AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Skrevet 8. mars 2021 Om man skal kjøpe ut samboer ved brudd, er det da lettere å få lån til å kjøpe ut samboer enn om vi selger og jeg skal kjøpe meg mitt eget? Tenker da på mer lån slik at jeg kan kjøpe han ut, og sette vårt felles lån på meg. Gjetter at huset er verdt ca 1,6 mill mer enn vi har i lån. Så at jeg da får ca 800 000 kr fra banken for å kjøpe han ut + at hele lånet vi allerede har da blir overført til meg. Summen på mitt lån blir da mye høyere enn jeg ville fått alene, men håper at de ikke følger de vanlige utlåns reglene når man allerede eier 50% av huset. Eller må jeg isåfall ha kausjonist? Kan han være vanskelig å nekte meg å kjøpe, slik at huset må selges på åpent marked? Og om vi da legger det ut, og jeg får kjøpt- må jeg da betale dokumentavgift igjen. Og må jeg det om jeg får kjøpt ut samboer? Anonymkode: b61e3...314
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #2 Skrevet 8. mars 2021 Du vil uansett ikke få låne mer enn banken mener er forsvarlig ut fra din inntekt og EK. Dersom dere har vært folkeregisteret på felles adresse i minst to år eller har felles barn kan den som overtar felles bolig slippe dokumentavgift. Anonymkode: c6a42...133 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Skrevet 8. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du vil uansett ikke få låne mer enn banken mener er forsvarlig ut fra din inntekt og EK. Dersom dere har vært folkeregisteret på felles adresse i minst to år eller har felles barn kan den som overtar felles bolig slippe dokumentavgift. Anonymkode: c6a42...133 Dette stemmer. Hva har du i inntekt? Har du bil? Hvor mange barn? Skal dere ha barna 50/50? Har du studielån eller annen gjeld? Anonymkode: 18c70...453 2
Million Skrevet 8. mars 2021 #4 Skrevet 8. mars 2021 Du vil ikke få mer lån enn de vanlige reglene tilsier. Du må ha 15% i egenkapital, og litt avhengig av hvor mye du har i årsinntekt kan man få OPPTIL 5 ganger inntekten i lån. Dette er lån totalt sett, og inkluderer studielån, billån, kredittgjeld osv. Tjener man ikke så bra, får man kanskje bare 3 eller 4 ganger inntekten, for man skal tross alt ha igjen penger til å leve for, mat og diverse, etter at boligutgiftene er betalt. Du nevner ikke et ord om hva du tjener i året i innlegget ditt, så ingen kan si noe til eller fra om du passer innenfor regelverket. Men det er ingen unntak fra reglene bare fordi dere har eid boligen sammen. Du får ikke noe mer i lån av den grunn, fordi du skal kjøpe ut en eks. Det hadde jo i så fall vært tidenes smutthull, hvor alle kunne late som de var samboere på papiret ett år eller to, og så bedt om mye større lån enn de normalt ville fått fordi det liksom ble et "brudd". 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Skrevet 8. mars 2021 Million skrev (3 minutter siden): Du vil ikke få mer lån enn de vanlige reglene tilsier. Du må ha 15% i egenkapital, og litt avhengig av hvor mye du har i årsinntekt kan man få OPPTIL 5 ganger inntekten i lån. Dette er lån totalt sett, og inkluderer studielån, billån, kredittgjeld osv. Tjener man ikke så bra, får man kanskje bare 3 eller 4 ganger inntekten, for man skal tross alt ha igjen penger til å leve for, mat og diverse, etter at boligutgiftene er betalt. Du nevner ikke et ord om hva du tjener i året i innlegget ditt, så ingen kan si noe til eller fra om du passer innenfor regelverket. Men det er ingen unntak fra reglene bare fordi dere har eid boligen sammen. Du får ikke noe mer i lån av den grunn, fordi du skal kjøpe ut en eks. Det hadde jo i så fall vært tidenes smutthull, hvor alle kunne late som de var samboere på papiret ett år eller to, og så bedt om mye større lån enn de normalt ville fått fordi det liksom ble et "brudd". Ja, det er sant, hadde nok blitt utnyttet den muligheten 😂🙄 Da ligger jeg dårlig an, for totalt kommer evt lånet mitt på ca 4,4 mill. Inntekt på kun 470 000. Ingen andre lån, ingen bil. Men leier ut sokkel til 10 000 i måneden, det hjelper nok. Godkjent utleie. Men mamma sier hun kan kusjonere på det jeg ikke får i lån. Altså ikke på hele lånet. Anonymkode: b61e3...314
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Skrevet 8. mars 2021 Har regnet på det, og med lån, faste kostnader som kommunle utgifter, forsikringer og mat++++ så har jeg ingen problemer med å klare det. Men hjelper vel ikke om banken tror jeg skal misligholde lånet.... Anonymkode: b61e3...314
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er sant, hadde nok blitt utnyttet den muligheten 😂🙄 Da ligger jeg dårlig an, for totalt kommer evt lånet mitt på ca 4,4 mill. Inntekt på kun 470 000. Ingen andre lån, ingen bil. Men leier ut sokkel til 10 000 i måneden, det hjelper nok. Godkjent utleie. Men mamma sier hun kan kusjonere på det jeg ikke får i lån. Altså ikke på hele lånet. Anonymkode: b61e3...314 Du kommer nok ikke til å få låne over fire mill med en inntekt på under 500 000 kr. Tror ikke du får låne mer enn 2 mill jeg. Hvor mye egenkapital har du? Alternativet er at moren din kjøper seg inn i leiligheten. Anonymkode: 0a49b...a16 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du kommer nok ikke til å få låne over fire mill med en inntekt på under 500 000 kr. Tror ikke du får låne mer enn 2 mill jeg. Hvor mye egenkapital har du? Alternativet er at moren din kjøper seg inn i leiligheten. Anonymkode: 0a49b...a16 Så du tror ikke hun får være kausjonist? Hun tjener ikke bra heller, men har nedbetalt leiligheten sin. Og regner de ikke utleieinntekten som lønn nærmest, husker de sa at de tok med for 10 måneder i året....?! Så det blir da 100 000 skattefritt. Om hun evt får kjøpe seg inn, kan.jeg da bare kjøpe henne ut om noen år, uten å betale dokumentavgift selv om hun da ikke har bodd der? Og må hun da skatte av det hun evt går i + om verdien stiger? Jeg har ikke mer egenkapital enn min del av huset som er ca 800 000, tror verdien er ca 1,6 mer enn lånet. Og ca 300 000 i sparekonto. Ingen andre verdier som bil eller no sånt... Hadde aldri sett meg noe brudd, så har ikke satt meg inn i sånt 😐 Anonymkode: b61e3...314
newman01 Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: lån, faste kostnader som kommunle utgifter, forsikringer og mat Kan jo bli litt trangt om jeg har tolket verdiene og tallene dine riktig, med 4,4 mill i lån og litt renteøkning. 470'000 gir vel omtrentlig 31'000 i utbetaling i måneden? 23 minutter siden, AnonymBruker said: ikke mer egenkapital enn min del av huset som er ca 800 000, tror verdien er ca 1,6 mer enn lånet. Mye enklere å forstå om du skriver at boligen er verdt 6 mill, og at dagens lån er... 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Skrevet 8. mars 2021 Kausjonist hjelper vel bare om man mangler egenkapital, problemet ditt er vel også at banken mest sannsynlig kommer til å reagere på betalingsevne? Anonymkode: ab62f...827 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Skrevet 8. mars 2021 Den planen der kan du rett og slett glemme. Anonymkode: c6a42...133 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Skrevet 8. mars 2021 Kausjonist kausjonert enten kun på egenkapital eller på hele lånet i sin helhet. Det høres dessverre ut som om du har for høye forhåpninger angående det å sitte igjen med huset. Husk at du må kunne klare deg ved renteøkning også! For å være helt ærlig, jeg hadde aldri i livet turt å sitte med såpass høyt lån som det, selv om banken var villig, spesielt ikke med barn i bildet..! Har du satt deg inn i konsekvensene av hvor jævlig alt kan gå om verdensøkonomien går deg imot og du blir sittende der alene uten mulighet til å betale? Et annet viktig spørsmål: har du virkelig behov for et stort hus for bare deg og barnet? Anonymkode: 18c70...453
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Skrevet 8. mars 2021 newman01 skrev (5 timer siden): Kan jo bli litt trangt om jeg har tolket verdiene og tallene dine riktig, med 4,4 mill i lån og litt renteøkning. 470'000 gir vel omtrentlig 31'000 i utbetaling i måneden? Mye enklere å forstå om du skriver at boligen er verdt 6 mill, og at dagens lån er... Håper det er leeenge til renta er såpass høy! Men som sagt så har vi også skattefri utleie i sokkel til 10 000 i måneden. Så om jeg så må betale 23 000 på lånet så har jeg uansett 18 000 igjen til alt annet. Anonymkode: b61e3...314
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Skrevet 8. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Håper det er leeenge til renta er såpass høy! Men som sagt så har vi også skattefri utleie i sokkel til 10 000 i måneden. Så om jeg så må betale 23 000 på lånet så har jeg uansett 18 000 igjen til alt annet. Anonymkode: b61e3...314 Med ustabil verdensøkonomi som den er i dag, så er det likevel viktig å ha høyde for verst tenkelig utfall. Anonymkode: 18c70...453 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Håper det er leeenge til renta er såpass høy! Men som sagt så har vi også skattefri utleie i sokkel til 10 000 i måneden. Så om jeg så må betale 23 000 på lånet så har jeg uansett 18 000 igjen til alt annet. Anonymkode: b61e3...314 Til kommunale avgifter, forsikringer, strøm og oppvarming, vedlikehold, bilhold, mat, klær, møbler og interiør, vaskemidler, telefon, div abonnement, ferie og fritid, eventuelt barnehage/Sfo osv osv... Hvordan ser budsjettet ditt ut i dag? Anonymkode: c6a42...133 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Skrevet 8. mars 2021 Dette høres dessverre fullstendig urealistisk ut, TS. Jeg tjener 850 000, og banken var meget skeptisk til å la meg sitte med 3,9 i lån med 10,000 i utleieinntekt (har nå 1,8 i lån og er veldig fornøyd med det, ingen utleie). Anonymkode: 04e5d...945 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå