Gå til innhold

Blindsteking

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Har akkurat blindstekt en paibunn. Brukte erter, og kastet dem, da jeg syntes de så litt mørke ut. Men kan de egentlig brukes etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke heeelt svar på det du spør om :sjenert: , men jeg pleier å bruke grøtris til dette: Kjøler risen ned etter bruk, har den i en boks og bruker den - neste gang jeg skal steke paiskall. ;)

Skrevet
Hva er blindsteking? :klø:

Lurer jeg også på... :sjenert:

Skrevet

Lurer jeg også på... :sjenert:

Ut i fra sammenhengen vil jeg tro at det er å forsteke en paibunn uten fyll.

Skrevet

Men hvor kommer da erter og risengrynsgrøt inn i bildet? :ler:

Skrevet
Men hvor kommer da erter og risengrynsgrøt inn i bildet? :ler:

Man legger det i bunnen for at den skal bli jevn.

Skrevet

Ok...som lodd altså?

Høres jo veldig tungvint ut da...hvorfor ikke bare trykke den jevnt i formen og prikke med gaffel?

Skrevet
Ok...som lodd altså?

Høres jo veldig tungvint ut da...hvorfor ikke bare trykke den jevnt i formen og prikke med gaffel?

Jeg gjør ofte det, men da må man følge godt med og ta ut bunnen tidlig. En butterdeig holder det ikke å prikke for at den ikke skal ese, tror det er fordi det er så mye smør i den, at hullene man prikker med gaffel smelter bort.

Skrevet

Oki....takk for svar.

Så over til LoisLane som lurer på erter. :ler:

Gjest LoisLane
Skrevet

Ja, kom igjen!

Jeg har aldri prøvd blindsteking før, har bare prikket. Men det hender jo at den blåser seg opp da.

Er for øvrig sånn passe fornøyd med resultatet... Hadde nok litt tykk bunn, så den ble nesten litt rå noen steder. Og kantene ble mørke.

Skrevet

I kokebøker hiver de iallfall ertene på et glass "til neste gang"!

Har aldri prøvd å ha lodd i paiformen min, er så bedagelig anlagt. Men når du sier at bunnen ble litt rå, men kantene mørke: Du stekte først et kvarters tid eller noe med ertene og så uten ikke sant? For det er det som er meningen i oppskrifter ialllfall. Dersom du hadde ertene i hele tiden, kan kanskje det forklare at ertene bli litt brune også?

Gjest gjesten
Skrevet

Det finnes, i følge en bok jeg har med bilder og alt, bakebønner å få kjøpt. Dette er metall/keramiske kuler som brukes til å holde deigen nede for de paiene der dette er nødvendig. Kanskje noe å tenke på som gave til de som hadde alt allerede for noen år siden :)

Selv er jeg litt matnerd så finner jeg noen kan det hende jeg kjøper en pakke til meg selv :sjenert:

Gjest LoisLane
Skrevet
Du stekte først et kvarters tid eller noe med ertene og så uten ikke sant? For det er det som er meningen i oppskrifter ialllfall. Dersom du hadde ertene i hele tiden, kan kanskje det forklare at ertene bli litt brune også?

:sinnatagg:

Da må de for pokkern skrive det i oppskriften!

Paien er forresten spist og ble gooooood... :)

Skrevet

Paien er forresten spist og ble gooooood... :)

Bra DET iallfall da! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...