Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ringer meg gjerne 2 eller 3 ganger i uken, selv om jeg er sykemeldt, mye pga arbeidsmiljø og behov for å stresse ned pga overbelastning over tid. Opplever det som stressende at sjefen har ringt omtrent annenhver dag siden jeg ble sykemeldt. Er det ikke mest normalt med et dialogmøte etter 4 uker?

Forstår en samtale i starten, hvor man avklarer at man har fått sykemelding og er arbeidsufør. Og kan hjelpe til med arbeid man etterlater seg, og kanskje gjøre det lettere for kollegaer. Men flere ganger i uken, med oppdateringer fra arbeidsplass og stadig spørsål om ditt og datt, føles som jeg er på hjemmekontor.Har prøvd å ikke svare ett par ganger, da blir det bare enda verre. Sjefen sender også melding, så jeg ikke slipper unna, hvis jeg ikke svarer. "Når kan du prate på telefon, gi meg et tidspunkt".

Er dette vanlig? Og noen som vet hva rettighetene mine er?

Anonymkode: 5ad1d...18a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva rettighetene er men tror i utgangspunktet at selv om man er sykemeldt så har sjefen rett på dialog osv. Man kan jo tilogmed bli bedt om å være på jobb bare ikke gjøre arbeidsoppgaver etter hva jeg har skjønt.. 

Men, for meg høres det ikke vanlig ut, jeg har ikke opplevd det samme. Når jeg har vært sykemeldt har ikke sjefen ringt meg med mindre det har vært helt krise og de har måttet ha svar på et spm og selv da har sjefen beklaget veldig å "forstyrre" når jeg er syk. Når har ikke jeg vært langtids-sykemeldt noen gang da så vet ikke om det hadde vært annerledes.

Anonymkode: 94daf...86b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke hva rettighetene er men tror i utgangspunktet at selv om man er sykemeldt så har sjefen rett på dialog osv. Man kan jo tilogmed bli bedt om å være på jobb bare ikke gjøre arbeidsoppgaver etter hva jeg har skjønt.. 

Men, for meg høres det ikke vanlig ut, jeg har ikke opplevd det samme. Når jeg har vært sykemeldt har ikke sjefen ringt meg med mindre det har vært helt krise og de har måttet ha svar på et spm og selv da har sjefen beklaget veldig å "forstyrre" når jeg er syk. Når har ikke jeg vært langtids-sykemeldt noen gang da så vet ikke om det hadde vært annerledes.

Takk for svar. 

Jeg aner heller ikke skjønner du, første gang jeg er langtidssykemeldt. Bare litt forundret over prosessen, håper noen andre kan si noe om erfaringene sine, de som har vært langtidssykemeldt.

Anonymkode: 5ad1d...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, uavhengig av rettigheter osv, kan du forsøke å si ifra om hva du har behov for her? Send mail eller ring til sjefen og forklar at du er veldig syk nå og du har ikke overskudd til å svare på telefonsamtaler angående jobb akkurat nå. Si at du gjerne avtaler et møte om 4 uker feks for å snakke om veien videre, men at akkurat nå er du for syk til telefonsamtaler angående jobb.

Tenker du bare må sette grenser og se hva som skjer. Det er iallfall ikke sånn at du ikke har lov å forsøke på dette :) En av grunnene til overbelastning er jo ofte en kombinasjon av at man ikke klarer å sette grenser, og sjefer/kollegaer som tråkker over grenser eller ikke klarer å regulere hva som er normalt press på andre. 

Blir det mye pushback fra sjefen og du føler du klarer det kan du vurdere å si at mail er ok og at du kan bruke 1 time 1 fast tid i uken på å se om det er noen kritiske spm du kan svare på på mail. Synes ikke du skal foreslå dette fra starten da, men bare en tanke om du feks har en stilling der det er vanskelig for arbeidsplassen å plutselig miste deg fullstendig..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spørs om man er sykemeldt 100% eller gradert. Er man sykemeldt 100% kan man ikke bli bedt om å være på jobb.

Anonymkode: bcf0e...e88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er visst noen regler om at sjefen skal ringe sykmeldte etter ca 2-3 dager. Men vet ikke hvor ofte etter det.

Anonymkode: e7fdd...459

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å sende mine ansatte en sms eller en kjapp telefon 2-3 ganger i uken for å høre hvordan det går med dem. Altså bare en vennlig oppfølging for å vise at jeg bryr meg.

Men vi er et lite firma og er veldig tett med hverandre, med veldig flat struktur. Så det oppleves kanskje mer krevende/invaderende om man jobber i et større firma med brattere hirarki, der leder er fjernere fra deg..?

Ville kanskje svart at «jeg er ikke i form til å ta stilling til jobben om dagen, så hvis det ikke det er noe som haster, så kan vi kanskje ta en prat Onsdag om en uke?»  Da er du tydelig om at du behøver avstand, men du er samtidig litt tilbudssiden. Ikke rent avvisende.

Anonymkode: 7e050...228

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er vgs elev, og det funker vel litt som gruppearbeid? Når den ene er syk, og jeg har ansvaret for gruppa, (eller jeg tar ansvaret fordi ingen gjør det), så er det vanlig at jeg tar kontakt med den som er syk for oppdateringer og slikt. Kommer selvsagt an på sykdommen, er han/hun sengeliggende forstyrrer jeg vel helst ikke. Kommer an på sykdommen. 

Anonymkode: a0782...461

AnonymBruker
Skrevet

Er vgs elev, og det funker vel litt som gruppearbeid? Når den ene er syk, og jeg har ansvaret for gruppa, (eller jeg tar ansvaret fordi ingen gjør det), så er det vanlig at jeg tar kontakt med den som er syk for oppdateringer og slikt. Kommer selvsagt an på sykdommen, er han/hun sengeliggende forstyrrer jeg vel helst ikke. Kommer an på sykdommen. 

Ikke sammenlignbart.

Anonymkode: c0359...122

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pleid å sende mine ansatte en sms eller en kjapp telefon 2-3 ganger i uken for å høre hvordan det går med dem. Altså bare en vennlig oppfølging for å vise at jeg bryr meg.

Men vi er et lite firma og er veldig tett med hverandre, med veldig flat struktur. Så det oppleves kanskje mer krevende/invaderende om man jobber i et større firma med brattere hirarki, der leder er fjernere fra deg..?

Ville kanskje svart at «jeg er ikke i form til å ta stilling til jobben om dagen, så hvis det ikke det er noe som haster, så kan vi kanskje ta en prat Onsdag om en uke?»  Da er du tydelig om at du behøver avstand, men du er samtidig litt tilbudssiden. Ikke rent avvisende.

2-3 ganger i uken når man er syk = mas. Skjerp deg. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leder er pliktig til å ringe sykemeldte ansatte på ukentlig basis. 

Anonymkode: 8e0c6...8ea

AnonymBruker
Skrevet

Hver dag! Ringte og prøvde å gi meg dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 7d6d4...9bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri. Jeg måtte ringe sjefen. Utrolig sårende, og førte nok til at formen ble enda verre. Hadde elsket det om sjefen ringte meg 2-3 ganger i uka.

Anonymkode: 3e165...328

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke sammenlignbart.

Tja, det er jo det. Ligger mye mer ansvar i en jobb enn i et gruppearbeid på skolen. Man har dårlig arbeidsmoral om man ikke prøver å vise at man vil tilbake til jobb når man blir frisk. Gode indikatorer på det er når man er villig til å samarbeide på telefon så sant man klarer det og sykdommen ikke er ille nok til å ikke kunne klare det.

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 88453...134

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, det er jo det. Ligger mye mer ansvar i en jobb enn i et gruppearbeid på skolen. Man har dårlig arbeidsmoral om man ikke prøver å vise at man vil tilbake til jobb når man blir frisk. Gode indikatorer på det er når man er villig til å samarbeide på telefon så sant man klarer det og sykdommen ikke er ille nok til å ikke kunne klare det.

Nei, er man sykemeldt skal man ikke involveres i oppgavene slik du beskriver. Spesielt ikke om man er sykemeldt pga stress slik som TS. 

Anonymkode: 88453...134

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aldri

Anonymkode: 286a9...77f

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sykemeldt gradert siden i august og ingen fra arbeidsgiver har ringt en eneste gang. 

Anonymkode: 750e7...ab4

• Hjerte 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Sjefen din er pålagt og ringe,for å følge deg opp.

Det handler om å bry seg,jeg ringer 1 til 2 ganger i uka.  Dette for å høre hvordan det går og informere om den sykmeldte lurer på noe .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da hadde ihvertfall jeg blitt stressa. Du har ikke tenkt tanken at maset ditt kan gjøre så den ansatte ikke får ro til å bli frisk igjen da? 

Anonymkode: b1476...1a5

• Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...