Gå til innhold

Ung jente banket og terrorisert av gjeng i ett år

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

madia har flere ganger dekket denne saken. Jenta på 16 har gjentatte ganger blitt utsatt av grov vold fra en gjeng siden november 2001.

Siste uke ble hun bortført, banket opp og forsøkt voldtatt

bare les.. / fra VG i dag

"Bortført og banket opp

Voldsalarmen hjalp ikke Siri Bjerkeseth (16). Onsdag skal hun ha blitt bortført fra skolen og mishandlet av tre gutter.

I februar sto familien Bjerkeseth fra Manglerud i Oslo frem på TV2-nyhetene og fortalte at de måtte hyre inn privat livvakt for å trygge datteren Siris tilværelse.

Flere ganger hadde hun blitt truet av en ungdomsgjeng, etter at 16-åringen nektet dem adgang til bursdagsfesten sin i november i fjor.

Sist uke ble to av guttene dømt i denne saken. Onsdag skal Siri ha blitt lempet inn i en bil av tre gutter i skoletiden, slått og sparket i hodet og magen, og deretter dratt ut av bilen i området ved Østensjøvannet. Der skal mishandlingen av 16-åringen ha fortsatt. Hun skal også ha blitt utsatt for voldtektsforsøk.

Hjernerystelse

Først da de tre guttene hørte rop fra Siris skolekamerater som var på leting etter henne, skal de ifølge Bjerkeseth ha løpt sin vei.

Siri kom seg tilbake på skolen på egenhånd, og ble umiddelbart kjørt til Legevakten, der hun ble natten over.

Heldigvis pådro hun seg ingen indre skader - «bare» ribbensbrudd, hjernerystelse, forslått mageregion og store blåmerker i ansiktet.

- Jeg gjenkjente guttene fra mai i år. Da ble jeg også banket opp, skåret opp og trakassert.

Siden har det ikke skjedd noe før nå, sier Siri, som har gått med voldsalarm siden februar. Den hjalp henne ikke denne gang:

- Alt skjedde så raskt. Jeg rakk ikke å trykke på knappen før det var over.

Guttene skal ha vært både av norsk og utenlandsk opprinnelse.

- Rystet

Siri Bjerkeseth hadde så vondt i hodet i går kveld at hun ikke orket å snakke så lenge med VG.

Foreldrene er rystet etter hendelsen, og håper nå at politiet finner frem til gjerningsmennene.

- Jeg tror dessverre ikke at trakasseringen av Siri vil ta slutt. Hver gang vi tror det er over, skjer noe nytt. Nå har det vært stille og rolig siden i mai - og så skjer altså dette, sier Margrethe Bjerkeseth.

VG forsøkte sent i går kveld å komme i kontakt med ledelsen ved Manglerud videregående skole, uten å lykkes. "

(VG 27.09.02 kl. 07:07)

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1338561

----

her er tidligere hendelser vedrørende samme jente / fra Nettavisen

"Rømmer landet før 17. mai

Av: Kjetil Mæland 16. mai 13:19

I et halvt år har Siri Bjerkeseth (16) blitt truet på livet og banket opp av en Oslo-gjeng. Familien våger ikke å ha jenta i Oslo på 17. mai. Nå er hun sendt ut av landet.

Siden november i fjor har 16 år gamle Siri Bjerkeseth blitt svidd med syre, stukket med glasskår og truet med kniv og pistol. Gjentatte ganger har ungdommer ventet på henne utenfor huset, på skolen og når hun har reist til og fra venner.

På nasjonaldagen tør ikke foreldrene å ha sin datter i Oslo. Derfor er hun sendt til utlandet.

Gjorde en «feil»

– Mange mennesker samlet på et sted er ikke trygt for oss. Da ser ingen om det skjer noe. Disse menneskene angriper så plutselig at man aldri får tid til å reagere, sier Margrethe Bjerkeseth til Nettavisen.

– Situasjonen er håpløs. Hun har kommet oppi et rottereir som ingen trodde fantes.

«Feilen» som Siri Bjerkeseth gjorde var å nekte en flerkulturell ungdomsgjeng å komme inn på bursdagsfesten hennes 3. november i fjor. Gjengen truet med pistol, kniv og balltre, og skrudde av hengslene på inngangsdøren, men Siri jaget ungdommene vekk. Samtidig anmeldte hun dem for trusler, skriver Osloposten.

Lar seg ikke knekke

– Hun var ikke redd for dem overhodet. Det har kanskje virket veldig nedverdigende for dem. Jeg tror det trigger gjengen at hun fremdeles står oppreist, sier moren.

Siden da har 16-åringen levd med trusler fra gjengen. 15. desember fikk hun en kniv mot strupen og ble truet til å trekke anmeldelsen. Noen dager senere møtte et tredvetalls ungdommer opp på skolen, og Siri ble truet med pistol. Sist gang – 8. mai i år – ble hun slått ned og stukket med glasskår. Også da ble hun bedt om å trekke anmeldelsene.

16-åringen har nektet å la seg knekke av ungdomsgjengen. Hun har anmeldt flere av episodene.

Leide livvakter

Foreldrene har leid livvakter til datteren og bedt politiet om hjelp. Så langt har det ikke gjort henne tryggere.

– Hvis man ikke skal kunne leve i Norge uten å føle seg trygg, har vi gjort noe feil. Folk må ha respekt og toleranse for hverandre. Dette har ikke noe å gjøre med rase. Siri har mange venner av utenlandsk opprinnelse. Dette er en håpløs situasjon. Hun har kommet oppi et rottereir som ingen trodde fantes.

– Full etterforskning

Fungerende stasjonssjef Inge Sundeng ved Manglerud politistasjon sier til Osloposten at saken blir etterforsket for fullt.

– Vi har full etterforskning på hendelsene etter bursdagsselskapet. I forrige uke var vi ute og sikret åstedet (etter episoden 8. mai, red. anm.), vi vil også få Siri til å beskrive jenta som slo henne for en polititegner, sier Sundeng.

Han sier at politiet tar saken alvorlig, men at politiet ikke har ressurser til å følge hvert enkelt voldsoffer."

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=2&item=214560

Saken har blitt tatt opp av TV2 to ganger i vnter og vår

Overskriften er endret, en benevnelse er tatt vekk også i forteksten, da dette ikke hadde sammenheng med artikkelen det henvises til.

Rasistiske undertoner vil vi ikke ha på KG - du kan lese mer her:

http://www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#26

Tusenfryd - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*kremt*

"Guttene skal ha vært både av norsk og utenlandsk opprinnelse."

ettersom du gjør et lite poeng ut av at det dreier seg om en pakistansk gjeng i din overskrift vil jeg bare minne deg på hva som stod i den artikkelen du refererer til.

har du ellers noen synspunkter på dette, utover å gjengi avisene?

dette viser vel at det ikke er så enkelt å nå igjennom hos det norske politi, som man kanskje hadde trodd. her må det gjøres noe, slik at politiet i fremtiden tar folk på alvor når de opplever slike ting, og faktisk er i reell fare. denne saken har mange likhetspunkter med kvinner som er på flukt fra voldelige partnere. mange av disse blir også møtt med en mer eller mindre likegyldig holdning fra de som skal beskytte oss når liv og helse er i fare. håper det ikke er nødt til å gå flere liv med før myndighetene er seg sitt ansvar bevisst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har det kommet inn mange innlegg av denne sorten. Leonard, jeg tillater meg å tvile på dine motiver for et slikt innlegg.

Er det jenta du tenker på her? Jeg tror ikke det.

Saken er alvorlig nok, det kan ingen være i tvil om.

Men er det dette du tenker på? Eller er det en måte å nøre opp om fremmedhat på?

Det tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett nasjonalitet som har gjort dette eller gjør dette, så har i alle fall den jenta blitt truet, plaget, banket og terrorisert.

OG det er f.........så galt.

Det som skremmer meg mest er at politi og myndigheter ser ut til å ta dette med knusende ro.

Det komfram på tv i kveld at politiet mener hun overdriver, er pr kåt og at det ikke har skjedd noe.

Skal jenta få livet ødelagt og må hun ligge mørbanka i en blodpøl før det blir gjort noe.

De eneste som kan gjøre noe gjør ikke en dri..................

Hva skal politiet forsvare seg med hvis den dagen kommer og disse ungdommene klarer å fullføre det de har i tankene.

Det nytter ikke å komme med en unnskyldning og en rosekvast på døra.

Gjør heller politiet medskyldige i forbrytelsen når det er så åpenlyst som denne saken er og de ikke i det hele tatt løfter en finger.

Når de får større ansvar , så er det ikke så gøy å sitte på politistasjonen som forbaskede paragrafryttere.

Så lenge ingen stopper disse guttene, så vil de holde på.

åååååååååå jeg blir sååååååååååååå sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg sier det er på tide at foreldrene eller noen andre tar loven i egne hender før denne jenta blir drept :-?

Politiet tar det tydeligvis ikke alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny
Nesten så jeg sier det er på tide at foreldrene eller noen andre tar loven i egne hender før denne jenta blir drept  :-?  

Politiet tar det tydeligvis ikke alvorlig.

Hei Vinga :D

Dette er mildt sagt en jævlig sak og det kan være farlig om at foreldrene bruker borgerværn.Den gjengen består mest av pakistanere og få tall norske,de som er av pakistansk avstamming vil kontakte det pakistanke miljø og så kan det gå ille ut over jentas familie.de kan i værste fall bli drept fordi de vil føle at deres ære er på spill hvis de blir banket opp ungene deres.

hilsen

indianlady :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner mange norske gutter som er opptatt av å redde æren sin, også, jeg da... synes det er litt generalisering ute og går over her, men jeg tar kanskje feil??!

En drittsekk er en drittsekk uansett farge, eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dette er mildt sagt en jævlig sak og det kan være farlig om  at foreldrene bruker borgerværn.Den gjengen  består mest av pakistanere og få tall norske,de som er av pakistansk avstamming vil kontakte det pakistanke miljø og så kan det gå ille ut over jentas familie.de kan i værste fall bli drept fordi de vil føle at deres  ære er på spill hvis de blir banket opp ungene deres.

Dette med ære er noen rare greier. Kjeltringenes familie vil angripe jentas familie fordi de banker deres barn. Som i første omgang har banket jenta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig md leonard//Bjørn/Terje/Waco etc osv jeg, borsett fra det med pakistanere, da det ER nordmenn med også!.... :wink:

Bur dem inne, det er jo hold for det: Deter jo VEDLIG stor fare for gjentagelse!.... Få dem vekk fra gata! Inn i varetekt og hold dem der til straffesaken kommer opp om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gjengen består av både nordmenn og innvandrere.

Synes at man må slå ned på gjengen, ikke på hudfargen her.

Saken er stygg! Jenta er 16 år og får ødelagt noen av de beste årene i livet. Det kan da for pokker ikke være så vanskelig å ta denne gjengen?

Derimot er det lett å slippe dem løs etter noen måneder i fengsel (for de som ikke er for unge).

Så vidt jeg vet begynte dette da jenta nektet å slippe gjengen inn på bursdagsfesten sin og de svarte med å smadre hele hjemmet hennes. Hva slags samfunn er det vi lever i?

Har ikke medlemmene av denne gjengen foreldre eller?

Det er jammen på tide at mødre og fedre begynner å sette grenser for barna sine. Gi dem verdier og lære dem om konsekvenser og empati!

Når jeg får barn skal jeg flytte på landet slik at de får EKTE verdier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...