AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Del Skrevet 8. mars 2021 Min fastlege er i permisjon for å fullføre spesialiteten innenfor allmennmedisin. Som vikar har jeg en kvinne, ung, typ 2. året som lege, og vi har ikke god kjemi. Hun smiler ikke, forsikrer/betrygger meg ikke om ting, og henviser meg til blodprøver uten en videre plan - jeg måtte spørre selv om hun sendte henvisningen til gynekologen på bakgrunn av prøvesvarene eller hva, for vi har jo prøvd i 1 år uten hell og skal jo henvises videre "uansett", men det måtte vi ha time til. Jeg spurte om vi skulle sette opp time nå, eller når svarene kom, da svarte hun det siste. Så spurte jeg oppgitt om jeg måtte vente i typ 3 uker på time igjen da, etter å ha ventet i 1uke på prøvesvarene, som jeg igjen ha rventet 3 uker med å kunne ta på rett dag i syklus!? Hun er fullstendig uten evne til å samarbeide og å tenke fremover i situasjonen min. Så jeg Google henne, og ser at hun er veldig troende. Normalt sett dømmer jeg ikke religiøse, på noe vis. Men når jeg alt har et så negativt inntrykk av dama, og det tross alt handler om fertilitet, og jeg ikke er gift (samboer), så mister jeg maska litt fullstendig. Det er tungt nok å stå i dette, enn å samtidig ha en lege jeg ikke føler følger meg i det hele tatt. Noen erfaringer? Eller gode ord som kan løfte meg litt? Realitetssjekk tas også i mot, om den gis høflig og ikke på KG-viset... Anonymkode: b9cc8...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 8. mars 2021 #2 Del Skrevet 8. mars 2021 Be om vurdering fra en annen lege. Hun er vikar sier du? Man skal ha litt kjemi med sin lege og dersom hun har problemer med å gjøre jobben pga sin tro så skal hun reservere seg heller. Reservasjon er da bedre for alle parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. mars 2021 #3 Del Skrevet 8. mars 2021 Jeg ser ikke noe unormalt ved svarene hun gir? Kan det være du er i overkant stresset? Sånn foreløpig tenker jeg det er du som dømmer henne utfra religiøst ståsted. Hun skal tross alt bare sende en henvisning når prøvesvar kommer, det er helt normalt. Utredningen får man ikke uten å ha med noe bakgrunnsstoff, jeg fikk iallefall ikke henvisning før enkelte prøver var tatt og sendt med. Det er mye venting i IVF/utredningshjulet. Veldig lite av tiden går til faktiske prøver/uttak/innsett osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #4 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min fastlege er i permisjon for å fullføre spesialiteten innenfor allmennmedisin. Som vikar har jeg en kvinne, ung, typ 2. året som lege, og vi har ikke god kjemi. Hun smiler ikke, forsikrer/betrygger meg ikke om ting, og henviser meg til blodprøver uten en videre plan - jeg måtte spørre selv om hun sendte henvisningen til gynekologen på bakgrunn av prøvesvarene eller hva, for vi har jo prøvd i 1 år uten hell og skal jo henvises videre "uansett", men det måtte vi ha time til. Jeg spurte om vi skulle sette opp time nå, eller når svarene kom, da svarte hun det siste. Så spurte jeg oppgitt om jeg måtte vente i typ 3 uker på time igjen da, etter å ha ventet i 1uke på prøvesvarene, som jeg igjen ha rventet 3 uker med å kunne ta på rett dag i syklus!? Hun er fullstendig uten evne til å samarbeide og å tenke fremover i situasjonen min. Så jeg Google henne, og ser at hun er veldig troende. Normalt sett dømmer jeg ikke religiøse, på noe vis. Men når jeg alt har et så negativt inntrykk av dama, og det tross alt handler om fertilitet, og jeg ikke er gift (samboer), så mister jeg maska litt fullstendig. Det er tungt nok å stå i dette, enn å samtidig ha en lege jeg ikke føler følger meg i det hele tatt. Noen erfaringer? Eller gode ord som kan løfte meg litt? Realitetssjekk tas også i mot, om den gis høflig og ikke på KG-viset... Anonymkode: b9cc8...087 Normalt sett er jo svært religiøse veldig glad i at folk får barn. Er mer bekymret over at dere har dårlig kjemi Anonymkode: 47cef...073 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Del Skrevet 8. mars 2021 At hun er religiøs er vel ikke noe problem den veien? Problemet hadde vel heller vært om det var abort du skulke hatt Anonymkode: b67a9...445 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Normalt sett er jo svært religiøse veldig glad i at folk får barn. Er mer bekymret over at dere har dårlig kjemi Anonymkode: 47cef...073 Det er noen religiøse sekter som er i mot hjelp til å bli gravid Anonymkode: 68d7c...15e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #7 Del Skrevet 8. mars 2021 Jeg har opplevd enkelte svært konservativt kristne som motstandere av assistert befruktning fordi det er å "tukle med skaperverket". (Dette var ikke leger, da, men mennesker med høy utdanning for øvrig). Anonymkode: d89f6...810 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Del Skrevet 8. mars 2021 MiominMio skrev (45 minutter siden): Be om vurdering fra en annen lege. Hun er vikar sier du? Man skal ha litt kjemi med sin lege og dersom hun har problemer med å gjøre jobben pga sin tro så skal hun reservere seg heller. Reservasjon er da bedre for alle parter. Fnuggolina skrev (36 minutter siden): Jeg ser ikke noe unormalt ved svarene hun gir? Kan det være du er i overkant stresset? Sånn foreløpig tenker jeg det er du som dømmer henne utfra religiøst ståsted. Hun skal tross alt bare sende en henvisning når prøvesvar kommer, det er helt normalt. Utredningen får man ikke uten å ha med noe bakgrunnsstoff, jeg fikk iallefall ikke henvisning før enkelte prøver var tatt og sendt med. Det er mye venting i IVF/utredningshjulet. Veldig lite av tiden går til faktiske prøver/uttak/innsett osv. Det er høyst sannsynlig at jeg er i overkant stresset, men jeg likte henne ikke lenge før jeg fant ut at hun var religiøs, så det bare bygde på noe som alt var stort. Jeg var på gråten sist etter en time med henne fordi jeg ikke visste noe mer enn før jeg gikk inn, hun ga meg ingen (INGEN) informasjon, hun stilte kun en herrens mange spørsmål uten å forklare noe som helst, og henviste meg til (feile) blodprøver, uten å informere om planen videre, og det var ikke før ved blodprøvetakingen at jeg etterlyste timen som til slutt skal henvise meg til gynekolog. Stakkars sykepleieren som tok blodprøvene var så ubekvem siden jeg var så oppskakket, men jeg turte ikke si at det ikke var hennes feil men kun legen sin feil for da hadde jeg begynt å strigråte. For jeg var så metta. Og hun smiler ikke, viser ingen interesse for meg som pasient, jeg føler meg som en pasient i drive tru. Og nei, man kan ikke skylde på Korona-stress for her finnes ikke smitte i kommunen, eller nabokommunen og så videre... Anonymkode: b9cc8...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #9 Del Skrevet 8. mars 2021 Du vet at du kan bestille time hos spesialist uten å måtte gå til fastlege først? Ja det koster litt mer, men da får du i det minste hjelp. Anonymkode: f9ce7...9c4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Del Skrevet 8. mars 2021 Vel, du kan jo helt åpenbart bytte lege. Like åpenbart kan du få en "second opinion" fra en privat klinikk (noe absolutt alle bør ved viktige helsespørsmål). I ditt tilfelle ville jeg byttet lege og i perioden der jeg ventet på å bytte lege oppsøkt privatklinikk for å fortsette løpet. Folk tenker, uklart hvorfor, at private leger "er så dyre". Per time avverget venting er å gå privat meget billig. Så får en heller droppe noe uvesentlig for å få råd - som nye klær eller å kjøpe babyting nye. Anonymkode: fa029...a64 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #11 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet at du kan bestille time hos spesialist uten å måtte gå til fastlege først? Ja det koster litt mer, men da får du i det minste hjelp. Anonymkode: f9ce7...9c4 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, du kan jo helt åpenbart bytte lege. Like åpenbart kan du få en "second opinion" fra en privat klinikk (noe absolutt alle bør ved viktige helsespørsmål). I ditt tilfelle ville jeg byttet lege og i perioden der jeg ventet på å bytte lege oppsøkt privatklinikk for å fortsette løpet. Folk tenker, uklart hvorfor, at private leger "er så dyre". Per time avverget venting er å gå privat meget billig. Så får en heller droppe noe uvesentlig for å få råd - som nye klær eller å kjøpe babyting nye. Anonymkode: fa029...a64 Det er lettere sagt enn gjort. Nærmeste private klinikk er 5 timers kjøretur (en vei) unna. Så kostnadene ved timen er bare en liten brøkdel av "problemet". Anonymkode: b9cc8...087 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 8. mars 2021 #12 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er høyst sannsynlig at jeg er i overkant stresset, men jeg likte henne ikke lenge før jeg fant ut at hun var religiøs, så det bare bygde på noe som alt var stort. Jeg var på gråten sist etter en time med henne fordi jeg ikke visste noe mer enn før jeg gikk inn, hun ga meg ingen (INGEN) informasjon, hun stilte kun en herrens mange spørsmål uten å forklare noe som helst, og henviste meg til (feile) blodprøver, uten å informere om planen videre, og det var ikke før ved blodprøvetakingen at jeg etterlyste timen som til slutt skal henvise meg til gynekolog. Stakkars sykepleieren som tok blodprøvene var så ubekvem siden jeg var så oppskakket, men jeg turte ikke si at det ikke var hennes feil men kun legen sin feil for da hadde jeg begynt å strigråte. For jeg var så metta. Og hun smiler ikke, viser ingen interesse for meg som pasient, jeg føler meg som en pasient i drive tru. Og nei, man kan ikke skylde på Korona-stress for her finnes ikke smitte i kommunen, eller nabokommunen og så videre... Anonymkode: b9cc8...087 Nei......men - igjen; her tror jeg det er du som sitter med en ganske stor porsjon følelser? Hun gjorde jobben sin helt fint og etter forventning utfra det du forklarer. På IVF og utredning, både offentlig og privat er man på et samlebånd. Inn og ut på 5 min, beskjed om å gå hjem og ca sex X antall ganger da og da (noen ganger samme kveld) mens man ligger i gynstolen. Jeg har aldri opplevd overgrep eller noe vanskelig kroppslig/seksuelt, men perioden med Letrozolforsøk og mye gynundersøkelser etterfulgt av smertefull sex (det er ikke deilig når eggstokkene er påvirket av Ovitrelle og Letrozol) føltes til tider på kanten til tja. Invaderende kroppslig og seksuelt. Ekstremt krevende mentalt å ha noen oppi underlivet støtt og stadig og så sporenstreks hjem for å pliktligge måned etter måned med blendahvit test. IVF var greit på den måten at man slapp blande inn eget sexliv i pliktløpet, men der og var det inn/ut med smertefulle inngrep både mtp operasjoner som skjedde underveis og at de jo skal behandle flere enn bare en selv. Jeg følte meg greit ivaretatt altså, men det fysiske var jo et hardkjør til tider. Er man uheldig og må avbryte svangerskap pga manglende liv får man en cytotec man må putte oppi skjeden selv mens legen bokstavelig talt løper ut døra fordi det piper etter noe viktigere enn det manglende livet på skjermen din. (Ja, sånn var det bokstavelig talt). Spesielt bra er det ikke, men sånn var det. Så: helt ærlig - jeg har forståelse for at dette er overveldende, og dette er ikke en «ta deg sammen» tale, men legen gjør jobben sin like godt som alle andre. Snakker av mange års prøveerfaring og en haug (snille og dyktige etter min mening da) leger og spesialister. Om de er muslimer, tror på wicca, liv etter død eller whatsoever er vel samma det. Det påvirker ikke din livmor eller sædceller, og etter dette skal du faktisk ha minimalt med fastlegen å gjøre uansett. Men forbered deg på at samlebåndsfølelsen vedvarer - de fleste er på den - hent forståelse fra andre steder enn i GUstolen. Der har de ikke tid dessverre. Da er det bedre å hente forståelse fra venninne/partner/en tur i skauen. Legen gjorde jobben sin, din kjemi med henne påvirker ikke enderesultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #13 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er lettere sagt enn gjort. Nærmeste private klinikk er 5 timers kjøretur (en vei) unna. Så kostnadene ved timen er bare en liten brøkdel av "problemet". Anonymkode: b9cc8...087 Du vil jo uansett bli henvist til spesialist, så kjøretur må du belage deg på. Anonymkode: f9ce7...9c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Del Skrevet 8. mars 2021 Da jeg var i 22 og ble gravid ved et uhell så ønsket jeg å ta abort. Jeg skaffet meg bare en fastlege i Oslo uten å tenke mer over at hun var sterkt religiøs eller hvilke vurderinger hun fikk. Jeg dro til henne for å få bekreftet graviditet og hun skulle sende henvisning til Ullevål for gynekologisk undersøkelse (for å finne ut hvor langt jeg var på vei, og hvilken type abort jeg skulle ha). Ukene gikk og jeg hørte aldri noe, endte til slutt med at jeg selv måtte ordne time på Ullevål og måtte ha utskrapning fordi det hadde gått så lang tid😒 Men er ikke sikkert at det var grunnet religion, kanskje jeg bare gikk i glemmeboka.. Anonymkode: fc05b...36e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #15 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min fastlege er i permisjon for å fullføre spesialiteten innenfor allmennmedisin. Som vikar har jeg en kvinne, ung, typ 2. året som lege, og vi har ikke god kjemi. Hun smiler ikke, forsikrer/betrygger meg ikke om ting, og henviser meg til blodprøver uten en videre plan - jeg måtte spørre selv om hun sendte henvisningen til gynekologen på bakgrunn av prøvesvarene eller hva, for vi har jo prøvd i 1 år uten hell og skal jo henvises videre "uansett", men det måtte vi ha time til. Jeg spurte om vi skulle sette opp time nå, eller når svarene kom, da svarte hun det siste. Så spurte jeg oppgitt om jeg måtte vente i typ 3 uker på time igjen da, etter å ha ventet i 1uke på prøvesvarene, som jeg igjen ha rventet 3 uker med å kunne ta på rett dag i syklus!? Hun er fullstendig uten evne til å samarbeide og å tenke fremover i situasjonen min. Så jeg Google henne, og ser at hun er veldig troende. Normalt sett dømmer jeg ikke religiøse, på noe vis. Men når jeg alt har et så negativt inntrykk av dama, og det tross alt handler om fertilitet, og jeg ikke er gift (samboer), så mister jeg maska litt fullstendig. Det er tungt nok å stå i dette, enn å samtidig ha en lege jeg ikke føler følger meg i det hele tatt. Noen erfaringer? Eller gode ord som kan løfte meg litt? Realitetssjekk tas også i mot, om den gis høflig og ikke på KG-viset... Anonymkode: b9cc8...087 Jeg må si at jeg synes du fremstår som både dømmende og forutinntatt her. Jeg er selv kristen og store deler av mitt nettverk er det og flere av dem har blant annet brukt ivf. Jeg synes det høres ut som om hun gjør jobben sin, og det er mange som ikke opplever at helsevesenet gjør det de skal raskt nok. Bare det at du skriver at enkelte religiøse sekter er mot dette - ja isolert sett så kan nok det hende. Men det er noe helt annet enn om hun er troende. En sekt er jo noe helt parallelt med samfunnet og hadde hun vært med i en sekt i Norge så er det lite trolig at hun i det hele tatt jobbet som lege. Anonymkode: 2b895...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Del Skrevet 8. mars 2021 Problemet her er nok ikke legen. Før man får barn er det greit å være noenlunde stabil. Anonymkode: 88126...8f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #17 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du vil jo uansett bli henvist til spesialist, så kjøretur må du belage deg på. Anonymkode: f9ce7...9c4 Sykehuset er 3 min hjemmefra. No problem. Anonymkode: b9cc8...087 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #18 Del Skrevet 8. mars 2021 Okei, jeg gjør meg nok ikke helt klar her - det handler ikke bare om de blodprøvene, som jo, er gjort feil (typ unødvendig, men ikke feil i den grad at noe blir gjort skikkelig feil), men faktumet at hun ikke virker til å bry seg om meg som menneske - i det hele tatt. Hvordan skal jeg stole på at jeg får den riktige behandlingen når hun ikke forteller noe som helst? Hun ser irritert og lei ut, avbryter meg når jeg prøver å forklare ut over ja/nei, hun får ikke all informasjonen hun trenger på det viset. Og jeg tror ærlig talt jeg hr brukt religion som en ekstra unnskyldning for å ikke like henne, for som nevnt likte jeg henne virkelig ikke fra før. Jeg bryr meg ikke om trosretninger og religion og du må tro på Satan for min del, men ja, det blir litt ekstra vanskelig når det er en lege som er religiøs når man vet hvor ekstremt det kan være. Vi bor også på en plass med noen ekstra ekstreme kristne trosretninger, så ja, jeg er nok litt dømmende. Anonymkode: b9cc8...087 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #19 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei, jeg gjør meg nok ikke helt klar her - det handler ikke bare om de blodprøvene, som jo, er gjort feil (typ unødvendig, men ikke feil i den grad at noe blir gjort skikkelig feil), men faktumet at hun ikke virker til å bry seg om meg som menneske - i det hele tatt. Hvordan skal jeg stole på at jeg får den riktige behandlingen når hun ikke forteller noe som helst? Hun ser irritert og lei ut, avbryter meg når jeg prøver å forklare ut over ja/nei, hun får ikke all informasjonen hun trenger på det viset. Og jeg tror ærlig talt jeg hr brukt religion som en ekstra unnskyldning for å ikke like henne, for som nevnt likte jeg henne virkelig ikke fra før. Jeg bryr meg ikke om trosretninger og religion og du må tro på Satan for min del, men ja, det blir litt ekstra vanskelig når det er en lege som er religiøs når man vet hvor ekstremt det kan være. Vi bor også på en plass med noen ekstra ekstreme kristne trosretninger, så ja, jeg er nok litt dømmende. Anonymkode: b9cc8...087 Forstår absolutt at du er frustrert og ønsker at ting skal gå raskere. Håper virkelig det ordner seg for deg så fort som mulig! Det må være veldig belastende å vente på noe som er helt ute av din makt Samtidig så jeg si at det er litt trist at det religiøse aspektet for deg en ekstra grunn til å ikke like henne. Jeg synes det er litt urettferdig, det er allerede svært vanskelig for mange av oss i dag. Tro definerer ikke alt et menneske er, selv om jeg forstår at du sikkert har dine grunner til å være ekstra var på dette. Uansett, lykke til! Anonymkode: 2b895...b33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #20 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Forstår absolutt at du er frustrert og ønsker at ting skal gå raskere. Håper virkelig det ordner seg for deg så fort som mulig! Det må være veldig belastende å vente på noe som er helt ute av din makt Samtidig så jeg si at det er litt trist at det religiøse aspektet for deg en ekstra grunn til å ikke like henne. Jeg synes det er litt urettferdig, det er allerede svært vanskelig for mange av oss i dag. Tro definerer ikke alt et menneske er, selv om jeg forstår at du sikkert har dine grunner til å være ekstra var på dette. Uansett, lykke til! Anonymkode: 2b895...b33 Jeg må igjen poengtere at det er på bakgrunn av henne som kristen lege, og ikke fordi hun er religiøs, eller lege, hver for seg. Det er de to, samlet, som gjør det vanskelig for meg. Men, takk for et veldig fint, og velformulert innlegg til tross ❤️ Anonymkode: b9cc8...087 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå