AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #1 Del Skrevet 8. mars 2021 Har nylig sluttet med p-piller, og har nettopp hatt mens, men aner ikke når/om jeg får eggløsning igjen. Fikk mensen på 2.mars, er det noen som f.eks. har opplevd å få eggløsning så tidlig som 7 dager etter første dag i mens, eller er det "alltid" ca. 14 dager? Blir jo paranoid av dette, og føler jeg må prøve hver dag eller annenhver dag for å være sikker? Trenger å "bekymre" meg for at eggløsning kan komme så tidlig som dag 7 eller rundt der, altså denne uka? Eller kan jeg slappe av å heller satse mer mot helgen og tidlig neste uke? Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 8. mars 2021 #2 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har nylig sluttet med p-piller, og har nettopp hatt mens, men aner ikke når/om jeg får eggløsning igjen. Fikk mensen på 2.mars, er det noen som f.eks. har opplevd å få eggløsning så tidlig som 7 dager etter første dag i mens, eller er det "alltid" ca. 14 dager? Blir jo paranoid av dette, og føler jeg må prøve hver dag eller annenhver dag for å være sikker? Trenger å "bekymre" meg for at eggløsning kan komme så tidlig som dag 7 eller rundt der, altså denne uka? Eller kan jeg slappe av å heller satse mer mot helgen og tidlig neste uke? Anonymkode: 4b0d3...910 Det er vel like vanlig å få eggløsning (EL) så tidlig som syklusdag (CD) 10 som det er så seint som CD 20. Man kan få det enda tidligere og enda seinere også, men alt dette er individuelt. Har du lang syklus så er det større sannsynlighet for sen eggløsning, mens har du kort syklus er det større sannsynlighet for tidlig EL. Det er også individuelt hvor mange dager du har mellom eggløsning og mens, men det antallet du har her er fast. La oss si du har 14 dager som er "normalen". Hvis du da har 35 dagers syklus, så kom mensen på det som ville blitt dag 36, men som telles som dag 1. I dette eksempelet ville EL da vært på dag 21 i din syklus, altså 14 dager imellom og EL dager før du begynner å telle dagene i det som heter lutealfasen. Den billigste måten å få oversikt over syklusen dinnå i begynnelsen er å kjøpe termometer med 2 desimaler og måle basaltemperaturen din. Kroppstemperaturen går opp etter eggløsningen har funnet sted. Etter flere måneder finner du gjerne et mønster. Ellers så er det å kjøpe billige eggløsningstester på nett. Anbefaler Babyplan sine, kjøpt på billigetester. Da får du et forvarsel om at EL nærmer seg når disse slår ut positive. Beklager for langt innlegg, men håper du forstår hva jeg prøver å forklare her 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #3 Del Skrevet 8. mars 2021 For meg var det nok å følge med på utfloden. Rundt eggløsning blir den helt blank og tyntflytende. Har blitt gravid 2 ganger på første forsøk ved å følge med på dette. Anonymkode: de141...c61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 8. mars 2021 #4 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg var det nok å følge med på utfloden. Rundt eggløsning blir den helt blank og tyntflytende. Har blitt gravid 2 ganger på første forsøk ved å følge med på dette. Anonymkode: de141...c61 For meg fikk jeg ikke synlig EL slim før flere måneder ut i prøvingen. Da fikk jeg slim og smerter 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #5 Del Skrevet 8. mars 2021 Niny skrev (33 minutter siden): Det er vel like vanlig å få eggløsning (EL) så tidlig som syklusdag (CD) 10 som det er så seint som CD 20. Man kan få det enda tidligere og enda seinere også, men alt dette er individuelt. Har du lang syklus så er det større sannsynlighet for sen eggløsning, mens har du kort syklus er det større sannsynlighet for tidlig EL. Det er også individuelt hvor mange dager du har mellom eggløsning og mens, men det antallet du har her er fast. La oss si du har 14 dager som er "normalen". Hvis du da har 35 dagers syklus, så kom mensen på det som ville blitt dag 36, men som telles som dag 1. I dette eksempelet ville EL da vært på dag 21 i din syklus, altså 14 dager imellom og EL dager før du begynner å telle dagene i det som heter lutealfasen. Den billigste måten å få oversikt over syklusen dinnå i begynnelsen er å kjøpe termometer med 2 desimaler og måle basaltemperaturen din. Kroppstemperaturen går opp etter eggløsningen har funnet sted. Etter flere måneder finner du gjerne et mønster. Ellers så er det å kjøpe billige eggløsningstester på nett. Anbefaler Babyplan sine, kjøpt på billigetester. Da får du et forvarsel om at EL nærmer seg når disse slår ut positive. Beklager for langt innlegg, men håper du forstår hva jeg prøver å forklare her 😊 Takk for utfyllende svar.:) Jeg har eggløsningstester, og jeg hadde, tror jeg, eggløsning i februar basert på slimkonsistens og farge. Men, ingen av eggløsningstestene viste positivt for eggløsning. Er det mulig å ha slim som er tydelig "eggløsningsslim " uten at man har faktisk eggløsning? Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #6 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For meg var det nok å følge med på utfloden. Rundt eggløsning blir den helt blank og tyntflytende. Har blitt gravid 2 ganger på første forsøk ved å følge med på dette. Anonymkode: de141...c61 Prøvde du da da du merket at du hadde dette slimet, eller/og også før og etterpå? Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 8. mars 2021 #7 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for utfyllende svar.:) Jeg har eggløsningstester, og jeg hadde, tror jeg, eggløsning i februar basert på slimkonsistens og farge. Men, ingen av eggløsningstestene viste positivt for eggløsning. Er det mulig å ha slim som er tydelig "eggløsningsslim " uten at man har faktisk eggløsning? Anonymkode: 4b0d3...910 Første spørsmål, tester du på ettermiddagene? Hormonet du tester etter har høyest konsentrasjon i kroppen på ettermiddagen, så anbefaler å teste ca mellom kl 15 og 18. Gå 3 timer uten å tisse og prøv å tiss lite før du tester, da har du konsentrert nok urin. Men for å svare på spørsmålet. Ja det går an. Er ikke ofte det skjer, men det kan skje. Jeg hadde en gang i høst jeg trodde jeg ikke fikk EL i det heletatt. Fikk slim når jeg pleier og rett før forventet EL. Testene ble aldri positive og temperaturen gikk aldri opp og fikk ikke de vanlige tegnene på kroppen som jeg får etter EL. Først 10 dager etterpå gikk tempen opp og tegnene på kroppen kom. Så teorien min pga EL slim er at kroppen prøvde å slippe egg, men fikk ikke til. Prøvde på nytt 10 dager seinere og da gikk det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #8 Del Skrevet 8. mars 2021 Niny skrev (11 minutter siden): Første spørsmål, tester du på ettermiddagene? Hormonet du tester etter har høyest konsentrasjon i kroppen på ettermiddagen, så anbefaler å teste ca mellom kl 15 og 18. Gå 3 timer uten å tisse og prøv å tiss lite før du tester, da har du konsentrert nok urin. Men for å svare på spørsmålet. Ja det går an. Er ikke ofte det skjer, men det kan skje. Jeg hadde en gang i høst jeg trodde jeg ikke fikk EL i det heletatt. Fikk slim når jeg pleier og rett før forventet EL. Testene ble aldri positive og temperaturen gikk aldri opp og fikk ikke de vanlige tegnene på kroppen som jeg får etter EL. Først 10 dager etterpå gikk tempen opp og tegnene på kroppen kom. Så teorien min pga EL slim er at kroppen prøvde å slippe egg, men fikk ikke til. Prøvde på nytt 10 dager seinere og da gikk det. Takk, skal prøve å teste på ettermiddager fremover. Men, da du ikke fikk EL som forventet, men 10 dager senere, har du da veldig lang syklus eller hadde du mensen imellom? Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 8. mars 2021 #9 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk, skal prøve å teste på ettermiddager fremover. Men, da du ikke fikk EL som forventet, men 10 dager senere, har du da veldig lang syklus eller hadde du mensen imellom? Anonymkode: 4b0d3...910 Nei jeg pleier å ha ca 27-28 dagers syklus. Den syklusen varte i 36 dager. Ingen blødning imellom. Bare en ventetid imellom. Hadde jeg ikke målt med temperatur så hadde jeg som så mange andre vært stresset for at mensen ikke kom og tester ville vært negativ, men mensen ble også 10 dager forsinket den syklusen. Vært stabil på 27-28 dager etter det også 🤷🏻♀️ For meg har EL dagen variert mellom CD 16 og CD 17. Den måneden kom den på CD 26.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #10 Del Skrevet 8. mars 2021 Niny skrev (Akkurat nå): Nei jeg pleier å ha ca 27-28 dagers syklus. Den syklusen varte i 36 dager. Ingen blødning imellom. Bare en ventetid imellom. Hadde jeg ikke målt med temperatur så hadde jeg som så mange andre vært stresset for at mensen ikke kom og tester ville vært negativ, men mensen ble også 10 dager forsinket den syklusen. Vært stabil på 27-28 dager etter det også 🤷🏻♀️ For meg har EL dagen variert mellom CD 16 og CD 17. Den måneden kom den på CD 26.. Var den uvanlig lang fordi du hadde gått på p-piller eller annen prevensjon? Det har jeg gjort, men sluttet tidlig i februar. Har hatt vanlig mens som startet 2.mars, og håper jeg får eggløsning snart, men er nervøs/bekymret. Gikk bare på p-piller ca. et halvt år, håper det gjør at jeg ikke bruker så lang tid på å komme tilbake til normalen. Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niny Skrevet 8. mars 2021 #11 Del Skrevet 8. mars 2021 Jeg gikk på p-piller i rundt 10 år, med et opphold på 1,5år hvor jeg prøvde hormonspiral. Dette er da nesten 5 år siden, og vært på p-piller igjen siden det. Jeg gikk rett i syklus og fikk første mens 28 dager etter bortfallsblødningen. Hatt faste og fine sykluser både før og etter. Den tullesyklusen var 5 måneder inn i prøvingen 😅 Derfor jeg har konkludert med at kroppen prøvde til normal tid, for slimet kom til forventet dag. Men testene ble aldri positive. Hadde ikke flere å teste med da EL kom, men temping bekrefter EL når den har skjedd så trengte ikke testene forsåvidt. Har lest at det kan skje at kroppen prøver men ikke greier, og prøver igjen litt senere 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #12 Del Skrevet 8. mars 2021 Niny skrev (5 timer siden): Jeg gikk på p-piller i rundt 10 år, med et opphold på 1,5år hvor jeg prøvde hormonspiral. Dette er da nesten 5 år siden, og vært på p-piller igjen siden det. Jeg gikk rett i syklus og fikk første mens 28 dager etter bortfallsblødningen. Hatt faste og fine sykluser både før og etter. Den tullesyklusen var 5 måneder inn i prøvingen 😅 Derfor jeg har konkludert med at kroppen prøvde til normal tid, for slimet kom til forventet dag. Men testene ble aldri positive. Hadde ikke flere å teste med da EL kom, men temping bekrefter EL når den har skjedd så trengte ikke testene forsåvidt. Har lest at det kan skje at kroppen prøver men ikke greier, og prøver igjen litt senere 😉 Ok, det er vel egentlig umulig å vite hvordan kroppen reagerer etter p-pille-slutt. Jeg har tenkt på noe siden du svarte tidligere i dag. Om jeg tester på ettermiddagene fremover, kan det være en sjanse at jeg tester for "sent"? Altså, la oss si at jeg tester i morgen ettermiddag etter jobb, i 15-tiden, og så ikke før i ettermiddagen dagen etterpå igjen. Kan den da være svakt positiv, dvs. at jeg kanskje hadde eggløsning om natten og at det da er for sent? At det går for lang tid mellom hver test, ca. 24 timer, så jeg kan risikere å teste systematisk, men likevel ikke treffe fordi eggløsningen skjer om natten og vil være over før neste test og mulige samleie? Uff, blir helt stresset av dette. Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. mars 2021 #13 Del Skrevet 8. mars 2021 Den første tiden etter p-pilleslutt kan være frustrerende ja! Hos mange tar det opptil ett år før man får en noenlunde stabil syklus man kan forstå seg på. Mitt første år var uten EL, og måtte ha medisinhjelp. På tross av det fikk jeg aldri eggløsning før dag 20, som oftest var det nærmere dag 30. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt billige EL-strimler og tatt èn slik hver ettermiddag fra CD10. Husk at det må være konsentrert urin. Til slutt får du forhåpentligvis positiv EL-test! Om mange uker går og du ikke får det så ville jeg tatt en beslutning om du skal være tålmodig og vente på legehenvisning, eller dra til privat gynekolog. Husk også jevnlig sex, i tilfelle du får en eggløsning som testen ikke klarer å fange opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #14 Del Skrevet 8. mars 2021 Amatariel skrev (10 minutter siden): Den første tiden etter p-pilleslutt kan være frustrerende ja! Hos mange tar det opptil ett år før man får en noenlunde stabil syklus man kan forstå seg på. Mitt første år var uten EL, og måtte ha medisinhjelp. På tross av det fikk jeg aldri eggløsning før dag 20, som oftest var det nærmere dag 30. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt billige EL-strimler og tatt èn slik hver ettermiddag fra CD10. Husk at det må være konsentrert urin. Til slutt får du forhåpentligvis positiv EL-test! Om mange uker går og du ikke får det så ville jeg tatt en beslutning om du skal være tålmodig og vente på legehenvisning, eller dra til privat gynekolog. Husk også jevnlig sex, i tilfelle du får en eggløsning som testen ikke klarer å fange opp. Takk for tips. Men, hva er CD10? Og, er de fleste eggløsningstester til å stole på? Har en pakke fra Core Tests, og har igjen 12 stk og tenker å ta en hver dag. Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. mars 2021 #15 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips. Men, hva er CD10? Og, er de fleste eggløsningstester til å stole på? Har en pakke fra Core Tests, og har igjen 12 stk og tenker å ta en hver dag. Anonymkode: 4b0d3...910 CD = syklusdag. Altså syklusdag 10. Det finnes en del dårlige eggløsningstester, men jeg har erfaring med at dette er mest de som kjøpes på ebay/wish o.l. De fleste andre tror jeg skal være bra. Jeg kjøper disse og er veldig fornøyd med dem. Av og til syns jeg det er vanskelig å se om testen er positiv eller bare nesten, og i slike tilfeller tar jeg en digital i tillegg for å få klart svar, det er disse. Kjekt at det er tilbud nå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #16 Del Skrevet 8. mars 2021 Amatariel skrev (33 minutter siden): CD = syklusdag. Altså syklusdag 10. Det finnes en del dårlige eggløsningstester, men jeg har erfaring med at dette er mest de som kjøpes på ebay/wish o.l. De fleste andre tror jeg skal være bra. Jeg kjøper disse og er veldig fornøyd med dem. Av og til syns jeg det er vanskelig å se om testen er positiv eller bare nesten, og i slike tilfeller tar jeg en digital i tillegg for å få klart svar, det er disse. Kjekt at det er tilbud nå Har bestilt fra babyplan nå. Er nå på CD7, og som nevnt tidligere klarte jeg ikke la være å ta en test i dag. Selvsagt negativ. Er sikkert riktig at fra CD10 er mer logisk å teste. Anonymkode: 4b0d3...910 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 8. mars 2021 #17 Del Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har bestilt fra babyplan nå. Er nå på CD7, og som nevnt tidligere klarte jeg ikke la være å ta en test i dag. Selvsagt negativ. Er sikkert riktig at fra CD10 er mer logisk å teste. Anonymkode: 4b0d3...910 Ja hvis man ikke vet så er det på CD10 de fleste pleier å teste. Sist jeg var prøver fikk jeg aldri EL før CD25, så da startet jeg jo en god del senere med testingen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå