han gir kos til andre barna også..De sier at han reagerer på navnet sit ofte på barnahagen men de må kalle han 5-6 ganger..han går på ett avdeling med blanding av små og stor barn og han er den minste(det er 2 andre barn som er små og de er 3 eller blir 3 om 1-2 mnd). 
Tenkte om det er noen som har erfaring med en slik situasjon? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han er tospråklig, de bruker lenger tid før de prater. To språk som må modnes i hjernen først. Helt vanlig.

Har dere testet hørselen hans?

Anonymkode: 7dbff...f20

• Liker 13
Skrevet

Barn som snakker to språk er ofte litt seinere med språket men når de først er igang så pleier det å gå fort. Er du bekymret så sier du deg til barnehagen og får en utredning men dere kan nok la det vente en stund til.

• Liker 7
Skrevet

Enig med de over! Og lurt å sjekke hørselen for å være på den sikre siden😊 Har han vært mye forkjølet kan han ha fått væske i mellomøret feks. Men han høres ut som en fin og velfungerende to-åring syns jeg! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Språket hans alene er ikke nødvendigvis grunn til bekymring. Men det at han ikke reagerer på navnet sitt og at han ofte er i "sin egen verden", gjør at jeg tenker det er noe man burde sett nærmere på. 

Anonymkode: 9bc3f...2da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han er tospråklig, de bruker lenger tid før de prater. To språk som må modnes i hjernen først. Helt vanlig.

Har dere testet hørselen hans?

Anonymkode: 7dbff...f20

Nei det skal jeg snakke om med legen men han hører alle type lyder og følger etter dem..

AnonymBruker
Skrevet

Når han gjør / lager noe. Ønsker han å vise det til andre da?

Når du skal vise han noe ved å peke. Ser han der du peker, eller ser han på fingeren din?

Peker han?

Hva tenker barnehagen?

Anonymkode: fe9e4...cb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når du skal vise han noe ved å peke. Ser han der du peker, eller ser han på fingeren din?

Peker han?

Hva tenker barnehagen?

Ikke alle barnehager har erfaring med autisme og kan derfor si at det ikke er noe å bekymre seg for.

Ts, lytt etter magefølelsen din, en ekstra kontroll av gutten er bedre enn ingen kontroll.

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 52570...a77

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Språket hans alene er ikke nødvendigvis grunn til bekymring. Men det at han ikke reagerer på navnet sitt og at han ofte er i "sin egen verden", gjør at jeg tenker det er noe man burde sett nærmere på. 

Anonymkode: 9bc3f...2da

Nei også det som gjør meg bekymret er at han Reagerer ikke når vi sier navnet hans..jeg sitter ved siden av han sier navnet hans 5-6 ganger tar på han for å få øyekontakt han rister hode av og til og av og til han reagerer ikke..noen ganger jeg sier navnen han og ber han å kasta en søppel han gjør det..

AnonymBruker
Skrevet
SMmama skrev (4 minutter siden):

Nei også det som gjør meg bekymret er at han Reagerer ikke når vi sier navnet hans..jeg sitter ved siden av han sier navnet hans 5-6 ganger tar på han for å få øyekontakt han rister hode av og til og av og til han reagerer ikke..noen ganger jeg sier navnen han og ber han å kasta en søppel han gjør det..

Rister han noen ganger med bein og armer?

Er han interessert i andre barn?

Holder han seg for ørene hvis det er for mye støy rundt han?

Peker han?

Hvordan lek leker han?

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Barn som snakker to språk er ofte litt seinere med språket men når de først er igang så pleier det å gå fort. Er du bekymret så sier du deg til barnehagen og får en utredning men dere kan nok la det vente en stund til.

Feil. Barn med to språklig pleier å være sterkt i språket - tidlig til mange ting. 

Anonymkode: 79d20...9b1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Peker han?

Hva tenker barnehagen?

Når vi peker til noen sted eller noe  ting han ser på tingen. peker veldig lite..han har gjort det 1-2 ganger men hvis han sitter og ser på bok når jeg peker han peker etter meg..av og til jeg ser at han sitter og peker selv på bilder i boka..

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rister han noen ganger med bein og armer?

Er han interessert i andre barn?

Holder han seg for ørene hvis det er for mye støy rundt han?

Peker han?

Hvordan lek leker han?

Nei han rister ikke med armene eller beina..1 mnd siden jeg kunne si nei han var ikke interessert men nå ser jeg at han går og gir klem til de 1-2 andre barna og babler til dem..og idag vi var ute og jeg så at han gikk til det stede hvor andre barna var..barnehagen har sagt at han går og leker ved siden av de..

Skrevet
SMmama skrev (Akkurat nå):

Nei han rister ikke med armene eller beina..1 mnd siden jeg kunne si nei han var ikke interessert men nå ser jeg at han går og gir klem til de 1-2 andre barna og babler til dem..og idag vi var ute og jeg så at han gikk til det stede hvor andre barna var..barnehagen har sagt at han går og leker ved siden av de..

Han holder ikke ørene sine når det er mye støy..

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt var sen med å snakke, veldig mye senere enn sine to søstre. Han hadde relativt lite språk når han var 2 år, det løsnet når han var ca 2,5. Han var også ganske stor før vi følte han reagerte på navnet sitt og før vi følte at han forstod hva vi sa. Han hadde egne ord på endel ting. I sommerferien når han var drøyt 2,5 år løsnet det og vi følte vi leverte en annen gutt i barnehagen. Når han var to mente pedleder at han ikke hadde så godt samspill, og at han hadde liten språkforståelse. Når han var tre år mente pedleder (en annen) at han hadde svært godt samspill og at han hadde god språkforståelse og et ganske stort vokabular. Nå er han 6 år og har fremdeles noen talefeil. Men han et defintivt ikke noe sen på språkutvikling. 
Poenget mitt er at noen barn er senere enn andre. Om du i tillegg snakker et annet språk til han så har han mye å fordøye. 
Men sjekk hørselen hans. 

Anonymkode: f1761...d32

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vår gutt var sen med å snakke, veldig mye senere enn sine to søstre. Han hadde relativt lite språk når han var 2 år, det løsnet når han var ca 2,5. Han var også ganske stor før vi følte han reagerte på navnet sitt og før vi følte at han forstod hva vi sa. Han hadde egne ord på endel ting. I sommerferien når han var drøyt 2,5 år løsnet det og vi følte vi leverte en annen gutt i barnehagen. Når han var to mente pedleder at han ikke hadde så godt samspill, og at han hadde liten språkforståelse. Når han var tre år mente pedleder (en annen) at han hadde svært godt samspill og at han hadde god språkforståelse og et ganske stort vokabular. Nå er han 6 år og har fremdeles noen talefeil. Men han et defintivt ikke noe sen på språkutvikling. 
Poenget mitt er at noen barn er senere enn andre. Om du i tillegg snakker et annet språk til han så har han mye å fordøye. 
Men sjekk hørselen hans. 

Anonymkode: f1761...d32

Du husker ikke hvor gammel Han var når han reagerte på navnet sitt?var  det at du satt ved han og så på han og sa navnet hans men han reagerte ikke? Jeg skal sjekke hørselen hans takk at du delte erfaringen ditt❤️

Skrevet (endret)
SMmama skrev (14 timer siden):

Du husker ikke hvor gammel Han var når han reagerte på navnet sitt?var  det at du satt ved han og så på han og sa navnet hans men han reagerte ikke? Jeg skal sjekke hørselen hans takk at du delte erfaringen ditt❤️

Endret av SMmama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...